Af! Tiger I, Berlin 1945

Dit model is af!
En we gaan weer verder, maar weer eens een shelf queen van de plank gehaald.
Na veel uitpluizen van de bekende foto's voor de desbetreffende details en in wat voor en waar de kleuren komen is dit het resultaat tot zover, na de twee ronde haarspray chipping. Alles nog WIP, nog veel te doen...
IMG_20210530_141456.jpg

IMG_20210530_141420.jpg

IMG_20210530_141147.jpg

Misschien komt 'ie ooit nog' s op een dio... Na een paar jaar.... Who knows... 🤔😉

Tot zover...

Grtz
Erik

(PS: Weet nog niet of dat ik tevreden ben met de camo, niet qua kleur maar de plekken. Probeer zoveel mogelijk de adhv foto's na te werkenmspuiten, helaas allemaal zwart wit, dus veel raad werk. Vooral aan de bovenkant... Mal schauen...)

Ziet er al mooi uit Erik!
Roest met Vallejo gedaan? Ik heb ooit wat roest kleurtjes van Life color aangeschaft hiervoor. Werkt ook fijn.
Camo vindt ik prima zo, beetje vlekkerig net zoals (vaak) in het echie.
Zie ik nou dat je de (pin)washes wat sterker hebt aangezet dan dat je eerder deed? Hoe dan ook, ziet er ook goed uit. 😉

Thx Rob!

Yup, as always, met acryltjes van Vallejo. Setje van life color ken ik, is erg handig maar met de juiste kleuren (van welk merk dan ook) lukt het ook. Beetje spelen met acryltjes en olieverf 😉
Camo is zoals gezegd qua kleur 'in Ordnung', het gaat mij om het patroon. Van deze tank bestaan er foto's van alle vier de kanten (helaas niet van boven), en probeer hier het patroon ook zo over te brengen, altijd lastig om direct van foto's te werken. Zeker als je van zwart/wit foto's moet werken, waarbij bij de ene foto de 'kleur' (... is het nou groen of bruin?!....) verandert door pixels, lichtinval (zonnig danwel bewolkt) en de kleur van de gepubliceerde foto (sepia, zwart/wit). Als met al denk ik dat dit een vrij aardige representatief model is van de orginele tank (IMHO... 😜)
Pinwashes zijn, vooral aan de achterkant wat sterker idd, mede omdat hier nog een (3e laag haarspray techniek stof op komt.

En weer verder
Aan de gang met tacks van Friul... 😥

Grtz
E

Thx Heren!!

De battle damage is zoveel mogelijk gebaseerd op de desbetreffende foto's, of in ieder geval dat wat te zien is... 😅
Dacht dat je al op weg was met een dio voor deze?
Yup, was/ben er nog (steeds...) niet uit over het concept. Omdat dit een (bijna, maar wel er dicht aan een) historisch voorbeeld is, vind ik ook dat het geheel 'historisch correct' (🙄) moet zijn. Dus niet zo maar een straat in Berlijn maar ergens waar oa dus deze Tiger ook heeft gereden.
Me myself my worst judge... 🤪
Ben niet heel erg thuis in Muncheberg, maar de swastika is iets wat zij zelf aanbrachten?
Over het algemeen is er weinig over Pz.Div. Müncheberg te vinden (weinig tot geen eyewitnesses reports, of ik zoek verkeerd... 😅 (heb wel een mooi verhaal over Pz.Reg. 29 = Panthers!))
Op de desbetreffende foto's is de swastika netjes aangebracht, ook de nummers zijn hier op aangepast (rechts en links andere posities) wat doet vermoeden dat dit waarschijnlijk idd door hun zelf werd aangebracht.

We bedenken nog es wat, dio komt zeker!

Grtz
E

Op de desbetreffende foto's is de swastika netjes aangebracht, ook de nummers zijn hier op aangepast (rechts en links andere posities) wat doet vermoeden dat dit waarschijnlijk idd door hun zelf werd aangebracht.
Het lijkt mij ook waarschijnlijk dat de swastika door de bemanning van deze tank is aangebracht om de reden die Erik aangeeft. Er is een foto van een andere Müncheberg Tijger die een swastika op de zijkant van de romp heeft, ongeveer op de plek waar je doorgaans een Balkenkreuz aan kunt treffen. Er staan Russen om het voertuig heen maar omdat de kabel die gebruikt werd bij het verwisselen van de rupsbanden van de Tijger min of meer op zijn plek hangt en de swastika er duidelijk onder (alleen op de romp) is geschilderd zal het geen Russische grafiti zijn.
De swastika heeft in ieder geval op twee Pz VI van Müncheberg gestaan maar op verschillende plaatsen op het voertuig waardoor het naar mijn idee om persoonlijke initiatieven van de bemanning gaat en niet een markering die gemeengoed was binnen Müncheberg. Op geen van de foto's van Panthers van de divisie heb ik een dergelijke swastika kunnen vinden al staat me half en half bij daar wel eens een tekening van gezien te hebben.
Overigens schijnt Müncheberg meerdere Tijger I opgepikt te hebben van versplinterde eenheden, depot's, onderhoudsgroepen en lijkt het er op dat een vijftal van die tanks vanuit de fabriek bij de eenheid terecht is gekomen. Aangezien ze niet meer geproduceerd werden zal het om herbouw van zwaar beschadigde exemplaren gegaan zijn. De oorsprong van de swastika's hoeft dus niet per sé bij Müncheberg te liggen.

Wat betreft de eyewitnessreports die je noemt Erik klopt het dat er erg weinig te vinden is maar in dit draadje wordt er wel vrij veel informatie bijeen gesprokkeld: Let's build Panzer-Division "Müncheberg" ! - Axis History Forum

Groet,

Paul

PS: Er is een verhaal dat de Sovjets in Berlijn twee buitgemaakte PzKpfw 38t met swastika's beschilderd hadden en die vooruit hadden gestuurd in een poging om door de Duitse linies te breken. En dan zijn er twee Pz VI met swastika's waarvan niet bekend lijkt te zijn hoe ze op hun laatste "rustplaats" terecht zijn gekomen. Het lijkt me onwaarschijnlijk maar in die laatste dagen toch niet geheel onmogelijk 🤔 🙂

Laatst bewerkt:
Thx Paul!

Link ken ik, is veelal geciteerd uit dit boek „Der Kampf um Berlin 1945 in Augenzeugenberichten.“ (Peter Gosztony) – Buch Erstausgabe kaufen – A02uL2BG01ZZx Uiteraard ook doorgelezen, jedoch staat ook hier vrij weinig over het relaas van de desbetreffende Panzers (inzet, bemanningsleden, markeringen) Wel een goed boek om een beeld te krijgen over de laatste oorlogs dagen van de stad.
Ook deze „Tiger in Berlin Ein Soldat der Waffen-SS berichtet“ (Georg Diers) – Buch gebraucht kaufen – A02ohrRO01ZZC en deze natuurlijk „Tragödie um die Treue - Kampf und Untergang des III.“ (Wilhelm Tieke) – Buch gebraucht kaufen – A02hHagp01ZZ4 geven een beeld over de slag, met minimaal een woord over Müncheberg (immerhin....)
Ook het verhaal van de belevingen van de Panther 121 crew is zeer interessant (Gert Baudorf 1/29 Pz.Reg.) link vergeten 🥵🥴 gelukkig het verhaal opgeslagen! Bij interesse PB oid etc...)

Idd de tanks waren herbouw uit de depot/herstel eenheden. Dit was best wel een uitdaging omdat (gelukkig) de Tiger een veel beschreven tank is. Hierdoor kon ik veel details toevoegen of weglaten. Zo kwam ik er ook achter dat sommige details voor een bepaalde periode er wel op zouden moeten zitten, er dus niet op zitten en vice versa!

Vwd de Panther(s) even kort Google plaatjes zoeken op oa 'Kampfgruppe Käther' brengt resultaat. Zoals gezegd, geen Müncheberg.

Tot zover, kijken wanneer ik aan het dio begin... Duurt ff...

Grtz
E

Hi Erik,

Ziet er lekker gebutst uit en ook de camouflage oogt lekker rauw en realistisch! Vooral de compleet gebutste Staukist is vet! Liep de camouflage aan weerzijden door waar de spatborden zaten? Dat vraag ik me wel af, maar dat zal ongetwijfeld als je referenties hebt. Basis zou ik zeker nog doen ja, zo'n beest in een verwoeste straat vult elkaar perfect aan.

Mvg,

Vincent

Vincent, Elco Thx!!

Liep de camouflage aan weerzijden door waar de spatborden zaten? Dat vraag ik me wel af, maar dat zal ongetwijfeld als je referenties hebt.
Idd, de referenties laten dit duidelijk zien. Vermoed dat toen 'ze' deze tank uit het depot kregen dat de spatborden er helemaal niet op zaten tijdens de verf beurt (waarbij ze dan ook de swastika en nummers hebben toegevoed; speculaties, we'll never know...)

Basis zou ik zeker nog doen ja, zo'n beest in een verwoeste straat vult elkaar perfect aan.
Komt! (denk ik...) Zoals gezegd, vind wel dat dit dan 'historisch korrekt' moet zijn. Moet ik nog een ei over leggen 🤔😅

E

Hi Erik,

OK interessant, klinkt aannemelijk. Wie weet was de camouflage op de spatborden dan net een andere kleur om het nog interessanter te maken?

Mvg,

Vincent

OK interessant, klinkt aannemelijk. Wie weet was de camouflage op de spatborden dan net een andere kleur om het nog interessanter te maken?
Dit is op de foto's (zwart/wit) niet duidelijk of dit een andere kleur heeft. Zo te zien niet IMHO (geen andere nuances) ...
Wie weet, misschien waren precies op die plekken de spatborden er al af (andere kant is wel compleet...) Of direct na het treintransport en/of onderhoud gespoten, dan zijn de spatborden eraf....
Ik vermoed ook dat nadat ze zijn buitgemaakt en voor de tentoonstelling ze nog wat opgekallefatert zijn (vraag me niet waarom...!?), dus zonder de desbetreffende delen... We'll never know... En de waarheid ligt maar weer op het slagveld... 😉

Grtz
E

Terug
Bovenaan