try-out afdekzeil/ tarp met tissue

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Nu bezig met
'70 Dodge Challenger
Hallo mensen !

Naar aanleiding van wat suggesties in het "Rail Away" topic betreffende de mogelijkheden voor het afdekken van een voertuig,
heb ik wat uit zitten proberen.

Als eerste heb ik een Universal Carrier uit de scrapbox gevist.
Stuk Kleenex tissue geknipt >> op een tegeltje ingekwast met verdunde houtlijm >> over voertuig gelegd >>
met groot rond en zacht penseel de natte tissue in model gestreken >> met føhn gedroogd.

Daarna beetje aan het klooien geweest met schilderen. Niet netjes hoor, gewoon beetje uitproberen en wat spelen met licht en schaduw.
Gedaan met Vallejo, al dan niet (sterk) met water verdund en een zacht mediumgroot penseel.
gebruikte kleuren : Russian Green en Ocre.

Heb de paintjob in verscheidene stappen gedaan, met føhndroging na elke stap.
Te weinig houtlijm gebruikt, want elke nieuwe verfbeurt maakte het papier weer helemaal zacht.
Dat verklaart waarom het gekleurde zeil er qua plooivorming wat anders uitziet dan het ongeverfde.

Het pijltje is slechts een hulpje dat je weet waar de voorkant van de Carrier is 😉
De foto's zijn bewerkt om de plooivorming zo duidelijk mogelijk te laten zien.
carrier01_zps071ed9c6.jpg

carrier02_zps00ef9c83.jpg

carrier03_zps08509609.jpg

carrier04_zpse4c95437.jpg

carrier05_zps516a4657.jpg

carrier06_zps2c0b1606.jpg

carrier07_zps5e9bfbed.jpg

carrier08_zps1a439504.jpg

carrier09_zps042945e8.jpg

De vervorming (door de natte verf) was bij de KettenKraftrad minder omdat de basis-tarp steviger was (meer houtlijm).
Met de zelfde kleuren gewerkt en iets meer aandacht besteed aan opbouw van licht en schaduw.
kett-krad01_zpsc114444d.jpg

kett-krad02_zpsf52a5cc8.jpg

kett-krad03_zpsd5a8a339.jpg

kett-krad04_zps5bc35289.jpg

kett-krad05_zps462c5d45.jpg

kett-krad06_zpsb400eba9.jpg

kett-krad07_zps6be8249b.jpg

Zeer gaarne uw ongezouten meningen, tips, correcties 🙄

afgedekt maar vrolijk groetje 😀
Peter

Heeeee.... dat is precies wat we alhier ook vaak doen, ome Frank voorop:

4Steyr-RA.jpg

modfranksteyr01.jpg

modfranksdkfz111.jpg

en het is inderdaad een handige manier. Ome Frank bewaart ook hele stukken gelijmde en gedroogde stukken, om ze later weer te gebruiken (even aantippen met wat water en voila).
Ome Schoenmaker gebruikt juist weer koffie-filter zakjes en het verdunde lijmrecept, en een andere bouwgenoot van Bouwgroep Utrecht hergebruikt juist zelfbevlekte doekjes.

Ideaal,makkelijk, lekker vouwbaar en schilderbaar!

Eric

my 2 cents,

Doe dekzeilen altijd met magic sculp.

bolletje kneden en dun rollen, zie tarp beneden. Had een stuk over na de tarp voor het reserve wiel en de tarpjes voor de torencovers van de 223, daar een tarp voor vaten voor gemaakt.

is minder dan een 1/2 mm dik.

barreltarp.jpg

ciao

Raymond

Bedankt veur uwe kernreacties 😀 Alle opties mooi bij mekaar zo !

Eric S. :
wat je snel krijgt met tissues zijn van die onnatuurlijke hang vouwen als je het velletje nat maakt. JIj hebt dat ook zie ik.
Het blijft een lastig ding dit goed te krijgen..
goed gezien, maar moet toch te vermijden zijn. Dit is ook precies waarom ik de tissue-etiquette destijds gelaten heb voor wat ze is....
Maar nu ik het uitgeprobeerd heb met de juiste tissue zie ik wel de potentie ervan, dus ik ga dit nog 'ns proberen. Deze manier is wel lekker eenvoudig dus geef 't nog niet op...

Eric R. :
inderdaad een handige manier. Ome Frank bewaart ook hele stukken gelijmde en gedroogde stukken, om ze later weer te gebruiken (even aantippen met wat water en voila).
Ome Schoenmaker gebruikt juist weer koffie-filter zakjes en het verdunde lijmrecept, en een andere bouwgenoot van Bouwgroep Utrecht hergebruikt juist zelfbevlekte doekjes.
Ideaal,makkelijk, lekker vouwbaar en schilderbaar!
zijn die voorgelijmde stukken dan restjes die dan als "lappendeken" verwerkt worden om iets onder zeil te doen gaan ?
Op jouw foto's ziet 't er toch strak uit. Kwestie van handigheid erin krijgen lijkt me zo.

Die paraplustofdiscipline ziet er ook al zo goed uit !
Ron, hoe monteer je zulke stof. En het lijkt me zo glad om te modelleren... fixeer je gaandeweg, of achteraf...of niet?
Naar mijn beleving geeft deze manier (vergeleken met tissue) toch wat meer die "canvas look" (dikke, stevige stof).

Last but certainly not least Raymond, het Putty Plan... mijns inziens HET materiaal waar je de meeste controle over hebt,
qua modelleren en detail aanbrengen zoals de stofuitdrukking (gladde stof of ruwe struktuur bijv.).
In het geval van de Glorious Putty zou ik echter kiezen voor "Green Stuff". Ideaal om lappen mee te máken en te verwerken.

bedankt voor de toelichtende plaatjes !
Met de info ga ik zeker nog 'ns wat experimenteren, maar blijf uiteraard openstaan voor Tips & Tricks :idea:

vrolijke groet 😀
Peter

Kwestie van de plekken waar het "zeil" de ondergrond raakt even vastzetten met een drupje secondenlijm. Even vastdrukken en klaar.
Door de eigenschappen van het doek valt het inderdaad natuurlijker als zijnde een stevig zijn.
Bij de andere methodes heb ik vaak het idee dat het op een laken lijkt; te dun en te strak geplooid.

Hoi Peter, Ron (hoe gaat ie) en andere,

Ik heb van Roy Schurgers een tip gekregen om zeilen te maken van latex handschoenen.
Deze zijn extreem dun en goed lijmbaar met oa hobbylijm. Hij gebruikt al best lang en met goed resultaat.

Peter, jou kennende, zal je dit zeker eens proberen!

Grtz Frans

Ron
Bij de andere methodes heb ik vaak het idee dat het op een laken lijkt; te dun en te strak geplooid.
Dat vind ik dus voornamelijk opgaan voor de tissue. Dit is dus wel goed te gebruiken voor dúnne stof.
In m'n jonge jaren gebruikte ik dit wel eens voor het maken van kleding op 1:35 figuurtjes.
En nu dan maar eens een keer een paraplu opofferen voor de hobby 😈

Hoi Frans, latex van handschoenen zou ik nou niet direct voor kiezen, maar als Roy 't zegt 🙄
Het lijkt me namelijk dat op de laaange termijn latex verdroogt en gaat breken vanwege de
weekmaker die langzaam aan zal vervluchtigen ? maar of dat waar is weet ik niet..
En ik denk dat het er erg glad uitziet voor een afdekzijl, maar dat kan natuurlijk juist de bedoeling zijn...
Ga dus zeker een proefje doen met latex !

Bedankt voor de tips !

vrolijke winterwitte groet 😀
Peter

Egbert,

Ik gebruik tegenwoordig bruine koffiefilterzakjes. :idea:

Heeft dezelfde voordelen als tissue , maar is wat steviger papier dus die vouwen lopen wat "natuurlijker" (vindt ik tenminste)
Waar je wel op moet letten is dat je voor je begint in de vorm uitknipt ,dan nat maakt en het stukje papier volledig verfrommeld tot een propje ( ik denk dat dat de verzeltjes vanhet koffiefilter materiaal gebroken worden zodat het veel beter in de gewenste vorm te krijgen is ).Doe je dat niet is er weinig eer te behalen......
Daarna gewoon behandelen als tissue (dwz met water en witte houtllijn en laten drogen in de gewenste vorm)

probeer het eens, kost geen drol en werkt prima.

greetz Ronald

Ronald Schoenmakers zei:
Ik gebruik tegenwoordig bruine koffiefilterzakjes, kost geen drol en werkt prima.

Kost inderdaad even weinig maar het heeft natuurlijk wel dezelfde kleur. Ik heb er -meen ik- je Einheitsdiesel mee gezien? Heb je daar nog een foto van ter illustratie?

Eric

bedankt Ronald ! moet ik ook maar 'ns uitproberen... klinkt als de gulden middenweg 🙄

Terug
Bovenaan