Tiger 1 late Schwere Panzer Abteilung 506 Oekraïne 1944

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
sd Kfz 135/1 Afrika
Partisans
Hi all,

Recent bezig geweest met een Tiger 1 late van Takom. Afgelopen winter had ik eigenlijk niets in de planning zitten, maar deze kit smeekte om gebouwd te worden dus gaan met die banaan.

Een imposante kit met een grote doos, wat komt door de verschillende opties en niet omdat die overengineered is om maar eens een mooi Nederlands woord te gebruiken 🙂 De bouw vlotte snel, omdat de onderdelen erg goed gegoten zijn. Of de Takom Tigers de beste zijn die nu te verkrijgen zijn weet ik niet, maar dit is wel de beste die ik ooit gebouwd heb in ieder geval. Die van RFM zouden misschien nog beter zijn. Kortom een erg goede kit, maar niet perfect. Hier een paar aandachtspunten:

• De rupsen bestaan uit veel delen. Hier hadden sommige reviewers commentaar op. Ze zijn zeker te maken OOTB, maar voor het opschonen van de tanden moet je wel een paar plastic strips gebruiken om de tanden op de plaats te houden bij het vijlen en schuren bovenkant tanden. Doe je dat niet dan zullen ze geheid afbreken.
  • Mooi is de toevoeging van de radiators. Dit deel van het interieur is echter niet compleet, omdat de wanden ontbreken. Die moet je dus zelf maken.
  • De pasvorm van de bovenzijde is verre van ideaal. Dit komt door dezelfde radiators en de brandstoftanks. Als je deze delen niet wilt tonen zou ik ze weglaten. Ik heb de hoogste delen van de radiator moeten verwijderen om alles goed passend te krijgen.
  • Afgezien daarvan zit er wat speling tussen de bovenzijde en het chassis. Dit verklaart ook het gebruik van plamuur daar. De pasvorm van dit deel is daarom een vreemd minpunt, omdat de kit verder qua details zeer goed is.
  • De Zughaken in de kit kloppen qua vorm niet. Dit lijken eerder grote versies van de kleinere Zughaken voor de Pz4 en Stugs met een bolling. Ik heb deze vervangen door exemplaren van HobbyBoss die wel meer in de buurt van de waarheid komen.
  • De Rommelkasten is ook in open positie te tonen. Ook hier echter opvulling nodig, want het bijgeleverde deel voor de vulling vult maar half.
  • De reserverupsen zijn op zich niet verkeerd maar moeten holtes hebben voor de pinnen. Ik heb ze allen vervangen door Friuls die ik nog overhad. De pinnen zijn zelf gemaakt.
  • Ik heb de commando versie gebouwd. Deze bevat echter een fout in de handleiding. De antenne aan de linkerzijde moet niet geplaatst worden, omdat deze voor een andere versie was, voor communicatie met de Luftwaffe. Dus alleen de antenne op de koepel en de sterantenne rechts. Op de foto is de sokkel voor de antenne links wel te zien, maar inmiddels verwijderd. Deze "Luftwaffe" versie is dus wel te maken, maar dan moet de sterantenne weer weggelaten worden. Ik kan er niet veel over vinden, maar David Byrne benoemd dit op zijn site. Zie command antennas.

Verder is dit een erg mooie kit dus, met als high lights de MG mount uit een stuk, de spankabel ook uit een stuk op de vleugelmoeren na dan en natuurlijk de Zimmerit die er zeer realistisch uit ziet. Hij is al af, hier de foto's van net voordat die klaar was. Ik kan deze kit zeker aanraden, ook als je al wat Tigers hebt gebouwd om te kunnen vergelijken.

Ik ga hem schilderen en verweren als een Tiger van de 506, die in de zomer van 1944 actief waren in de buurt van Zaporizja, Oekraïne. Waar nu ook gevochten wordt, history never repeats?

Mvg,

Vincent

Tiger 1 late command version Takom.webp

Tiger 1 late command version Takom 2.webp

De antennes volgen nog, evenals de periscopen.

Tiger 1 late command version Takom 3.webp

Tiger 1 late command version Takom 4.webp

Hi all,

Al een tijd niets gepost over dit stalen monster, maar het eind nadert van deze. Alleen de rupsen moet ik nog verven en verweren. Of beter gezegd opnieuw doen, omdat de originele rupslinks bij plaatsen her en der de tanden verloren🙁Deze dus vervangen door exemplaren van Panzerwerk Design. Deze zijn erg goed en de assemblage is een fluitje van een cent. Naar eigen zeggen hoef je ze niet op te schonen en lijm is ook niet nodig. Dit klopt helemaal. Dus vooral dat nog doen, naast kleine onderdelen nog verder verweren. Alles i s geairbrushed met Tamiya acryl. Wat ik me nog afvroeg is of iemand foto's heeft van de loop in de grijze meniekleur. Ik kan hier niet zoveel over vinden namelijk. Verneem graag van jullie!

628eb427-e84c-40b1-a085-b043b68b7711.webp

0d74842f-6414-4efa-a908-3c2b357c0b29.webp

De ventilators van de radiateuren zijn mooie blikvangers. Deze waren volgens de site van David Byrne grijs van kleur en wellicht ook menie. Ook een boekje over de restauratie van de Saumur Tiger toont deze kleuren. Dat dus aangehouden. De assen krijgen nog wat meer verwering.

1b7febb0-1285-4301-8bfb-e7128593800c.webp

Hier is het rupsendrama te zien. Gek genoeg wist ik een van de rupsen er intact af te krijgen, waar te zien is dat er nogal wat tanden zijn afgebroken. Jammer dus, maar achteraf is altijd mooi wonen. Dus de rupsen van Panzerwerk Design gekocht bij de Poolse webshop Super Hobby. Had er niet eerder besteld, maar was zo gedaan. Kunt met Ideal/Wero betalen en levering via DHL binnen paar dagen. Voor de zekerheid heb ik de spanwielen aangepast, zodat ze nu ook echt verstelbaar zijn voor een goede aansluiting op de rupsen. Heb deze ook al gepast, passen prima.

3b58b849-9cb9-42d0-8b76-cd9360e2971e.webp

De Zughaken heb ik o.a. verweerd met donkere olieverf en tamponeren.

23af8c0a-cf4e-4a4e-a52a-d796be3dfb22.webp

43fdc5c0-7d3c-4090-aae3-127da9aab8f6.webp

De antennes volgen uiteraard nog.

a15e329b-045f-43e3-848b-d119b1aaf869.webp

Wellicht dat ik de bovenzijde van de beschermkap uitlaat nog roestkleurig maak. De Bovington Tiger toont dit ook. De camouflage heb ik overigens gebaseerd op diverse Tigers van deze unit. Vaak brede strepen in bruin.

cdec9c71-1579-4e46-8fd3-eff98d0062c5.webp

In rood nog een paar zaken die ik moet corrigeren. Links een losgeschoten klem, rechts de uiteinden van de schoonmaakbuizen die messing of zwart waren. De Bovington Tiger toont een messing kleur, maar dit kan replica zijn. Iemand een idee wat de correcte kleuren zijn? Boven een klein onderdeel dat was afgebroken. Stukje van de MG houder waar de patronenzak in zat. Nog verder verweren uiteraard. De MG op het front steekt trouwens iets te ver uit, zit nog los.

f1b02351-09c4-471e-8d60-3dcb811d4248.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit wordt weer een mooie!
Misschien de D-sluiting achterop nog voorzien van wat modder? Deze is nu erg schoon vergeleken de rest.

Hi Rob,

Merci! Je bedoelt de u vormige sleepogen? Ja die moeten sowieso nog verder verweerd worden net als een paar andere onderdelen die alleen deze steriele basislaag hebben zoals de zijkanten spanwielen die ik opnieuw heb moeten verven. Trouwens met de hand gedaan. Normaliter doe ik dat airbrushen maar met kleine delen doe ik dat met penseel. Ook zo gedaan met de haakjes die de massieve roosters van de ventilatie op de plek houden op het motordek. Deze zijn wel al gereed verder. Ook moet ik nog olie en vetvlekken her en der aanbrengen. Iemand nog een suggestie voor een mooi goedje om dit te maken? Doe dit meestal met een mix van olieverf en kleipoeder voor de wielen maar dit glanst niet zo hard.

Mvg,

Vincent

De grijze menie is hitte bestendige menie. Zover ik weet is die ongeveer dezelfde kleur als panzergrau, en licht glanzend.
72cef5103ab319fa768664c306683326e4ff0e7a_2_1380x892.webp

Hoewel de kleur nogal kan verschillen, waarschijnlijk onder invloed van verwering
Screenshot_20260824_114001_Chrome~2.webpScreenshot_20260824_113921_Chrome~2.webp

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan