Tiger 1

Interesses
Modelbouw/tweede wereld oorlog/
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
Hummel en flatwagon
Mannen vraagje: ik ben bezig met deze tiger 1 aerly. Heb hem in deze camouflage gespoten. Bij de bouwtekening staat dit type camouflage afgebeeld net als nog een paar andere. Nu vraag ik me af of deze camouflage historisch correct is.

IMG_7941.webpIMG_7938.webp

Of zal ik hem over spuiten in grijs met winter camouflage. Ik twijfel voor ik verder ga met de wielen en afwerkingen van deze gekozen type camouflage. Ik heb geen boek helaas van de tiger en op het internet kom ik ook niet echt verder qua beelden. Wie helpt mij uit de brand? Hoor het graag.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben niet zo into Tigers, maar zat gisteren te lezen over de LSSAH. Deze divisie ontving in 1942 als één van de eerste eenheden een afdeling Tiger I's volgens de tekst. En deze reden rond in grijs met whitewash. Maar of dat deze uitvoering is durf ik niet te zeggen. Maar heb je alvast een start gegeven.
En wat me nu ook te binnen schiet is dat in één van de panzercolors boeken een heel deel gewijd is aan Tigers en uitvoeringen. Daar zou je eens in kunnen zoeken.

Het is donkergeel met olijfgroen en roodbruin, dat zou historisch correct moeten zijn voor 1943–45 🙂 Er waren geen vastgestelde patronen, alleen standaardkleuren die aangebracht werden naar inzicht van de eenheid en/of individuele bemanning.

Vroege Tiger 1's werden vaak "in het veld" voorzien van camouflage. Dit resulteerde in een bonte variatie van kleurnuances en patronen. Dat had te maken met de sterkte en manier van het verdunnen van de verfpasta, de manier van aanbrengen en de tijd die daarvoor hadden.
De basis was inderdaad zandgeel, met roodbruin en groen.
De harde randen tussen de kleuren op jouw model komen eerder overeen met de latere in de fabriek gespoten gestandariseerde camouflagepatronen op bijvoorbeeld Tiger II's en Panthers
Los daarvan: mooi strak spuitwerk wat je hier laat zien!

Uit de briesende stier op de linker voorpantsering, blijkt dat dit een voertuig van de schwere Panzerabteilung 505 is.
Jouw model is een vroege Tiger I, zie kommandantenkoepel, rookwerpers, enz. en 505 kreeg de eerste 20 Tiger I's eind maart 1943.
Deze waren Dunkelgelb gespoten, dus afgaande op het Abteilungszeichen, valt Dunkelgrau buiten de boot.

Overigens zijn de Tiger-Abteilungen zo goed gedocumenteerd, dat camo-kleuren voor de diverse Abteilungen kunnen verschillen.
Om een accurate Tiger I te maken, lijkt mij het dus zaak dat je b.v. de Abteilung vastpint, en de kleuren, cijfertype, enz. daarop aanpast. (anders kan ook) E.e.a. kun je uit de "Tiger in Combat" reeks van Wolfgang Schneider halen.

Datzelfde boek geeft aan, dat in het begin alleen Dunkelgelb met Rotbraun gebruikt werd. Geen Dunkelgrün dus.
Het Balkenkreuz op het midden van het onderstel is wel goed, evenals de witomrande cijfers "XX3" (niet te zien) op het midden van de zijkant van de koepel. Echter zodra de Tiger I de bevestigingen voor de losse rupsschakels op de toren zijkant kreeg, werden de nummers naar voren opgeschilderd.
Tiger I's met bevestiging voor de schakels kwamen mee met een Zuweisung van 11 Tigers midden juni 1943.
Maar dan zou je jouw torennummer dus naar voren moeten plaatsen. Echter verdwenen met de bevestigingen voor de schakels ook de rookwerpers.
Uit de zwart-wit foto's uit het boek, meen ik dan weer wel te zien, dat naast Rotbraun ook Dunkelgrün werd opgeschilderd.

P.S. op de handleiding van jouw 1/16 Tiger I (Andy's) staat de 505-camo tekening goed aangegeven, alhoewel het iets minder druk met groen/bruin kan. De strepen, die jij hebt, passen niet.

Kortom, je kunt jouw Tiger met enkele aanpassingen accuraat maken.
Laat maar weten, als je bereid bent iets te veranderen; ik help je graag verder.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan