Ukrainian barn 1943/1944

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
sd Kfz 135/1 Afrika
Partisans
Hi,

De Tiger is bijna klaar, maar ik ben stiekem al begonnen met het volgende project. Ik heb het idee, voor ieder seizoen een klein vignette te maken. De eerste was de uitgebrande Hetzer in de herfst, de volgende zal de winter als thema hebben. Ten minste, dat is het plan, want het kan ook de lente of zomer worden in dit stadium. Setting wordt in ieder geval het Oostfront. Idee is om er een voertuig bij te plaatsen met een paar mannetjes. Het voertuig moet niet te groot zijn zo is wel duidelijk. Ik had de Tiger er naast gezet, maar die is onderhand net zo groot. Wellicht dat de nieuwe SU-76 van Tamiya wel een goede kandidaat is. Ik houd me open voor suggesties.

Ik ben altijd al gefascineerd door oude, vervallen schuurtjes. Het leek me dan ook leuk, een dergelijk gebouwtje te maken. Of beter gezegd een deel. Dat is daarmee het tweede gebouw wat ik maak. Het eerste bouwsel was een T boerderij die ik hier eerder heb gepost. Bij nader inzien denk ik dat dat een iets te ambitieus project was. De muren maken ging goed en snel, maar de kozijnen waren een hel. Ook het rieten dak was nog niet zo simpel als gedacht. Ook het afwerken van de achterzijde was lastig en heb ik ook nog niet afgerond. Ik vraag me af of ik dat project helemaal ga afmaken. Want het enthousiasme was er wel, maar bij nader inzien voldoet het ook niet aan de eisen die ik er zelf aan stel.

Maar goed, ik heb er wel heel veel van geleerd. Uitgangspunt moest worden wat ik wel kan en leuk vind. Om zodoende deze vaardigheden verder te ontwikkelen en om weer meer te leren. Het moest dus een eenvoudig gebouwtje worden met weinig kozijnen dat al flink aan de tand des tijds is blootgesteld. Zodoende kan ik me uitleven qua verweren. Verder moest het een gebouw zijn met gepleisterde muren Gemetselde muren zijn namelijk leuk, totdat ze bij de hoeken bij elkaar komen 🙄 Ook moest het dak eenvoudig zijn. Na wat rondstruinen vond ik een paar interessante gebouwen in de Oekraïne: verweerd pleisterwerk en hout, plus roestige daken. Dat klinkt mij als muziek in de oren. Eergisteren ben ik gestart en het gaat erg snel, wat het ook nog eens zo leuk maakt. Ik verneem graag van jullie!

13256513_1118318108214583_5693020064962894997_n.jpg

De eerste stappen. De basisvorm was vrij snel gemaakt

13315334_1118318691547858_6004238181324651762_n.jpg

Het houtwerk under construction. Het paneel was op deze foto half af, om FB vrienden te laten zien hoe dat moet. De deur was al in verder gevorderd stadium. De vuiligheid erop is afkomstig van een oude snijmat, waar ik de deur flink overheen heb geschuurd voor butsen en krassen. Ook ben ik er zelfs op gaan staan 🤣

13319728_1119106348135759_3959047818957579258_n.jpg

De muren met de basislaag erop. Deze heb ik eerst dun geplamuurd met acrylplamuur verdund met water. Dat geeft een mooi glad effect. Een klein nadeeltje: door het water gaat het scheuren. In dit geval geen probleem, maar her en der was het wat te gortig. Na de laag acrylplamuur heb ik een dunne laag witte hobbylijm aangebracht. Deze zorgt namelijk voor een dikkere egale laag zodat de muur er 'verpakt' uit ziet. Nodig, omdat de muur van klei is gemaakt, afgewerkt met witte pleister. De scheuren bleven echter. Op die plekken heb ik weer plamuur gebruikt. Alleen nu onverdund. Her en der heb ik de scheuren wel laten zitten, want het is een oude schuur immers. Nadat dat gedaan was tijd voor acrylverf. Eerst heb ik de kleilaag gespoten. Toen, haarlak en kort daarna het wit van de pleisterlaag. Meteen gedept met warm water. Het had wellicht nog wat uitbundiger gekund, maar ik vind het OK zo.

13315531_1119690498077344_1329056760077932935_n.jpg

Het pleisterwerk, nu met een wash van verdunde donkerbruine olieverf. Zodoende komen de details zoals de scheuren meer tot leven en het zorgt voor contrast. Ook simuleert het vuil, wat zo'n stal natuurlijk is door de tand des tijds. Op de voorgrond ligt het houtwerk voor de zolder. Deze wordt nog met blauwe acryl geverfd en verweerd. Ik zat te denken om ook hier de haarlak methode te gebruiken. Deze is echter meer geschikt voor at random verwering, terwijl ik hier vooral zelf wil bepalen waar de verf gebladderd is. De grijswitte ondergrond is emailleverf. Na het aanbrengen van de acrylverf ga ik deze aantasten met de alcoholverdunner. Deze tast wel het acryl aan maar niet de emaille.

13312680_1119690554744005_3883959514119316760_n.jpg

De grote massieve deur is klaar, op het sluitwerk na dan. De deur is breed, omdat het een staldeur is en er ook koeien doorheen moeten. De deur is eerst met een grijstint geschilderd en toen met donkerbruine olieverf. Waar hebben we dat hier op het forum eerder gezien 🤣

13331026_1119690614743999_5611842399326459424_n.jpg

De achterzijde. Hier komt nog een klein afdakje met brandhout zo is de bedoeling. Leuk detail is de beschadigde hoek wat ik ook zag op een referentiefoto. Deze stal is opgetrokken uit klei. Eerst werd er een houten skelet gemaakt waarna de kleilaag erop aangebracht werd. Wat lastig te zien door de schaduw, maar op de hoek is een stuk van een paal te zien en rechts daarvan houten latten die tussen de palen en baken zaten.

Hai Vincent,

interessant werkje. Ik moet er eerlijk gezegd nog meer van zien, voor ik er iets van kan zeggen.
E.e.a. lijkt nu nog... Hoe moet ik het zeggen: onlogisch? De verhoudingen, bedoel ik.
Een schuur voor vee? Zo hoog? Met zo'n enorm puntdak?
En wat voor vee dan? Veel koeien lijken er niet in te gaan. En voor kleiner vee... Geen idee.
Maar rommelen met hout en plamuur en weet ik veel lijkt me altijd leerzaam.

Succes.

Altijd leuk om het construeren van gebouwen te bekijken !

Pleisterwerk ziet er goed uit vind ik.
Ga je nog iets doen aan de scheiding tussen pleisterwerk en het bovenste houten deel ?
Daar zou je een balk moeten zien zitten, of net de bovenste rand daarvan ?

bouwze 😀

Hoi Vincent,

Ziet er goed uit tot nu toe!

Alleen lijkt me de methode die je nu hebt gebruikt, met de acrylplamuur, wel wat bewerkelijk.
Wellicht kan je hiervoor ook een papje van gips gebruiken?

Of kan je voor een volgend project, wellicht een dunne plaat van het Styrodur gebruiken. Je kan dan bijvoorbeeld eerst je
"basismuur" bewerken door er wat steentjes hier en daar in te snijden.

Vervolgens de dunne plaat erop welke je ook met een mesje kan voorzien van scheuren en gaten ( waardoor je dus de onderliggende steentjes kan zien).

Succes iig en ben benieuwd naar het vervolg!

Grtz,

Rob.

Heren,

Ok bedankt voor de terugkoppeling. Hier wat antwoorden:

@ Antonie: het is een deel van een schuur of stal. Veel schuurtjes en stallen in de Oekraïne hebben zo'n puntdak. Ik ben vooral geïnspireerd door de volgende twee foto's:

https://image.shutterstock.com/disp...ndangered-agriculture-abandoned-380710708.jpg

http://static1.bigstockphoto.com/thumbs/1/8/1/large1500/18140489.jpg

Vooral de eerste foto is de grootste inspiratiebron aangezien dat echt een schuur is en de tweede een vervallen huis. Die vind ik vooral interessant vwb het pleisterwerk en het hout.

@ Peter: het idee is dat de planken tegen een dragende balk aan de binnenzijde gespijkerd zitten en dat de planken net iets er overheen steken zodat die niet te zien is. Maar ik zal nog eens goed rondsnuffelen of dat ook gedaan werd, want beide foto's tonen iets anders inderdaad: de stal een stam en bij het huis rust het hout op een houten rand.

@Rob: goede tip van gips! Met acryl gaat het dus ook, maar ik denk dat gips betere kaarten heeft. Ook is acryl relatief duur. Voor de basisconstructie heb ik ander isolatiemateriaal van hoge persing gebruikt. Dit was een dikke plaat, dus ik heb moeten zagen. Dunne platen zijn zeker mooier en beter, zeker als je het interieur ook wilt doen. En het scheelt natuurlijk tijd en een hoop zooi 🤣 Maar goed, dit volstaat lijkt me aangezien er van de binnenzijde niets te zien is. Steentjes erin kerven kan bij deze platen dus ook. Voor deze muur zijn steentjes trouwens geen optie, aangezien de muur is opgetrokken uit klei. Waar ik nog wel tegenaan loop is hoe je hoeken met isolatiemateriaal in het geval van stenen wel goed krijgt. Er zal in ieder geval een naad weggewerkt moeten worden als twee platen gemonteerd worden, maar hoe is dat het beste te doen met dit materiaal? Ik kan het wel even navragen trouwens bij een vriend van me, die werkt bij een grote tempexfabrikant die ook dit materiaal maken.

Ik ga overigens nog naast het afdakje voor stookhout nog een vogelhokje en een hondenhok met ketting maken. De residentie van de voormalige bewaker zeg maar, want hond, baasje en alle levende have zijn al lang vertrokken. En voor de hele setting zat ik aan het volgende te denken: de Tamiya SU-76 die de aanval opent op terugtrekkende Duitse troepen. Voorzien van winter wash in een winterse setting dus. Van de Duitse bezetters rest slechts een stille getuige: het afdak is gemaakt van een stuk metaal van een Duits voertuig. Zat zelf te denken aan een zijschort van een Panther. Misschien dat een zomerse setting ook wel mooi is: wat zonnebloemen erbij voor meer kleur. Maar goed, eerst maar eens deze oude knip afmaken. Er zit schot in, dus ik hoop binnenkort meer te kunnen posten!

Grtn,

Vincent

Hoi Vincent,

Mooi stalletje zo! En hoe jij het gedaan hebt, is ook een manier 8)
Had me mischien meer aan de foto's gehouden vwb de beschadigingen in het plamuurwerk...
De deur is eerst met een grijstint geschilderd en toen met donkerbruine olieverf. Waar hebben we dat hier op het forum eerder gezien 🤣
Hmm, komt me bekend voor, deze methode 🤣 🤣 🤣

Weitermachen
Gr Erik

hallo Vincent,

Het pleisterwerk van je schuurtje ziet er mooi uit! Hoe meer verwering/beschadiging je aan je schuur aanbrengt hoe "spannender" het uiteindelijk voor de kijker zal worden!

Groet,

Roger

Heren,

Ja merci! @ Erik: verwering had inderdaad misschien wat zwaarder gekund. Zeker in vergelijking met dat schuurtje op de referentiefoto. Maar goed, het is wel duidelijk dat dit een stalletje is dat er al een tijdje staat en verre van steriel is. @ Roger: En daarmee inderdaad, hoe meer verwering hoe spannender en gevarieerder. Met steriele bouwsels heb ik niet zoveel en wat dat betreft zit ik hier wel in het juiste gezelschap 8) 8) 8)

Mvg,

Vincent

Hi,

Het oude schuurtje is bijna af. Vandaag ff de turbo erop gezet. Dak erop, kozijn gemaakt hatsjiekiedee. Kozijn moet nog afgewerkt worden. De naden zijn gekit met witte hobbylijm. Dat is ook hier mijn grote vriend qua bevestigen en afwerken. Hier de foto's. Ik verneem graag van jullie!

13335973_1123836180996109_3891423554068249241_n.jpg

13331137_1123836147662779_8259029737113015661_n.jpg

Detail van het verweerde hout aan de zijkant en roestige ijzeren platen. Deze glimmen nog iets omdat ze nog nat zijn. De roest is gemaakt met roestpoeder in vier verschillende tinten, verdund met water en...witte hobbylijm 🤣 Het kozijn maken is trouwens het lastigste vind ik. Dit moet allemaal goed passen. Niet te strak en niet te los, secuur werkje dus.

13342911_1123836057662788_7771046096558744190_n.jpg

13346655_1123836010996126_1704993467122681186_n.jpg

De metalen platen zijn gemaakt van een A4 tje en versterkt met jawel witte hobbylijm voordat het schilderen begon. Kost niks, is snel droog en gemakkelijk te bewerken. Het ideale materiaal dus om dun metaal in de schaal 1:35 na te bootsen als je het mij vraagt 8) .

13307384_1123835990996128_1681211403249188054_n.jpg

13342917_1123835970996130_824955443074975097_n.jpg

Het kozijn heb ik trouwens bevestigd met een hulpstukje. Een passend stuk karton van 2 mm dik heb ik gebruikt om het houtwerk in het midden en recht van de omlijsting te krijgen. Vervolgens het raam erin laten zakken (liggend gedaan dus), alles gelijmd en 'gekit' met je raadt het niet witte hobbylijm. Ik heb de folie bij het vorige huis bevestigd met secondenlijm. Dat is niet aan te raden door de zweem die die lijm geeft. En die krijg je niet weg. Bij deze stal wellicht minder erg maar minder handig.

13327629_1123836240996103_8564051368003505291_n.jpg

Dit model is voor alle duidelijkheid een dwarsdoorsnede. Een foto van boven maakt dit duidelijk.

13346919_1123836204329440_785870815327990959_n.jpg

Mooi werk Vincent !
Die ijzeren platen van papier met houtlijm zien er heel goed uit, weer wat opgestoken :idea:

Ik zie spijkerkoppen in het hout van de gevel... punch & die, of stipjes lijm ?
Zoiets mag denk ik ook wel op de deur en op de nok-platen van het dak ?

groet 😀

Vincent,

Ondanks dat ik je bouw erg mooi vind en zeker die geroeste staalplaat is dat nu juist het punt waar ik erg huiverig over ben.
Kan mij geen oude foto's herinneren uit het oost front waar ik staalplaat als dak bedekking op heb gezien.
Tenminste niet in de periode tot 1944 het meeste was met riet bedekt zeker in op het platteland van de Oekraïne.
De foto's die je toont lijken mij van een heel andere datum dan 1944 meer iets van heden ten dagen.
Over die bewerking van de staal plaat ben ik heel jaloers zou dat ook zo willen kunnen maken, dacht in eerste instantie dat je echte metaal plaat had gebruikt.

Groet

Bert

Heren,

Merci!

@Peter: De gaatjes heb ik simpelweg gemaakt met een mesje. Zodoende krijg je een inkeping die de positie van de spijkers nabootst. Ik heb de lijn waar de spijkers moeten komen overigens eerst uitgetekend. De nokplaten zal ik ook nog kleine inkepingen geven. Overigens zie je op de referentiefoto geen sporen van spijkers. Ik weet niet hoe ze die platen bevestigd hebben.

@Bert: ik kan zo ook geen foto's vinden uit die tijd. Het is meer 'dichterlijke vrijheid' maar wel plausibel. Metalen dakbedekking werd namelijk daarvoor al eeuwen gebruikt. Zo werd golfplaat al gebruikt sinds 1820. Dus ja, het moet wel kunnen. Overigens weet ik zeker dat jij ook dergelijke roesteffecten kunt realiseren. Ik heb het om precies te zijn als volgt gedaan:

Papier of karton eerst coaten met een meniekleur of zandkleur. Kan met acryl of emaille.
Dit droogt heel snel omdat het cellulose absorbeert. Je kunt dus snel door naar de volgende stap, het poeder aanbrengen. Zeker met acryl natuurlijk dat vrijwel direct droog is.
Het roest maak ik als volgt: vier of vijf tinten roestpoeder, zwart, donkerbruin, bruin, oranje en wit. Zwart is optioneel. Wit is wel mooi, steekt goed af zoals te zien.
Deze poeders vermeng ik met een beetje water en hobbylijm. Het moet niet te waterig zijn, maar ook geen papje. Goed mengen en je kunt beginnen met aanbrengen.
Ik begin altijd eerst met de donkere tinten. Je weet dat het er goed op zit als de pigmenten dekken. De ondercoat zal er her en der nog doorheen komen, maar na aanbrengen van de overige lagen is dat varkentje ook snel gewassen.
Je kunt de lagen rustig aanbrengen als de andere laag nog deels nat is. Sterker nog, dat is juist goed om variatie te krijgen in de roest tinten. Doe dat wat at random, dus vooral in de delen die nog nat zijn waar het mengen vanzelf gaat.
Het wit vereist wat speciale aandacht. Ik breng deze aan door de poeder in de andere natte lagen te laten vallen. Je moet deze wel uitsmeren dan, want anders droogt het hard op en is uitsmeren haast niet meer mogelijk. Dat komt dus door de witte hobbylijm die de poeder hecht.
Het kan overigens zijn dat tijdens het mengen en drogen de kleur naar paars/rood gaat gek genoeg. Ik had dat tenminste, wat waarschijnlijk door de onderliggende meniekleur komt. Geen paniek, als alles droog is heb je lekker roestige platen of wat ook verroest moet worden! Het drogen gaat ook snel. Even een bakkie koffie pakken en als je terug bent is het al een heel eind droog. Voordeel is tevens, dat het papier her en der krom trekt door het water. Dat hoef je dus ook niet meer te doen.
Je kunt de platen na volledige droging nog verder bewerken met een drybrush van witte/lichte olieverf en een wash uiteraard. Zeker om vuil, diepte na te bootsen. En vogelstront natuurlijk 🤣

Het is dus in feite kinderlijk eenvoudig. Het geheim is laagjes, laagjes en georganiseerde chaos, net als al het andere verweren 🤣 Overigens heb ik ook ontdekt dat stevig karton ook interessant is om hout na te maken. Zo is het onderliggende dak daarvan gemaakt. Je kunt daarin namelijk ook de houtstructuur kerven. En doordat het cellulose ook daar snel iedere verf opneemt kun je daar snel en mooi resultaat boeken. Het oogt erg natuurlijk, al is daar op de foto's niet veel van te zien omdat het wat verscholen zit. Daar ga ik zeker nog verder mee experimenteren. Hopelijk is het zo duidelijk, succes ermee!

Mvg,

Vincent

Bedankt voor je duidelijke uitleg zal het zeker eens uitproberen.
In ieder geval gaat dit in de map Dio's dan heb ik het achter de handvoor als het nodig is.
Succes net de verdere bouw.

MVG

Bert

Ik vind je werk erg mooi, maar ben het eens met Bert.
Denk dat metalen daken en verf in die tijd voor veel boeren niet te krijgen waren, of onbetaalbaar waren.
Golfijzer zou mijns inziens wel in de stad/ industriele gebieden voor komen. Vind het gebouw voor de periode "nu" wel heel geslaagd.
Als je Googelt naar boerderijen en dorpen in Rusland WOII, zie je vooral houten huizen met daken van stro of houten pannen. Weinig tot geen versiering.

Wat wordt de lokatie? een eenzame boerenstulp, een klein afgelegen (in Rusland al snel) boeren dorp. Een boerderij ve rijke "heren boer"? Een buitenwijk ve stad lijkt me nog wel haalbaar. Je kunt het diorama ook wat tijdlozer maken. Bv alleen een figuur (burger) of paard toevoegen...

Ha die Vincent,

Of het gebouw historisch correct is weet ik niet. Wanneer ik kijk naar Miniart's Ukranian Barn dan valt me op hoeveel dit gebouwtje daar op lijkt... Maar dat maakt nog niet dat het in het juiste tijdperk is geplaatst.

Aan de andere kant: je bouwt voor je zelf, alleen jij bepaalt uiteindelijk wat je met het gebouw doet.

De technische uitvoering vind ik in ieder geval meer dan geslaagd. Kleuren lijken mij authentiek voor de regio, de platen, het houtwerk en de muren komen mij overtuigend over.

Ben benieuwd wat je er verder mee gaat doen...

groeten, Richard.

Hi,

@ Marc: de bedoeling is dat het een winterse setting wordt met een voertuig naast het stalletje en een paar figuurtjes. Ik zat zelf te denken aan de nieuwe SU-76 van Tamiya. Ik ben ook alleen foto's tegen gekomen met ofwel riet en hout als dakbedekking. Golfplaat en metalen dakbedekking was in ieder geval erg populair in landen van de Gemenebest in de 19e en 20e eeuw. Ik heb overigens wel een foto gevonden van een Oekraïnse boerderij met deels een metalen dak (althans dat lijkt me): http://www.encyclopediaofukraine.com/pic%5CK%5CR%5CKrasne%20Prosvita%20reading%20house%20(1920s).jpg

Het is het voorhuis zoals te zien dus het is inderdaad wel logischer dat het gebruik van stalen platen een exclusievere aangelegenheid was. Maar goed, wie weet was dit het schuurtje van een rijke boer die zelfs de daken van zijn stallen met metalen plaat bekleedde als statussymbool. Voor zover mogelijk onder een communistisch regime dan 🤣 .

@ Richard: ja inderdaad, dat Miniart huisje kwam ik laatst ook tegen en die lijkt verdacht veel op die referentiefoto! Het is overigens wel interessant te zoeken op oude boerderijen en schuurtjes in de Oekraïne. Het viel me op dat veel gebouwen erg kleurrijk zijn en soms rijkelijk beschilderd. Soms lijken de gebouwen zo uit de The Hobbit te komen. Ook de variatie viel me op qua materiaalgebruik en bouwstijl.

Mvg,

Vincent

Hoi Vincent,

Ben je nu zo'n beetje aan het volgen sinds de Flakpanzer en je maakt echt vorderingen qua eigen ontwikkeling (hierin😉

Iets van een BMP achtig voertuig met gasten erop, is een idee, maar inderdaad als je voor de Tweede Wereldoorlog gaat zou ik er iets van dit http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=3&t=25930&p=243772&hilit=38t#p243772 en dat kan andersom ook met een T34, die burgers ken ik van Masterbox, maar als je origineels zoekt, dan kan deze of deze: ook nog http://mbltd.info/3517.html of deze: https://www.amazon.com/Desperate-Defence-Korsun-Pocket-Dragon/dp/B002U2Q5WI?ie=UTF8&*Version*=1&*entries*=0, met zoiets ben ik bezig. Iets van contrast kan wel schelen voor de indruk die het maakt.

Groet,

Anne

Hai Vincent,

ik volg de ontwikkelingen en de commentaren; echt mooi, dat roest-effect.
Ik snap nu ook dat het een deel van een schuur is, dus mijn eerdere opmerking was wat voorbarig.
Goed, dat geëxperimenteer. Moet ook misschien maar eens roest-pigmenten gaan kopen.

Ik snap de 'dichterlijke vrijheid', maar ben het eens met eerdere bouwers die dit niet kunnen plaatsen in '44. Maakt verder niet uit.
Wat ik wel zag op de foto van die schuur mét ijzeren dak, en waar bij jouw schuur mijn oog al aan bleef haken; die dakplaten van het origineel hebben duidelijk een overlap à la dakpannen, met aan beide zijden een golving in de plaat. Dat ontbreekt bij de jouwe, en in de Russische winter zal er al snel regen of sneeuw onder jouw dakplaten komen.
Dat wil je toch niet? Denk eens aan al dat onderhoud!

Succes, verder.

Hi Antonie,

Ja ik zou zeker die pigment techniek eens uitproberen. Een snelle methode waarbij maar weinig mis kan gaan. De platen hebben overigens wel een overlap om hemelwater geen kans te geven tussen de platen te komen. Wel ontbreekt de opstaande rand aan een zijde zoals op de referentiefoto te zien is. Het is meer geworden zoals op deze foto uit de USA: http://inspectapedia.com/roof/Metal_Shingle_Roof062-DJFs.jpg Ga trouwens binnenkort beginnen aan een huis in Normandië 🤣 Wordt een huis met luiken, reclame op de muur en een leien dak.

Mvg,

Vincent

Terug
Bovenaan