Af! Tiger I in Normandië-Rauray 28 juni 1944

Dit model is af!
Jan, klein aandachtspuntje. De handvatten van de draadschaar heb je in dezelfde kleur als de houten stelen van het andere gereedschap geschilderd. Die handvatten waren van gerold en geperst papier gemaakt en een stuk roder van kleur dan het houtwerk.

Er is ergens op het forum een draadje waar dit uitgebreid beschreven wordt maar het lukt me helaas niet om het te vinden. 🙁
Google kan hier natuurlijk ook behulpzaam zijn.

Verder vind ik het prachtig werk!

Dankjewel Paul, ik was al op zoek naar het gereedschap, maar kon geen goede referentie vinden. Is burnt sienna een goede tint?

Laatst bewerkt door een moderator:
Meer een iets lichter burnt umber eigenlijk 😳

Burnt Umber is heel erg donkerbruin, bedoel je niet Raw Umber? Dat is een lichtbruine kleur.
Ik denk dat je met een 50/50 mix van Burnt Sienna en Raw Umber de spijker op de kop slaat qua kleur voor de handvatten.

Exact dat Rob, ben er niet helemaal bij merk ik....... 🤐

Jan, klein aandachtspuntje. De handvatten van de draadschaar heb je in dezelfde kleur als de houten stelen van het andere gereedschap geschilderd. Die handvatten waren van gerold en geperst papier gemaakt en een stuk roder van kleur dan het houtwerk.

Er is ergens op het forum een draadje waar dit uitgebreid beschreven wordt maar het lukt me helaas niet om het te vinden. 🙁
Google kan hier natuurlijk ook behulpzaam zijn.

Verder vind ik het prachtig werk!
Deze misschien? Youtube video/referentie materiaal voor modellen

Met de video:

Dit gaat een heel mooi geheel worden Jan!
Weet je hoe is deze Tiger aan zijn einde gekomen is? Technisch probleem? Geen brandstof meer? Ik zie namelijk geen gevechtschade.

Mooi werk. Je kan je toolclamps nog wat verfijnen. Zou deze, met flash, eraf snijden en vervangen door stripje rest pe ofzo. Dat verdiend dit mooie model zeker 😀

Bekijk bijlage 60484
Ik snap je, deze zijn inderdaad grof. Ik heb er geen alternatief voor liggen en hoewel het zeker wat toe kan voegen, houd ik het hier wat rudimentair.
Kijkend naar het geheel is het gelukkig niet het eerste wat opvalt.
1000027784.webp
deze zitten bijvoorbeeldin de schaduw van de toren:
1000027785.webp

Ik snap je, deze zijn inderdaad grof. Ik heb er geen alternatief voor liggen en hoewel het zeker wat toe kan voegen, houd ik het hier wat rudimentair.
Kijkend naar het geheel is het gelukkig niet het eerste wat opvalt.Bekijk bijlage 60486 deze zitten bijvoorbeeldin de schaduw van de toren:Bekijk bijlage 60487
Probeer dit met nieuw fijn puntmesje bij te werken. Juist daarvoor zijn ze heel geschikt (het fijne gepeuter dus)

Hele mooi beplanting, maar oogt wel erg droog. Diepere delen misschien wat donkerder maken vanwege vochtophoping/modder?
Ik wou dat ik het kon. Petje af

Het is ook volop zomer. De natuur loopt daar circa 2 weken voor op hier. Dan heb je het over 1e helft juli. De planten hebben juist lichtgroene bladeren..
Persoonlijk vind ik dit het eenvoudigste deel. Juist een beetje rommelig maken, dan oogt het natuurlijker. Plantjes maak ik van uiteinden van filigraan en fijne takjes. Beetje nat naken met verdunde houtlijm en dan door de blaadjes halen. Beetje houtlijm aan onderzjjde en op de ondergrond plaatsen. Voor de bloemen stip ik (de uiteinden van) de blaadjes aan met een gezellig kleurtje. In dit geval wit, blauw en oranje. Voor wit iets gebroken kleur gebruiken.
Steentjes: een paar grijstinten op het wetpalet en elke keer een aantal van kleur voorzien.

Tussenstand, ik heb nog een enkel puntje van de ondergrond bij te werken. De Tiger is verweerd en op kleur. Verwering niet te zwaar. Vooral stof op de onderkant.
De weg en figuren volgen.
1000027933.webp1000027934.webp1000027935.webp1000027936.webp1000027937.webp1000027938.webp
O ja, de plekjes waar de zimmerit beschadigd is: moet daar menie kleur of geel?
Groeten, Jan

Hoi Jan,

Hier wat voorbeelden:

Patton Museum Stug met originele kleuren (niet overgespoten)

AusfG Mid Patton Museum (4).webp

AusfG Mid Patton Museum (3).webp

Parola Museum Stug (wel overgespoten) maar met enkele stukken zimmerit verwijderd

eerst ervoor

AusfG Parola (5).webp

en nadat de stukken verwijderd zijn

AusfG Parola (4).webp

Nog een periode foto kijk goed naar de boeg!

Battle For Lanuvio -3.webp

Succes misschien kan je er wat mee!

Dankjulliewel wel voor de input voor de beschadigingen.

Nog even gekeken naar de figuren. Van @Elco Elings kreeg ik het advies er een naar de tank te laten kijken.
Ik neig naar twee infanteristen.
1000028011.webp1000028026.webp1000028027.webp

Ha Jan,

Ziet er allemaal erg mooi uit.
Ik zou de "kijkende" soldaat laten staan waar hij nu staat.
Volgens mij kijkt hij nu naar het kanon wat toch het meest "gevreesde" deel van de tank is.
Op jouw voorbeeld foto hebben de soldaten wel MkIII helmen op.
Misschien wel goed om dat nog aan te passen.

Groeten
Leon

• achterste laten staan, misschien nog iets meer naar links en idd omhoog naar loop laten kijken.
  • ik zou de helmen ook vervangen, samen met een Tiger duidelijk details van tweede helft van de oorlog.
  • Indien nodig heb ik er hier nog wel twee voor je liggen.

Verder mooie stappen Jan!

Ik ga de positie van de achterste figuur nog een keer tegen het licht houden. Dank voor het meedenken en de feedback. De helmen had ik over het hoofd gezien (mooie woordspeling in dit geval). Op andere foto's uit die dagen zie je ook de Mk III. Ik heb er nog een aantal van Miniart liggen, daarmee verwacht ik het op te kunnen lossen. Dankjewel @Maarten Weers.

D.V. 2026 weer verder. Dit jaar niets afgerond, maar wel mooie dingen gedaan. Deze krijgt nog een poosje mijn aandacht.

Heel mooi werk Jan 👍
Ook ik vind de achterste soldaat goed op die plek, mits hij naar het kanon kijkt inderdaad.

Nog even over het Normandische klimaat. Dat is het type zeeklimaat en gemiddeld ook in de zomer goed voorzien van buien.
Dit is dus goed aan jouw 'aangeplante' begroeiing te zien die volop en gezond aanwezig is (en er bovendien heel goed uitziet 👍).

Trouwens... je laatste post was vorig jaar.... wanneer ga je weer eens verder ? 🤣😉

Dankjewel Peter,
Ik heb afgelopen dagen genoten van dit project en hoop er dit jaar mee door te gaan.
Werk slokt straks weer tijd op, maar ik heb er nog zin in.
Groeten, Jan

Ik vind alleen het net op de helmen veel te grof, daar zou ik flink wat groenvoer overheen lijmen

Terug
Bovenaan