Tiger 1 sPzAbt 101 3. Kompanie Normandië

Vincent, over dat ophalen van de kleurtjes zei John :
Ook kun je nu bepaalde losse delen nog ff stevig filteren, de luiken en delen van de koepel in een
gebroken lichte kleur filteren en je haalt alles enorm op.
En jij zei :
Maar goed, die kleur krijg ik wel lichter m.b.v. witte olieverf en de stoflaag.

Ik ben bang dat als je witte olieverf gaat gebruiken het resultaat alleen maar nog valer wordt.
Als ik John goed begrijp bedoelt hij dat je de kleuren gebruikt die je nu op de Tiger hebt zitten,maar dan "gebroken".
Dus jouw gebruikte kleuren ophalen maken met een lichtere tint en juist geen wit.
Groen zou je dan lichter kunnen laten uitzien door aan jouw groen iets geel toe te voegen en dat als een filter opbrengen.
In weze gaat het om kleurcontrast en niet om met wit kleuren "lichter" te maken.

Hoop dat ik het goed heb gezegd, anders graag meer toelichting gewenst van de meer ervaren schilders...

Succes ! 😀

Hi Peter,

Ja klopt wat je zegt, er worden twee dingen door elkaar gehaald en ik heb het anders gelezen. Ik heb namelijk overigens wel 'old school' modulatie toegepast. Naast een filter van witte olieverf heb ik namelijk eerst ook nog een filter van diverse olieverftinten (blauw, rood, groen, beige) aangebracht. Deze zorgt voor een subtiel verschil over het hele voertuig, ongeacht welk onderdeel. Het wit en de stoflaag trekken de kleuren echter weer meer naar elkaar toe en maken ze vager.

De 'new school' 'modulatie zoals John noemt is overigens niet helemaal mijn ding eerlijk gezegd. Voertuigen worden namelijk doorgaans in een uniforme basiscoat geverfd. Variatie in kleur treedt later op door verkrijting, sltijtage, vuil etc. Dat probeer ik na te bootsen door o.a. de eerder genoemde filters en niet in de stap ervoor, door al variatie in de basislagen te maken dus. Bekende modelbouwers zoals Adam Wilder hebben daar vooral een handje van. Ik vind zijn modellen fraai gemaakt. Ze zijn echter vaak overdone zowel qua schilderwerk als verwering. Zie bijvoorbeeld zijn Bär in Art of Modelling. Het ziet er leuk uit als alle registers worden opengetrokken. Maar of het realistisch is? Zeker als het om voertuigen gaat die een paar maanden rondtuffen kun je daar vraagtekens bij zetten. Ik houd meer van de stijl van Staf Snyers en Marijn van Gils etc. Maar goed, dat is mijn visie. 🤣

Mvg,

Vincent

Hai Vincent,
Vincent Thelosen zei:
Gisteravond heb ik nog eea gedaan en helaas een kleine tegenvaller gehad. Ik wilde de Archer decals aanbrengen, maar op de frontplaat heb ik twee decals verprutst. [/i]

Gewoon 'n helm of emmertje voorhangen 😕:

Hi Johannes,

Ja bedankt voor het meedenken. Zat ook aan oorlogsschade te denken, maar ik denk ik wacht wel ff op een decal. Die komt vast en zeker nog wel een keer op mijn pad 🤣 Heb nog wel meer modellen die af zijn, op een of meerdere decals na dan 😉

Mvg,

Vincent

Eventueel dit?
DSCF0448-729797.JPG

Geen idee of dit vaak gedaan werd, maar het zou me niets verbazen..

Is ook een idee, of takjes etc. Maar goed, ik gok erop dat ik die decals nog wel tegenkom, het model loopt niet weg 🤣 Voorlopig nog wel wat te doen, hopelijk kan ik er morgen weer wat aan doen.

Heren,

Vandaag mede dankzij het excellente baggerweer weer een ruk gegeven aan het project vandaag. Voornaamste zaken zijn dat de rupsen erop gelegd zijn en andere onderdelen zoals de periscopen en de kappen van de uitlaten. Eerstgenoemde ging gelukkig vlot. Ik had hier wel een paar uitdagingen te overwinnen. Ten eerste waren beide rupsen deels gebroken. Het rubber is ouder en harder geworden door de tand des tijds. Nadat ik dat opgelost had en ze geverfd had was het zaak ze op het loopwerk te krijgen. Normaal lijm ik de rupsen van tevoren vast als het om type dropveter gaat, maar dat ging hier niet. Opgelost door het achteraf te doen, wat niet al te veel problemen gaf. De laatste uitdaging was het tandwiel rechts. De bevestigingspin was afgebroken bij het demonteren van een donormodel. Ik moest dus een nieuwe maken. Grote vraag was of die het zou houden, maar ook dat bleek gelukkig het geval. Vooral de periscopen waren achteraf lastig. Deze zijn van de Aber PE set van de King Tiger. Ze zitten echter heel strak. Misschien dat ze iets groter zijn dan de periscopen in de Tiger 1 PE set, geen idee. Maar goed, ze zitten op de plaats, al moet ik sommige nog iets beter positioneren. Ik had gedacht dat klusje zo te klaren, maar viel tegen dus. De voornaamste zaken die nog resten zijn de nummers en Balkenkreuzen schilderen en het plaatsen en verweren van de reserverupsen op de zijkanten van de koepel. Hier wat afbeeldingen van de progressie. Verneem graag van jullie 🤣

13221506_1115937091786018_4642102717831888782_n.jpg

13266038_1115937395119321_6559562421733930201_n.jpg

13221666_1115937215119339_6256045996019500768_n.jpg

De reserverupsen op de frontplaat zijn ook geplaatst. De bovenzijde moet nog afgewerkt worden. Hier zaten grote pinnen in en de uiteinden daarvan moeten nagemaakt worden. De rode menie kleuren moeten nog bewerkt worden.

13238873_1115937151786012_4082977457545771031_n.jpg

De rupsen zitten er op, maar er moet nog wel eea gebeuren aan het loopwerk. Zo moeten de rupsen nog gelijmd worden op de loopwielen en goed gemonteerd worden in de tandwielen. Ook moet er her en der nog wat modder aangebracht worden. De modder is overigens gemaakt van de volgende ingrediënten: European river clay van VTH Productions, oftewel poeder van klei zoals langs de Maas te vinden, witte hobbylijm, water en wat krantensnippers. Lekker een papje van maken en modderen maar. Krantenpapier/cellulose nodig om de kleipoeder te binden en om zo kleine sprietjes en wortels na te bootsen. Twee vliegen in een klap dus. Er missen twee loopwielen. Op een van de assen heb ik het bevestigingspunt geplaatst zoals te zien. Ik weet alleen niet hoe deze eruit ziet voor het aanpalende linker loopwiel. Iemand een idee? Hopelijk hetzelfde, dan is dat snel aangepast.

13256496_1115937125119348_5351095577118262205_n.jpg

Heren,

Na het schuurtje heb ik mijn tanden gezet in de Tiger die nog niet helemaal klaar was. Voornaamste zaken die nog moesten gebeuren was het aanbrengen van de nummering en reserverupsen. Wat rest is nog wat schilderwerk aan o.a. laatstgenoemde onderdelen. Hier de fotookes. Ik verneem graag van jullie.

13592314_1143735725672821_5885270538854969735_n.jpg

De nummering heb ik zelf gemaakt. Allereerst heb ik op basis van referentiefoto's de nummers getekend op een stuk dikke Tesa tape. Vervolgens uitgesneden met een scherp hobbymesje. Met dit sjabloon het blauw erop gespoten met acrylverf. De gele omlijning is met de hand gedaan met emaille verf. Dat is gedaan, omdat correcties dan nog gemakkelijk gedaan kunnen worden. Met white spirit kan namelijk het geel opgelost worden, zonder dat de onderlaag van acryl aangetast wordt. Ook hier is het dus van belang deze verschillende soorten verf te gebruiken. Het maken van het sjabloon is nog het meeste werk, evenals het correct plaatsen.

13606668_1143735705672823_46996992686548343_n.jpg

13631445_1143735679006159_3878577595840958994_n.jpg

Het Balkenkreuz op de zijkant moet nog afgeschilderd worden.

13626448_1143735862339474_1388437601437261583_n.jpg

De Tiger 1 zal uiteindelijk deel vormen van een diorama. Setting is Normandië juni 1944 dus. De Tiger zal naast een huis staan dat nog ongeschonden is. Gisteravond even een schets gemaakt van hoe het er ongeveer uit moet gaan zien. Hier ga ik binnenkort mee beginnen. Kozijnen, hekwerk, dakgoot en deur heb ik al, dus dit kan snel gaan (hoop ik 😛). De zomer en de tour inspireren me eraan te beginnen 🤣

13590320_1143735829006144_113302379789953754_n.jpg

De nummering op de koepel contrasteert niet sterk meer na verweren en filtering zoals te zien. Ook al is de basiskleur felblauw en geel.

Nou Vincent, puntjes op de i dan nog, maar ik
vind de Tijger goed geslaagd !
En dat huisje wat eraan komt zal 'm goed staan 😉

Ook nog een crew erbij, of lekker solitair 8)

Metselze 😉

Hi Peter,

Ja merci! Ben er ook tevreden over, al blijven er altijd leermomenten en zelfkritiek. V.w.b. de Zimmerit zoals eerder gezegd nog eens gaan spelen met andere methodes, vooral voor wat betreft het fijne patroon. Ik ga binnenkort vooral spelen met Milliput en acrylplamuur als medium met als aanbrengmiddelen de vlooienkam vs. een van de rollers en de Tamiya kammetjes. Op zich vind ik de zij- en achterkant OK, maar de frontplaat had beter gekund.

De nummering is punt 2. Het zelf verven ipv decals gebruiken was bij nader inzien veel minder spannend dan gedacht. Wel zie ik dat ik iets beter op het origineel had kunnen letten, want de 3 is aan de binnenzijde minder 'uitstulperig' dan in het echt zo lijkt het. Als je een goed sjabloon hebt kan er weinig mis meer gaan, of je moet deze verkeerd plaatsen natuurlijk.

Er komt verder zeker nog bemensing bij de Tiger 1. Wittmann en Woll komen er bij te staan. Misschien wat minder voor de hand liggend, aangezien ze niet bij de 3e compagnie zaten, maar het zou wel kunnen in theorie lijkt me zo. Misschien nog een paar Grenadiers en/of een kleiner voertuig zoals een Schwimmwagen, al had is dat meer voortschrijdend inzicht. Ik heb al een Schwimmwagen die voorzien is van 101 decals dus die kan ik er zo bij zetten. Misschien eerst maar het huis maken en het diorama en dan kijken hoe het oogt 🤣 Huisje wordt overigens gemaakt m.b.v. de Miniart house accessoires set. Een leuke en bovenal nuttige set, scheelt een hoop werk als de kozijnen al prefab zijn 🤣 🤣 🤣

Grtn,

Vincent

Hey 😀
zelfkritiek is nuttig, zolang je ook maar een keer tevreden kunt zijn 8)

Zimmerit is een kunstig werkje maar wel leuk om te doen.
Mijn ervaring met Milliput is prettig, ook leuk om zelf stempels te maken voor vastgestelde patronen.
Op pag.1 en 3 van Defending Hill 192 kun je zien hoe ik het eens gedaan heb.

De geschilderde cijfers vind ik goed. Vaak vind ik decals te strak.
Dit oogt meer alsof de crew het zelf heeft geschilderd.

Dat setje van MiniArt is zéker een handig stapeltje spulletjes voor huizenbouw.
Scheelt een hoop meet- knip- snij- en plakwerk 😛

Bouwze 😀

Hi Peter,

Ja die Waffle Zimmerit op de StuH van je ziet er super uit! Heb je die al af trouwens? Ik ben ook benieuwd wat er met Milliput mogelijk is met een roller vwb het reguliere patroon.

V.w.b. decals: daar heb je ook een punt. Ik gebruik ze niet meer als het niet nodig is. Alleen als het te klein of te complex is. Maar grotere nummers zoals deze zijn zelf prima te maken ja. Alleen had ik iets meer naar het origineel moeten kijken om de vorm nog ietsie beter te hebben maar goed.

Mvg,

Vincent

Ha Vincent, nee, de StuH is nog niet af (zoals zoveel niet 🤣 )
Ben nu bezig met een E-100... is vergevorderd... topic volgt nog.

Als je met Milliput aan de gang gaat : talkpoeder erop tegen plakken aan je tool !

En van jouw toren nummers moet je de originelen kennen wil je verschil zien.
Vind het al zeer kunstig om ze zo netjes te krijgen op de Zimmerit.

groet'n uut Baaarneveld 😀

Ja bekend verschijnsel...wanneer is iets af 🤣 🤣 🤣 Heb hier nog een T-70 waar ik nog rupsen voor moet scoren, een Puma die al jaren in de menie staat en een Luchs van Techmod die al 16 jaar shelf queen is en verder wat modellen waar de decals nog van ontbreken. Die verschrikkelijke Techmod kit laat ik iig zo 🤣 Moet wel zeggen dat ik tegenwoordig wel de discipline heb om in principe een model eerst af te maken voordat ik aan het volgende project begin. Of er moeten onderdelen zijn waar ik lang op moet wachten, zoals de eerder genoemde decals, rupsen etc. Maar ja dat herkent iedereen wel denk ik zo.

Ben benieuwd naar je E-100, flink bakbeest iig.

Talkpoeder zal ik gebruiken ja, al iets over gelezen dat dat wel aan te raden is om 😈 😈 😈 te voorkomen.

Het aanbrengen van de nummering viel op de Zimmerit ook mee. De tape sloot goed aan namelijk. De omlijning vereiste ietsje meer aandacht. Deze heb ik zo dik mogelijk aangebracht om uitlopen te voorkomen. Dat gebeurt natuurlijk gemakkelijk met de berg en dal structuur van Zimmerit. Ik zal nog een foto van het model met de refentie posten. Wat in ieder geval opvalt is dat op het origineel de nummering beter afsteekt en leesbaar is. Hoe dat kan weet ik niet. Wellicht was de omlijning toch wit, die sterker afsteekt dan het geel dat toch dichter tegen het sandgelb aan zit. Het kan ook door de lichtval komen of door de camouflage die er op het origineel dikker op lijkt te zitten. Maar goed, ik vind het wel best zo, mission (almost) accomplished 😀

Mvg uut het diepe zuiden van Gelderland,

Vincent

Hoi Vincent,

Je Tiger ziet er netjes uit! Ben benieuwd hoe je dio er uit gaat zien! Welk huisje van Miniart ga je gebruiken ?Wist je dat reality in Scale mooie muurreclame decals heeft!

Groet,

Roger

Hi Roger,

OK merci! Ik ga de Miniart set house accessories # 35502 gebruiken. De kozijnen en de open raamluiken zijn vooral van toegevoegde waarde in die set. Interessant spul van reality in Scale, net als Joefix. Zoals de road signs en de tapijten, wel vet. Ik ga de muurschildering zelf proberen. Probeer zoveel mogelijk zelf te maken. Heb al een paar goede referentiefoto's van Dubonnet reclame, dus eens kijken hoever we komen 🤣

Mvg,

Vincent

Hai Vincent, mooi werk tot dusver! Je Tiger gaat gaaf worden!

Voor de reclame op je huisje, ben je bekend met het werk van Emmanuel Nouaillier? Deze man maakt de prachtigste muurreclames op kleine schaal.

Check deze link maar eens:

http://www.009.cd2.com/members/how_to/nouaillier_a.htm

Succes met de vorderingen! 😉

Groet Ditmar

Hi Ditmar,

Ja merci. Ik ken hem, die gast is echt inspirerend. Die maakt huizen alsof ze echt zijn. Ken hem van de artikelen in Art of Modeling, zal zijn site eens goed bekijken, merci!

Mvg,

Vincent

Vincent,

Tiger is mooi geworden. Zimmerit is ook gelukt.
Heb hier ook nog een zelfde opknapper staan, maar dat is een oeroude Tamiya en het is zó moeilijk om daar nog eer aan te behalen...
Vraagje; dat beschadigde insigne voorop valt nogal op, ook omdat de achtergrond ervan grijs is. Het gebruik van panzergijs, dat is toch al 1,5 jaar daarvoor gestopt.
Waarom niet gewoon in de kleur vd tank verven en twee nieuwe decals opscharrelen? Of had je er al plannen voor?

Ben benieuwd hoe dat huis zich gaat ontwikkelen. En de figuren.

Succes.

Hi Antonie,

Ja merci! Die oude Tamiya ligt bij mij ook een beetje respectloos in een oude schoenendoos met ander plastic schroot op zolder. Het was een van mijn eerste kits die ik in 1:35 heb gebouwd. Het is inderdaad een gedateerd model met een hoop fouten en weinig detail. Maar ja, het is wel een stukje nostalgie natuurlijk 🤣 Vwb de decals: ik probeer inderdaad nog een decal te scoren, het liefste van Archer. Anders van Tamiya. Hopelijk kan iemand me er nog aan helpen, want dat moet natuurlijk nog wel opgelost worden. De 3e compagnie had het logo soms op een zwart vlak, zo ook op de 331. Dus dat heeft verder niets van doen met pantsergrijs. Met het huis ga ik komende week een begin maken, heb er zin in!

Mvg,

Vincent

OK bedankt voor het zoeken! Ik heb zelf ook nog veel decals over, vooral van Archer en dan weer specifiek vooral Tiger/Panther dus als er iemand iets nodig heeft hoor ik het wel 😀

Vincent,

ik heb die aluminiumfolie-truc nog eens geprobeerd -toevallig op die oude Tiger- en dat geeft toch verdorie een mooi effect!
Super-super-matte panzers zijn momenteel popi en vaak mooi om te zien, maar toch niet realistisch. Met dit op de randen krijg je een enorm subtiele glans die nog ver onder satin zit.
Holy shit, zeg. Die gaat zeker in de trucendoos.
En het mooiste is dat 't bijna niet fout kan gaan, itt acties met potloden en zo.
Zelf verzonnen? Zo ja: goeie actie. Zo nee: goed gepikt is ook niet verkeerd.

Thanx

Hi Antonie,

Heb het nog niet eerder gezien deze truc, maar wie weet zijn er anderen op de wereld die het ook gebruiken. Ik kwam op het idee het uit te proberen toen het (inderdaad) een keer mis ging met grafiet. Dat krijg je vaak nooit goed weg dus wat rest is dan over verven. Toen ging ik naar alternatieven zoeken en toen kwam ik op dat idee. Kan inderdaad weinig mis gaan, of je moet heel opzichtig uitschieten. Dan moet je alsnog over verven uiteraard 😱 Grote voordeel is verder dat het randje vaak nog net subtieler is en sterker blinkt dan grafiet.

Mvg,

Vincent

He Vincent (en anderen)
Ook ik heb inmiddels die Alu-folie truuk uitgeprobeerd en dat werkt goed.
Makkelijk uit te voeren en je hoeft ook niet bang te zijn dat je uitschiet, juist vanwege
het subtiele effect tijdens aanbrengen.

Het geeft inderdaad een realistische "metaal hoogglans" zonder eruit te zien als zilver verf.
Mooi ook samen met het potlood effect toe te passen.

Nu nog een patent aanvragen of anders wachten tot de AfterMarket komt
met zakjes voorgesneden stukjes folie 😉

Bling blingend groetje 😀

Hi Peter,

Ja vroeger deed ik die randjes ook met metallic verf. Is echter lang niet zo fijn inderdaad. Ik zal snel octrooi aanvragen 🤣 🤣 🤣 Ik vind dit een van de interessantere aspecten van modelbouw. Beetje klooien en experimenteren, de gebaande paden verlaten, dat is toch ook de romantiek van deze geweldige hobby. Vroeger deed ik dat stukken minder. Toen deed ik modelbouw volgens het boekje. Maar ja, dat is niet echt innovatief.

Nu probeer ik alles zelf te maken waar mogelijk, veel leuker. Dus decals alleen gebruiken als het niet anders kan etc. Ook gebruik ik voor modder nu als basismateriaal kleipoeder. Kost niets en veel echter gaat het niet worden. Hetzelfde geldt voor gras gemaakt van fijne haartjes op een noot/vrucht en bloempjes van mos. Je kunt dat wel maken van spul te koop in de winkel, maar dat is vaak duur en minder goed. Sommig aftermarket spul vind ik dan ook overbodig.

Mvg,

Vincent

Heren,

Ben ondertussen ook begonnen aan la maison Normandie 😀 Hier twee foto's van de status tot op heden.

13680615_1149083335138060_6834260764208496483_n.jpg

Hier een ruwe setting van hoe het gaat worden. Links waar het A4tje ligt wordt de grens aan die zijde. De Tiger staat op een zandweg die iets oploopt en uitkomt op een klinkerweg. Voor het huis komt een terras met grote tegels te liggen met een omheining. Dat hekwerk heeft grote toegevoegde waarde in het geheel, zoveel is zeker. Naast het huis waar de pupkes staan komt wat begroeiing in de vorm van gras en wat bloemetjes. Of de mannetjes daar ook gaan staan staat nog open. Misschien dat er nog meer aan toegevoegd worden, evenals een kleiner voertuig voor de tank. Een motor of Schwimmwagen zou niet misstaan, nog even over nadenken. Al met al is het een flinke keet zoals te zien. De achterkant wordt afgewerkt met greyboard, dik karton van 2 mm. Dat is sterk, rigide en gemakkelijk te snijden, iets wat wel nodig is bij dergelijke complexe hoeken. Het dak kan er in ieder geval op rusten, wat een vereiste is.

13692730_1149083278471399_2009541435999290628_n.jpg

Gisteravond de stenen muur grotendeels gemaakt. Deze moet nog doorlopen over het deel wat haaks erop staat. Hopelijk krijg ik de naad goed weg. Mocht dat niet lukken niks aan het handje: de regenpijp komt daar toch te zitten. Het stenenpatroon is lekker onregelmatig zoals vaak te zien in Frankrijk. Dit patroon heb ik gemaakt met een fineliner. Dat gaat (gek genoeg) het beste. Ik had het ook geprobeerd met een mesje maar dat gaf geen goed resultaat. De Miniart set is echt super voor dergelijke projecten. Scheelt tijd en het ziet er netjes uit. Een aanrader dus. Wel mis ik een paar kleine details zoals een deurbel en lamp voor bij de voordeur. De set bevat wel een paar lantaarnpalen maar die lampen zijn veel te pontificaal.

Hi,

Eergisteren begin gemaakt met het schilderen van de stenen muur. Is gedaan met diverse tinten olieverf. De voegen zijn deels gedaan met verdunde acrylplamuur. Is nog een hoop werk steentje voor steentje verven, categorie ravensburgeren, maar wel leuk. Door het raam is een houten vloer te zien. Voor eerste verdieping zal die ook nog volgen. Zal iets van interieur moeten maken, maar weet nog niet in hoeverre. Als dak erop zit en alles afgesloten is zal dat duidelijk zijn. Verder zit ik nog te dubben over de kleur van de kozijnen en luiken. Zat aan gewoon wit te denken, omdat de verwering dan mooi afsteekt. Van de andere kant zit ik aan een bontere kleur te denken. Groen of zo.

13782279_1152057351507325_8550159184284198127_n.jpg

Mvg,

Vincent

Dat ziet er gaaf uit Vincento ! mooi gekozen kleuren, oogt heel natuurlijk.

carry on 😀

Yo Peter,

Merci, het gaat nu redelijk snel. Ik (eer)gisteren het sjabloon gemaakt voor de muurschildering. Planning is dit weekend te gaan airbrushen en de stenen muur af te maken. Dan op naar het dak en de achterkant en interne afwerking. Huis is dan in feite klaar, dan hekwerk en stoep maken.

Mvg,

Vincent

Hi Niels,

Merc. Ja daar heb je wel een punt. De meeste stenen huizen in Normandië lijken inderdaad vooral te bestaan uit grijze en bruine stenen. Ook het gelige zie je wat minder. Het lijkt erop dat rode en gele stenen meer in de zuidelijkere delen van Frankrijk te vinden zijn. Ik ga dit nog aanpassen, merci.

Mvg,

Vincent

Nu zie ik het ook.... ook al ziet het er natuurlijk uit, voor de gekozen regio
is de suggestie van Niels inderdaad beter.
Ik had daar niet bij stilgestaan 🤣

Ach ja, ik ben daar een tikje obsessief in 😉 Krijg je ervan als je via streetview half Normandië onderzoekt om foto's te kunnen plaatsen.
Kan zelfs nog beginnen over verschillen tussen bepaalde gebieden binnen Normandië.. maar laten we het maar simpel houden. 🤣

Niels Henkemans zei:
Ach ja, ik ben daar een tikje obsessief in 😉 Krijg je ervan als je via streetview half Normandië onderzoekt om foto's te kunnen plaatsen.
Kan zelfs nog beginnen over verschillen tussen bepaalde gebieden binnen Normandië.. maar laten we het maar simpel houden. 🤣
Ik begrijp dat (en herken het 🤣 ) en vind er niets mis mee 😀
Bovendien : voor bouwers die voor realisme gaan is dergelijke gespecialiseerde kennis zeer welkom 😛
groet 😉

Vincent,

Ik zat een paar uur geleden nog in Normandië (Carentan), dus vooral gele tinten moet je hebben. Grijs minimaal en zeker geen rood.
Voor de rest echt prachtig werk dat je hier neerzet :!:

Vriendelijke groeten,

Gert

Heren,

OK merci! Ik heb de kleuren aangepast. Het rood is grotendeels verbannen. Dit is het resultaat:

13781945_1154637867915940_3611768486538074992_n.jpg

In totaal 5 lagen verf zitten er op. De eerste laag was een verdunde acrylcoat, de tweede een laag olieverf om de stenen te verven. Toen weer een verdunde acryl coat om de voegen te vullen. Toen een wash van verdunde donkerbruine olieverf voor de details. Daardoor werden de voegen weer donker, waardoor het eindwoord was voor een wash van witte olieverf om de voegen weer tot leven te laten komen. Door deze filters zijn de kleuren van de stenen meer naar elkaar 'getrokken' zodat het uniformer oogt en niet als een lappendeken.Wel moet ik nog her en der de voegen nog iets bijwerken, maar dat is zo gedaan. Verder heb ik de kozijnen en de deur ook al een grijze laag gegeven. Dit is gedaan om straks her en der verweerd hout te simuleren. Als basislaag zal een zeer lichtblauwe kleur worden gebruikt. Zeg maar ongeveer de kleur van het schuim waar de muur van is gemaakt.Dat steekt mooi af en oogt fris en vrolijk.Het kozijn van de deur moet ik nog iets verfijnen overigens, nog niet af dus.

13754215_1154637787915948_2664409833028115821_n.jpg

De zijmuur is in een kleikleur geschilderd. Dit is gedaan met emailleverf van Humbrol. Ik ben niet zo kapot van hun nieuwe verf overigens. Mengt slecht en stinkt een uur in de wind, maar goed. Revell heeft betere kaarten vind ik. Deze zal straks her en der door de topcoat van acrylverf heen komen om een verweerde muur voor te stellen. Her en der nog wat acryl aanbrengen om o.a. de uittekenlijn weg te werken, komt er nog doorheen zoals te zien. Het sjabloon voor de muurreclame heb uitgetekend en uitgesneden op een dik stuk karton. Deze is gebaseerd op echte muurreclame. De Qs zijn Os, maar het uitstulpsel is te fijn, schilder ik met de hand. Wat ik altijd wel interessant vind is of een merk nog bestaat. Welnu, dat is bij Dubonnet zeker het geval. Het is een alcoholisch drankje met kinine. Gek genoeg heb ik het nog nooit op 🤣 De muur zal wit worden met een blauw vlak waar dan weer witte letters met zwarte schaduwlijn op komen. Die lijnen ga ik met de hand schilderen. Nog het meest spannende verwacht ik. De zijmuur krijgt ook nog een elektriciteit aansluiting in de vorm van een buis. Gezien op een foto van een Normandische boerderij.

Mvg,

Vincent

Hoi Vincent, de muur heb je mooi gecorrigeerd, ziet er overtuigend uit 😀
Naar mijn idee geeft de wash met witte verf juist op een dergelijke muur een mooi 'stenig' effect.

Ben benieuwd naar het vervolg...

groet 😉

Hi Peter,

Ja merci. Dat uitgeveegde effect is doorgaans onderdeel van het voegen (tot op zekere hoogte dan). Zie o.a. deze interessante site van een Nederlander die in Frankrijk zelf een huis gerestaureerd heeft: http://www.klussen-in-frankrijk.eu/072-natuurstenen-muren-voegen.html

Mvg,

Vincent

Inderdaad een interessante site, goeie referentie !

salut 😀

Mooie gevel Vincent.

Je bent alleen nog lang niet zie ik. Die gevelreclame's in Frankrijk geven die huizen inderdaad een mooi uiterlijk.

Sterkte met de bouw

Marcel 😀

Hi Marcel,

Ja die gevelreclame geeft het extra cachet. Ik ga die vanavond aanbrengen zo is de planning dan. Ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel werk ik er nog op heb. Voor mijn gevoel schiet het al flink op. Na de gevelreclame en het houtwerk schilderen volgt het dak. Het is voor mij nog de vraag hoeveel werk dat gaat worden. Ik denk dat het leggen van de leisteen nog misschien wel het meeste werk is. Bedankt dat je me sterkte wenst, al zie ik het niet als een straf de bouw van dit huis 🤣 Het is weer een leuke afwisseling en zeker iets wat ik nog vaker ga doen. Het idee is in ieder geval een paar karakteristieke gebouwen per strijdtoneel 44/45 te maken. Voor Rusland/Oekraïne heb ik het schuurtje, voor Normandië dus dit huis. Voor Duitsland en Nederland wil ik ook nog iets bouwen. Het liefst met een dak van riet en/of dakpannen, al is een rieten dak namaken nog een Angstgegner. Dan heb ik ook veel variatie in de gemaakte gebouwen: kleien muur/metalen dakbedekking schuurtje, natuurstenen muur/leistenen dak maison Normandie, normale stenen muur/dakpannen/riet Nederland, stenen muur/dakpannen Duitsland. En misschien maak ik nog wel een keer een exotische paalwoning of zo 🤣 The sky is the limit!

Mvg,

Vincent

Heren,

Hier weer een update. De zijmuur is geschilderd en het houtwerk is grotendeels af. Het dak komt in zicht als volgende uitdaging 🤣 .

13645274_1157730967606630_3988575155659637659_n.jpg

De muurschildering met airbrush gedaan en daarna nog met de hand bijgewerkt. Dit is het resultaat voor verwering. Oogt allemaal erg steriel, strak en contrastrijk. zo. De print is van een origineel. Veel Dubonnet muurschilderingen hadden ook nog de subtitel vin tonique au quinquina wat ik ook heb toegevoegd. Dat is vrij vertaald wijn met tonic en kinine. Het sjabloon werkt prima voor het airbrushen. Alleen voor de kleine letters was het wat lastiger. Daar had ik beter dunner karton kunnen gebruiken, maar al doende leert men.

13669560_1158386607541066_6339500438693880373_n.jpg

Muurschildering na verwering. Verweren is gedaan door de acryl aan te tasten met alcohol en te deppen met een stugge kwast. Zodoende lost die her en der op, zodat de bruingele kleikleur van de onderlaag in emaille tevoorschijn komt zonder dat dit aangetast wordt. Nadeel is wel dat het blauw zoals voorzien dan ook verdund wordt en een waas geeft. Dat heb ik later weggewerkt/geretoucheerd met een lichte laag witte acryl. Het blijft bij verweren nog wel doorspoken, maar ik kan er mee leven. Verder is de verwering ook gedaan met fijn schuurpapier. Zodoende krijg je ook variatie in de verwering. Werkt prima. Tot slot heeft alles nog een dunne wash van donkerbruine olieverf gekregen.

13770480_1157731210939939_3369748591969687479_n.jpg

Kozijnen en ramen ook geschilderd. Ook gedaan met airbrush mbv mallen om nevel in te dammen. Geeft toch het fijnste resultaat. Acryl met de hand schilderen vind ik namelijk minder fijn, al is dat met deze verf van Vallejo denk ik minder problematisch. Een mal ligt onder de gevel zoals te zien. Moet nog verweerd worden. Dat zal spaarzaam gebeuren, omdat het een goed onderhouden woonhuis is. In tegenstelling tot de schildering op de zijgevel dus 🤣 Vallejo Air vind ik echt super. Ff schudden en het kan zo in de airbrush zonder problemen. Het verven gaat ook erg fijn met een mooie dunne nevel, je hebt er echt controle over. Je hoeft je alleen te concentreren op het verven ipv ook nog kijken of de flow goed is. Gemak dient de mens dus. Achter de ramen kom nog bloempotjes etc. en uiteraard wordt er nog glas in gezet. Deze platen heb ik al gesneden.

Hoi Vincent,

Mooie verweerde reclame a la Emmanuel Nouaillier!
Voor de kleine letters had je ook afwrijf-letters kunnen gebruiken toch... 🤐 gebouw heeft een harde (plastiek) ondergrond, geen foam of zo, dus beschadigingen minimaal... Meerdere wegen he.... 🙄

Hoe dan ook, ziet er goed uit! En strak! 😱

Gr Erik

Hi Erik,

Yo thx! Beide gevels zijn wel van blauw isolatieschuim gemaakt, dus of dat zomaar zou gaan met die wrijfletter weet ik niet. Ik ben inmiddels al wat verder. Gisteravond heb ik de achterkant erop gezet en de dakdelen gemaakt. Ook al een begin gemaakt met de leisteentjes leggen. Dit valt gelukkig niet tegen. Foto's volgen binnenkort. Hier wat foto's van de stap ervoor,. glas zetten:

13872878_1161318153914578_6756378499579999611_n.jpg

De vensterbanken zijn aangekleed met drie bloempotjes van Plus Model en een lege wijnfles met een verdorde roos. Het glas is gemaakt van projector sheet. Na montage heb ik deze schoongemaakt met glassex. Een zijde is echter wat ruwer en dat laagje loste op wat een vettige substantie opleverde. Met alcohol en spiritus kreeg ik het weg. Dat gaf uiteindelijk een mooier resultaat dan het origineel, omdat het glas dan dus ontdaan is van die ruwere kant en strakker oogt. Het was wel handiger geweest het hele sheet van tevoren onder handen te nemen, maar al doende leert men. 🤣

13925379_1161321347247592_7704797562849408404_n.jpg

Totaalbeeld voorgevel. Luiken volgen nog, evenals wat kleiner metaalwerk in de vorm van houders luikjes en deurknop etc. Ik zit nog te kijken of ik een lamp naast de voordeur kan maken of scoren. Evenals een luifel boven de voordeur.

Hoi Vincent,
Beide gevels zijn wel van blauw isolatieschuim gemaakt
Wie lesen en kijken kan is duidelijk in't voordeel 😳 🤣
Zoals gezegd, er zijn meerdere wegen, en het ziet er goed uit!

O.a. Miniart heeft 'buitenlampen' geloof ik, zelfmaken is natuurlijk ook een optie (geeft meer voldoening 8) )

Hoe heb jij het 'cement' tussen de stenen gedaan; wash of pigmenten o.i.d?

Gr Erik

Hi Erik,

Ja wel gelezen maar verkeer geïnterpreteerd 🤣 Ja ga ff kijken wat ik met die buitenlamp ga doen. In de Miniart set zit er wel een, maar die is veel te pontificaal. De voegen heb ik als volgt gedaan: na schilderen van de steentjes heb ik deze inkervingen gevuld met verdunde acrylplamuur. Kun je verdunnen met water of glassex. Gebruik ik in principe altijd om naadjes en ongewenste oneffenheden weg te werken bij modellen. Heb je ook meteen een goede base coat om enamel verf of acryl op aan te brengen. Moet dan wel zeer fijne plamuur zijn. De beste die ik ken is van Bolivia, die ook veel door schilders gebruikt wordt. Er is ook plamuur die minder geschikt is. Die bijvoorbeeld korreltjes erin heeft.

Maar goed, opgevuld met acryl dus. Dan heb je ook meteen een lichte witte zweem over de stenen. Nadien heb ik alles nog een wash gegeven van van dycke olieverf. Daardoor werden de voegen ook weer donker. Het laatste woord was daarmee voor witte verdunde olieverf, om de voegen dus weer wit te krijgen. Het is dus een combi van een wash en opvullen.

Hier nog twee foto's van de constructie van het dak.

13912910_1162468317132895_6021336090924732383_n.jpg

Gisteren eerste deel van het dak gemaakt. Dit deel is de achterzijde, die ik op de voorzijde heb gezet. Zodoende ontstaat er al een impressie van hoe de voorzijde wordt. Lekker veel variatie qua kleuren dus. Moet nog wel afgewerkt worden, maar begin is er zeker. De binnenkant is niet afgewerkt omdat daar dus niets van te zien is. Deze ruwbouw is echter wel cruciaal voor de buitenkant. Net niet zichtbaar is de nok. Deze is gemaakt van een plastic staafje. Deze is van groot belang, omdat zodoende de afmetingen van zowel de achterzijde en de dakdelen te bepalen is. Zoals te zien zijn de hoeken divers en complex, dus dat is hier essentieel. En natuurlijk rust het dak straks op dit staafje. Het staafje zelf leunt op het blauwe schuim dat rechts te zien is. .

13729117_1162468710466189_4099586764282481_n.jpg

Hier hoe de leistenen zijn gemaakt. Eerst uitgetekend op karton, toen geverfd met 50 shades of grey en roesttinten. Dan uitknippen en de hoekjes op de zijkanten afsnijden, anders is er geen overlap van de leien. In eerste instantie wilde ik de steentjes uitsnijden, maar dat kost meer tijd en kan op uitschieten is groter. Deze leistenen zijn overigens gemaakt van karton afkomstig van Bolletje knackebröd, maar ik geloof dat dat niet uitmaakt 🤣 Op het dakdeel zijn lijnen gezet om te checken of alles nog recht gaat. Verticale lijnen moeten er nog op overigens om die reden. Zo is het niet moeilijk, maar het kost wel vrij veel tijd.

Ha Vincent, dat ziet er helemaal oke uit, man! Errug mooi! Subtiel kleurgebruik, je huis wordt steeds realistischer. 😀

Alleen op de foto met het leistenen dak lijkt het alsof je de 'dakpannen' van boven naar beneden hebt gelegd? Dat wordt dan mooi lekkage op zolder bij de eerste regenbui.... Of is het ter illustratie en moet ie andersom geplaatst worden?

Ik ben zeer benieuwd hoe het totale dio gaat worden en wat je aan vegetatie gaat plaatsen! (blijft toch een tik van me, vind de beplanting bijna het leukste onderdeel van een nieuw projekt.... 😉 )

Doe zo verder!

Groeten Ditmar

Hi Ditmar,

Merci! De plaat staat inderdaad op zijn kop. Het huis mag dan wel extreem goed geïsoleerd met al dat schuim, het zou dan wel een natte bedoeling worden 🤣 Ik heb trouwens uitgerekend hoeveel tijd ik ongeveer kwijt zal leggen met de dakbedekking. Zal al met al zo'n 9 uur kosten 🙄 Het is niet het meest inspirerende werk, te vergelijken met rupsen assembleren. Ik doe het dus in een verloren uurtje. Gelukkig zie je wel direct het resultaat, dus dat maakt veel goed.

Tsja, qua vegetatie wil ik het beperkt houden. Ik weet hoeveel werk het is een realistische struik of boom te maken, dus dat ga ik niet doen. Wel komt er aan de zijkant van het huis wat gras en onkruid, zoveel is zeker. Waar ik nog niet over uit ben is wat er aan de overkant van de weg moet komen. Wellicht ook wat gras met wat aankleding in de vorm van een elektriciteitspaal/bewegwijzering of zo. Een struik zou natuurlijk wel perfect zijn, aangezien het de bocage is wat wel symbolisch is natuurlijk, maar ja dat is veel werk. Of misschien een greppel met wat water erin. Voor en aan de zijkant van het huis komt in ieder geval een T splitsing en een voortuin met hekwerk. Voor het huis kasseien, ernaast simpele zandweg waar de Tiger op staat. Misschien dat ik ook nog een kleiner voertuig op de kasseien zet. Ik zat denken aan een Schwimmwagen of zijspan. Nog even over nadenken en kijken hoe het er tzt uit ziet. Moet niet te druk worden natuurlijk.

Mvg,

Vincent

Hoi Vincent,

Dit gaat van een leien dakje 🤣 🤣
Ziet er goed uit; heb zelf ook nog een gebouwtje staan met een leistenen dak. (Huisje was in 1e instantie voor m'n Jumbo bedoelt).
Heb dit met iets bredere repen karton gedaan, leisteen-formaat tot 1/3 ingesneden en vervolgens overlappend van beneden naar boven 'tegeltjes' verzet met elkaar op een stuk karton geplakt. Werkt heel snel. (Nee, geen WIP fotos... 🙄 )

Zoals eerder gezegd; er zijn meerdere wegen... 😉

Dank voor de tip vwb voegen vullen! Gaat in de tip-map/doos/rugzak/la 🤣 8) (Had intussen al een andere methode voor voegen vullen uitgeprobeerd...)

Gr Erik

Terug
Bovenaan