Tiger 1 late Schwere Panzer Abteilung 506 Oekraïne 1944

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
sd Kfz 135/1 Afrika
Partisans
Hi all,

Recent bezig geweest met een Tiger 1 late van Takom. Afgelopen winter had ik eigenlijk niets in de planning zitten, maar deze kit smeekte om gebouwd te worden dus gaan met die banaan.

Een imposante kit met een grote doos, wat komt door de verschillende opties en niet omdat die overengineered is om maar eens een mooi Nederlands woord te gebruiken 🙂 De bouw vlotte snel, omdat de onderdelen erg goed gegoten zijn. Of de Takom Tigers de beste zijn die nu te verkrijgen zijn weet ik niet, maar dit is wel de beste die ik ooit gebouwd heb in ieder geval. Die van RFM zouden misschien nog beter zijn. Kortom een erg goede kit, maar niet perfect. Hier een paar aandachtspunten:

• De rupsen bestaan uit veel delen. Hier hadden sommige reviewers commentaar op. Ze zijn zeker te maken OOTB, maar voor het opschonen van de tanden moet je wel een paar plastic strips gebruiken om de tanden op de plaats te houden bij het vijlen en schuren bovenkant tanden. Doe je dat niet dan zullen ze geheid afbreken.
  • Mooi is de toevoeging van de radiators. Dit deel van het interieur is echter niet compleet, omdat de wanden ontbreken. Die moet je dus zelf maken.
  • De pasvorm van de bovenzijde is verre van ideaal. Dit komt door dezelfde radiators en de brandstoftanks. Als je deze delen niet wilt tonen zou ik ze weglaten. Ik heb de hoogste delen van de radiator moeten verwijderen om alles goed passend te krijgen.
  • Afgezien daarvan zit er wat speling tussen de bovenzijde en het chassis. Dit verklaart ook het gebruik van plamuur daar. De pasvorm van dit deel is daarom een vreemd minpunt, omdat de kit verder qua details zeer goed is.
  • De Zughaken in de kit kloppen qua vorm niet. Dit lijken eerder grote versies van de kleinere Zughaken voor de Pz4 en Stugs met een bolling. Ik heb deze vervangen door exemplaren van HobbyBoss die wel meer in de buurt van de waarheid komen.
  • De Rommelkasten is ook in open positie te tonen. Ook hier echter opvulling nodig, want het bijgeleverde deel voor de vulling vult maar half.
  • De reserverupsen zijn op zich niet verkeerd maar moeten holtes hebben voor de pinnen. Ik heb ze allen vervangen door Friuls die ik nog overhad. De pinnen zijn zelf gemaakt.
  • Ik heb de commando versie gebouwd. Deze bevat echter een fout in de handleiding. De antenne aan de linkerzijde moet niet geplaatst worden, omdat deze voor een andere versie was, voor communicatie met de Luftwaffe. Dus alleen de antenne op de koepel en de sterantenne rechts. Op de foto is de sokkel voor de antenne links wel te zien, maar inmiddels verwijderd. Deze "Luftwaffe" versie is dus wel te maken, maar dan moet de sterantenne weer weggelaten worden. Ik kan er niet veel over vinden, maar David Byrne benoemd dit op zijn site. Zie command antennas.

Verder is dit een erg mooie kit dus, met als high lights de MG mount uit een stuk, de spankabel ook uit een stuk op de vleugelmoeren na dan en natuurlijk de Zimmerit die er zeer realistisch uit ziet. Hij is al af, hier de foto's van net voordat die klaar was. Ik kan deze kit zeker aanraden, ook als je al wat Tigers hebt gebouwd om te kunnen vergelijken.

Ik ga hem schilderen en verweren als een Tiger van de 506, die in de zomer van 1944 actief waren in de buurt van Zaporizja, Oekraïne. Waar nu ook gevochten wordt, history never repeats?

Mvg,

Vincent

Tiger 1 late command version Takom.webp

Tiger 1 late command version Takom 2.webp

De antennes volgen nog, evenals de periscopen.

Tiger 1 late command version Takom 3.webp

Tiger 1 late command version Takom 4.webp

Terug
Bovenaan