Tiger I in Normandië (model)

Dankjewel, voor mij de eerste keer Dunkelgelb. Dus commentaar is welkom.

Commentaar? Waarom commentaar?
Is prima zo Jan!

Dankjewel, het is meer voor mezelf, klopt dit met wat het hoort te zijn of? Ik heb wel documentatie van Brits, maar niet van Duits.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is een prima kleur, maar je moet wel oppassen dat het niet te donker wordt door washes en dergelijke.
Stof kleur doet het altijd goed op zimmerit.

Ik vindt t een rotkleur, dus ik heb een setje van AK met allemaal duitse kleuren, of intussen 2 setjes (vroeg en laat), en die zijn airbrush ready, ik heb net met model color zitten airbrushen maar ik vindt het te veel geklooi, liever de model air in de luchtspuit

Altijd Tamiya in de verfspuit. Beetje mengen en je krijgt de kleur goed genoeg, recepten zat te vinden.
En............Dunkelgelb, was ist das denn? 😀

Laatst bewerkt:
En het camouflage patroon. Deze eenheid had vrij brede stroken, voor zover ik heb kunnen achterhalen:hmgw2281c6021.webpScreenshot_20251108_161230_Chrome.webp
Als eerste de vlakken waar licht opvalt opgelicht met de basismix met daaraan toegevoegd beige. Hiervoor heb ik het model onder een hoek gezet:1000025071.webp1000025074.webp

Mooie camo Jan!
De 3 kleuren passen goed bij elkaar!
Dankjewel Roger,

Ik wil ze nu nog iets naar elkaar toe trekken met een beige filter o.i.d.

De kleuren zijn overigens iets minder hard dan wat de camera ervan maakt.

Dat vroeg ik me ook af. Dat we deze periode geheel in zwart-wit foto’s hebbben vastgelegd wil natuurlijk niet zeggen dat er geen kleuren waren. Het na elkaar toebrengen van verschillende kleuren is denk ik een stijl van schilderen, wat natuurlijk gelukkig mag, maar geen verplichting om tot een mooi resultaat te komen.

Ik ben het met Maarten en Peter eens.

Wanneer medeplakkers dat doen vind ik het resultaat wel mooi en uit artistiek oogpunt is het zeker verdedigbaar maar of het een acurate weergave van de realiteit is?

Voertuigen werden zelden zo oud dat kleuren "naar elkaar toe" verweerden. Het meeste was binnen een paar maanden afgeschoten. De StuG IV die ik voor de Italeri groepsbouw aan het maken ben werd begin april 1944 gloednieuw aan de eenheid afgeleverd en op 23 mei, tijdens de eerste gevechtsactie, afgeschoten. 7 weken in dienst, 2 uur in gevecht, niet verweerd, niks niet kleuren naar elkaar toegetrokken.
De verf voor de camouflage werd ter plekke door de bemanning of de Werkstattkompanie gemengd. Kleurpasta met brandstof en de verdunning bepaalde hoe hard of zacht de kleur werd. Dat is iets waar ik van te voren over na denk en het mengen van de verf op aanpas, niet iets dat ik achteraf probeer te doen.
Wat dan wel weer helpt is een heel dun laagje Buff, Wooden Deck Tan of vergelijkbare kleur als een eerste aanzet tot het nabootsen van stof. dat brengt de boel dan wel wat bij elkaar.

Daarbij zie ik veel camouflage patronen die verre van zorgvuldig zijn aangebracht. Een groot deel van die jongens wilde ongetwijfeld ergens anders zijn. Ergens anders als in: niet een paar kilometer achter het front voor rust, bevoorraading en reparaties maar thuis, bij hun meisje, op school, aan het werk of in de kroeg. Ze werden niet gedreven door artisticiteit maar door noodzaak of de wetenschap dat ze, wanneer ze klaar waren, een zware en vieze klus aan moesten pakken.
Tegen de tijd dat het drie-kleuren patroon werd ingevoerd waren degenen die gedreven werden door een "beschworenen Begeisterung und Pflichterfüllung für Führer und Vaterland“ in de minderheid. De meesten leden zonder het te weten onder PTSS en stonden in de overlevingsstand. Doe wat nodig is en houd je verder koest. Geen ruimte voor kunstzinnige nijverheid.

Terug
Bovenaan