Tiger Fibel - vraagje

Beste allemaal,
Ik stelde deze vraag al, maar toch maar ff apart:

Graag nog tips van de Panzer-experts over welke gereedschappen; uitrustingsstukken ik na het metalizen mee zal spuiten in de basistint en camouflage. Ze haalden toch niet alles eraf bij het spuiten?

EN... de tank werd uit de fabriek zandgeel afgeleverd. Als 'ie voor Kursk van camouflage is voorzien, is het dan logisch om de gereedschappen die mee overgespoten zijn, alleen de groene overspray (camopatroon) mee te geven waar dat zo uitkomt? Of zouden ze ze dan ook eerst zandgeel hebben gespoten???

Bedankt voor antwoorden, tips,

greetz, Wim.

Wim,

Ik heb even gekeken naar wat plaatjes in mijn boeken en heb het volgende geconstateerd:

Er staan een paar foto's van Tigers die letterlijk net de deur van de fabriek uitrijden. Deze zijn geheel zandgeel, inclusief het zichtbare gereedschap, maar exclusief de sleepkabels en de kabel die gebruikt wordt om de tracks te vervangen. Deze zijn gewoon metaalkleurig.
Verder heb ik wat foto's bekeken van een andere tank die door de bemanning gespoten wordt met groen en bruin. Dit was weliswaar een Tiger II, maar er is geen reden om aan te nemen dat deze anders behandeld werden door de bemanning. De tools zitten allemaal nog op het voertuig. Dien ik wel te vermelden dat de bemanning op de foto bezig is de koepel te spuiten, maar het lijkt er op de foto op dat de tools zijn meegespoten op de romp.

Met andere woorden, je kunt zeer goed de tools meespuiten in zandgeel en ook betrekken in de groene overspray. Aan de andere kant kun je ook artistic license toepassen en de tools metaal en houtkleurig schilderen. Misschien minder realistisch, maar op een model wel mooier...

Ik heb thuis een M4 staan waar ik de tools olive heb geschilderd, tegelijk met de rest van de tank en wat houtkleurige en metaal chips heb toegevoegd. Ziet er goed uit, al zeg ik het zelf, maar tegelijkertijd breken anderskleurige tools wel lekker de vlaktes op....

Hopelijk heb je er wat aan.

Gereedschap...

Een lastige vraag die op elk forum wel eens behandelt wordt... het gereedschap zou -als het niet meegspoten werd- opvallen voor vijandelijke piloten, maar anderen beweren weer dat juist opkijkende gezichten weer opvallend waren. Ik denk dat beide opties er waren, gereedschap meespuiten of niet. Ik heb helaas alleen foto's van panzergrey voertuigen waar gereedschap opvalt, soms meegespoten, soms niet. Het houten blok voor de krik wel, krik ook, houten grepen soms niet... Houtkleur staat m.i. mooier voor het model maar ja...

hiet wat voorbeelden afkomstig uit Signal, televisie en internet:

tankcolour01.jpg

tankcolour02.jpg

tankcolour03.jpg

tankcolour04.jpg

tankcolour05.jpg

Eric

Jamie, Eric,
Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden. Ik kan er wat mee in die zin, dat ik me maar aan de box-art houd in de hoop dat die historisch accuraat is - ik heb verder geen afbeeldingen van het voertuig kunnen vinden...

Groeten, Wim.

Is het een van de Das Reich Tigers bij Kursk? Indien ja, dan zal ik kijken of ik wat van de gereedschappen kan zien in mijn boeken.
Niet dat het wat uitmaakt, ik zag in de andere thread dat je de tools al hebt geschilderd en dat heb je knap gedaan, dus ik zou er ook niks meer aan veranderen. 😉

Ja Jamie, het is inderdaad de Das Reich Tiger. De S33 van SS.Pz.Rgt. 2. En inderdaad: ik ga nu de tools niet meer overschilderen... We laten 'em maar zoals 'ie is.

Bedankt voor het compliment. Greetz, Wim.

Terug
Bovenaan