Uit de oude doos III: Tamiya KV I (1:35)

Beste medebouwers,

Mijn vorige post ging over m’n Tamiya Flakvierling. Die wacht helaas nog steeds op voltooiing. Jullie kennen het wel; er staat nog zoveel op de planken.
Zo heb ik al jaren een KV I staan die echt eens afgemaakt moet worden. Ik kocht deze kit ooit, volledig gebouwd en gespoten door een mij onbekend persoon. Die dat overigens heel erg netjes had gedaan, maar de tank was muisgrijs en de decals waren wel heel erg standaard.

Dus: alle verf gestript. Daarna de vreselijk slechte Tamiya-tracks eraf gehaald en nieuwe besteld via Ebay.
Eerste poging; grote teleurstelling. Een obscuur merk; “Tracks Complect. Single link tracks for KV-1, KV-2¸ KV-8, KV-14”. Helaas leken de tracks nergens op en elke link had een enorme ejector mark. Geen idee waarom deze reviewer ging voor “Highly recommended”: http://www.kitreview.com/reviews/kv1trackreviewis_1.htm
Ik wilde ze zeer zeker niet gebruiken.

Tweede poging: resin tracks van Jadar-model uit Warschau. Veel beter, maar helaas erg kwetsbaar. Vandaar de Evergreen herstelpuntjes op de uiteinden van sommige tracks.

200-0057a_IMG.JPG

Het is dus een oude kit van Tamiya. De afmetingen zullen niet exact kloppen, gezien het welbekende feit dat deze kits een motortje bevatten. Dat doet er voor mij hier niet zo toe. Wat ik wel storend vond, was de ongelooflijk belabberde detaillering. Daarom dus aan de slag gegaan. Een echte uitdaging.
Geen after market-gedoe; gewoon alles zelf in elkaar gedraaid.

Eerst maar eens reliëf gemaakt op de toren van de tank. Op vrijwel alle foto’s uit die tijd is zichtbaar dat deze gegoten toren een ruw oppervlak heeft. De Tamiya-kit is helaas zo glad als wat. Ik heb het ruwe oppervlak nagebootst door de hele toren in te smeren met Uhu-modelbouwlijm en er daarna een schuurpapiertje overheen te halen. Ben niet ontevreden over het resultaat.

200-0058_IMG.JPG

De tracks zitten op deze foto’s nog in de grondverf. Evergreen-reparaties zijn zichtbaar.

De bedoeling is om een flink beschoten KV I te maken, ergens gedurende Fall Blau, zomer 1942. Net uit de fabriek, weinig markings, meteen ingezet, flink beschadigd maar feitelijk nog intact, afgezien van een kapotte track.

Het oorspronkelijke Tamiya-model miste de handgrepen op de toren. Deze dus toegevoegd. In de twee conische periscopen zat geen kijksleuf; ook toegevoegd.
De vier periscoop-bedekkingen rondom de toren waren incorrect; ze liepen verticaal naar beneden. Ik heb ze aangepast, zodat ze schuin naar binnen afliepen. Verder een periscoop in elk van deze vier afdekkingen gemaakt. (Niet goed zichtbaar)

200-0059_IMG.JPG

Aan de achterkant is niet veel veranderd. Het belangrijkste was het aanpassen van de metalen ‘goot’ die over de hele achterzijde loopt. Natuurlijk ook de uitlaten uitgehold, en met koperdraad diverse ogen toegevoegd op het achterdek.

200-0064_IMG.JPG

De Tamiya-kit is vrijwel zeker gebaseerd op de KV I van de Aberdeen Proving Ground. Daar staan meer voertuigen die niet accuraat zijn.
De lelijke cilindrische brandstoftanks die Tamiya destijds bij elke kit leverde zijn verwijderd en het aantal gereedschapskisten heb ik beperkt tot één.
Vervolgens voorzag ik die kist -weer kijkend naar historische foto’s- van sloten en hengsels van koperdraad en blik.
De luchtinlaten, die bij de Tamiya-kit massief waren, heb ik vervangen door gaas van metaal.

200-0075_IMG.JPG

200-0073_IMG.JPG

De ketting + haak waarmee het onderhoudsluik van de motor wordt vastgezet is vervangen door een ketting + zelfgemaakte haak van messing draad.

Het luik van de chauffeur/mg-schutter had helemaal geen handgrepen of vergrendeling; heb deze zelf toegevoegd.

200-0076_IMG.JPG

Met de ‘regenstrepen’ ben ik een beetje te ver gegaan; daar wil ik nog e.e.a. veranderen. De schade op de romp en de toren; het is de bedoeling om een KV weer te geven die vaak is geraakt. Ik wil de inslagen nog aanpassen zodat ze lijken op 37 mm-, 50 mm- of 75 mm-inslagen, die het pantser niet doorboorden.

200-0079_IMG.JPG

De tracks moet ik nog afmaken en weatheren etc. Kortom; nog wel het een en ander te doen, maar eindelijk is dit oudje van Tamiya behoorlijk onderweg.

Groeten.
En shoot.
(but don’t kill, please)

Hoi Antonie,

Ik heb onlangs de KV-I van Trumpeter gebouwd.
Vrijwel alle verbeterpunten die jij aanhaalt zitten daar al op, tot en met de keuze uit 2 soorten tracks (vinyl of voorgevormd).
Was dus relatief een makkie.

Desondanks denk ik dat jouw exemplaar nog beter wordt als de mijne, petje af.
En te gek dat je alles zelf maakt, dat is pas echt bouwen.

Succes verder, Wim

Beste medebouwers,

In de loop der tijd heb ik nog wat aan m’n KV 1 gerommeld. De tracks zijn verder afgemaakt, er zijn nog wat washes overheen gegaan, enz.
Het plan is om er uiteindelijk nog een diorama bij te maken, maar de tank zelf is vrijwel klaar. Daarom nog wat foto’s.

217-1727_IMG.JPG

217-1728_IMG.JPG

217-1731_IMG.JPG

217-1739_IMG.JPG

217-1742_IMG.JPG

217-1761_IMG.JPG

De belichting maakt een en ander iets bruiner dan de werkelijke kleur.

Ik vind de schade van de vijandelijke granaten nog niet helemaal oké, maar weet niet goed wat eraan te doen.De tanden van de tracks moeten nog een metaalkleur krijgen; waar ze de loopwielen naderen is dat nog niet gebeurd. En uiteindelijk wil ik het onderstel nog van een stevige laag stof/zand voorzien, maar daarmee wacht ik tot er een diorama is, zodat ik de kleuren van de ondergrond op de KV kan aanbrengen.

Misschien maak ik de tank nog iets matter; daarover twijfel ik nog.
Als er iemand een verbeterpunt heeft; ik sta open voor kritiek.

Groeten.

Hallo Anthonie,

Deze KV-I ziet er heel goed uit.

Mogelijk zou je de verschillende gepantserde vlakken iets anders groen kunnen kleuren, het zgn. "moduleren"
Dit kun je doen voor de extra pantserplaten (voor- en zijkant) en b.v. de luiken en/of bovenzijden van de tank.
Hierdoor creëer je kleurvariatie in de groene vlakken.

Probeer ook een olieblik, doek, etc. met een totaal andere kleur (rood, geel, blauw) toe te voegen; ook dat breekt het monotone groen.

Verder kan ik mij voorstellen, dat je de inslagen van granaten iets wil veranderen.
Misschien kun je inslagen bij het kanon of de torendraaicirkel maken, zodat lijkt dat de KV niet meer kon rijden én vuren.
Ook zou je de machinegeweer-lopen kunnen verwijderen, en op die plaats een miniscuul gaatje kunnen boren; dan lijkt het alsof de bemanning de MG's ter zelfverdediging heeft meegenomen.

Enfin, ik ben benieuwd naar het eindresultaat !

Grtz,
Hans

Ha die Anthonie,

Kan aan mij liggen, maar ik zie alleen maar kruisjes 🙁 ....

Ik zal eens bij mijn instellingen kijken, maar foto's van anderen zie ik "gewoon" wel...

groeten van een nieuwsgierige Richard.

Mooi gedaan Antoine !
Hans P gaf al mooie tips.
En ik denk dat je gelijk hebt over de glans... mag iets minder : wasje geven .

Verder heb je weer 'ns laten zien dat je met eigen creativiteit van een
minder gedetailleerd model toch iets fraais kan maken
super_zps0681fd38.gif

Misschien nog iets doen aan de kapotte koplamp ? kleur + iets wat lijkt op lampfitting ?

have fun 😀

Heren,

dank voor de feedback. Ik kan er echt wat mee.

@ Hans: je hebt gelijk, ze is eigenlijk nogal monochroom. En misschien moeten er nog wat spullen op.

@ Richard: geen idee hoe dat komt, maar gelukkig heeft niet iedereen er last van.

@ Bart: zag dat je meteen foto's van je eigen KV plaatste. Mooie PE en subtiele lasnaden... Zo blijf ik me er pijnlijk van bewust dat er veel nieuwere en ongelooflijk veel betere kits zijn, maar ik had nu eenmaal een hoop oudere modellen en ik moet en zal er nog iets leuks van maken. Succes met de jouwe.

@ Peter: minder glans is al gebeurd en die koplamp viel me ook al op. Dat is het voordeel van foto’s maken. Ik had het al veranderd.

Nogmaals dank.

Hallo allemaal,

Ben bezig geweest met de diverse op- en aanmerkingen. Heb de granaatinslagen aangepast etc. Ook alvast één van de bemanningsleden verder afgemaakt; dat geeft in ieder geval al wat kleurvariatie.

218-1805_IMG.JPG

Vooral bij deze tank zijn figuurtjes erg belangrijk, om de schaal van het ding goed weer te geven.

Ik probeer voortaan wat betere foto’s te maken.

Groeten.

Dag Antonie,

Ziet er fraai uit. Ik persoonlijk vind de kleur en de glans voor geen meter storend. Het komt op mij erg sterk over.

Nog een kleine tip over het figuurtje: het oogwit is erg prominent aanwezig. Probeer dit een beetje te downtonen met een omber/wit mengseltje.

Hallo allemaal,

ben nog steeds bezig met de figuren rondom de KV. Ik wil weergeven hoe de Russische bemanning zich overgeeft.

218-1818_IMG.JPG

Naast de bestuurder moet ook de commandant eraan geloven.

218-1817_IMG.JPG

Onze Duitse vriend krijgt nog oren, en de ogen van de bestuurder worden ook nog aangepakt.
Bedankt voor de tip, Frank.

Groeten.

Terug
Bovenaan