Trumpeter Sd.Kfz. 9/1 (famo met bilstein kraan) Update 22-6-2025

Prima plastic, schitterende engineering, af en toe een lastig geplaatste aanspuiting of uit drukker, heerlijk om geweoon eens iets uit de doos te bouwen!

Maar.......
IMG-20250215-WA0009.webp

De conversie set van Tiger models is gewoon ook voor deze nodig..... 😱 IMG-20250215-WA0011.webp

IMG-20250215-WA0013.webp
Ik wi l echt niet flauw doen, ik kan leven met weinig binnenwerk, en wat versie verschillen in de famo en zo nog wat details, maar de hele werkbuhne is zó uit iemands dikke duim gekomen......

&^%$#$%^Piep..... @#$%#$%^&

Deze trumpeteer kit is gebaseerd op het 1:72 model, blijkt ook al niet helemaal in de haak te zijn

Dat weet ik niet precies, ik ken de kit verder niet en ik heb eigenlijk geen intresse in dit soort spul, dus ik lees het wel, maar onthoud het niet

Deze trumpeteer kit is gebaseerd op het 1:72 model, blijkt ook al niet helemaal in de haak te zijn
Die 1:72 kit heeft meer detail op de buhne dan de 1:35.

IK kan er niet met mijn verstand bij dat iemand zó veel geweldige enginering in zo'n groot project stopt, en dan de overal aanwezige informatie negeert en de volgende giga blunder van een voertuig maakt. Ik heb al wel wat bedacht, maar ik ben van balorigheid met de 1:16 Famo verder gegaan. Het moet even bezinken.

giga blunder van een voertuig

het zal aan mijn waarnemingsvermogen liggen maar als ik de (1:35) Trumpeter kit (voor zover mogelijk) vergelijk met jouw Famo zoals
die op jouw site staat zie ik toch niet echt dramatische grote fouten ?

Misschien wil je een lijst maken met zinvolle verbeteringen ?

Dat vraag ik niet voor een vriend hoor, neen.... ik heb deze zelf ook aangeschaft (maar met de TWS conversiekit als backup 😎)

Het is een schitterend chassis, Er zitten erg veel uitdrukkers in , maar die zitten redelijk buiten beeld. Voor mij natuurlijk geen optie, die moeten enigszins weg gewerkt. Het is een stugge goed bewerkbae plastic, maar zorg dat je alles droog test. Al diverse gaatjes waaar nokken in moeten die zonder enige hulp niet goed passen. Lastigste stap tot nu toe: In de chassis balken, die ui t 2 delen bestaan, zitten stukjes plasic die langs de uitdrukkers zijn geperst (Zie 3e foto) zorg dat je die er vantevoren uit hebt, anders ben je net als ik met geweld je chassis in elkaar aan het lijmen
IMG_20250301_201253.webpIMG_20250301_201231.webp

IMG_20250301_191343.webp

"Waarom bouw jij nou die 9/1? Die heb je toch al!" Ja, die van Tamaya, met een hoop scratch werk en delen van de 2 beschikbare verbouwingssets. En ik heb ook de resin 9/1 (gerepareerd en een nog in half gebouwd) dus ik heb er al 2 gebouwd, 1 gerepareerd en nu dus deze.

En mijn moppers op Trumpeter? Nou simpel: ik kan leven met de verschillende kleinigheidjes en verbeteringen die ik aan deze kit al gevonden heb. Sterker nog, het is een geweldig stuk enginering, een feest om al die details door je vingers te krijgen, maar ik heb ook beloofd om te laten zien wat er niet kan. Hoe je het ook draait of keert, letterlijk of figuurlijk, de werkbuhne van die kraan is altijd in beeld.

Hieronder de buhne van Trumpeter, maar daar heb ik de 2 balken al af gezaagt. Daarna blijft er een simpel wafel plaatje over. Die houten balken staan op een aantal tekeningen. Met de eigenaar van de echte 9/1 heb ik 10 jaar lang contact gehad en met name over details aan die 9/1 hij had geen idee waarom ze op tekennig stonden, en vond het onmogelijk. Je wilt als je 4 tot 6 ton aan het takelen bent geen losse houten balk op je werkveld. Da's gewoon gevaarlijk. Hout kan ook nog erg glad zijn.
Die glade waffel? Nou, op fot 2 kun je zien dat ik hem al geraaakt heb nmet het afvijlen van de balken. Op foto 3 is de buhne uit de Tiger verbouwsset voor de Tamiya.
IMG_20250302_082936.webp

IMG_20250302_082953_1.webp

IMG_20250302_083017_1.webp
Deze resin plaat is de 4e(?) versie die Tiger heeft uitgebracht van zijn kit. Die grapjas heeft continu nieuwe informatie verwerkt. Ik mocht hem over de loop van de restauratie van de echte geen foto's laten zien. Wel is hij uiteindelijk zelf met de eigenaar in contact geweest. Die bühne heeft dus 2 luiken waar je je takel gereedschap in kunt leggen. Het is tranenplaat, met een opstaande rand en het zijn losse delen die met bouten aan de structuur van de bühne vast zitten. Ik ben al met een plan bezig hoe dit ook voor mensen die gewoon een model willen bouwen en niet een halve scratch bouw willen doen toch dit machtig mooie ding willen bouwen. (Wordt vervolgd)

Gelukkig doe je dit fijne verslag via toetsbord want ik hang aan je lippen !! 😉😛

Tja, ik wist al dat ie niet recht uit de doos zou kunnen, maar dit is wel echt erg. Technisch kan dit niet, je verleist je track misschien, maar er zl ook wel wat extra slijtage zijn.IMG_20250622_093951.webp

En wat ik dan erg vind: dit los je alleen op als je nogal wat ervaring hebt en weet hoe het echt in elkaar zit.

Slechte beurt Trompeter!

IMG_20250622_094011.webp
In het echt draai je aan die schroefdraad en gaat die grote hevel naar achteren.

IMG_20250622_094609.webp

Daardoor kantelt de ophanging van het spanwiel naar achteren. (de spanner moet je loszagen!)

IMG_20250622_094321.webp

En dan staat de track op de juiste spannnig. Gelukkig had ik nog niet alles vast zitten

Terug
Bovenaan