Testperiode Leopard 1 Koninklijke Landmacht

Interesses
Wiel- en rupsvoertuigen van de Koninklijke landmacht
Schalen
  1. 1:72
Tussen januari en maart 1968 testte het DBV (Detachement ter Beproeving van Voertuigen) op de Leusderheide en Vlasakkers de Leopard en Chieftain. Op 15 oktober 1968 koos de Legeraard uiteindelijk voor de Leopard.

De geteste Leopard was een Leopard uit de eerste serie en had, uiteraard, toen nog niet de Nederlandse aanpassingen (rookgranaat werpers, opbergkisten op de zijkant e.d.)

Naar mijn idee had Nederland in bovengenoemde testperiode maar 1 Leopard tot haar beschikking.

Ik ben echter een foto tegen gekomen waarop 2 Leopards te zien zijn tijdens een defilé. Helaas zijn de kentekens niet goed leesbaar maar ik meen KZ-99-23 of KZ-99-63 te zien. De Leopards op deze foto zijn ook, naar mijn idee, van de eerste serie (geen Nederlandse rookgranaat werpers, opbergkisten op de zijkant e.d.) maar hebben wel een tonnage sticker (40 ton) en, als ik het goed zie, Nederlandse vlag. Helaas kan ik niet achterhalen wanneer de foto is gemaakt (tijdens of na de testperiode) en waar deze foto is gemaakt. De bemanning draagt overigens op deze foto een M64 tankhelm. Tijdens de beproeving op de Leusderheide en Vlasakkers droeg de bemanning een baret.

Had Nederland meer dan 1 Leopard tot haar beschikking tijdens de testperiode. Of zijn dit Leopards geweest ter overbrugging tot de daadwerkelijke levering.

Werden de Nederlandse aanpassingen (rookgranaat werpers, opbergkisten e.d.) overigens in de fabriek van Krauss-Maffei gedaan of werd dit pas gedaan in Nederland?

De nummers van de Leopard(s) en Chieftain(s) staan niet in de overzichtstabellen in Wiel en Rups.

Er was in elk geval één Leopard, met nummer KZ-99-64 — op 0:57 in het filmpje is het nummerbord goed te zien. De Chieftain was KZ-99-65 (zie 0:54), en had z’n Britse nummer 03 EB 81 ook nog op de neus staan.

De Leopard was een standaard Duitse, je kunt dat goed in het filmpje zien: Duitse rookgranaatwerpers, geen kisten enz. Op 10:03 kun je zelfs zien dat er geschoten wordt met een MG 1A3 in plaats van een MAG.

Terug
Bovenaan