Tasca Sherman Vc firefly *Update 26 maart*

hoj mike,

misschien heb je hier nog wat aan 😕: :idea:

firefly1.jpg

firefly3.jpg

firefly2.jpg

mazzls gj

olla mike,

ik heb niet veel meer foto's van deze, misschien wel ergens maar dat word een hoop zoekwerk 😈 dus.......

heb je het boek british sherman tanks van concord #7062 😕:
daar staan veel foto's in van onderandere de firefly.

kost 14 euro ofzo.

mvg gj

Ziet er goed uit met dat camo-netje van verband,een klein vraagje daar over wat voor verband gebruik je daar voor? 😳
En trek je dat een beetje uit elkaar?.
Ga vooral zo door blijf deze dan ook volgen.
groet Rinke 😉

Hoi Mike,

Je model ziet er errug goed uit. 8) Ik zou inderdaad het boekje aanschaffen wat GJ noemt. Lijkt me als Sherman bouwer toch verplichte kost 😈 . Misschien dat je aan het camonet nog wat hessian tape kan toevoegen?

@GJ: de laatste foto van jou is een Sherman Ic 'Hybrid', geen Sherman Vc.

Groeten, MartinD

Mike,

Dit gaat een mooie worden, ik volg hem dan ook op de voet!
Misschien kun je van dat camo-net nog een versie maken met Hessian tape er op. Deze werden erg vaak door de Britten gebruikt, én het staat erg mooi op een model!!

Succes met de verder bouw,

John. 8)

Ziet er goed uit!

Heb zelf ook een Tasca Firefly in de bijna af fase, alleen dan de andere versie (dus met pistol/shell ejection port).

Van de foto's van echte Firefly's die hier staan, is de eerste, "Carole" (die met die dikke 71 er op) erg geschikt voor hoe je hem aan het bouwen bent. Weinig Firefly's hadden namelijk de extra kist achterop de radiokast. Carole had dit wel en is er ook eentje met de cast in cheek armour zoals op jouw model. Archer maakt ook nog eens een mooie transferset voor deze tank.

Succes!

Mike Bruijsten zei:
Martin, ik zat in eerste instantie er aan te denken om modelling the m4 te kopen, maar dit boek lijkt me idd ook niet verkeerd.
Mike,

Van Modelling the M4 zijn drie varianten. Een oudere versie, geschreven door John Prigent. En twee versies geschreven door Steve Zaloga. De Zaloga boeken beschrijven US Shermans in het ETO, het boek van Prigent is breder.
Je kunt je geld maar één keer uitgeven natuurlijk. Dus het ligt eraan wat je wilt van een boek.

Groet, MartinD

U vraagt, wij draaien...

http://www.archertransfers.com/AR35172pix.html

De eerste 3 foto's zijn van Carole. De canvas hoes en de wading stacks werden nadat de voertuigen van de stranden waren in principe verwijderd, dus die hoeven er niet per se op, al is het wellicht wel leuk om een restant van de wading stack te laten zien.

Stijn,

Als je de link naar de foto's die eerder is geplaatst bekijkt, zie je dat Carole de bak niet in het midden had liggen. Het lijkt op de foto's bijna alsof de bak los voorop ligt. (Wellicht met het plan deze weer achterop te plaatsen, waar deze normaliter thuishoort).

Die sprieten zijn onderdeel van de zogenaamde housebout fittings, een camouflage opbouw waardoor de tank op een vrachtwagen zou moeten lijken. Overigens moet je de kleine bevestigingsplaatjes op de zijkant van de romp dan ook even plaatsen. Op de foto's kun je ze zien, al zijn ze verre van opvallend.

oei dan zit ik verkeerd, ik heb de boek van osprey modelling the sherman denk ik dat de titel is en daar staat ook een firefly in met zo n reservewiel geklemd achter die spriet dus ik dacht dat dat het doel was. 😉
de bemanning monteerde de storage bak vaak vanvoor op de tank ipv achteraan omdat ze er daar makkelijker aan konden

Stijn Pietersil zei:
de bemanning monteerde de storage bak vaak vanvoor op de tank ipv achteraan omdat ze er daar makkelijker aan konden
De bak werd verplaatst omdat hij in de weg zat wanneer de deep wading gear werd geplaatst. Terugplaatsen werd pas gedaan wanneer er tijd voor was.

Groet, MD

Martin Dogger zei:
Stijn Pietersil zei:
De bak werd verplaatst omdat hij in de weg zat wanneer de deep wading gear werd geplaatst. Terugplaatsen werd pas gedaan wanneer er tijd voor was.

Groet, MD

doeme seg zit ik alweer fout, al die foute informatie van mij hier 🙄
ben er nochtans vrij zeker van dat ik dit erges gelezen heb

ha mike,
de pistolport op sherman koepels is een indicatie van of het een vroege of late toren is,de lowbustle torens hadden eerst geen verdikte rechtervoorzijde en smalle kanonmantel,maar wel een pistolport,met de introductie van de brede kanonmantel werd de binnenzijde van de koepel uitgehold en kwam er aan de buitenkant een pantserplaat op,ondertussen werd bedacht dat de pistolport overbodig was en deze werd uit de productie weggelaten,ook werd de koepelwand rechts verdikt,dit valt ongeveer samen,later werd duidelijk dat de pistolport toch handig was en werd deze weer geintroduceerd nagenoeg op het moment dat men overging van lowbustles naar highbustles ,er is een kleine serie lowbustles met ladersluik en pistolport gemaakt,de meeste op m4a1's
Bij M4Hybrids zag je de kist wat vaker voorop omdat deze tank is voorzien van een radiaalmotor,nadeel van een radiaalmotor is dat de olie naar beneden zakt in de onderste cilinders,bougies slaan vet en hij start niet meer,erg lastig,daarom moet de motor voor het starten een paar keer rondgetornd worden met een slinger,het gat hiervoor zit op de plek waar de kist hangt,vandaar dat de kist vaak daar werd weggehaald bij de hybrides,bij de M4A4 was het een andere door meerdere mensen genoemde reden.Er is een maar:er zijn twee types radiaalmotor ,de 975c1 en c4,de laatste is verbeterd voor wat betreft het zakken van de olie,hier zijn wat aanpassingen voor gemaakt,de olievuldop bij deze motor zit bovenop en een tank die zo'n motor heeft kun je herkennen aan een extra vuldop links op de achterste dekplaat.Deze motoren hoefden niet meer te worden rondgetornd(was wel beter,maar niet altijd nodig,bij de c1 wel)maar dit soort gewoontes slijten langzaam .Bij veel poolse M4A1(W) 76mm tanks zaten de kisten wel weer achterop maar dat was pas eind 44,inmiddels had de ervaring geleerd dat het rondtornen niet altijd nodig was.Dezelfde C4 motor hangt in de hellcat',

stijn,
shermans is geen makkelijk onderwerp,ik ben dr al 30jaar mee bezig en leer nog steeds,blijf gewoon antwoorden en leer van de verbeteringen,
groeten,bert

Hoi Mike,

Dit ziet er gewoon weer mooi uit. Ik vind de kleur groen erg mooi, welk merk en kleurnummer heb je gebruikt? Misschien zou je alleen het camo net nog wat kleurverschil en/of weathering kunnen geven.

Ik ben benieuwd naar meer en veel succes verder met dit project,

Maarten

Hi Mike,

Ferm kitje , maar dat mag ook wel voor die prijs. 😉
Ik vind dat je mooie kleuren hebt gebruik. Naar mijn mening mocht er wel wat meer diepte in je model zitten , ik zie het niet op de foto's. In het echt is het misschien aanwezig ?

Grtz

Kristof

Mooi Mike,

Ik zou er ook niet veel meer aan doen, precies goed zo.
Net wat je zegt, wat stowage er op, en dan niets meer aan doen.
Komt hij nog op een ondergrondje?

Peter

Iik vind hem mooi Mike, lekker subtiel stof zo! Kleur is mooi, en de B-antenne is ook realistisch kort zo 😀.
Een paar puntjes:

- Volgens mij heb je de steun van het ladersluik 90 graden gedraaid: in de zijkant zit nu een gat, maar volgens mij moet dat deel aan de bovenkant zitten: in het gat komt een rubber kussentje.
- Ik zou echt iets doen aan die bogies, zoals ze nu doorhangen doen ze zelfs niet op een Jumbo. Ik zou de romp op een blok zetten zodat de wielen wat lager komen te staan, en dan proberen de boel vast te lijmen. Heb je de schuimrubber kussentjes er wel in gedaan?
- de onderkant van de romp heeft nu bijna helemaal geen stof, ik neem aan dat dat nog komt.

Hoi Mike,

Ziet er goed uit man 😀 Mooie verwering, goede kleur, gewoon goed.
Misschien zou je alleen nog wat chips kunnen toevoegen, ik heb het idee dat je je nu vooral op de stofwashes hebt gericht. Maar voor de rest heb ik er niks op aan te merken.

Heb je al ideeën voor een volgend project?
Veel succes verder,

Maarten

Oei, dat klinkt niet zo best, Mike. Ik denk zelf dat het gewicht van de friuls er niks mee te maken heeft. Is de idler mount zelf opengebarsten? De idler-as van die kit gaat nogal stroef in de idler mount, misschien dat hij door een wash verzwakt is en de spanning niet meer aankon. Ik heb zelf ook wel eens gehad dat na een paar zware washes spontaan wielarmen en bogies van mijn kits afbraken, sindsdien ben ik wat voorzichtiger met washes 😕

Ik heb geen ervaring met reserveonderdelen van Tasca, maar ik neem aan dat ze hier niet lullig over gaan doen.

Hallo Mike,

De service van Tasca is echt super. Ik wilde een decalsetje voor de andere versie van de Firefly van Tasca KOPEN en ze stuurden het de volgende dag met airmail naar me op. Ik had de decals binnen een week vanuit Japan thuis. En dan ook nog gratis...... 🙂

Overigens vind ik je model erg goed geslaagd! Maar klopt het dat de decal met het insigne (zeepaardje) op de linker achterkant een beetje scheef staat? Of zie ik het verkeerd? 😳

groeten,
Jan

Zonde van de idlermount, helemaal bij zulk geweldig mooi werk. ik heb nog wel een junk-kit liggen waar ik dit vanaf zou kunnen zagen, maar bij Tasca ben je natuurlijk niet afhankelijk van andermans zaag- en plakwerk. pb maar bij interesse.

Erg mooie kleuren. Persoonlijk heb ik als enige minpuntje de linker track. Die ligt niet helemaal lekker.

Misschien nog een tip: Maak de sleutel op het achterdek aan de randen nog een klein beetje blank staal. Hij ziet er nu wel heel erg ongebruikt uit.

groeten Maarten

Hoi Mike,

Ik vind dit resultaat bewonderingswaardig. Het subtiele verschil tussen een witte decal en 'krijtschrift' vind ik erg mooi gedaan, evenals de stofeffecten en regenstrepen. Erg mooi werk !
Maarten Weers zei:
...de linker track. Die ligt niet helemaal lekker.

Ik denk dat je rechts-achter bedoeld ?

groet frank

Nice! Zeker die kleur accenten maken het een stuk levendiger.
Alleen zou ik die granaat weghalen.
Bemanningen lieten dat soort dingen echt niet zo maar wat rondslingeren.
Er werd ammo aangevoerd en direkt ingeladen. Een tank moest altijd gevechtsklaar zijn, en dat ben je niet met rondslingerende AT of HE granaten op je eigen achterdek.

Heel mooi Mike!

Is het Lucky Strike?
PS je houten kist op het achterdek kan wat meer diepte hebben, mss een buine wash in de nerven laten lopen en de randen licht drybrushen?
Succes verder! 😉

Als je er een ammo loading crew bij wilt zetten zou ik het figuur wat je nu hebt weglaten. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er 2 man hard aan het werk zijn en de derde daar op zijn gemak naar zit te kijken, zelfs al zou het de commandant zijn.

GJ

Daar ben ik het mee eens, een tankcrew werkt altijd nauw samen en iedereen heeft zijn deel in het vaak zware en vieze werk.

he mike,

Ook deze is weer heel mooi geworden man!
dat oliekannetje ziet er inderdaat geweldig uit.
alleen wel raar dat die bougies zo ver door zakken, zitten zeker nogal slappe veertjes in ofzo?
succes met je aankomende dio.

simon 😉

Hallo Mike,

Echt een schitterend ding, deze Firefly. Mijn vrouw vroeg mij begin maart in Eindhoven waarom ik nu weer een Sherman moest kopen. Nu ze deze foto's heeft gezien snapt ze waarom... 😉 .

Bedankt!

Eén puntje nog; voor iemand die zoveel aandacht en detail in het schilderwerk van de tank steekt vind ik het figuurtje een beetje tegenvallen. Of is 'ie nog niet af?

Groeten, Richard.

Mike Bruijsten zei:
Let niet op hoe het poppetje geschilderd is want hij heeft alleen nog maar zijn eerste laagje verf gehad!
Misschien gaat dat nog komen Richard 😉

@Mike: erg mooi je Sherman! De bogies heb je wel goed in elkaar. De matjes die erin zitten zijn gewoon te zacht om het gewicht op te vangen. Ik heb daar al last zonder Friuls.
Weet je toevallig waar Martin Visser dat blik vandaan had?

Groeten, MartinD

Hey Mike,

Hij wordt erg mooi, graag gedaan betreft de dingen die je hebt ontvangen. Je doet ze recht aan 😉

@ Martin, de can is van Plusmodel Oil Tins # 106 set. Een set die ik erg kan aanbevelen

t_16414.jpg

missionmodels.com

Groet Martin V

he mike,

als je nog figuurtjes zoekt die aan het inladen zijn heb ik in de winkel waar ik werk nog wel een setje liggen van verlinden.
Op dit setje zit ook nog 25% korting (prijs moet ik dan nog ff chekken), dus als je het wat lijkt dan laat je het mij maar horen en stuur ik het naar je op!
succes er mee 8)

simon 😉

Terug
Bovenaan