TIGER René

try to imagine it's not the sprue that bends...

DSCF0264.jpg

DSCF0266.jpg

Niels,

Danke man.
Hub toch erregus ut ideej det ich et veur uch doan allemoal 🙂

Elco,
afgeragd, misschien.
Maar doe het hoofdzakelijk omdat de basistoon egaal wordt, de details vallen dan lekker op.

René

Elco Elings zei:
Dat gaat een aardig afgeragd tigertje worden 😱
Hier staat dr een in de mr muscle te wachten 🙄

bij mij dus ook, de valejo wil dr alleen niet af. de tamiya daarentegen was er bij het eerste contact met de ovenreiniger al zo'n beetje af.

trouwens, rene zijn de fenders al gearriveerd ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken nu ik de rest van de tank zo zie. het ziet er zeker gaaf uit.

groeten erik.

Zeker Johanna.

de bouw is al erg leuk, verheug me op de afwerking strakjes.

de basiskleur is panzergelb. Wil graag de haarlaktruc doen om verwering van de verflaag door de zon te laten lijken.
Misschien is het dan beter de onderlaag panzergrijs te maken, wat jij?

Rene, dat wordt een lekkere afgeragde Tiger zo.
maar nu steken die 2 achterspatboren er ook nogal uit, alles is rondom gebutst en gedeukt en die 2 spatborden zijn nog helemaal recht en vrijwel onbeschadigd.

ja ja jaaah 🙂

ben alleen voorzichtig.
Ik ken de dikte niet van de spatborden. De zijfenders en de beschermers van de uitlaat zijn vrij dun, daar kan je nog eens wat fantasie op loslaten.

Wil het wel doen dus, maar denk over logische beschadiging.

een afgeragd tankje....

..hij moet wat persoonlijkheid krijgen.

net als bij figuurtjes 😀

Rene Duret zei:
Zeker Johanna.

de bouw is al erg leuk, verheug me op de afwerking strakjes.

de basiskleur is panzergelb. Wil graag de haarlaktruc doen om verwering van de verflaag door de zon te laten lijken.
Misschien is het dan beter de onderlaag panzergrijs te maken, wat jij?
He Rene
Meer effect krijg je met panzergrijs als onderlaag, je kunt ook een camo laag als onderlaag nemen, daarmee kun je ook gevarieerde kleureffecten krijgen. Op geel wit schilderen ze je minder van, dan moet je meer doen met andere technieken om de kleuren wat sterker te maken.

Keuze zat, alleen wat de wens is, zal de keuze beinvloeden en uiteindelijk laten maken 😉

heb zo'n mini thermische lans 🙂
laten we zeggen dat de twee gaatjes die er zaten net wat groter werden en ik ze inderdaad even met de proxxon kuste...

lang niet gezien Jacco...

groeten,

René

Zo, dit poesje heeft aardig wat krassen opgelopen.... 😱
De schade is goed uitgevoerd.

Misschien wat schade aanbrengen door afketsende projektielen op het zware pantser. Het contrast tussen romp/koepel en de rest is nu wel erg groot.

Hoi René,

Ziet er zeer goed uit tot nu toe. Als ik zo vrij mag zijn zou ik je wel willen adviseren om de tracks op de toren niet te plaatsen. Deze werden pas in de loop van het voorjaar '43 geplaatst en toen was de Afrikaanse campagne al voorbij.

Groeten,
Dieter

vind het geen punt dat de Tiger meer Russische steppe gaat eigenlijk.
Het schema van mijn laatste Tiger beviel me prima en het plan was heimelijk dit uit te diepen met nog lichter kleurgebruik en intensere voorbereiding met transparante lak.

wielranden bewerkt en wat putjes aangezet in wielen zelf.

Nah, nah, nah, geen Tiger in Afrika? Had ik me daar toch een partij verheugd op mijn favoriete gevechtswagen in mijn eveneens favoriete strijdtoneel... Quelle déception!
Had net interessante informatie gelezen over Tigers gehuld in een licht-olijfgroene livrei, conform de grasachtige gewassen in Tunesië...
Maar het is jouw Tiger René, zet hem fijn in de eindeloos wijdse steppes ergens halverwege Warschau en Moskou 😛
Ik verheug me ondanks alles toch wel op het eindresultaat.

K.

bèh,

de enige constante in het leven is de verandering, maar ik denk dat mijn idee om met camouflage te werken latent is.

Daarnaast biedt het de figurenschilder weer wat mogelijkheden wat fruitige erwten aan te tippen.

Als ik overigens mijn gammele rekenkundig vermogen loslaat op de verhouding 'BovingtonTiger tot de macht Tunesië' , hoe moeten die onontdekte tijgertjes in de uitgestrekte steppes onder aaneengeregen dekens, barstend van 300 generaties vlooien, huizend in private boerenrotschuren, eventueel aardappels rooiende tractorsubstituten er nu bij staan?

zo onlogisch als mijn volzin alsmede de zinloosheid van mijn som, zo onmogelijk kan ik me voorstellen dat van de restanten aan Tigers aldaar steelpannen gegoten zijn.

Toch zal't de steppe zijn ben ik bang!

Uw Sergey

Jah, jouw passie, nu ja, hobby-gerelateerd dan, ligt overduidelijk bij camouflage in zijn meest verscheidene verschijningsvormen, hoewel fruitige erwtpatronen vrij duidelijk de overhand hebben, en die schijnt men daar in Afrika niet dan wel zeer zelden waargenomen te hebben. Wat dat betreft zit men, denk ik, aan het zogenoemde oostfront meer gebeiteld, als u me toestaat het in deze, toegegeven, weinig toepasselijke terminologie te verwoorden.

En wat die aardappelrooisubstituten betreft, met zulke spatborden is het een koud kunstje de aangekoekte aarde van de zo gewaardeerde, voedzame en toch smakelijke aardknollen te schudden.

Ik wens je veel succes met de voortzetting van je project, ik zal het met aandacht blijven aanzien, mits hier in dit medium getoond.

IBAH

wat kleine zaken bevestigd.

Wil zoveel mogelijk gereedschap weglaten en er riempjes voor in de plaats laten.
Vind het gereedschap van Tamiya niet zo, vind de afwezigheid, kenbaar gemaakt door riempjes leuker.

Heb zelf een idee hoe ik het kan doen, hoor graag suggesties.

DSCF0290.jpg

DSCF0289.jpg

DSCF0287.jpg

DSCF0286.jpg

heb twee verfplannen.

- haarlaktruc met panzergelb primair en on top het panzergrijs als tweede laag. Zo denk ik het grijs weg te poetsen, het geel meer terug te laten komen maar het grijs te laten zitten op logische plekken waar ook de borstel niet goed bij komt.

- hetzelfde als boven alleen is na deze handeling een two tone er op aangezet. Die misschien ook gehaarlaktruct kan.

even vooruitdenken 🙂

René

Dus je wilt grijs over geel heenzetten als ik het goed begrijp?
Misschien is andersom een betere keuze. Dan komt bij het wegpoetsen van het geel, de originele grijze kleur weer tevoorschijn.

Just my 2 cents. 8)

Hey Rene,
Ik zou ook gaan voor een basislaag van grijs, met daar overheen een gele laag, die je lekker kunt gaan `afraggen`.
Over afraggen gesproken. Kijk wel uit dat je de beschadigen nog even langs loopt met een vijl en/of schuurpapier.
Sommige deuken en beschadigingen zien er wat `gesmolten`uit.

Greetz Jacco

thanks, Boris.

vind het ook wel spannend.
Is voor het eerst dat ik ook eens andere effecten laat meespreken ipv verf alleen.

maar moet me nog buigen over de riempjes en houders.

Niels!
't is dat ik af en toe op msn zit, anders begreep ik je schrijfsels amper!

maar bedankt 😉

René

Dat ziet er strak uit, mischien ben ik abuis, maar ik heb een klein beetje de indruk alsof de spuitlaag niet overal even dekkend is aangebracht (zie bovenste foto, linkerkant van de geschutskoepel en commandantskoepel, linker spatbord alsmede de rechteruitlaat), maar die indruk kan ook door de lichtval veroorzaakt zijn.
Ik ben wel benieuwd hoe je het vervolg aan gaat pakken, grijs over bruin? Misschien is de term cotroversieel hier op zijn plaats. Maar ik heb al eens eerder mijn twijfel geuit, die vervolgens genadeloos door het eindresultaat werd gelogenstraft.
Ik hou mijn mond voorlopig, houd mijn pen in toom en wacht geduldig af.

Het beestje is wel deerlijk gehavend uit de strijd gekomen, of trekt het juist ten strijde. gehavend en wel?

K.

pffff...maître...

als U eens wist wat mijn snode plan vermag.
Heb aandachtig wat linkjes over de haarlaktechique bekeken en was geshockeerd.

De tijger kreeg eerst een basislaag in zwart, hieroverheen ziet U het aardkleurtje.
Her en der krijgt hij nog grijze tonen en dan een laag vernis teneinde het panzergeel aan te brengen en het met de truc weg te poetsen.
Zo heb ik voor de hoger liggende delen al een donker kleurtje voor de chips en het grijz zal zo ook naar boven komen naar smaak.

kortom, het spuitwerk op de staart differentieert inderdaad maar we zijn er nog niet.

wordt wel een rustige setting denk ik.

René

Hey Bert,

moet je doen! 🙂

ik ga het ook gebruiken om bomen van afgebladderde schors te voorzien.
Ben wel een klein scharniertje kwijt door het geborstel...maar ja.
draperen we een spannend doekje.

groeten,

René

Oja, ja, en nog eens ja. Dat is een mooi effect wat je daar hebt bereikt René!
Kan me zó voorstellen dat je tijger ergens in de zeventiger jaren boven water is gekomen in die enorme zandbak, waarvan Adriaen Cornelisz. de Graever (1598- 1668) tijdens zijn actieve loopbaan nimmer had kunnen dromen!
Bijna jammer dat het niet Tunesië wordt, maar ik ben wel benieuwd wat voor draai je er aan gaat geven om het ding in die eindeloze steppes, strijdtoneel "Oostfront" te kunnen plaatsen.

Je K.

Rene, vanavond gaan de airbrush templates op de post
Dit is het moment om je markeringen aan te brengen zodat ze de verdere weatheringsstappen mee krijgen.

Hey Rene,
Mooie techniek he 😉
Let wel even op dat je de luiken van de chauffeur en de schutter aan de voorzijde nog even extra behandeld.
Ook zou je verwachten dat aan de voorzijde zelf ook meer slijtage moet zijn.
Hier stapt immers de bemanning op de Tiger.
Ook zou ik de slangen die van de luchtfilters lopen helemaal verfloos maken.
Kan me niet voorstellen dat op deze flexibele slangen de verf lang op blijft haben.
Ook de roosters van de motor mogen nog wel wat extra hebben.
Slechts mijn 2 centjes 😀

Voor de rest puik werk Rene.

Greetz Jacco

Rob,

harstikke bedankt!

Nico,

was mijn eerste haarlakjob. Beetje uitgeschoten maar weet wel ongeveer hoe en wat voor volgende keer.

Jacco,

uiteraard komen er nog veel vlekjes bij. Nog even denken inderdaad voor die canvaslook van de filters.

Eén vraag eigenlijk nog...

heb voertuig afgelakt met semigloss, wel verdund maar washes waaien soms nog beetje uit.
Is geheel aflakken met hoogglans toch beter?

René

Zo René, van een maagdelijk stukje plastic naar een afgeragde bak in just a few seconds .... vind het goed geslaagd. Kun je uitleggen hoe je het precies gedaan hebt, het ging mij iets te snel 🙂

Ga je nog meer kleurverschil aanbrengen? Nu is het veel rood een geel en ik vermoed dat het wel viezer en verder gesleten is op sommige plekken, maar ik ben totaal niet thuis in duitse bagger 🤣

Ben hem aan het washen, Johanna.
Het rood krijgt verloop op plekken van donker naar licht.

Zal je vertellen wat ik deed.
De tank is eerst voorgespoten in zwart, daarna mijn rode laag.
Heb het rood licht gehouden omdat het met washen en aflakken donkerder wordt.
(Geldt ook wel voor het geel)
Dt heb ik netjes afgedekt met semigloss vernis, wel verdund, meerdere lagen.
Goed laten drogen, de tank overal ( behalve op tracks) gedekt met twee lagen haarlak ( afstand 20 cm).
( schijnt dat je dit ook met stevige gel kan doen bij drijfgasallergie)

Afgespoten met het geel ( heb hiervoor revells enamels gebruikt. Acryl wordt aanbevolen) in een paar lagen.
Tijdje gewacht tot het droog was.

Heb het voertuig voor me gehad op tafel met een kommetje water en wat harde kwasten ( Wibra, 98 cent)
De plekjes aantippen met warm water die je wilt schrapen, beetje doorduwen om het water de haarlak te laten bereiken en je krijgt kleine beschadigingen.
Ondertussen hardt het geel uit en je merkt dat je moelijker door de laag heen komt. ( voor betere controle de tank plek voor plek coaten)

Dit was voor mij het punt om de tank in de gootsteen te leggen in warm water.
Door de dekkende laag van de gele enamel blijft de haarlak onderop intakt, maar wordt wel zachter.
Daar borstelde ik onder water makkelijker het rood tevoorschijn en ging op sommige plekken zelfs tot het rood/zwart ( gelukkig goed gecoat)
Ik was tevreden omdat de beschadiging an sich lekker afgebladderd uit zag, de hoeveelheid trek ik zelf ook in twijfel.

Nadeel van de dompelmethode is dat kleine onderdelen die met weinig lijm vast zitten weleens los kunnen laten.
Na het borstelen het voertuig checken, zelf mis ik een scharniertje maar dat los ik wel op.

Hierna alles weer gesealed met de semigloss lak zodat ik kon washen.

deze link heeft mooie voorbeelden: http://www.migproductionsforums.com/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=3293&sid=3f131fabf72d5eacbf3acc54f81d61d0&start=15

groetjes,

René

René dank voor de uitleg, je gebruikt dus gewoon de haarlak bus zelf, las ergens namelijk dat iemand dat spul in zijn airbrush deed voor meer controle en dat zie ik helemaal niet zitten 😉

neej,....lekker sticky.
Je zou wel wat lak in een dopje kunnen spuiten en dan kwasten.
Feit is wel dat de hoeveelheid lak effecten in de hand werkt, en dat is iets waar ik nog wel even mee zoet ben.

controle is éen bij deze techniek.
Toch vind ik de toevalligheden erg leuk.
Je kan zo ook verschillende lagen samenstellen.
Het voertuig wordt er niet saaier op.

Voor objecten met een liftend vermogen, soms voorzien van schroefbladen lijkt me dit ook erg mooi om bijvoorbeeld afgebladderde verf op kaal aluminium te zien.
Zag in een wenk ook de techniek voor bomen en pffff...misschien wel cammopatronen 🙂

Terug
Bovenaan