Toys for Boys, Pz.Kpfw.IV ausf. D met Citroën 11BL Cabriolet

Willem Plaisier

Lid van de TWENOT
Natuurlijk... kan ik het weer niet laten om een goed model te verbouwen (in de hoop dat het lukt).
Maar eerst even de modellen voorstellen.
De Pz.Kpfw.IV ausf.D is van Dragon met de keuze van drie uitvoeringen.
DN6265.jpg

Ik ga voor de early version in Frankrijk (RUDD) in combinatie met de Tamiya Citroën 11 cv die een "kleine" verbouwing zal ondergaan tot een 11 bl cabriolet.
15139.jpg

De Panzer IV was al in bouw gedurende de bouwmiddagen en omdat het een RUDD bouw is zal ik hier niet al te veel op ingaan. (stom genoeg van de bouwfasen geen foto's gemaakt)
De Citroën is vandaag in aanraking gekomen met mes, zaag en schuurbank en ziet er nu uit als een slecht gelukte roadster.
Het dak is in de juiste hoek geschuurd en iets verbreed weer te gebruiken om de achterkant te maken.
Het idee is om de zogenaamde kattebak open te positioneren met een passagier, in totaal dus drie jonge dames in een mooie auto.
Er zal stevig geschuurd, verbouwd en verplaatst moeten worden om hem in een cabrio te veranderen.
Hier enkele tekeningen en de eerste foto's.

11CVCabPrt.jpg

citroen-11cv-legre-traction-avante-.jpg

Cit-drawing1.jpg

Cit-drawing2.jpg

Cit-drawing3.jpg

Willem

Re: Toys for Boys, Pz.Kpfw.IV ausf. D met Citroën 11BL Cabri

... let the games begin! 8)
Ik schenk mezelf een bakkie in en ga er eens lekker voor zitten.

Groet, MartinD

Aardig project... naast de al lopende 😉
Maar ik moet zeggen, al ben ik daar verrekte vroeg mee, vol verwachting klopt ons hart....

Ik neem er een borrel op, cheers!

mmmm...leuke combinatie van voertuigen en een leuke titel Willem !
Hoe gaat het er uitzien? het verhaaltje bedoel ik.
Ga je de cabrio-verbouwing met plaatjes verslaan (yes please)? Daar zullen we veel
van kunnen opsteken lijkt me 😱 :idea:

veel plezier 😀 ,
Peter

De volgende stap is het verbreden van het dak en het in de juiste hoek schuren.
Ik gebruik het liefst hetzelfde materiaal om met het schuren een egaal vlak te krijgen.
Als je plasic met verschillende hardheden gebruikt heb je de kans dat je een holte of bult krijgt met het schuren.
Het ene materiaal schuurt nu eenmaal makkelijker dan het ander.
Een strip van 2 mm was voldoende en deze heb ik dus uit een stuk sprue gezaagd.
Hierna is het dak met behulp van een tekening (afgedrukt op de juiste schaal) geplaatst.
Kleine naadjes vul ik met typex (een handige tip van Johan Bijl) en laat ik een nachtje drogen.

IMG_0190.jpg

IMG_0192.jpg

Op het Military Modelling forum werd mij gevraagd naar de kleuren die ik in gedachte had.
Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste foto.
Het lijkt mij een chique kleuren combi.

Citroen_Traction-Avant-Cabriolet.jpg

c_11cv_aussen.jpg

Ook nog even een foto met inzittenden zodat je de zogenaamde kattenbak kan zien.

citroen_11cv_cabrio_1935_1.jpg

Willem

Beige - donkerbruin is inderdaad wel heel chique! Maar die combinatie van rood en zwart vind ik ook wel iets hebben, maak er bordeaux-rood van en je hebt een subtiele link naar een charleston 😉

Je let even niet op en Willem zet alweer de zaag in een perfect goed model. 😀
Ik zou voor de rood/zwarte combi gaan, lekker sportief.
Ik ga voor de early version in Frankrijk (RUDD)
Geloof je dat nou zelf 😀

Cheerio, Arno

oei, oei, ik start weer iets op...
Hier dus een kleine update en een uitleg over mijn werkwijze. (die ziet er soms erg chaotisch uit)
Het werk aan de Citroën gaat gewoon langzaam verder met het schuren en plaatsen van de kap.
Ik ben in het bezit van de oude 1:32 Citroën 11cv en kan met enig zagen de kap gebruiken als ondergrond (later komt er een hoes van folie overheen)
De breedte moet ik innemen met 3 mm maar gek genoeg is na enig meten en vergelijken de diepte correct dus hier hoef ik geen gekke dingen te doen.
De volgende stap zal de resevewiel kast zijn.
Omdat er geen ruimte in de kofferbak is (deze is er helemaal niet meer) werd het resevewiel in een aparte wielkast geplaatst dus zal er een achterkant aan de bij de kit geleverde dop gedraaid moeten worden.

IMG_0208.jpg

IMG_0209.jpg

Nee, de driver figuur zal er niet in komen, echter diende deze om de nieuw gemaakte dubbele zitting in de juiste hoek te plaatsen.

IMG_0211.jpg

Eerder heb ik het idee voor een kleine dio door laten schemeren.
Nu dus een uitleg over mijn manier van opbouwen.
Ik ben van mening dat als je een diorama gaat opzetten je alle onderdelen tegelijk moet bouwen.
????...
Natuurlijk bouw je de voertuigen apart van elkaar echter om alles met elkaar samen te brengen (dus ook de ondergrond en omgeving) is het belangrijk om al vroeg in de bouw de ondergrond voor te bereiden.

In dit geval een stuk kasseienweg met aan beide kanten een minimaal stukje grond/gras zoals er veel in Frankrijk te vinden zijn.
Ook hier plaats ik niet te veel extra's omdat ik de focus op de interactie tussen de tank/auto/passagiers wil leggen.
Omdat deze wegen nooit mooi vlak zijn is het belangrijk om dit deel af te hebben voor ik begin aan het plaatsen van het loopwerk en de tracks.
Even een dikke 1000 steentjes zagen en plakken.
Een kassei in Noord Frankrijk is tussen de 150 tot 170 mm vierkant dus ong. 4.2 tot 4.6 mm in 1:35 ziet er netjes uit.
Het inronden en beschadigen van de kasseien doe ik met de dremel en enkele boortjes en met een schuurspons even nabewerken

IMG_0202.jpg

IMG_0206.jpg

Doei...

Willem

Mooi werk hoor Willem.
Ga je de deur(en) nog van vorm veranderen? Ik heb het idee dat ze op de foto's iets langer zijn, en zeker anders van vorm aan de schanier zijde.
Jan 🙂

Hoi Willem,

Toch de zaag er maar in gezet. Je bent aardig bezig geweest nadat ik je twee weken geleden op de bouwdag heb gesproken.
Ga je de kattenbak er nog inzetten???
Als alles goed gaat hou je nog een auto over, je hebt tenslotte een extra (nood) exemplaar aangeschaft, ga je deze RUDD bouwen
voor een ander diorama 😕:
Ik zie dat de rechterzijde van de grondplaat vrij hoog is, wat ga je daar van maken.
Ik hoop dat je 26 juni weer op de bouwdag bent, kan ik het geheel "life" aanschouwen, kan niet wachten 😱

Groet Fred 😀

# Jan, de deuren komen als het goed is deze week aan de beurt. Zoals je al gezien hebt zijn ze een stuk langer en hebben ze een geheel andere vorm aan de scharnierzijde.

# Fred, je ziet het ik kon me niet meer inhouden.. 😈 en de tweede auto als backup was doorslaggevend.
Tsja, ik denk dat er ergens nog een mooi plekkie voor deze op een dio te vinden is in de toekomst.
Of dat dat dan RUDD word is nog maar de vraag (ik schijn daar toch altijd moeite mee te hebben, raar toch ?? 🙄 )
De kattenbak komt er zeker in omdat ik dat een apart item aan deze auto vind.
De dikkere reservewiel kast is gedraaid en moet alleen nog worden gepositioneerd zodat ik hierna de buitenlijn van de kattenbak kan bepalen.
Ach, je zal alles wel zien de 26e..

Willem

Yo Willem,

Leuk project...en met wat een scratchcabrio! Heerlijk zeg! Je spaart je tijd niet met het plaatsen en bewerken van de kasseitjes...maar t'ziet er goed uit. Architectenkarton leent zich daar ook goed voor om zulke straatjes te maken.

Grt Nico 😀

# Nico, ik heb opzettelijk gekozen voor de losse steentjes omdat ik dan: (1) gemakkelijker de bolling van de weg kan maken. (2) met het inwassen stenen meer of minder met tussenliggende aarde kan bedekken. (3) de overgang naar de kanten makkelijker kan laten wegvloeien.

# Eelke, ik ben nu eenmaal een Plaisierig persoon. 😛

Willem

Leuk project Willem, dacht al dat ik twee Citroenen zag. Ik vind het idee leuk, een dio voegt altijd iets toe aan het verhaal. Heb je de steentjes apart gemaakt van karton? Ik heb dat spul hier ook liggen en ik kras er straatjes in, bevalt me ook goed, maar ieder zijn ding 😉

Succes, benieuwd naar het vervolg!
Grt

Hoi Johanna, de steentjes zijn net als de rest van de sokkel gemaakt van Polyurethaan plaat.
Dit materiaal gebruiken wij (werk) om onze modellen te maken.
Het is gemakkelijk te bewerken (zagen, frezen, schuren etc.) en heeft goede eigenschappen.
Het zet in alle richtingen gelijkmatig uit en is zeer goed met superglue te verlijmen.
Het grote nadeel is dat het alleen verkrijgbaar is in platen van 20 x 50 x 150 cm en dat het erg duur is.
Ik heb dus erg veel geluk dat ik de leftovers mag gebruiken.

Nu even een updeet.

De deuren opnieuw ingekrast ( zie het verschil)
IMG_0222.jpg

Nadat ik de kap en de reservewielkast gedraaid en geplaatst had kon eindelijk de kattenbak aangepakt worden.
De onderlijn moet nog worden opgezuiverd en het juiste scharnierpunt bepaald.
"HEINZ" is even geamputeerd voor het gemak en word weer ingezet om de juiste zithoogte en hoek te bepalen.
Op deze foto is duidelijk de enigste negative opmerking aan deze kit te zien namelijk de opening bij de wielkasten.
Normaal is dit eenvoudig met wat karton of een stripje plastic op te lossen.
Omdat hier toch wel meer te zien is zal ik de bodem van de auto ook moeten aanpakken.

IMG_0221.jpg

IMG_0216.jpg

IMG_0215.jpg

IMG_0214.jpg

Om een beetje een idee te krijgen hoe alles samen er uit zal zien heb ik even twee meiden plaats laten nemen.
(moet nog voor nr 3 shoppen)

Willem
IMG_0219.jpg

Willem,

Pet je af :!: :!:

Ik hoor je nog zeggen "waar ben ik godsnaam weer aan begonnen" en nu binnen een zucht en een scheet heb je de hele auto gemaakt zoals
je hem in gedachte had. Klein vraagje, heb je nog wel tijd over om te slapen 😕: 🙂
Groet Fred 😀

# Eelke, toen ik naar info over deze auto op zoek was en hem in deze vorm tegenkwam had ik dus hetzelfde gevoel. Ook de Faux Cabriolet (met metalen dakje i.p.v. vouwdak) is erg mooi en zal ook nog wel eens door mij in elkaar geprutst worden.

# Fred, slapen met één oog dicht is ook een kunst. 😛

Willem

Zo dan nu eerst een Bav.... ehhh, een update.

De binnenkant van de wielkasten aangepakt en hierna de bank en de beschermplaat over de as geplaatst.
Hierdoor is de kattenbak netjes afgewerkt en is er geen nare inkijk meer.
Ook de binnenpanelen voor de deuren zijn in de basis gevormd en krijgen nog hun details (deurkruk en raamzwengel)
Er zal ook een uitsparing voor het glas gemaakt moeten worden (deze komen in half geopende vorm in de deur)
Het is dus een voordeel dat de binnenpanelen los zijn.

IMG_0223.jpg

IMG_0226.jpg

Naast de auto heb ik ook de straat verder aangepakt.
Met Decofill instant heb ik de ruimte tussen de stenen hier en daar ingewassen.
Door verschillende dieptes te laten voor wat ze zijn krijg je een interessant geheel.

IMG_0229.jpg

IMG_0228.jpg

IMG_0227.jpg

Ook heb ik een print van de titel etc. gemaakt om te bepalen of dit er goed uit ziet en de positie te bepalen voor de uitsparing in de lijst voor dat ik het uiteindelijke plaatje bestel.

Willem

Niets dan lof voor dit project, ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.
Veel plezier met de rest... maar dat zal wel lukken zo te zien 😉

Mooie kasseien, lijken net echt. de Citroën begint ook al goed te vorderen.
Job well done.

Cheerio, Arno

Elco, Eelke, Guy, Arno en Bruce bedankt voor de support.
Bruce het is helaas niet mogelijk om langs te komen maar er komt zeker een vervolg.

Willem

Joepie, eindelijk weer iets om te laten zien.
Na een gesprek met Marcel Zwarts over vrouwelijke figuren voor in de Citroën (tijdens de SMC) heb ik een bestelling geplaatst bij Aurora Models Japan en enkele mooie witmetalen figuren binnen gekregen.
Na enig bewerken (beetje zagen, buigen e.d.) geeft dit het volgende resultaat. (naadjes e.d. moeten nog weggewerkt worden)

IMG_0285.jpg

IMG_0286.jpg

IMG_0289.jpg

IMG_0288.jpg

IMG_0281.jpg

Zoals jullie zien is er nog wel wat werk aan de wagen te doen voor het geheel in de kleur kan.
Het hebben van de figuren en hun uiteindelijke positie is nu bepaald en kan er verder gewerkt worden aan de details.

Willem

Hello guys (and girls), na al dat zaag, schuur en plakwerk eindelijk wat kleur op 't wagentje.
De bedoeling is om er een civiele auto van te maken die in 1939 is gekocht en waarmee de eigenaresse met haar collega's een trip maken naar Parijs.
Om een mooi contrast met de tank en natuurlijk hun kleding te maken heb ik voor een two-tone uitvoering gekozen die in die jaren zeer populair was.
De eerste kleuren zijn met Vallejo via de airbrush aangebracht en zullen worden verrijkt met olieverf en hierna met een glanslak beschermd.
De chrome delen zijn aangebracht met Mr.Color extra metallic silver.
Het voordeel hiervan is dat deze lak ook met de kwast is aan te brengen op de kleine onderdelen.

IMG_0291.jpg

IMG_0293.jpg

IMG_0294.jpg

Willem

😛 😛 😛 🙄 🙂 😱 🤣 😉
Wat moet ik hier van zeggen? Sprakeloos..........

WAUW 😛 ...... en het zal nog wel wauwER worden.....

Vakwerk Willem !

Plezierige groet 😀
Peter

Hoi Willem,

Dit is nu al een plaatje om naar te kijken.Het spuitwerk ziet er mooi strak uit en mooi kleurgebruik

Groeten,

Roger

Inderdaad, erg mooie en sprekende kleuren.
Ik denk dat het een goed contrast geeft met de PzIV, maar het past ook wel weer goed bij elkaar. Rode koepelnummers?

Groet, MartinD

Een klein berichtje (na een lange afkoel periode).
Ik heb de Citroën moeten strippen......uiteindelijk bleek er een plek op de motorkap besmet te zijn met siliconen.
Dit gaf tot twee keer toe problemen met mijn lak.
De laatste keer kwam er een stuk lak los (tot aan de eerste primerlaag).
Na veel g*dver**mm* en dergelijke uitlatingen het resolute besluit genomen om alles te strippen en de kleuren opnieuw aan te brengen.
Enkele onderdelen zullen opnieuw aangebracht moeten worden dus dit betekend nog wat extra werk.
Maar ja, jullie weten inmiddels dat mijn bouwsels enige tijd duren dus dit kan er ook nog wel bij.

Binnenkort zal ik maar eens een paar foto's plaatsen met alle figuren op de plaats.

groeten, Willem

Wat jammer, Willem!

Ik vond het rood wel mooi. Ik kijk uit naar de update!

Terug
Bovenaan