Tweeling predikanten - Britse en Canadese M7 Priests

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Dit wordt een beetje een tussendoor/fiets 'm d'rin projekt.
De basis is een bonus van Arie, dat bij de stapel dozen zat die ik van 'm kocht recentelijk. de kit was gedeeltelijk gebouwd/gespoten en helaas zijn er in de loop der tijd ook een aantal zaken beschadigd geraakt.
Niet getreurd, want dat zal de pret niet drukken!
Tijdens mijn zoektocht naar M3A1 Honey referenties, kwam ik een plaatje tegen dat me aansprak:
b7f69b9a8980e79b26747d70bc6e3a26.jpg

en ik dacht:"Dit wordt 'm!"
Probleempje was alleen dat er nogal wat verschillen zijn tussen kit en einddoel. De neus vooral. Na een lange en vergeefse zoektocht naar een tweedehandsje kwam ik bij een Belgische modelbouwzaak (groot aanbod, goeie prijzen en superservice btw!) een resin neus van Panzer Art tegen. geheel tegen mijn gebruikelijk modus operandi in, kocht ik die. Want het was de laatste....
En aldus:
01.jpg

Wat moet er nog meer veranderen?
Naast de neus ook de spatborden. Deze zijn hoekig. En voorzien van een metalen strip, dienstdoende als "kapstok".
Ook de "preekstoel" is anders, alsook de extra rand rondom het open gedeelte. Al kan die blijven (scheelt een hele operatie).
De koplampen moeten hoger en hebben andere beugels.
De korven op het achterdek zijn er niet.
Opstapbeugels op de zijkanten en geen huifstangen.
En veel... heel veel bagage.

Dus.... wat hak- en kerfwerk was noodzakelijk.
Om de neus passend te maken, moest ik de bovenbouw in elkaar zetten, de voorzijde van de onderste helft eraf zagen, alsook de rij met bouten bovenop de neus. Ik heb meteen de beugels aan de zijkanten verwijderd en ook de onderste ring van de preekstoek moest weg.
03.jpg

Mooi neusje! Veel scherpe details.
04.jpg

Ik heb er uithollingen ingeboord, zodat de as van de aandrijfwielen meer hechtoppervlak hebben.
05.jpg

Andere slofjes uit de reservedoos.
Veel vul- en schuurwerk vanwege naden en sinkholes.
02.jpg

En er zit geen munitie in de kit, op 6 granaten na, kon geen munitie vinden, dus maken we de kokers maar zelf.
06.jpg

Leuk!

Wat je alleen ook nog „moet” veranderen zijn de wielstellen: je Italeri-model heeft de hele late, met het terugloopwiel achteraan op een omhoog staand armpje, maar alle Priests in de woestijn hadden de vroege met het terugloopwiel bovenop. Die zijn los te koop van een aantal fabrikanten, waaronder Asuka.

Tja... als je geen Sherman-kenner bent, dan mis je zoiets.... Aan de bogies wordt gewerkt!
Dank voor de tips!
Denk trouwens dat ik andere rupsjes moet scoren. De bijgeleverde zijn zo soepel als een rol prokkeldraad.

Zo.... een aantal bouwwerken zijn nu van tafel en nu kan ik me storten op deze.... of beter gezegd dezen! Want er is een tweede bijgekomen.
En deze tweede wordt een restauratie-projekt en zal t.z.t. een Canadese priest in Normandië worden. Als alles goed gaat.
@Richard Cramer hoe kan ik de titel van dit draadje veranderen?

Ik ben Richard wel niet, maar je kunt de titel veranderen door het eerste bericht in het onderwerp te bewerken. Alleen ben je geen TWENOT-lid, dus kun jij dat maar voor korte tijd nadat het bericht geplaatst is, en die tijd is al meer dan een half jaar verstreken … Laat even weten in wat de titel veranderd moet worden en dan doe ik (of Richard, maar die komt hier niet zo vaak als ik 🙂 ) het voor je.

Dank Jakko!
iets in de trant van "Tweeling predikanten - Britse en Canadese M7 Priests"

Laatst bewerkt door een moderator:
In afwachting van een nieuwe titel, hier de eerste stapjes; vooral demontage!
Wat er moet nogal wat heen- en weer geschoven worden met onderdelen. Ook is er het nodige herstelwerk, daar waar al gebouwd is.

20231104_132854.jpg

20231104_133146.jpg

Al het resin-spul wordt verzameld in een latere bouw van een vroege M4 Sherman.
De vroege bogies van de Canadese Dragon gaan naar de Britse M7 en diens latere bogies naar de Canadese. De plastic neus en romp die onder de resin romp zater gaan eveneens naar de Britse.
Het frontpantser moest van de canadees af, omdat het kanon was losgeraakt en scheef zat.
20231104_134039.jpg

20231104_141750.jpg

Inderdaad, ik ben hier niet zo heel vaak meer (één, twee keer per week, zoiets), dus: Jakko bedankt 😁!

Wil niet zeggen dat ik 'm nblijf volgen. De bovenste foto van die Britse M7 is voor mij ook altijd een mooie uitdaging geweest. Heb nog een Academy M7 op de plank om 'm wellicht in 2037 te bouwen 🙄😉. Serieus: ik ben blij met dit project, lekker verslag met veel foto's dat makkelijk wegleest.

Groeten, Richard.

Voor de diepwaaduitrusting heb ik de Britse handleiding, mocht je die helemaal volgens de voorschriften willen bouwen.

Helemaal is waarschijnlijk redelijk ingewikkeld, maar het zal met de handleiding beter lukken dan met alleen Tankograds scan van één plaatje ervan 🙂 Laat me even je e-mailadres weten in een privéconversatie, dan stuur ik de PDF op.

Terug
Bovenaan