"Waarom bouw jij nou die 9/1? Die heb je toch al!" Ja, die van Tamaya, met een hoop scratch werk en delen van de 2 beschikbare verbouwingssets. En ik heb ook de resin 9/1 (gerepareerd en een nog in half gebouwd) dus ik heb er al 2 gebouwd, 1 gerepareerd en nu dus deze.
En mijn moppers op Trumpeter? Nou simpel: ik kan leven met de verschillende kleinigheidjes en verbeteringen die ik aan deze kit al gevonden heb. Sterker nog, het is een geweldig stuk enginering, een feest om al die details door je vingers te krijgen, maar ik heb ook beloofd om te laten zien wat er niet kan. Hoe je het ook draait of keert, letterlijk of figuurlijk, de werkbuhne van die kraan is altijd in beeld.
Hieronder de buhne van Trumpeter, maar daar heb ik de 2 balken al af gezaagt. Daarna blijft er een simpel wafel plaatje over. Die houten balken staan op een aantal tekeningen. Met de eigenaar van de echte 9/1 heb ik 10 jaar lang contact gehad en met name over details aan die 9/1 hij had geen idee waarom ze op tekennig stonden, en vond het onmogelijk. Je wilt als je 4 tot 6 ton aan het takelen bent geen losse houten balk op je werkveld. Da's gewoon gevaarlijk. Hout kan ook nog erg glad zijn.
Die glade waffel? Nou, op fot 2 kun je zien dat ik hem al geraaakt heb nmet het afvijlen van de balken. Op foto 3 is de buhne uit de Tiger verbouwsset voor de Tamiya.

Deze resin plaat is de 4e(?) versie die Tiger heeft uitgebracht van zijn kit. Die grapjas heeft continu nieuwe informatie verwerkt. Ik mocht hem over de loop van de restauratie van de echte geen foto's laten zien. Wel is hij uiteindelijk zelf met de eigenaar in contact geweest. Die bühne heeft dus 2 luiken waar je je takel gereedschap in kunt leggen. Het is tranenplaat, met een opstaande rand en het zijn losse delen die met bouten aan de structuur van de bühne vast zitten. Ik ben al met een plan bezig hoe dit ook voor mensen die gewoon een model willen bouwen en niet een halve scratch bouw willen doen toch dit machtig mooie ding willen bouwen. (Wordt vervolgd)