Tiger I in Normandië

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, AEC MkI, Scammell Pioneer Recovery
Deze Tiger heb ik in Allerhande laten zien. Hij is van 3e Kompagnie van SS Panzer Abteilung 101, Normandië1944. Mijn vraag is, wat zijn de kleuren van nummer 334. Op zwart wit foto's lijkt deze licht, in de ingekleurde foto zijn ze rood. Er zijn decals in blauw. Wat zou het moeten zijn?

1761068475950.webp
Zie ook Tiger I 334 Normandië

Hier 2 van die beesten:
Bekijk bijlage 53379
Bekijk bijlage 53380
De 2e is ook een Takom, komt in een Normandië setting.

Groeten, Jan

Ik vermoed lichtblauw, ergens op missing linx staat er een vrij uitgebreid artikel op over de nummerkleuren, en anders in het grote Tiger 1 boek van jenz en doyle

Schneider er op nageslagen en dan blijkt blauw met een gele rand.
1./101 gebruikte olijfgroene cijfers met een witte rand
2./101 gebruikte rode cijfers met een witte rand.
Het schijnt dat alle voertuigen die sSSPzAbt. 101 aangeleverd kreeg werden voorzien van witte cijfers maar omdat die teveel opvielen werden ze overgeschilderd met een andere kleur en alleen de rand wit gelaten. Eigenlijk zou je dus moeten spreken van witte cijfers met een olijfgroene of rode vulling. Alleen 3./101 werkte het wit helemaal weg.
Stab./101 hield wel volledig witte cijfers. Volgens Schneider, ik weet dat hier ook over gediscussieerd wordt omdat sommigen (velen?) vinden dat ze geel gemaakt waren.

Laatst bewerkt:
Ik heb begrepen dat geel vaak donker overkomt op zwart wit foto's, en dat lijkt hier niet het geval te zijn. Voor mijn gevoel zijn de randen wit.

Ik zie het zelf niet aan foto's, maar witte rand met lichtblauwe cijfers tov gele rand. De 1e KP olijfgroen is me niet bekend, ik dacht zwart over wit, maar dat verschil is in fotos niet te zien dus het kan goed. Gelukkig heb je alvast een foto. Ook de camoflagepatronen hebben een beetje een vast patroon, al zie je daar op fotos uberhaupt niets van!

Ik heb begrepen dat geel vaak donker overkomt op zwart wit foto's
Bij gebruik van orthochromatische film gebeurt dat, ja:

1024px-15_Hawker_Tornado_HG641_%2815833937541%29.jpg

(bron)

Het nationaliteitsteken op dit vliegdinges is van buiten naar binnen geel, donkerblauw, wit en rood, maar afgezien van het wit haal je dat er nooit uit als je het niet weet.

Dit komt omdat orthochromatische film vooral gevoelig is voor de golflengtes richting blauw en UV. Panchromatische film, die pas vanaf de jaren ’40 veelgebruikt werd, is gevoelig voor veel meer golflengtes. Hier een vergelijking van de twee:

1024px-Comparison_between_orthochromatic_and_panchromatic_film.jpg

Het bord op die foto’s heeft deze kleuren:

330px-カラーチャート.svg.png

Dan is rood, zoals op de ingekleurde foto, sowieso niet goed. Ik ga voor blauw.

Als ik de foto's op Axis history bekijk, zie je op de linkerzijde vrijwel geen rand, op de rechterzijde wel. Mogelijk sperlt hier de lichtval op zimmerit een rol. Het wit rond het balkenkreuz oogt ook niet helder.
Op onderstaande foto vind ik de outline van het nummer lichter ogen dan het wit om het balkenkreuz, let op: andere hoek is andere lichtval en breking van kleuren.
1761121796811.webp
Hieronder is de outline niet te onderscheiden en het wit van het balkenkreuz niet helder. Zelfs bijna dezelfde tint.
1761122060277.webp

Ja op de 2e foto lijkt ie mij behoorlijk stoffig, maar de foto lijkt ook niet echt scherp, waardoor het geheel net niet goed uit de verf komt. De 4 lijkt ook lager te zitten als de 3en

'Niet goed uit de verf komt" . Grappige woordkeuze in deze kwestie.
Dat de vier lager lijkt te zitten komt door de kromming dan wel ronde vorm van de toren. Dat vertekend het geheel wel een beetje.

Op deze foto's vanuit diverse hoeken genomen zie je al kleurverschillen.
Op de eerste foto zie je ook dat de belettering vervaagd is door brand.

aaaaaaaaaaa5.webpimg_22-1_4.webpaaaaaaaaaaa11.webpcheauxraurayg1.webp

Grtz
A

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij staan de cijfers voor de reserverupsschakels en zijn daardoor niet zichtbaar. Het lijkt erop dat de rechterachterkant van de toren branschade vertoont. Dat kan ook een reden zijn dat de outline van de cijfers aan die zijde minder scherp is (2e foto in mijn post van 10:34u).
Overigens is de laatste foto van je post een tank van de 1e Kompagnie (als ik het Duitse systeem goed begrijp).

Groeten, Jan

Dankjewel, voor mij de eerste keer Dunkelgelb. Dus commentaar is welkom.

Commentaar? Waarom commentaar?
Is prima zo Jan!

Dankjewel, het is meer voor mezelf, klopt dit met wat het hoort te zijn of? Ik heb wel documentatie van Brits, maar niet van Duits.

Dit is een prima kleur, maar je moet wel oppassen dat het niet te donker wordt door washes en dergelijke.
Stof kleur doet het altijd goed op zimmerit.

Ik vindt t een rotkleur, dus ik heb een setje van AK met allemaal duitse kleuren, of intussen 2 setjes (vroeg en laat), en die zijn airbrush ready, ik heb net met model color zitten airbrushen maar ik vindt het te veel geklooi, liever de model air in de luchtspuit

Altijd Tamiya in de verfspuit. Beetje mengen en je krijgt de kleur goed genoeg, recepten zat te vinden.
En............Dunkelgelb, was ist das denn? 😀

Laatst bewerkt:
En het camouflage patroon. Deze eenheid had vrij brede stroken, voor zover ik heb kunnen achterhalen:hmgw2281c6021.webpScreenshot_20251108_161230_Chrome.webp
Als eerste de vlakken waar licht opvalt opgelicht met de basismix met daaraan toegevoegd beige. Hiervoor heb ik het model onder een hoek gezet:1000025071.webp1000025074.webp

Mooie camo Jan!
De 3 kleuren passen goed bij elkaar!
Dankjewel Roger,

Ik wil ze nu nog iets naar elkaar toe trekken met een beige filter o.i.d.

De kleuren zijn overigens iets minder hard dan wat de camera ervan maakt.

Terug
Bovenaan