Trumpeter 1/16 King Tiger H

Kevin Vos

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
Trumpeter 1/16 King Tiger H
Tamiya 1/35 Type 74 G
Een nieuw project dat volledig interieur heeft en ook erg lang zal duren om te bouwen. Dus ik dacht hier kan wel een mooie post over gemaakt worden. Als jullie tips hebben hoor ik die graag. Ik kan wel wat scratch bouwen maar niet veel en zal denk ik niet veel aanpassen naast een Voyager Pe setje en een Aber metalen sideskirts. Ook ben ik van plan om er zimmerit op te plaatsen met een 3 kleuren camo en vervaagde sneeuw camo.20260109_180852.webp20260109_153421.webp20260108_180332.webp

Volgens mij wil Kevin er een laag zimmerit op smeren.

Ja er komt zimmerit op. Ik heb Zimmerit paste van ammo en een roller van panzerkote. Geen ervaring met deze 2 of uberhaupt zimmerit aanbrengen. Dus ik zal het eerst op het prototype turret proberen aangezien ik die niet ga gebruiken. Misschien dat het lastig word om de bevestigingspunten voor de reserve tracks na het zimmerit aanbrengen lastig word, maar daar kom ik dan wel achter

Je kan het best je toolracks, reserve tracks etc eerst helemaal afwerken en dan in de nog zachte putty drukken. Of als je er wat handiger bent om de onderdelen heen werken. Mijn ervaring met zelf zimmerit maken is dat de grootste uitdaging het aanbrengen van een heel dunne egale laag putty is.
En op de Königstigers zat het spul ookbehoorlijk netjes vergeleken de wafelpatronen op veel Stugs.

Hoi Kevin,

Ik gebruik voor mijn 1/16 tanks altijd zimmerit van Atak.
Past altijd, alhoewel de randen altijd een beetje moeten worden bijgewerkt.
Ik schuur de achterzijde een beetje ruw op, en gebruik 2 componenten lijm, dan heb je nog wat tijd om de zimmerit goed te plaatsen.
Anderen gebruiken superglue, en heb zelfs gelezen dat houtlijm ook werkt.
Ik houd het bij 2 componentenlijm, en vooralsnog is er geen zimmerit van een tank gevallen.

Groetjes, en veel plakplezier,
Rob

Dat zou ook zeker een optie geweest zijn alleen die kende ik nog niet. Helaas zie ik dat de versie voor de Henschel niet op voorraad is. En omdat ik de paste al heb met wat benodigde gereedschap ga ik dat maar eens proberen op de extra Prototype koepel. Helaas zitten er ook niet genoeg haken bij voor de reserve rupsplaten dus ga ik het maar helemaal vlak maken. Wat ook niet zeldzaam is voor het prototype koepel. Verder heb ik nu voor het eerst de VMS primer geprobeerd en deze vind ik tot nu toe de beste primer voor de airbrush. Direct uit de fles bruikbaar en spuit/ dekt goed
1000098023.webp

Ik ben ook zeer tevreden over de primer van VMS. Enige wat ik wel nadelig vind is het schoonmaken. Vooralsnog lukt het schoonmaken mij alleen met airbrushcleaner. Aceton of thinners helpt niet. Iemand wel een goedkoop alternatief voor de airbrushcleaner?

Ah ja ik gebruik eigenlijk alleen maar airbrush cleaner. Volgensmij is het best goedkoop om zelf te maken, maar ik bestel gewoon via amazon 1L Timbertech airbrush reiniger en vul daarmee een 200ml spuitfles. Bijna 2x zo duur als een 200ml fles maar wel 5x zoveel

Na een tijd wachten totdat het droog genoeg is om te bewerken heeft het een redelijk resultaat. Voor een eerste keer opzich niet slecht. Het is alleen wel lastig om een goeie laag aan te brengen en rechte lijnen te volgen. Het gedeelte bij de commandant was ook lastig, maar gelukkig heeft de Henschel die niet
1000098195.webp1000098194.webp

Hi Kevin,

Deze Zimmerit ziet er erg realistisch uit! Ik zou er niet al te veel meer aan doen, misschien alleen nog wat beschadigen als je schade na wilt bootsen.

Mvg,

Vincent

Nog wat mooie vooruitgang. Helaas is mijn vakantie voorbij en zal ik er dus minder tijd voor hebben. Ik ben wel bij stap 16 van de 53. Al zal naast het bouwen van het standaard model de aftermarket setjes, zimmerit en verven nog wel langer duren als het bouwen

1000098762.webp1000098763.webp1000098859.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vindt het interieur in 1:35 wild genoeg. David parker van AFV modeller heeft een fraai boek over de bouw en het beschilderen van de trumpeteer 1:16 koningstiger, en later van de pz4, maar die ging er behoorlijk ver in zegmaar

Als eerste tank die ik maakte toen ik echt begon met deze hobby was een RFM 1/35 Sturmmorser met volledig interieur en dat was inderdaad een aardig project. Hier zit veel nog niet vast zodat ik het allemaal los kan spuiten en dan een beetje bijwerken met het erin lijmen. Volgensmij zag ik die inderdaad ook voorbij komen en hij maakte veel aanpassingen en scratch build ook veel. Zo ver ga ik zelf niet. Wel ben ik van plan om wat lijnen weg te halen en met iets zoals lood draad vervang

Ik heb nog geen 1:16 tanks gebouwd enkel wat figuren, maar als er een grille H in 1:16 uitkomt koop ik hem, en dan hoop ik op een vol interieur! Ik heb de gehele artikelrij van de panzer 4 van de afv modeller, maar van de tiger net niets, en aangezien het bij de motor bvb veelal om 3d geprint spul, gemaakt van goudversterkte resin (dat moet wel voor dat geld!), en ik toch liever Walter Jonkerskool met styreen aan de gang ben was de intresse ook snel opgedroogd... veel van de bekabeling is inderdaad eenvoudig te vervangen, maar de vraag is wat zie je er van. Gelukkig kun je in de koepel bijvoorbeeld hele mooie verfijningen aan de munitierekken toevoegen, en vraag eens aan Erik Reits hier op het forum voor info van de bedrading van de radio, dat zij in 1:16 mooie opvallende details waar je heel veel voldoening uit kunt halen, maar ook nog terug ziet!

Overigens, waar je op een romp bedrading ziet is rond staf styreen ook heel geschikt en supermakkelijk te plakken!

Ik ben erachter gekomen dat het boek van David Parker ook als pdf te koop was en dus ook een heel stuk goedkoper als een echt boek. Daaruit wat aanpassing gekozen om na te maken. De afdekkap van de transmissie weer open gemaakt, een grote hendel toegevoegd en hijsogen erop gemaakt. Daarnaast ook het brandblussysteem wat draad gegeven. De rubberen slangen die bij de kit zaten voor het motorblok vond ik wel goed genoeg en heb die gewoon gebruikt

20260124_210510.webp20260124_205805.webp20260125_203914.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Zulke details maken hem wel vindt ik. Ik wist geheel niet dat je dit per pdf kon aanschaffen maar dat is een uitkomst, ik heb mn ouwe tablet naast mn werkplek liggen, voor fotos en dergelijke, daar kun je tenminste ook nog op inzoomen, dat is wel zo handig

Ja inderdaad ik heb het open staan op de computer. Wel makkelijker dan een dik boek omdat ik niet zoveel plek heb. De pdf is te koop via AFVmodeller voor 14 pond.

Een lange tijd geleden sinds de laatste update. De transmissie heeft een gegoten uiterlijk gekregen en de motorruimte is deels aangepast om het meer correct te maken. De motorruimte is nu ook af (alles staat gewoon los om het later makkelijk te spuiten). Dus nu kan ik weer verder gaan met het interieur vooraan.
20260403_164231.webp20260307_144322.webp20260308_162857.webp20260329_104837.webp20260403_163058.webp

De radio heeft ook een beetje aandacht gekregen. Daarna doorgegaan naar de achterkant, daar heeft wel een hoop uurtjes ingezeten. Veel aanpassen, solderen en lijmen. Uiteindelijk is dat redelijk goed gegaan. En nu zijn de rupsbanden aan de beurt, naast wat pin markeringen op te vullen met putty lijken ze wel makkelijk om in elkaar te zetten.
20260407_061558.webp20260407_061620.webp20260406_195910.webp20260406_200918.webp

De rupsbanden zijn nu ook af, deze waren naast de pin markeringen op te vullen aardig makkelijk en snel te bouwen. Ook zijn ze verrassend stevig en beweegt de rupsband erg soepel. Daarnaast wat lasnaden en snijmarkeringen toegevoegd. Dit ging vrij gemakkelijk met een dremel. Eerst wou ik een groef maken of later met epoxy putty de lasnaden te maken, maar ik vond dat ik al een mooi patroon met de dremel maakte. Alleen een beetje te diep, maar als ik het nu nog met putty ga proberen wordt het er waarschijnlijk niet beter op. Nu op naar de ammunitie opslag, deze moet wel erg worden aangepast anders past de koepel later niet in de tank.
20260409_205049.webp20260414_183128.webp

Terug
Bovenaan