U.S. Infantry dio setje van tamiya

mijn vraag is wie heeft er ervaring met de dio setjes van tamiya?
ik heb me gisteren op een beurs zo een setje gekocht en nu wil ik wat opdoen kwa ervaring van jullie

groetjes

peter

Hallo Peter,

Allereerst welkom op dit forum 😀 !

Ten tweede: lees dit stukje tekst even door. Toekijken onder alias is prima, maar het is hier op het forum gewoonte om te posten onder onze eigen naam.

Aangaande je vraag: daarop kan geen modelbouwer je een zinvol antwoord geven. Voor alles is van belang welke kwaliteit voor jou gangbaar/standaard is, hoeveel geld je bereid bent uit te geven aan figuren etc. Ik zal proberen een objectief antwoord te geven...

De setjes zoals jij die beschrijft zijn van een voldoende kwaliteit, in die zin dat wanneer jij een redelijk figuurschilder bent en niet torenhoge verwachtingen hebt aangaande het eindresultaat, je hier goede resultaten mee kan behalen. 6 á 7 op een schaal van 10.

Persoonlijk zeg ik dat je, wanneer je dan toch voor plastic figuren gaat, je beter voor de figuren van Dragon kan gaan (zeker de latere series, alhoewel daar ook weer tegenstanders voor te vinden zijn 🙄 ...). Deze figuren hebben vaak net wat meer detail, zijn qua lichaamsbouw beter gesculpt en hebben wat ik noem: echt karakter. Een mooie 7 tot een acht op een schaal van 10.

Blijft natuurlijk resin over. En ook daar heb je verschillen in. Top of the line zijn merken zoals Alpine, Hornet&Wolf, Doug's original en zo nog wel een paar merken. De prijs is er echter ook naar: waar je voor pakweg €13,00 al een leuk setje van vier, vijf figuren van Dragon vind, kost één figuur van Alpine al vaak iets meer...

Kortom: die setjes van Tamiya zijn best OK als dat is wat jij wil. Maar heel eerlijk? Tenzij jij een meesterlijke figuurschilder bent, verwacht niet dat wanneer jij figuren van het niveau Lada presenteert, dat je dan reacties krijgt van mensen alsof je de nieuwste Lamborghini laat zien.

Succes met je keuzes.

groeten, Richard.

Hoi Peter,

Weinig toe te voegen aan wat Richard al vertelde.
Ik ben zelf ook niet zo goed, dus de echt goede (en dure) merken zijn aan mij niet besteed, parels voor de zwijnen zeg maar 🙁

Voor een middelmatige bouwer/schilder zijn ze goed, als je ze in een diorama plaatst en geen digitale opnames maakt van 5 cm afstand.
Met blote oog op ca 20 cm afstand, dat haal ik net.

Maar om te beginnen zijn ze zeker prima, totdat je gevorderd bent in figuurschilderen.

Bekijk maar eens de betere mannen hier: John van Pelt, Roger Hurkmans, Stokkers en nog vele anderen !

Succes, Wim

welkom op het forum.

ik neem aan dat je dit dio set je bedoelt

tamiya35scale89741model01.jpg

op zich een heel leuk setje zeker voor beginners waar je allen kanten mee op kunt. zoals richard al aan gaf de meer ervaren bouwers gaan meestal voorde dragon of resin figuren van wegen dat ze meer details hebben. ze kosten wel meer maar de kwaliteit is het dat waard. zelfs bouw ik veel Brits spul en als ik dan ga ik meestal voor de resicast figuren. ik weet dat ze in japan voor 15 euro werden verkocht maar hier heb ik er een voor 20 euro gekocht en dan zijn ze het waard voor wat je krijgt. toch vind ik dat je hier best een leuk diotje mee kunt maken dan al niet met toe voeging van wat andere dingen.

john

Ik wil ook wel even een reactie geven op dit draadje...

Ik bouw en schilder al heel lang figuurtjes van diverse merken en pluimage.
Van de dure en de vaak wat goedkopere merken.
Mijn mening hier over is dat , ook al ben je een hele goede figuur schilder je een duur figuur ook geheel kan verknallen.
IK heb de laatste tijd eigenlijk, en dat heeft niets met de prijs te maken, alleen maar plastic poppekes geschilderd en geplakt.
Wat mij is opgevallen is dat de fabrikanten van de plastic mannekes qua kwaliteit bijna niet meer onderdoen voor hun resin familieleden.
De injectie procedures van hedendag zijn niet meer te vergelijken met vroeger. Dat geldt ook voor de plastic voertuigen.
En dan wil ik ook nog opmerken dat baak ook niet alle resin figuren nu echt van top kwaliteit zijn. Vaak kom ik nog wel eens luchtbel gaatjes of flash tegen. Ook laat de pasvorm wel eens te wensen over.
Wat wel voor mij een mooi gegeven is dat je hele mooie stand alone resin figuurtjes hebt die vaak in de plastic wereld ontbreken.
Maar wat betreft de set die je aanhaalt van Tamiya kan ik je wel degelijk een hart onder de riem steken. Mijn laatste grote figuren eenheid van plastic waren de British Common Wealth figuren van Tamiya. En dat vondt ik zeer mooi afgegoten figuren mét karakter koppies.
En met deze figuren geplaatst in een leuk diorama heb ik bij onze vereniging wel een aantal jaren geleden de best of show binnen gehaald.
Zo zie je m aar dat je helemaal geen echt dure figuren hoeft aan te schaffen om ook eens leuk in de prijzen te kunnen vallen.

Maar voor ieder is de keuze voor of resin of plasic een zaak van één ieder en hun portefeuile.

Veel succes met je figuren set.

mvg

Eric

Terug
Bovenaan