Tip voor lijmflesjes

Rob Plas

Lid van de TWENOT
Interesses
WW II, Vietnam, Falklands KL
Voertuigen en bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:16
  3. 1:35
  4. 120 mm
Nu bezig met
1/35 Diorama's Oosterbeek '44 en Duitsland '45, 1/16 M113 ACAV in Vietnam
Wellicht bij velen al bekend maar Marc van Etten gaf me laatst deze voor mij nieuwe tip.
Om omvallen lastiger te maken zet hij zijn lijmflesje vast met zo'n plakkend blokje, vroeger noemde ze die " buddy's".
Werkt prima voor mij.
20260411_104154.webp20260411_104209.webp

Leuke oplossing!
Maar printen is hier iets wat op A4 vellen papier gedaan wordt

Die heb ik ook, werkt ook prima

waardoor je beter bij de lijm komt ook als het flesje wat leger wordt.
Als het flesje zo ver leeg is dat het kwastje er niet meer bij kan zonder de dop aan te draaien, dan vul ik het flesje bij 🙂

ik heb helemaal geen dubbele lijmhouder nodig, maar het mag er best een zijn met een zuignap zoals je wel eens op peuterbordjes ziet.

Ik heb zowel een 3D geprinte houder (dankjewelTim 🙂) als een aantal zelfgemaakte van piepschuim. Maar ook daarin zit een klein rolletje Pritt poster buddies. Meestal aan de zijkant een rolletje en dan het lijmflesje erin drukken. Dan kan er eigenlijk niks meer mis gaan.

Ik heb zelf wat houders gemaakt van afvalhout, vooral voor de set en sol flesjes zijn die niet overbodig, die zijn smal en hoog. Ook voor de oude mig filters heb ik zulke houders gemaakt.
Binnenkort nog een houdertje maken voor die irritante oilbrusher flesjes.
Met de Tamiya lijmpotjes heb ik geen problemen, die zijn stabiel genoeg van zichzelf.

Het kan altijd gebeuren dat je een flesje per ongeluk omstoot, hoewel dat met die vierkanten flesjes wel meevalt.
1 keer gehad, Tamiya lijmpotje, net bijgevuld met MEK....
Dat wil je niet te vaak meemaken

Hier idem, je bent bezig, toch nog ff andere pincet erbij pakken, je veegt met je hand over je werkplek en hoppa daar ging de overvolle pot tamiya lijm ( overvol , want het rest van gebruikte pot over gegooid in een net nieuw potje ( lekker holllands) 🤪 dus zat echt tot aan de hals vol) Damn 🤬

Heeft iemand een alarmpje voot het potje dichtdraaien…. Dat kost mij de meeste extra thin🫣

Mij ook, maar ik moet mezelf er elke keer op wijzen dat ik de dop erop moet schroeven, en 9 van de 10x gebruik ik de lijm uit mn bouwdag-toolkist, en die kan niet dicht als de dop er niet op zit!

Ik doe het maar zo.

Verschillende flesjes in een plastic (yoghurt) bakje o.i.d.
Een stuk isoleer "pijp" (rond diverse leidingen) in plakjes snijden en inkepen! Flesje erin en klaar.
Of lijmklemmetjes.

1776177514447.webp

Ik heb eens een lijmklem op mn secondenlijmpotje gezet, dat, was geen succes, en de lijmklem werd voorgoed aan het lijmpotje gelijmd, die was ietwat zacht, en het klemmetje kneep en schijnbaar hevelde het potje leeg ofzo? T gaf een flinke bende in elk geval, dus niet geheel risicoloos!

Voor ronde flesjes zou je met een speedboor een gat in een plankje kunnen zagen.
Je kunt een flesje met contactlijm op een plankje lijmen.
Je kunt een flesje in bv een wiskey glas zetten of een ander laag glaasje met een dikke bodem voor het gewicht.
En een combinatie van de laatste 2, een glas op een plankje lijmen om je flesje in te zetten.

Terug
Bovenaan