Trumpeter 1:35 T-62 ERA Model 1972

Mark Verploeg

Lid van de TWENOT
Hoi allemaal
Omdat de Tiger (S04) al af is en ik toch weer een nieuwe tank wou bouwen heb ik deze kit maar uit de stash gehaald
Vooral omdat ik wel weer een keer iets moderns wou maken
Dus deze moet het worden

Nog steeds geen heel moderne tank maar ze rijden nog steeds rond
En het is weer eens iets anders dan een duitse Panther of Tiger

Dit zit er allemaal in de doos

De kuip van de romp en de deksel van de koepel

Nog wat delen van de romp en de plastic loop in meerdere delen

Spatborden en alles wat daar op komt

De zijkanten die later de ERA blokken krijgen

Wat kleinere delen

Motor dek

De wielen zonder meegegoten banden

De losse banden
Ik denk dat ik de ribbels er wel van af ga schuren om de tank een iets meer gebruikte uitstraling te geven

De individuele rups schakels

Diverse kleine gietramen

De ERA blokken

Decals en photo etch
Typische pe van Trumpeter vind ik ,behoorlijk dik maar het is ook niet voor kleine delen zoals scharnieren of klemmen dus is dat geen probleem

Leuke bonus is een metalen loop
Er zitten geen trekken en velden in maar ik weet eigenlijk ook niet of het een gladloops kanon is of niet

En de instructies en het verf blad
Er staat alleen niet op waar de decals dan mogen maar ik denk net achter de ERA blokken op de koepel
Om daar achter te komen zal ik wel wat foto's op gaan zoeken
Maar eerst maar eens bouwen

En dat was het voor nu
Ik ga vandaag nog een begin maken en we zien wel hoe snel (of niet) het gaat
Groeten
Mark

Hoi Mark, plenty plastic voor een bouwer om een tijdje zoet te zijn 😉

Veel bouwlol 😀

groeten 🙂

Hoi Peter
Dat denk ik ook wel ja
Ik ben er alleen nog niet uit of ik de kit rupsen ga gebruiken
Ze zien er wel goed uit maar het gaat mij meer om de pas vorm
Anders zal ik toch naar iets anders moeten zoeken
Maar ik heb wel zin om eens iets anders te bouwen dan alleen maar duitse voertuigen uit de tweede wereld oorlog

Hoi

Dus vandaag heb ik maar vast wat tijd in de T-62 gestoken
Op zich geen slechte kit maar er zitten wel enkele schoonheidsfoutjes in
Tenminste in het deel wat ik tot nu toe gebouwd heb

Ik heb zoals wel vaker de wielen even gelaten voor wat ze zijn en ben met de romp begonnen

Een best nette romp al hadden sommige delen met de romp mee gegoten kunnen worden

De achter zijde is ook vrij simpel te maken

En met de kappen van de final drives is dit deel af

Dan gaat het verder met de bovenkant van de romp
Hier moet je 4 gaatjes per kant boren (2 setjes van 2) en wat gaten vullen
Ik heb het vul werk gedaan met wat evergreen staafjes en vierkante staafjes die in de gaten zijn gelijmt en die na het afsnijden nog eens met wat putty over gesmeerd om er zeker van te zijn dat alle randjes gevult zijn

Die 4 blokken zitten over de gaten die geboort moesten worden maar deze passen niet dus heb ik de pinnen er afgesneden en ze zo op de romp gelijmt
Dit was dus 1 van die schoonheids foutjes

De pasvorm van deze delen is echter wel weer heel goed

Op het motor dek is alles afgedekt
Waarom dat je er wel photo etch voor de roosters bij krijgt snap ik dus niet helemaal
Maar goed alles past

En die delen werden ook vast op de romp gelijmt

Inmiddels ben ik met de spatborden bezig maar die zijn nog niet af
Ook daar zijn wat kleine ontwerp foutjes te vinden maar niks bijzonders wat niet makkelijk op te lossen is
Alleen wad delen van de opslagbakken die hoger zijn dan andere delen van dezelfde bak
Maar dat komt de volgende keer wel

Groeten
Mark

En we gaan weer een stukje verder
Weer wat kleinigheidjes gevonden maar niks ernstigs

Na de romp kwamen de spatborden
Ik heb ze nog niet vast gelijmt vanwege de wielen en rupsen

Toen werden de zijkanten en de ERA blokken gemaakt
Jammer genoeg moet je wel eerst de lange rijen plaatsen anders komen de losse blokken niet goed uit op het losse stuk

En de andere kant

De blokken op dd voorkant staan op kleine pinnen
Niet echt ideaal omdat er nergens locatie punten zitten

De spatborden werden nog aan elkaar gelijmt

En er werd een begin gemaakt aan de koepel

En dat was hem weer voor deze keer
Groeten
Mark

Hallo allemaal
Omdat de T-62 zo'n beetje helemaal gebouwd is vind ik het wel tijd om een stukje verder te gaan met het bouwverslag
Heel de tank is af met uitzondering van de wielen en rupsen
Voor vandaag is het alleen maar werk wat aan de koepel is gedaan
Die op zich best goed te bouwen is

Na de basis van de koepel gaat het verder met de luiken

Daarna begint het echte werk
De steunen van de ERA blokken zien er redelijk lastig uit maar het leek mij het makelijkste om eerste de bovenste te lijmen en dan pas de onderste
Die hebben ook geen inkeping of zo iets en de bovenste wel

En de onderste delen werden geplaatst

En toen de andere kant van de koepel

De eerste blokken werden op de steunen gelijmt

En de bovenste

Toen kwam de verdere aankleding van de koepel
Zoals de diverse lampen en zoeklichten

En het machine geweer kwam er bij

De achterkant kreeg ook nog wat dingen
De 4 ammo kisten stonden niet in de beschrijving maar ik had wel een paar foto's gezien waar ze wel op tanks zaten
Die beugels werden vaak zo tegen de koepel gelast en die plek was nog een beetje kaal
Plus die onderdelen zaten al in de kit dus kan ik ze net zo goed gebruiken

Even kijken hoe het er uit ziet
Ik vind het wel apart staan zo zonder de spat borden

Een beetje donker maar zo ziet het er straks ongeveer uit

En dan moet ik nu alleen nog de wielen in elkaar zetten en iets bedenken voor de banden
Die ga ik denk ik aan stokjes lijmen en na het verven kunnen ze op de wielen

Maar al met al vind ik dit wel een leuke kit
Vreemd genoeg was dit de goedkoopste van de T-62 kits in die winkel en dat terwijl de andere kale versies waren dus mocht je hem voor een leuk prijsje vinden is hij volgens mij zeker de moeite waard
Ee volgende keer zou er toch een likje verf op moeten zitten maar voor nu laat ik het hier bij
Groeten
Mark

Hoi Mark,

Interessant onderwerp en je gaat als een speer... Ik ben zelf ook wel een liefhebber van naoorlogse / moderne onderwerpen (de term bouwer zou de laatste tijd wat te veel eer zijn, eerder dozenverzamelaar 😉 ).

De middelste rij ERA-blokken op de toren lijnt op een of andere manier niet lekker uit, als je dat met foto's vergelijkt. De voorkanten van die blokken zouden aan moeten sluiten bij de voorkanten van de blokken op de onderste rij (zie ook de boxart). Is mogelijk een 'Trumpeter-dingetje', waarmee dus de middelste rij (die je het eerste hebt aangebracht) te veel naar beneden wijst. De punten van de houders van de ERA blokken hadden waarschijnlijk bij elkaar uit moeten komen. Op foto's is dat moeilijk te zien, omdat je daar de houders dus niet ziet, alleen de blokken zelf. Maar mogelijk zijn ook de onderste houders wat te lang voor een dergelijke constructie.

Dit soort merkwaardige pasvormprobleempjes ben ik zelf in het verleden wel vaker tegen gekomen bij oudere / goedkopere Trumpeter kits (en ook bij vroege Dragon kits). Het levert een combinatie op van kleine afwijkingen en vragen met betrekking tot de plaatsing van onderdelen die uiteindelijk resulteren in een "WTF, dit kan toch niet de bedoeling geweest zijn?" momentje. Maar dan is het vaak al te laat, tenzij je serieuze verwoesting aan wilt brengen op het model.

Of je er nog wat aan wilt corrigeren laat ik aan jou (vanzelfsprekend, want het is jouw model..), maar ik denk dat je er meer schade mee aanbrengt dan dat het goed doet...

Over de metalen loop hoef je je trouwens geen zorgen te maken, de schietbuis van een T62 was inderdaad een gladloop. Geen trekken en velden dus.

Groeten,
Mario

Dank je Mario
Dat van die blokken was mij eerlijk gezegt niet opgevallen maar het zal de pasvorm zijn aangezien ze er niet anders op konden
Nou moet ik wel zeggen dat dit soort voertuigen niet bepaald mijn "vakgebied" zijn
Normaal gesproken bouw ik vooral WOII voertuigen van duitse makelij
Maar momenteel ben ik nog wel bezig een T-72B3 te bouwen van Meng ,wat ik althans een heel mooie kit vind
Als die af is gaan de 2 russen samen naar de verf afdeling al word de T-72 niet bepaald alledaags

Terug
Bovenaan