The monster from the bog W.I.P.

Interesses
Diorama en vignettes, WO2
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:48
  3. 1:56 (28 mm)
  4. 1:72
  5. 1:76
  6. 120 mm
Nu bezig met
Vignettes WW2, enkel voertuig
4125102210_55f1032a9f_o.jpg

Dit diotje speelt zich af in november ’44. De plaats van handeling is rond Venlo, Noord-Limburg. Ik heb het diotje gebasseerd op foto’s van de 6th Grenadier Guards, die zich rond deze plaats bevinden uit Concord’s British tanks in Holland and Germany, en de bovenstaande foto van een voor mij onbekende eenheid, maar zou dezelfde eenheid kunnen zijn.
Het najaar van ’44 was extreem nat, wat tot gevolg had dat een geplande operatie volledig vast kon lopen door de modder en kapotte wegen. Het gewone bevoorraden en troepenverplaatsen was vaak al moeilijk genoeg. De Churchill Mk. 7 hier is van de weg afgegleden en in een moddermassa terechtgekomen waar de rupsbanden in doldraaien. Het moet dus echt van die “sludgeâ€

die MkVII's zijn crocodiles , niet van de grenadier guards maar 31st armd.bde,de enige eenheid die met crocodiles opereerde in nw europa,de tank aan de zijkant lijkt mij een MkV ,de loop lijkt we heel erg op een 95mm howitzer,ook lijkt het commandant luik vlak en zonder de periscopen van een MkII koepeltje,voor je diorama idee maakt het niet uit maar je vroeg je af of deze van grenadier guards kunnen zijn:de MkV zou kunnen ,de crocodiles zeker niet,
groeten,bert

De foto lijkt mij idd van de 31st TB, deze eenheid had MK.III/IV/VI 75mm. MK.V 95mm en MK.VII croc's. Alleen lijkt de MK.III zo op 't eerste gezicht een MK.III 6-pdr.
Maakt op zich zelf niet zoveel uit voor je leuke dio Anne, voor de natte modder zou ik gewoon glanslak gebruiken.

Grz,

Sam.

ha sam,
bedoel je de tank aan de linkerkant?of die daarachter op de weg,door je opmerking ben ik nog wat beter proberen te kijken,ben tegenwoordig aan de bril voor dit soort dingen,maar bij een computerscherm is het geen verbetering. mijn aanname dat de linker een MkV was kwam doordat ik de schietbuis aanzie voor eenm 95mm ,het enige wat me niet zeker maakt is de periscoop links en rechts op de koepel en de schijnbare afwezigheid van een ventilator daartussen,ik moet zeggen dat er dus meer kenmerken zijn die duiden op een MkIII dan MkV,de tank achter de crocodile had ik niet zo goed bekeken maar lijkt ook een mkIII,uit je opmerking werd me niet duidelijk welke tank je bedoeld,maar in ieder geva;l lijkt het er wel op dat ik er naast zat,31st armd bde en 31st army tank brigade zijn dezelfde eenheid,ik hanteerde de naam die vanaf jan.1945 werd gebruikt,maar in de periode waarin de foto waarschijnlijk genomen is was het uiteraard nog 31st tank bde,
groeten,bert

Hoi Bert,

De linker is een MK.V 95mm CS, volgens mij met een Type A toren, die officieel alleen op de MK.IV te vinden zou moeten zijn......
(de type C toren speciaal voor de MK.V kom je ook tegen op de MK.IV, AVRE en NA75 dus of dit een beton gegoten gegeven is....)

De rechtsachter is een MK.III met, volgens mij, een 6-pdr.

Sorry Anne dat wij even je 'draadje' kapen.

Grz,

Sam.

ha sam,
zat ik dan toch goed?ik heb het op een gegeven moment opgegeven want ik ging de dingen steeds slechter zien,werd een beetje verwarrend,maar na mijn vorige bericht had ik nog wel even gekeken naar die loop van de linker en dat is inderdaad een 95mm pijp,verder kan ik de andere dingen slecht onderscheiden.Een mkIV toren,ongeacht of hij voor een 95mm is heeft toch op de plaats waar hier periscopen lijken te zitten niets wat hier op lijkt en een ventilator in het midden?het lijkt niet dat die daar zit,bij een MkIII is dit wel vlak en twee vickersperiscopen links en rechts,voor mij is de foto ,anders dan voor het onderscheiden van de basistypen iets te onduidelijk.hoofdkenmerken voor de linkertank is vooral de loop en de achterste tank de vorm van de boegschuttersplaat en de gelaste toren,
groeten,bert

Jongens, zullen we eerst eens bij de basis beginnen? Het duizelt mij al, laat staan de volgens mij nog behoorlijk jonge bouwer van dit moois.
Alleen: ik vind de modder zoveel afbreuk doen aan een verder netjes gebouwd en geschilderd model...
Veel te grof, te "overdone", te duidelijk: nat zand met lijm..

Probeer dat op een volgend model eens een stuk subtieler te doen met fijner zand of liever nog pigmenten en veel minder

Bedankt voor jullie antwoord!
Ik ben bezig om de modder, vooral op de zijkant van de tank nog wat egaler te krijgen zodat je niet van die korreltjes ziet. Het spul is modeleerpoeder, maar daar zitten af en toe dan nog van die puntjes zand oid tussen. Ik heb het idee dat het wel zo erg kon zijn, maar meer moet het iig niet worden.
Ik zit nog te denken om de figuurtjes nog wat schaduwen en highlights te geven, het is wel resin van Resicast, maar nog wel een zo vroege set dat het detail nog vrij oppervlakkig is.
En misschien het gras nog wat korter.
Als ik met mijn jonge ogen bij de discussie aan mag sluiten, de wegegezakte lijkt een 95mm te zijn (een Mk5 dus) aan de dikte van de loop te zien idd. Ik denk iets te zien van een rechte vlamdemper, zoals die in Overloon.
Zou de achterste tank in theorie een 37 mm kanon kunnen hebben die uitgeboord is om 6 ponders te kunnen afvuren?

Tot later,

Anne

Anne de Jong zei:
Bedankt voor jullie antwoord!
Ik ben bezig om de modder, vooral op de zijkant van de tank nog wat egaler te krijgen zodat je niet van die korreltjes ziet.

Persoonlijk vind ik het er goed uitzien, ik heb niet echt het gevoel dat het te korrellig is.

En op de foto's krijg je het idee dat de tank een beetje aan het wegslippen is terwijl die zich voortworsteld, ik vind het geslaagd.
Als ik met mijn jonge ogen bij de discussie aan mag sluiten, de wegegezakte lijkt een 95mm te zijn (een Mk5 dus) aan de dikte van de loop te zien idd. Ik denk iets te zien van een rechte vlamdemper, zoals die in Overloon.

De weggezakte is idd een MK.V 95mm CS.
Zou de achterste tank in theorie een 37 mm kanon kunnen hebben die uitgeboord is om 6 ponders te kunnen afvuren?

Tot later,

Anne

Neen, zonder je te willen 'overweldigen' met informatie, de Churchill had, als gewone tank kanon, resp. een 2-ponder (MK.I & II.) , een 6-ponder (MK.III & IV) en een heruitgeboorde 6-ponder van 57mm naar 75mm om dezelfde munitie te kunnen gebruiken als de 75mm op de Sherman (MK.VI & VII)

Welcome in the wonderfull world of british WW2 tank design!

Grz,

Sam.

Terug
Bovenaan