TIGER René

René, ik ben het qua kleuren met Niels eens: de standaard tropische kleuren (2 kleuren camo) conform fabrieksspecificaties van die tijd. O.a. Vallejo heeft ze in het assortiment.

Heb ook nog wat meer onderoek voor je gedaan. Zoals gezegd is de Tamiya early een februari 1943 productie (Fahrgestellnr. 250112 t/m 250143). Uit allocatiegegevens die helaas niet compleet zijn blijkt dat in ieder geval Schw. Pz. Abt. 504 er een aantal uit die batch heeft gekregen, nl 250112 (dit is de Bovington Tiger), 250117 en 250122 t/m 250126, op 28 februari 1943 in Fallingborstel in Duitsland. Deze zijn bekend en naar Tunesië verscheept, maar heel waarschijnlijk heeft 504 en nog meer uit die batche gekregen.

Ook de 505 heeft er een aantal uit die batch gekregen, in ieder geval 250137, 250139 en 250143.

Een groot deel uit deze batch is dus niet sluitend terug te voeren naar een bepaalde eenheid, maar gelet op de periode van uitlevering zijn ook een kandidaat:

501 (in Trapani, Italië), Pz. Schule Putlos (in Putlos, Duitsland), 503 (in Bogoduchow, Oekraïne).

Dus er zijn nog wel wat andere mogelijkheden naast 504 in Tunesië.

Succes!

aanrader, Kanne.

Voor mij in elk geval om weer even met een andere schaal bezig te zijn.

Maar wat een gepriel!!! Ben al helemaal niet meer gewend om met een bouwtekening te werken, laat staan dat imposante loopwerk van een Tiger ineen te puzzelen.
Van hieruit ga ik de ophanging aanpassen en variantie in hoogte aanbrengen:

DSCF0545.jpg

uiteraard blijft deze constructie los van zijn romp zodat er flink wat Afrikaanse aarde tussen kan.

Doosje, nou ja, doos, en dan propvol, gevonden:

6406-poster-s.jpg

Bron: Dragon

Na de FOC begint het leuke werk: uitvissen wat voor versie (van de 3) en allerlei info zoeken.
Maar nu eerst weer terug naar de Tiger van René.

Kanne

He René,

heb je de zwenkarmen nog vrij gelaten om wat speling in de wielen te krijgen? Er zitten gelukkig losse tracks bij deze doos dus je kunt alle kanten op. Als je naar Schiedam gaat volgende weekend zijn er hopelijk ook wat leuke afrika Korps setjes met mannetjes; Dragon en Tristar hebben leuke sets die jij makkelijk kunt pimpen...
niels huijnen zei:
is het trouwens een dragon tiger of die van tamiya 😀
Tjee Niels... bekijk het topic dan even... de doos staat mooi op de foto...

Eric

Ha Eric,

op de zwenkarmen zit een bultje dat in een putje past opdat de wielenrij kaarsrecht is.
Dit moet ik wegsnijden en de wielen manouvreren in hun hoogteverschil.

De rupsband bovenop strak als in een beweging, of juist slap in rust, dub nog.

Zondag,...Tigerdag!

DSCF0669.jpg

de speling die ik voor ogen heb en waarbij ik rekening hield dat de speling van de vering niet doorsloeg naar beneden.
Heb dus het putje waar de zwenkarm normaliter 180 graden met zijn kameraden berust als nulpunt genomen en alleen naar boven afgeweken.
Mede omdat ik denk dat de putjes de stand aangeven waarin de Tiger rust in zijn volle gewicht en ik een rotsgrond voor ogen heb waarbij de deviatie naar boven toe zichtbaar, zoniet normaal is.

alles is afneembaar en zodadelijk fixeer ik de wielen met de tracks.

DSCF0670.jpg

DSCF0671.jpg

DSCF0673.jpg

even kijken hoe het uitvalt met de tracks erop.
Mijn plan is de wielen en tracks afzonderlijk te sprayen ( zwart) en later het staal van de wielen bij te werken met het geel/groen.
Wil het rubber nog plaatselijk beschadigen.

Wellicht zal deze foto enige interesse kunnen opwekken, met name de boom terzijde van de Tiger lijkt me geknipt voor jou!
Overigens stamt de foto uit het zaterdag door mij aangeschafte boek over de Tiger Panzer van ene Dörfler; volgens het bijschrift is de foto genomen in Tunesië.

Img0224.jpg

K.

De symboliek van een boom in combinatie met iets dat ontworpen is voor totale vernietiging oefent zeker een bepaalde kracht op me uit Kanne.
Het is een olijfboompje, niet? Laat ik nu net de meest perfecte schorsen hiervoor in huis hebben...

Toch gaat mijn aandacht ook uit naar cactussen gepaard met de vraag of deze in de woestijn groeiden en zo nee, waarom wel?

Het was een leuke dag.

groet!

René

De Tigers waren een beetje laat in Noord-Afrika, volgens mij zijn ze niet buiten Tunesie geweest en dat is nou niet echt een woestijn land, Tunesie lijkt meer op Zuid-Italie, veel gras, bosjes en bomen. Op de dorre vlaktes die er wel waren was geen cactus te bekennen 😛

Hoi René,
voor zover mij bekend kwamen er in het gedeelte van Noord Afrika dat jij wil uitbeelden geen cactussen voor.
De cactussen zoals wij die voor ogen hebben, komen van nature voor in Noord Amerika en Zuid Afrika.

Tja... of dat een olijfboom is? Geen idee, ik heb eens tijdens een wandeling van Florence naar Fiesolé een korte pauze doorgebracht in de schaduw van een olijf aan de rand van een boomgaard, en die boom was een stuk weelderiger. Een ietwat verpieterd, klein exemplaar in een forse bloembak ergens hier ten lande wil ik niet meetellen.

Wat betreft de cacteeën, wellicht dat één van de volgende links iets meer duidelijkheid kan verschaffen:

http://www.eu-gsm.nl/landnummers-tunesie.html
http://home.hccnet.nl/h.j.barelds/recent/tunesie-02.htm
http://www.mccullagh.org/photo/1ds-4/prickly-pear-cactus-flowering
http://www.scholieren.com/werkstukken/29902

Hier en daar een plaatje, soms wat leeswerk.

Succes met de tijger!
En inderdaad, een leuke dag, en bijzonder bovendien.

Groet!

Kanne

Ach Kanne...

sta me toe deze dag af te sluiten met een stukje beeldvorming over mijn diorama.
Het is toch het minste na het aanleveren van de lectuur door jou over de mogelijke begroeïng in Tunis en zijn diasporen.
Een olijfboom groeit bij mijn onderburen in de voortuin, hij doet het niet slecht en het is een flinke knaap.
Het is mijn phantasie die enige dissociatie met betrekking tot de Tunesische olijfolie als exportprodukt uitsluit.
Ik ruik de haastig ingewreven kapsels met het goedje van eerste persing en meen het land ook te karakteriseren met op zijn minst éen knipoog naar zo'n wilde boom.
Voor me zie ik het grondje met duidelijk twee hoogtes, bovenaan de Tijger, licht getordeerd.
Dan een terras met rotswand dat het oog naar beneden voert.
Mogelijk daar het Brits geschut.

Een goede tweede is de Tijger te laten ploegen door een gegolfd woestijnlandschap, een diep spoor achterlatend en de golven brekend.
'Das Boot im Wuste' vind ik dan wel aardig.

Misschien is de laatse wel het meest uitdagend om te maken.
de golfjes, streepjes zand perfect liggend na een zandstorm...

goede nacht!

René

Hmmm... "Das Boot in der Wüste'... lijkt me een zinnebeeld van kracht en trots, de eeuwigheid doorploegend, zich onbewust van de gevaren van venijnig, schurend en verstoppend verweer, zijn hoogmoed niet eerder betreurend dan hopeloos, pathetisch welhaast, vastgelopen te zijn in het nimmer aflatend, vretend zand en stof...

Zoiets tot stand te kunnen brengen, de juiste sfeer oproepend, moet een weldadig, voldaan gevoel op kunnen leveren!

Insgelijks!

K.

pfffff.....het schiet maar niet op 🙁

de vroege diensten hakken erin en mijn bijdrages zijn karig.
Toch maar een update. Soms ben ik en dieseltje maar opeens trap ik dat gaspedaal in.
Het moment is nog niet daar en ik kan jullie verzekeren dat mijn figuurtjes fiks minder moeite kosten.
Logisch ook.
Een tank, daar komt wat bij kijken.

DSCF0679.jpg

mogelijk voor jullie vragen naar de bekende weg, maar voor mij redelijk onbekend...
wil graag wat verwering op het staal van de koepel. Hoe ver zou je hierin gaan bij een Tiger, met Mr surfacer of vloeibare lijm?
Gaat mij om het dramatische effect dat je krijgt wanneer je de becijfering in de putjes door schildert.

Wat is de standaard beviezering die je voor een woestijnwiel hanteert? kunnen de wielen onderling in kleur verschillen en zou het iets bijdragen?
Hoe maak je perfecte slijtage aan het rubber van de loopwielen?

hoop op goede tips.
zonder verwachting 🙂

René

jahaaa Niels....

moet je af en toe lezen jongen 8)

heb het ooit opgepikt op het forum.
zo kan je ook de binnenkant van de spatborden mooi bemodderen.
Niet dat je elke plek daar ziet, maar er zal vast wel éen plekje zijn dat je met een schuin oog ziet.

René teigert door de wereld van wielen ... wat een zooi wielen zeg, ben je wel even zoet mee. Ziet er verder netjes uit en inderdaad handig zo de tracks te doen, dan krijg je het belangrijkste onder de verf. Boompje, gras en zand dat moet lukken, Tunesie is gevarieerd genoeg foto's te vinden van zonnige oorden 😀

Bouw ze!

Rene Duret zei:
wil graag wat verwering op het staal van de koepel. Hoe ver zou je hierin gaan bij een Tiger, met Mr surfacer of vloeibare lijm?

Hoe maak je perfecte slijtage aan het rubber van de loopwielen?

Ha die René,

Ben geen expert, maar zo doe ik deze dingen:

- koepel licht insmeren/indeppen met mrSurfacer 500 (is vrij vloeibaar) en daarna met de dremel bewerken (je weet wel hoe neem ik aan - met klein boortje butsen maken, nadien schuren?) Niet teveel, want het plaatstaal van Tigers was in werkelijkheid erg gaaf in oppervlak. Voor modellen geeft dit m.i. echter wel een mooi effect.

- slijtage aan de rubber wielen: met een mesje/scalpel kleine inkepingen aan de rand maken. Even oefenen op een oud modelletje, dan heb je snel door hoe veel en hoe diep. Daarna niet zwart verven, maar donkergrijs. De randen tenslotte drybrushen met lichtgrijs. Mooi effect van rubber dat is blootgesteld aan veel zon en een klimaat met veel stenen/gruis.

ptr

wederom niet schrikbarend.

Twijfel over de luikjes open of dicht.
Jammer dat de voorste spatborden uit éen stuk bestaan, nu moet je drastisch gaan snijden maar recht vind ik ook mooi.
Het zullen de zijfenders zijn die ik aanpas.
Twijfel zelfs of ik de sleepkabels er wel bij wil, moet ik gaatjes dichten.

DSCF0227.jpg

De wielen klaar om gehavend te worden...

DSCF0230.jpg

Awel zunne, ge zijt precies weer een stukske aan het opschieten gegaan hé?

De twijfel over de luikjes dicht of open is zeker begrijpelijk. Probeer voor beide gevallen de argumenten eens op een rijtje te zetten, par example:

open:
-bezienswaardig interieur aanwezig
-een bemanningslid steekt zijn hoofd (of meer) naar buiten
-het is warm (wel voorstelbaar daar in Tunesië), men tracht te ventileren

dicht:
-geen interieur aanwezig
-een schermutseling is gaande of op zeer korte termijn aanstaande

en bekijk daarna opnieuw je twijfels en volg je gevoel.

Mooi gezicht, die PE op het achteronder!

sterkte met de keuze amigo!

K.

Ach Kanne,

waar je argumenten al nader waardig te bezien zijn in het voetlicht, zijn ze ook erg steekhoudend.
Tussen het opwarmen van de ossenstaartsoep door bedenk ik me dat een figuurtje uit éen der luikjes wel passend is, maar wil de keus open laten.
Derhalve vroeg ik me af hoe onsluitend het luikje zou zijn in het geval ik niet opteerde voor het figuurtje, vandaar.

Hoop alleen dat het een beetje strookt met de Afrikaversie en men mij niet gniffelend onderuit haalt indien ze 4 sets s-minen zien.

Zo geolied mijn kwast neerdaalt op figuurtjes, zo onzeker en wankel beleef ik ieder onderdeeltje dat ik vlijtig schoonsnijd wanneer ik het plaats..

het komt wel weer terug.

en als de versie niet Afrikawaardig is om bepaalde redenen krijgt hij alsnog een drietoonschema.

Soep!

rene misschien een beetje laat, maar ik heb nog die voorste fenders van dragon liggen in pe, en ook het plastic deel in het midden heb ik daar nog bij.
als je interesse hebt pb me maar ff.

groeten erik.

Ik will niet vervelend doen maar volgens mij hadden Tiger's in Afrika andere uitlaat beschermers,

http://www.tamiya.com/english/products/32529tiger1/pimg.htm

Het is een tekening van tamiya die de goede heeft.
Het ziet er trouwens wel super uit die damage!!!!!!!

Groeten Marten

Pfffff........

als het écht zo is, van de beschermers, en ja, ik herinner me iets dat meer vierkant is,...wordt dit een Kurskgeval.

heb nog een Panzer III wil ik de mannetjes slijten.

thanks,

René

Hi Rene,

De achterkant van jouw Tiger is prima voor een Tunesië Tiger. Enkel de initiele modellen hadden afwijkende uitlaatbeschermers en afwijkende spatborden aan de voorkant.

Hieronder een foto van de Bovington Tiger. Deze is in Tunesië buitgemaakt en dus representatief:
pa130019.jpg

Keep up the good work!

Dieter

René, die beschadigingen zien er TOP uit, echt waar. Maar toch wat mij opviel - mij lijkt het onlogisch dat de bovenste rand zo beschadigd zou zijn en de onderrand niet. Kijk ook naar de foto van de Bovingtontijger. Het ziet er toch ook enigzins "gesmolten" uit. Het is geen ramp, maar ik zeg het maar. Idee: mag ik jou wat metaalfolie cadeau doen, zodat je twee nieuwe fendertjes kan maken?? Dan is de dikte veel beter, de kreukels realistischer en de gaten ook mooier in te deuken.

Hee, verder volg ik deze met GROTE interesse heur, Amice!

😉

Ha Peter,

dat is een heel mooi aanbod dat je doet.

Heb er even aan gedacht, om ze na te maken maar vijlde ze van binnen uit wat dunner. Heb ook daar plaatselijk het plastic verdund om makkelijkerer te kunnen duwen van buiten af.
Ze zitten los en kunnen inderdaad wat meer gekreukt onderaan.

Ik wil even kijken hoe ver ik kom met het bewerken van plastic alleen, kom straks bij de fenders en daar wil ik wel iets met folie doen.

groetjes,

René

Terug
Bovenaan