Tobruk met schuilgang ... zelfbouw 1/35

Beste allemaal,
Na een heel lange tijd van inertie op modelbouwgebied de draad weer opgepakt en daarbij maar direct mezelf een flinke jaap in mijn duim bezorgd 😳

Afgelopen tijd veel onderzoek gedaan naar bunkers en besloten er daarvan eens wat te gaan bouwen. Klein beginnen, met een Tobruk met aangesloten gang die in Rotterdam heeft gestaan.

Mooi dat tegenwoordig met zaken als SketchUp etc. het voorwerk voor modelbouw ook een feest wordt. Nu nog een monitor bij de werkplek. Dit is het plan:

bunkergeheeliq2.jpg

Daaroverheen komt dan bodemdekking, dus wel in een dio'tje. Bunkertje bouw ik natuurgetrouw na in 1/35. De lengte van de gang is dan 34 centimeter.

bunkerdoorsnedeie3.jpg

Hier de doorsnede van de gang. Aan het einde gaat het naar een kleine voorruimte en dan de Tobruk in (paar trapjes op). Voorlopig probeer ik het uiteindelijke resultaat ook open te werken, zodat bij voorkeur het deel van de gang en ruimte "afneembaar" is. Maar zien of dat te realiseren is.

Na het tekenen van het geheel de zaak in "maakbare" componenten uiteengehaald. En die ga ik dan nu maken.

bunkermatenka1.jpg

Updates volgen.

Greetz, W.

Update 01 - muren

Een deel van de muren staat na een uurtje of twee bouwen. Dit is natuurlijk een modelBOUWforum, dus voor tekeningen alleen loopt nauwelijks iemand warm.

Hier dan de eerste resultaten. Ik heb de muren vooralsnog hol gehouden. De rest stort ik denk ik vol met gips. Dat was eigenlijk een ideetje tijdens het werken. Om die reden ook de verbindingsstukken schuin gezet, zodat bij het gieten de lucht er beter uitloopt.

dsc07882lc4.jpg

Hier een detail:

dsc07883sa7.jpg

Waar ik me altijd over verbaasde, is dat de gang naar zo'n Tobruk niet manshoog is. Op schaal is het 3,4cm. Een figuurtje in 1-35ste is een stuk langer. Maar goed.

Het idee is, om als alle basisstukken zijn gemaakt, de zaak af te werken met een filler of putty oid, zodat ook de houtnerf/plankenstructuur er een beetje in kan worden aangebracht.

Greetz, W.

Hoi Wim,

welkom terug dan maar! En meteen maar een originele aanpak... Komt er nog iets van bewapening bij, flak, kanon? Wat betreft die houtstructuur: zou je daar niet eenvoudig dun balsahout of nog dunner hout kunnen gebruiken? Sommige hobbywinkels verkopen heel dun hout als een plaat, heb je meteen de structuur etc.

Succes en hou ons op de hoogte!

Eric

Hoi Wim, da's inderdaad een poosje geleden! Ga je de gang aan een kant open/ zichtbaar houden? Als je namelijk toch alles gaat bedekken, kun je je wat werk besparen natuurlijk...
Jan 🙂

Het Tobruk-gedeelte

Beste allemaal,
Geïnspireerd op Jan Peters' vraag. Misschien wel een stukje open houden, inderdaad. Maar ik twijfel nog. Wil ook eens zien hoeveel er van het interieur te zien is als het ding in elkaar zit.

Misschien gewoon het dak met een deel van het grondwerk afneembaar maken? Ook daarbij helpt het 3D-tekenen best. Je kunt je ineens op het beeldscherm zien hoeveel je ziet als je onder een bepaalde hoek stukken van de gang afsnijdt. Boven in het "echhie" op de werkbank; eronder het 3D-model.

dsc07886wj4.jpg

plaatsing01sp3.jpg

Maar eerst moet de rest worden afgebouwd. Daarvoor ten eerste de Tobruk met voorruimte in vier logische onderdelen opgeknipt. Fijn dat dat digitaal kan:

bunketobrukcomponenten0do5.jpg

Aan elkaar gevoegd:

bunketobrukcomponenten0pj3.jpg

Wat nu nog rest is het opknippen in logische stukjes van de hierboven in rood, groen, geel en blauw gekleurde delen. En dan bouwen. Volgende update als het bouwsel gereed is...

Greetz, W.

Update 19-05-2008

Beste allemaal,
gisteren en vandaag weer bezig geweest aan mijn bunkertje. De hoofdcomponenten zijn zo'n beetje gereed en ik ben bezig met het opwerken en goed passend maken.

Na het in elkaar zetten van de losse componenten uit foam was het zaak om alles naadloos te krijgen. Dus aan de slag met gips. Eerst de verschillende onderdelen dunnetjes ingesmeerd.

dsc07889ip0.jpg

en na een dagje drogen aan de slag met het schuurpapier...

dsc07888gj8.jpg

De vorm zit er al in. Zoals jullie zien moet ik alleen het schuine deel van de Tobruk nog maken.

dsc07893vs9.jpg

Een detail van de Tobruk met een figuurtje erin.

dsc07894um9.jpg

Het figuurtje komt dus straks net met het hoofd boven de koepel uit, als het goed is. Nu even op zoek naar het bevestigingssysteem voor de MG34 in een Tobruk. Om op een eerder vraag terug te komen: dat wordt waarschijnlijk het enige 'serieuze' wapen op het diorama.

Nou dat was het weer.

Greetz, Wim.

Vooral doooooorgaaan
Leuke serie zo, leuke nieuwe technieken en zo te zien gaat dat best iets heel interessnts opleveren

Wim,

Leuk om te zien hoe je digi-modelbouw combineerd met de 'real thing'. Ik ben onder de indruk. Wel ben ik benieuwd hoe je de grove plankenstructuur dat dergelijke bunkers hebben gaat aanbrengen op de oppervlakken die in het zicht komen?

Groet,

Erik

volgens mij zou er in de bovenkant een rand horen te zitten waar de MG met zijn 2 poot in kon staan, die zat helemaal niet vast, maar stond gewoon los op het vorkje aan de voorkant, waardoor het ding sneller megenomen kon worden.

ik blijf em volgen, hier zijn er ook wat van die bunkertjes geweest (maar dan vast aan wat grotere flakhokken), dus potentiaal om na te bouwen zat.

wat ik me trouwens nog kan herinneren is dat ik bijna rechtop kon staat in de gangetjes, maar ik ben een klein mannetje, en Was ook al nooit echt groot, dus daar kan het aan gelegen hebben, maar zo laag?

en zoals gezegd, de binnenkant is bijzonder grof, de buitenkant onderop ook, maar de plaat aan de bovenkant met het gat erin weer vrij glad, misschien een prefab product?

Timo

@ allemaal: dank voor de complimenten en bemoedigende woorden.
@ Erik: over die plankenstructuur heb ik me ook het hoofd gebroken. Ik denk dat ik maar eens gewoon stempelen ga proberen. Ik heb vanavond een stempel gemaakt van een paar "balkjes" plastic, waar ik met een mesje en een grove slijpsteen een soort houtnerf heb aangebracht. Ik ga eens proberen of dat werkt op een proefvlakje.
@Timo: rand aan de bovenkant klopt. Die moet ik nog maken en eerlijk gezegd zie ik daar nog wat tegenop.
Gangetje te laag? Ben je echt maar 1.18m hoog? 😉 In het Centraal Archieven Depot van het Ministerie van Defensie liggen de tekeningen waar ik ook in dit geval gebruik van heb gemaakt. De maten kloppen dus, vrees ik.

Ik vermoed dat de gangen zo laag zijn om te voorkomen dat de een of andere onverlaat er zo doorheen rent. Je hoeft zo alleen maar om het hoekje te schieten en een eventuele belager heeft geen schijn van kans. De gang is te lang om een handgranaat direct in de tobruk te gooien. En een frontale aanval op een MG34 vereist ook wel zenuwen van staal schat ik.

Maar goed: vanavond bezig geweest met het opschuren van het gisteren aangebrachte gips. Later op de avond weer een nieuw laagje aanbrengen.

OK... ik ga nog even verder...

Greetz, Wim.

Terug
Bovenaan