Terrible T's - T-30 & T-60 lichte tanks

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Tja.. daar zit ik dan... met een tweetal T-tankjes; de STC Start T-30 en de Mistercraft T-60. Beiden gekocht voor... wat was 't? Minder dan €10?
En ja... je krijgt waar je voor betaalt.

IMG_20260824_193943.webp IMG_20260628_124535.webp

Beiden Russisch zowel que thema alsook produktie.
Hoe zal ik de kits omschrijven...? Basic? Niet voor beginners? Een uitdaging? Troep?
Nah, dat laatste niet echt. Er is best wat van te maken, maar is op een jaren 80 Italeri niveau, dus vergt wat.... innovatief werk. En een ruime blik. Wat geduld ook. En een stabiel zenuwgestel.
De T-60 is een "super set", incl penselen en verf.

Dan de Mistercraft T-60

IMG_20260628_124535.webp

1000004736.webp

Handleiding is 8x A4 met aardige kleuren representaties. De penselen zijn van buigzaam plastic met verdachtogende haren (geschikt voor.... gipsklodderen op diorama's?), de verf is bruikbaar voor kinderschilderijwerk en de lijm is agressief met een hoog plasticoplossend vermogen. Ruikt sterk als nagellakverwijderaar.
extras.webp

De stand van zaken tot nog toe:
Van beiden zit het onderstel en loopwerkgedeelte in elkaar, de koepeltjes en zijn wat extra's toegevoegd.
IMG_20260909_193045.webp

De valkuilen:
Positioneren van rijwielen op de T-60 is giswerk. Slecht op de bouwtekening. Plaatsen van het spanwiel achter is van hetzelfde kaliber en moet worden uitgevoerd, terwijl ook de losse links rond het spanwiel moeten worden gevormd. Echter als alle links zijn gelinkd en het spanwiel "op spanning" is, dan staat de laatste te hoog om het spatbord te kunnen plaatsen! Een link minder en de hele zaak zakt veel te ver naar beneden.
Er zijn geen roosters geleverd, terwijl die wel duidelijk zichtbaar zijn.
Al de roze gemarkeerde onderdelen zitten NIET in de doos erbij! Geen roosters, p.e., sleepkabels, uitlaat, gereedschap of spatbordbeugels.
IMG_20260909_193821.webp

dat is ook wel het fijne aan die eerste russische voertuigen, doodsimpel dus ook niet te lastig om te vertalen naar een model.
Want ook die eerste ziet er op het eerste oog niet verschrikkelijk uit en is vrij makkelijks toch wat leuks van te bouwen, modder gaat daar echt een hoop snel goedmaken, maar zo slecht zien de tracks er ook niet uit
Is die pe set trouwens niet eruit getjoetp door sancties? volgens mij was er iets met de import van metalen uit Rusland. ergens wel balen want dat was dan echt veel waar voor je geld.

Hallo Ron,
Erg moedig, om dit te proberen.

Lang geleden heb ik de T-37A van LF Models en de T-38 van AER gebouwd en afgemaakt.
Voor deze modellen had ik zelfs Modelkasten tracks (losse trackschakels !) en vrij goede tekeningen en foto's.
Het kostte mij veel tijd en moeite om er iets goeds van te maken.
En toen ineens, kwam HobbyBoss met de T37/38 op de markt.... 😕

Desalniettemin, heb ik er veel plezier aan beleefd, dus als dat jou ook plezier geeft, is het een 'labour of love'.

Ziet er uit als veel werk om iets knaps van te maken, leuk werk (als je er van houd), heb zelf destijds een vliegende Firefly (met vleugels) in datzelfde groene plastic gedaan..

Ron, onderdeel B10 (spatbordsteun) zit aan het gietraam (lijkt mij massief plastic met afgeschuinde einden). In de bouwtekening is een alternatief aangegeven waarbij opgemerkt wordt dat deze niet in de kit zit, namelijk door de markering met het doorgestreepte uitroepteken. Lijkt mij correct.

Wat uitlaat betreft wordt aangegeven dat het optioneel is en er staan geen onderdeel nummers bij, ergo maak zelf zoiets scratch. Lijkt mij ook correct.

Bij de roosters staat aangegeven een metalen gaas te gebruiken zonder onderdeelsvermelding, ergo zelf regelen. Lijkt mij ook correct.

Jouw conclusie dat er niets ontbreekt lijkt mij derhalve ook correct. Altijd mooi die echte oude Oostblok kits ! 😉

Terug
Bovenaan