Tiger I 222 (13-07 Basis camouflage aangebracht)

Re: Tiger I 222 (16-09 basis beschildering)

Hoi Henry,

Dit is een mooie en strakke basis voor de rest van de camo en de verwering. Keep up the good work!

Kom je trouwens dit jaar naar ESM in Nieuwegein, ik meen dat ik vorig jaar nog een leuk gesprek met je heb gehad?!

Groeten,

Maarten

Re: Tiger I 222 (16-09 basis beschildering)

Hallo mensen,

Ik heb deze thread ergens uit de archieven moeten opduikelen, maar door studie en aanverwante perikelen is er niet heel veel voortgang geweest.
Nu het vakantie is, kan ik weer meer aan het fröbelen.
De camouflagekleuren zijn erop gezet met de airbrush, mijn eerste camouflagepatroon met de airbrush. Ik heb voor het bruin de kleur Leather Brown van Andrea gebruikt, code NAC-50. Voor de groene kleur heb ik English Khaki gebruikt, ook van Andrea, code NAC-05. Beide verdund met water en daarna met de airbrush aangebracht.
Ik heb een beetje een los patroon aangehouden, waarbij ik natuurlijk wel enigzins rekening heb gehouden met de foto. Dit is alleen de basis van de camouflage, ik heb nog geen details geschilderd.

Ook ben ik verder gegaan met de commandant, waar ik nu even geen foto van heb. Laatst heb ik Green Stuff besteld, omdat Milliput Superfine White een beetje te grof aanvoelde voor de kleine details. Ik kreeg het gewoon niet goed. Inmiddels gebruik ik Green Stuff voor alles, omdat het gewoon enorm prettig werkt. Het principe is hetzelfde: 2 componenten bij elkaar stoppen, kneden en het hardt vanzelf uit. Alleen Green Stuff vind ik persoonlijk een stuk fijner werken.

De foto's zijn niet allemaal van de beste kwaliteit, maar ik heb ze even snel gemaakt en het weer werkt ook niet echt mee aan goede belichting.

Voorkant:
IMG_0931.jpg

IMG_0924.jpg

Achterkant:
IMG_0936.jpg

IMG_0929.jpg

Linkerzijkant:
IMG_0923.jpg

IMG_0926.jpg

IMG_0925.jpg

Rechterzijkant:
IMG_0930.jpg

Bovenkant:
IMG_0932.jpg

Graag reactie op bovenstaand bouwwerk, zowel positief als negatief.

Een vrolijke vrijdagavondgroet,

Henry

Hoi Henry,

Persoonlijk vind ik zelf dat de rode kleur wat overheerst en dat je op sommige (eind-) plekken misschien wat te lang met de brush bent blijven hangen.
Maar uiteindelijk vind ik dat je er een mooie lichte paintjob van gemaakt hebt, waarmee je bij washes en verwering een mooi eindresultaat gaat boeken.
Ik ben benieuwd wat je er verder van maakt !

groet Frank

Ha die Henry,

Mooi om te zien dat je deze weer oppikt. Ik volgde hem vorig jaar en was benieuwd wat je er van gemaakt hebt.

En dat is zo op het oog niet slecht. Het spuitwerk zeker niet verkeerd, maar ben het wel deels met Frank eens. De kleuren zijn mij iets te donker, zeker wanneer je je bedenkt dat filters en washes de zak nog donkerder (kunnen) maken. Ook de overspray is wel te zien. Ik zou 'm dus nog eens terug in de spuitcabine zetten en met de originele gele kleur dit wegwerken. Misschien ook dat je door deze kleur sterk te verdunnen een hele fijne nevel over de tank ka gooien. Hierdoor worden het groen en het bruin wat minder hard en trekken de kleuren wat meer naar elkaar toe.

Goed werk 🙂 ! Keep us posted.

groeten, Richard.

Hallo,

Bedankt voor de reacties! Het is mijn eerste volledige airbrushklus, dus ik ben er eigenlijk best tevreden mee. Dat idee om er wat van de Dunkelgelb basiskleur overheen te nevelen ga ik denk ik mee verder.
Ik denk dat de eerstvolgende update er maandag of dinsdag aan gaat komen. Ik houd jullie op de hoogte.

Groet'n Henry

En zo is het beestje weer een paar stappen verder. Had deze ook de camo op de wielen, zoals deze?

tiger-tank-28.jpg

Het enige dat me opviel is dat de idler (achterwiel) wat laag hangt, waardoor de rupsband naar beneden loopt:

IMG_0155.jpg

Ik ben geen kenner en wellicht kan dit bij een inzetbare Tiger (om de rupsband te spannen) maar ik zie dit eigenlijk alleen bij uitgeschakelde voertuigen waarbij ook de 'suspension' is beschadigd. Bij actieve voertuigen lijkt het meestal recht te lopen. Klein detail wellicht, maar is die idler nog wat hoger te zetten?

20060608154941815.jpg

tiger-tank-09.jpg

Eric

Hallo Eric,

Die idler zit nog los, is makkelijk aan te passen. Er zit volgens mij geen camouflage op de wielen, zie de foto uit het bundesarchiv van de rechtervoorkant van de tank.
Bedankt voor de tip!

Groet'n Henry

Terug
Bovenaan