Tsjechië fotoverslag

Marcel von Hobe

Erelid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Centurion AVLB, M76 Otter
Hallo,

Ook ik heb een aantal foto's voor jullie om een korte indruk te geven wat wij nu eigenlijk allemaal te zien krijgen als we naar Tsjechië afreizen. Wat je niet zult zien is wat we in de avonduurtjes allemaal uitspoken 😉 .

➡️ Ons drieën bij de binnenkomst van Kopvrenice. De stad waar de Tatra-fabriek staat.
trip01k.jpg

➡️ De grote zaal van de kitshow. Verder staat er nog veel handel in de omliggende ruimtes in het gebouw.
trip04k.jpg

➡️ Op het buitentereein werd met RC auto's geraced. Daarnaast waren er meerdere jeeps en trucks van Tsjechische leger te zien. Ook was er een reënactment groep aanwezig die Duitse en Russische uniformen en wapens demonstreerden.
trip06k.jpg

➡️ Peter heeft er ook al foto's van laten zien maar ik vond het zo'n mooi geschildert voertuig dat ik nog een paar afbeelding voor jullie heb. In mijn ogen een echte 'Best Of Show'. Let op de derde foto op het vogeltje en nest (met eieren).
trip06k.jpg

trip07k.jpg

trip08k.jpg

➡️ Zoals gezegd is Kopvrenice de stad van de Tatra's. Hier een fototje uit het tatra museum. Erg mooi en modern opgezet museuem met alle gebouwde tatra's vertegenwoordigd.
trip10k.jpg

➡️ Op maandag zijn we naar het Kraliky military vehicle museum geweest. Twee afbeeldingen met een overzicht van wat ze onder andere hebben.
trip02k.jpg

trip03k.jpg

➡️ Ook zijn we dinsdags in Rockycany geweest. Alhier een grote verzameling voertuig die uit de prive collectie komen van verschillende verzamelaars. Een overzicht van wat ze hebben (grotendeels is rijdend of wordt rijdend gemaakt):
trip09k.jpg

➡️ Zoals gezegd weer een succesvolle trip. Volgend jaar weer!

mvg
Marcel

aanhangertje

Frank,

aanhangertje: Eerlijk gezegd zou ik dat niet weten. Wel is bekend dat de Russen na de oorlog veel gecopiëerd hebben. Dit zou er ook zoéén kunnen zijn. Misschien anderen die meer weten?

Marcel

Ik had al wat dingen gezocht als de SdAnh 32 en 33 en wat amerikaans spul (M8 en M10). Over russische aanhangers kon ik nauwelijks tot geen afbeelding vinden. Misschien een eigen creatie ?

Wat is dat karretje dat voor de Pak-37 (?) hangt ?

Frank, antwoord: munitiewagentje. dezelfde setup als de Britse 25-ponder:
trekkend voertuig - munitiewagentje - stuk.
Bij het in stelling gaan koppelt men het stuk af, zet de munitietrailer er achter, en het stuk heeft meteen een 'stootvoorraad' munitie om te vuren.

Erg handig als je in tijdnood zit.
(en dat zit je in een gevecht heel vaak...)

Ben ik nou zo kippig of zie ik een tiger tank met een onderstel van een T-34?? (foto met dat blauwe bord met pijl.) De tracks lijken verdacht veel op die van een T-34, of een ander russisch voertuig...

🙄 😱

@Frank: dit is geen Pak-37 maar het russische 45mm anti tank kanon met verlengde loop; tenminste voorzover ik meen te herkennen. 🙂

Afkomstig uit het zelfde tijdperk als de Pak-37 vandaar de overeenkomsten. 😉 De verlengde loop was een latere versie.

Dit kanon werd achter een munitiewagentje getrokken die door een paard voortgetrokken werd. Er bestaan (bestonden) twee ICM bouwdozen van dit stuk (die dozen met de rode rand).
nr 35072 Barbarossa Operation 1941 Soviet Antitank artillery.
nr 35021 45-mm Anti Tank Gun

@Hilbert; bedoel jij deze T-iger/34 : 8)
peterczsep05069klein1yr.jpg

Groeten,
peter.

misschien mag ik ook eens mee van de vrouw . voor al als er geen foto s van gemaakt worden 🙂
trouwens een mooi stadsbord alleen jammer van die rotzooi ervoor die is niet zo nice 😈

ja die bedoelde ik.. was het soms een soort conversie van een t-34 zodat de duitsers dachten dat het hun eigen tank was en vervvolgens de russki's de duitsers neerschoten??

Hilbert Zuijdendorp zei:
ja die bedoelde ik.. was het soms een soort conversie van een t-34 zodat de duitsers dachten dat het hun eigen tank was en vervvolgens de russki's de duitsers neerschoten??
eerder een post-war conversie voor films, heb je nooit Saving Private Ryan gezien? 😉

➡️ Ons drieën bij de binnenkomst van Kopvrenice. De stad waar de Tatra-fabriek staat.
trip01k.jpg

Drieën? 😱

Dat moet toch wel een heavy trip zijn geweest als je er al eentje wilt vergeten... 😈

Mzzl,
Marcel

@Marcel J. : drank maakt meer kapot dan je lief is ...... 😉 🙄 8)

Het was erg leuk om ook eens te zien hoe modelbouw beleefd wordt in andere landen. Wat mij het meest verbaasde was het enorme aantal bezoekers en vooral complete gezinnen op de beursvloer. Vooral voor de militaire modellen bleek zowel bij kinderen, vaders als OOK de dames 😱 een grote interesse. Naast de prijzen die Marcel en ik hebben gekregen, hebben we ook nog een prijs mogen meenemen voor de uitstraling van de TWENOT-stand!

We zijn uiterst gastvrij ontvangen, hebben de nodige contacten opgedaan en ik heb genoten van het heerlijke eten, de prachtige omgeving, de musea en de geweldige sfeer.

Onderstaand nog een aantal plaatjes van ons tripje:

WEB-1.jpg

WEB-2.jpg

WEB-3.jpg

WEB-4.jpg

WEB-5.jpg

WEB-6.jpg

Rockycany:

WEB-7.jpg

WEB-8.jpg

WEB-9.jpg

WEB-13.jpg

Tatra-museum:

WEB-14.jpg

WEB-15.jpg

WEB-16.jpg

Thomas, hieronder staan drie van de T34 wrakken van Rockycany afgebeeld. De Stuka was een uiterst kunstig gebouwde film-prop.

WEB-10.jpg

WEB-11.jpg

WEB-12.jpg

Alex

Er staan hier en daar ook wel wat opknappertjes tussen 😀 zo te zien. Gaan ze die allemaal zelf restaureren, laten ze ze gewoon staan, of verkopen ze ze?

➡️ ➡️ De Tiger/T34 is inderdaad een filmprop. De verzamelaars die hun voertuigen in Rockycany stallen werken veelvuldig samen met de Barrandov studios in Praag. (oa zijn hier onderdelen opgenomen van Narnia, Hellboy, Tristan&Isolde, xXx, Doom, From Hell ...) Ik weet echter helaas niet uit welke film/tv-productie de T34 komt. Nog twee fotootjes
IMG_0705.jpg

IMG_0704.jpg

➡️ ➡️ Die STUKA die op de foto's te zien is is ook een Prop. Ook hier weet ik helaas niet uit welke film. Op onderstaande foto's is wel te zien dat het hier om een zeer knapgebouwd stukje 1:1 modelbouw gaat.
IMG_0689.jpg

IMG_0698.jpg

IMG_0744.jpg

IMG_0687.jpg

@Andre: opknappen doen ze hier zeker. Rijdend maken wil vaak wel maar soms echt niet meer. Ik kom al 5 jaar in dit museum en in de verzameling is elke keer weer iets nieuws te zien. koepels worden verplaats van de ene op de andere, een voertuig wordt geverft en anderen worden voorzien van opdrukken of nieuwe banden.

nashledanou,
Marcel

FOTO

Ik zie trouwens dat er ook iets is misgegaan in mijn oorspronkelijke bericht. Er is een foto niet goed doorgekomen die ik jullie toch niet wil onthouden:
Op het buitentereein werd met RC auto's geraced. Daarnaast waren er meerdere jeeps en trucks van Tsjechische leger te zien. Ook was er een reënactment groep aanwezig die Duitse en Russische uniformen en wapens demonstreerden.

trip05k.jpg

Marcel

Terug
Bovenaan