Tunnelrats Cu Chi

Bas Hermsen

Lid van de TWENOT
Om mijn diorama en figurenskills te verbeteren ben ik van plan om een kleine vignette te maken van een idee waar ik al jaren mee loop, maar nog nooit aan begonnen ben. Sind enige tijd heb ik "onderzoek" gedaan naar de Tunnel Rats in Vietnam midden jaren '60. Veel info valt te vinden in onderstaande link:

http://www.diggerhistory.info/pages-conflicts-periods/vietnam/tunnel-rats.htm

Het idee is om een doosnede te maken van een tunnelsysteem en bijbehorende ruimten. Hierin vind een search and destroy plaats van een tunnelrat. Boven de grond komt een jungle met een enkele Amerikanen en de kleine opening tot het tunnelstelsel. In totaal wil ik twee of drie ondergrondse ruimtes openwerken en delen van het tunnelstelsel. Ook wil ik gaan experimenteren met water om zo een entree/uitgang onder water te maken. Hopelijk kan ik deze week beginnen met de eerste 3d uitwerking met piepschuim. Belangrijk voor mij zelf is om het geheel compact en klein te houden. Doel is om zo veel mogelijk drama/angst en benauwdheid uit te beelden. Ik vind dit namelijk de engste vorm van oorlogvoering en snap dan ook niet dat iemand zo'n stelsel in wilt gaan 🙂 In ieder geval heel veel inspiratie, nu de uitvoering.

Re: Tunnel Rats

Bas, ik verheug me er nu al op.
Misschien de camouflage van de entree er naast leggen, zo een grote pot of trog.
Ik heb eventueel nog meer info/afbeeldingen alleen mijn scanner is kaduuk.
Denk ook aan booby's 😉
Ik heb ergens een tunnelrat die bij het begin van een tunnel staat, kun je hebben.

Cheerio, Arno

Re: Tunnel Rats

En een update. In de twee opengewerkte ruimtes kan net een figuur staan. Ook zijn de figuren binnen. Ik heb het wel zo "eenvoudig" mogelijk gehouden, eerst maar eens zien hoe mij dit afgaat 😉 De knielende us soldaat komt in de rechter ruimte waar hij 1 vc heeft uitgeschakeld en kijkt de tunnel in die in verbinding komt te staan met de linkerruimte. Daar komen meerdere vc's, zonder fiets 😉 De tunnels waren niet recht toe rechtaan, maar onder een hoek van meer dan 60 graden, dit om explosies van handgranaten e.d. af te wenden. De twee partijen zien elkaar (nog) niet. De us soldaat krijgt een revolver of colt pistool en een zaklamp in de handen. Hiervoor moeten de armen iets aangepast worden. De resterende us soldaten komen boven op de vignette bij de ingang (luikje) en houden de wacht. Die gast met zijn mobieltje kan mooi doorgeven aan HQ dat er een stelsel is gevonden en dat theo tunnelrat op expeditie is 😀

DSC01232.jpg

DSC01233.jpg

DSC01234.jpg

DSC01235.jpg

Re: Tunnel Rats [25-02]

Hi Bas,

Mooi project, ik heb weinig bruikbaars voor je bij te dragen behalve het volgende, na de eerste golfoorlog was ik in Corpus Christi TX, mijn vader woont daar en hij doet veel voor het plaatselijke VA hospital, zeker na de hiephiephoera stemming van een gewonnen 'oorlog' raakte de Vietnam veteranen een beetje vergeten, en alles buiten een bed en eten moet van de burgers komen in de vorm van giften.
Tijdens een inzamelingsaktie heb ik een paar veteranen gesproken, ontnuchterend hoe 'the greatest nation in the world' met z'n veteranen omgaat, helemaal met diegene die van buiten er nog compleet uitzien en geen ledematen missen.
In ieder geval een van hun was een tunnelrat, ik wou nu dat ik beter geluisterd had maar ik was toen ook jonger en diep van binnen doe je dan al gauw veel dingen af als het zal wel, gewoon vergeten en pak je leven op.
De man was niet meer in staat een normaal leven te leiden, de stress en alles wat hij overleefde had van hem een wrak gemaakt, ik herinner me een verhaal van een ingestorte gang waarin hij stikte, hij probeerde met zijn revolver een gat te creeëren om te ademen en verbrande zijn gezicht omdat hij te dichtbij afvuurde, hij is eruit gehaald en gereanimeerd, hij was dus in zijn beleving al gestikt in de tunnel, en toch ging hij terug, hij heeft 3 tours gedaan (niet alleen als tunnelrat) en kwam thuis om erachter te komen dat er een ander slot op de deur zat en een andere man op de bank.
Hij zal er wel nooit meer bovenop komen, hij had veel tics en was zo neurotisch al maar zijn kon, dat is de prijs van dit type oorlogvoering.
Zo af en toe denk ik nog wel 's aan hem, volgens mijn vader is hij nu overleden, gewoon op en uitgewoond denk ik, maar jouw dio-idee deed me het weer herinneren, mooi dat je dit gaat doen.

Groeten Rick

Ik heb contacten met guntruckers en alhoewel de verhalen allemaal anders zijn, komen ze toch op hetzelfde neer.
De jongens die gingen waren totaal andere mensen dan die terugkwamen.
Ook spreek ik geregeld een oud-Legionair en een Indië-ganger en de conclusies zijn hetzelfde.
Soms moeten we daar eens bij stil staan.

Cheerio, Arno

Bas,

mooi project.
Mind you, radio's doen het , net als mobieltjes, onder de grond NIET.
Geen bereik zullen we maar zeggen.

Danm, lees net dat "Ruud-radio" boven de grond zit. 😳
Sorry, beter lezen in het vervolg dan maar.

Vwb dat veteranen verhaal.
Ik kan er over meepraten, been there, done that.
Ik zal er voor mijn resterende tijd hier op aarde, mee moeten leren leven. En dat is echt niet makkelijk, geloof me.

Greetz
Axel

Hoi ik zou de radio wisselen met de staande figuur en de liggende figuur met de Carl Gustav M/45 in de tunnel plaatsen.
En van de mensen in de tunnel bijna alle webbing verwijderen.
Als je nog hoofdjes kan vinden met gasmasker is dat een pre.De figuur die onderweg is heeft een gasmasker in zijn hand 😉
10.jpg.jpg

foto van http://www.english.illinois.edu/MAPS/Vietnam/vietphotos/

102203.jpg

foto van http://www.stripes.com

400px-Vietnamtunnel.jpg

foto van wikipedia

Cheerio, Arno

Bedankt voor jullie reacties heren! Dit is voor mij een extra inspiratie om aan dit project te werken. Het psygologische aspect zet je zo wel aan het denken.

En weer een update. Het geheel is opgebouwd met piepschuim in witte en groene variant. De tunnel tussen de twee ruimtes staan onder een hoek met elkaar in verbinding. Op de foto's is dit net te zien. De gips is van woodland-scenics. Echt geweldig spul. Geen korrel en heel gebruiksvriendelijk.

DSC01236.jpg

DSC01237.jpg

DSC01238.jpg

DSC01239.jpg

DSC01240.jpg

Re: Tunnel Rats [28-02]

Geweldig idee Bas :!: en indrukwekkend verhaal erachter....
Suxes en pluzier 😀
Groet,
Peter

Hey Peter,

Je wilt niet weten hoeveel lol ik hier aan beleef. Heb bij dit project nog meer inspiratie dan bij mijn voorgaande projecten. Verandering van spijs... 🙂

Hoi Bas,

Hehe eindelijk ga je je talenten eens echt gebruiken 😀
Als je nog een Colt , S&W revolver of S&W mark 22 pistool met geluid demper nodig heb, moet je het ff laten weten.

Gr Nick. 😉

nick elias zei:
Hoi Bas,

Hehe eindelijk ga je je talenten eens echt gebruiken 😀
Als je nog een Colt , S&W revolver of S&W mark 22 pistool met geluid demper nodig heb, moet je het ff laten weten.

Gr Nick. 😉
Hoi Nick, even inbreken op dit topic.
Heb jij een Hush Puppy? In welk set zit die?

@ Bas die S&W 22 met geluiddemper( Hush Puppy) zou ik zeker nemen en het liggend figuur ervan voorzien.

Cheerio, Arno

Hoi Arno,

Die Hush puppy zit in de allereerste Dragon Navy seal setje 🙂
Eigenlijk werden dit prachtige pistool alleen door de seals gebruikt in de Nam.

Gr Nick. 😉

Ben er weer mee aan de slag gegaan. Heb in Overloon nog wat figuren aangeschaft en heb van Rick van Sinderen een M274 Mule en nog een aantal figuren gekregen. Deze worden ook in de vignette verwerkt. Van het weekend nog maar wat foto's maken. Wordt vervolgt.

Ben blij dat je dit dio doorzet, buiten dat het een 'verandering van spijs doet eten' belevenis is denk ik dat de intensiteit van wat je uitbeeld wel 's heel indringend kan worden, leuk om dit vorm te zien krijgen!

Mzzl Rick

@ Martin: rechter muisknop; opslaan als 😉 Bedankt voor de reminder!

@ Rick: ik hoop aan mijn eigen verwachtingen en dat van andere te kunnen voldoen. Het kader is er en ik ben begonnen met het voorzien van een "juiste" structuur in een enkel compartiment. De primer is van de Action, low budget, maar oh zo strak. Een aanrader, goedkoop is dus niet altijd duurkoop 🙂 Wel nog een paar schoonheidsfoutjes, maar dat komt wel goed.

DSC01413.jpg

DSC01416.jpg

DSC01418.jpg

DSC01419.jpg

Re: Tunnel Rats [26-05]

Yo Bas,

Wat een interesant project en des te meer uniek. Ik hou wel van zulke dioramas in verschillende lagen, zeker niet makelijk om dit aantrekkleijk te maken. Maar jij slaagt er prima in! Ben benieuwd naar de aankleding.

Grt Nico 😀

Hoi Bas,

Dat 'clean' gebouwd spreekt mij juist aan ! Goed gedaan Bas.Ik neem aan dat je de zijkanten zwart maakt! (voor het contrast)

Goed dio idee!

Groeten,

Roger

Bedankt voor de reacties heren!

@ Roger: dit is alleen nog de primer laag. De zijkanten worden uiteindelijk mat zwart.

Ben ook al een eind op weg met de m274 Mule. Het ding is erg klein (goed passend op de vigenette), maar er gaat nog redelijk veel detail in zitten. Van de week zal ik een foto-update posten.

En weer een update: M-274 mule van dragon. Het heeft een afmenting van 3,5 cm bij 7 cm en wordt toegevoegd aan de vignette. Als eerste is het platform gestript, want het detail is vereenvoudigd of fout. Daarna is het buizenframe aan de onderzijde opgevult, niet dat je het ziet, maargoed. Ook zijn de wielen voorzien van het juiste detail in de vorm van hijsogen en ventielen. Ook is de benzinetank aangepast en voorzien van een beter lijkende tankdop. Ook dit reservoir was aan de achterzijde open.

De foto's:

DSC01430.jpg

DSC01432.jpg

DSC01434.jpg

DSC01439.jpg

Re: Tunnel Rats [M-274 mule - 1 juni]

Hee, deze heb ik helemaal gemist. Goed werk tot nu toe, Bas. Dit is de eerste keer dat ik iemand dit kitje zie bouwen, laat staan detailleren.

Leuk boodschappenkarretje 😀
Maak je de voorwielen gestuurd? Dan komt het wat dynamischer over 😉
Jan 🙂

Jan Peters zei:
Leuk boodschappenkarretje 😀
Maak je de voorwielen gestuurd? Dan komt het wat dynamischer over 😉
Jan 🙂

JAAAAAAAAAA mooi man; logootje van Appie Heyn erop en volledig in historisch perspectief kan er nog wel een wuppie op voor de sfeer.
Die karretjes lijken me wel praktisch. Maareh...zouden die tunneljongens echt met zo'n ding door de tunnel rijden? 😉

Doet me een beetje denken aan die film "The Rock"wanneer Nicolas Cage en Good old Sean in een mijn karretje scheuren...maar da's weer een ander dio.

succes met het vervolg man gaaf onderwerp en ik ben benieuwd naar je ingang want begreep dat je die onderwater wilde maken. Het idee alleen al is spannend...de stress van die gasten die zo'n veel te nauwe tunnel in duiken moet gigantisch zijn geweest; als dat geen Post Traumatic Stress Disorder oplevert...misschien wel een beetje te vergelijken met een dagje paintball met de Twenot; gelukkig staat er binnen afzienbare tijd weer een therapeutische sessie op de rol...

bedankt voor de reacties heren!

@ Jan: geloof het of niet, maar dit ding is 4x4 en ja, dit ga ik benutten.

😀

Zo deze staat ineens weer op mijn bureau. Na de SMC genoeg inspiratie opgedaan en wil graag wat meer oefenen met figuren. Hier wil ik er flink wat op kwijt. Ga ook wat figuren kapen van het Pibber project, daar ga ik voorlopig nog niet mee verder.

Dank je Nick, mooi spul maakt hij zeg.

Ben de figuren aan het bouwen en aanpassen. Ook wat gaan schuiven met de figuren om het verhaal erin te krijgen. Er komen nog een aantal figuren bij, mogelijk gaan er nog wat weg. De opstelling van de vc die zijn pistool vuurt is aardig definitief. De Amerikaanse soldaat wordt nog zo aangepast dat hij de batterijen van zijn zaklamp aan het vervangen is, oftewel dit speelt zich allemaal af in het donker. Ik wil wat gaan testen of ik dat terug kan laten komen in het schilderwerk... allemaal nog ideeën die kunnen wijzigen.

73322567_2606962516033536_4381912526586118144_o.jpg

73342928_2606962842700170_690554544182001664_o.jpg

73046512_2606963242700130_8376214558334779392_o.jpg

75009076_2606963699366751_3829564541021192192_o.jpg

72886936_2606964166033371_5687122400299188224_o.jpg

73322764_2606964496033338_7808613438799740928_o.jpg

Terug
Bovenaan