Tamiya's BMW R75 & Zündapp KS750 - JOB DONE!!

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Ik kan t niet laten; ik doe toch mee.... 😕

Mijn bijdrage zal bestaan uit het bouwen en opleuken van een setjes gouwe ouwen...
Dezen dus:
01-2.jpg

en zoals ze er volgens Tamiya uit zouden moeten zien....
02-2.jpg

Wat daarbij opvalt is het grote gebrek aan onderdelen, laat staan details! 😱
Dat zaken als bedrading e.d. er niet op zitten kan ik begrijpen, maar dat zaken als uitlaatbochten en spatbordbeugels ontbreken, zelfs is de meest rudimentaire vorm, vind ik een kwalijke zaak; zelfs voor een model van die leeftijd!
Zaak is het dus deze fietsjes dus te gaan "pimpen"......

Zo....
en dan nu wat kiekjes van het werk ( lees gepiel op de vierkante mm 😱 )

De detaillering is gedaan met diverse soorten telefoon kabel en de gebruikte lijm is een mindere kwaliteit cyanoacrylaat.... en dat is te zien... 😕
Heel veel witte uitslag....

Gelukkig zal dat straks niet meer te zien zijn.

BMWtotaalrechterzijde.jpg

BMWdetailblokrechts.jpg
BMWdetailbloklinks.jpg

BMWdetailvoorwiel.jpg

Leuke motor

Het blijft toch leuk om zo'n motor 'Im Bau' te zien 😉
Roept wat FOC-herinneringen op .... 🙄

Kleine puntjes:
- ik meen gietranden bij de cilinders te zien 😱
- aan de rechterzijde van de tank zitten twee hendels, ik meen in de foto maar een stang te zien die naar beneden gaat, zouden er twee moeten zijn ?!?! 😕
- ben jij nog van plan een benzine leiding naar de carburateurs te monteren ? (mierenn**ken maar ik kon het niet laten 😳 )

Succes met de verdere bouw,

groeten,
Peter.

zo.... een update-je...

@ Peter,
Hoezo roept dit herinneringen op? Heeft iemand dit al eens gedaan? En wie dan?
Er zitten idd 2 leidingen aan de schakelhendels, maar ze zitten vrij kort opeen. Ook er zitten idd nog gietnaden op de cilinders, maar dat wordt verholpen.
Benzineleidingen leg ik niet aan, omdat ik geen referenties heb die duidelijk genoeg zijn.

Tot nu toe heb ik de div. kabels aan de fiets toegevoegd, de laatste spatbordsteun (voor) aangebracht, de zijspanaansluiting uitgehold en voorzien van een binnenring en nieuwe stuurhendels "gemonteerd".

Een paar lesjes geleerd, die ik straks bij de Zündapp in de praktijk hoop te brengen....

nieuw-1.jpg
nieuw-2.jpg

Hmm... de Zündapp lijkt een heel stuk minder werk te worden. Blijkbaar zijn de kabels e.d. netjes weg gewerkt in t frame.. 😕
Nou ja, dan de passagierszitting er maar vanaf gesloopt en een bagagerekje scratchen. Ook is de berijder onder handen genomen. Je moet toch wat he?

Foto's volgen a.s.a.p.

Dan hier even wat knutselkiekjes.....

Er moet nog t een en ander gebeuren, maar je krijgt een beetje een idee...
nieuw-4-1.jpg
nieuw-3.jpg

nieuw-2-1.jpg

nieuw-1-2.jpg

zo....
hier weer wat kiekjes van mijn knutselarijtjes;
Het nieuwe bagagerek zonder duozit begint al aardig vorm te krijgen. Ook heb ik nieuwe veren onder het zadel gezet.
nieuw-1-3.jpg
nieuw-3-1.jpg
nieuw-4-2.jpg

En als extraatje een gesneuvelde koplamp. Dit ding moest dus eerst helemaal uitgehold worden....
nieuw-2-2.jpg

Commentaren zijn zoals altijd welkom!!

Niet helemaal mijn Foc'je, maar wel leuke en handige info omtrent hetzelfde onderwerp:
Een soortgelijke onderneming op M-L...
http://www.network54.com/Forum/110741/thread/1198031118/BMW+r75+homemade+detailing

Vraag

Beste Ron,

Het begint er mooi uit te zien maar waarom vervang je die wielen niet?

Succes met bouwen

Marcel 😀

Hoi Marcel,
Voor de wielen en zo zijn er PE-setjes verkrijgbaar, maar dat is niet het doel van deze bouw.
Het is de bedoeling deze oudjes met wat eenvoudige kunstgrepen en materialen te "pimpen", niet helemaal te herbouwen.

Op mijn verzoek verplaatst naar het fotoalbum, want ik ga ze WEL afmaken...
Even een vraag aangaande de "Doitsche Baikers"...
Ik ben wel s vaker over een discussie gestruikeld aangaande de jas van de motorrijders..
Meestal wordt vermeld dat de jassen een veldgroene kleur hebben met een donkerder groene kraag.
De enige goede kleurenfoto die ik heb toont echter een grijze jas met groene kraag..
rest.jpg

Wie weet hier meer van??

Ik zou je foto voor wat betreft de kleuren niet te nauw nemen. Aan de hand van een 60 jaar oude opname, ik ga er even van uit dat de foto niet in ingekleurd, is een kleur erg moeilijk vast te leggen. Alle kleuren kunnen naar een geel of groen kant verschoven zijn. Of alle rode piment verbleekt waardoor deze roze over gaat komen. Laat staan de kleuren mengsels...

groeten Maarten

Hey Ron,

Ik vind het een leuk project! Ben dol op 'oude'dozen 😉 .
Ga wat de kleuren betreft wat meer op je gevoel af, door slijtage, zonlicht kan je je nog eens snel ergens uit lullen.
Als kroon op mijn werk had ik persoonlijk wel een nieuw hoofdje voor de rijders gebruikt.

René

@ Maarten;
als ik de rest van de kleuren in de foto bekijk, dan zien deze er relatief goed uit en in balans met elkaar.

@ Rene;
de getoonde figuren geven slechts een beeld van wat er geleverd wordt.
De Tamiyazombiekoppies zijn geen blijvertjes, evenals de meegeleverde uitrusting.

Hoi Ron,

for what it's worth:

ik heb Die Krader R12/R75 im Zweiten Weltkrieg (Piekalkiewicz/MotorBuchVerlag/1977) er eens op nageslagen en alle foto's bekeken, maar ik kom in dit boek weinig tot geen jassen tegen die zo bleek zijn als op je ingekleurde foto, waarbij ik aanneem dat 't echte kettenkrad-jas is ?

Hier vond ik een foto van het enige witte jaske int boek. Duidelijk een andere dan op de ingekleurde foto...

KK-W.jpg

Voor zover ik in het boek heb kunnen waarnemen, zijn alle jassen met de stiksels zoals op jouw foto, groengrijs. Aangezien de KK-jas van rubber is, zal de zoninval op de zwart-wit-foto de jas hebben doen oplichten, misschien voor de inkleurders lijkende op of aandoende als wit ?

KK-GG.jpg

bron : Die Krader R12/R75 im Zweiten Weltkrieg

groet Frank

leidingen

hallo ron,
zou jij mij kunnen vertellen waar de leidingen op de zundapp moet (ben zelf ook met eentje bezig als tussendoortje) en ik wil ook van die leidingen erop maken.

Zo.....

ondanks een stevige bouwdip, toch maar weer eens wat gefröbelt....
Motoren en berijders zijn zo goed als klaar. Nog wat naadjes e.d. wegwerken en verven maar!! 😱

De BMW komt naast de 251/6 van Guderian te staan, dus wordt stoffig en zomers. De Zündapp wordt als aanvulling op de SdKfz 253 gebruikt in een setting met invallende Russische winter, dus frisjes. Vandaar de handschoenen en de sjaal/muts...
Fietskes van opzij:
Zndapp1.jpg
BMW1.jpg

Fietskes van voren:
Zndapp4.jpg
BMW2.jpg

Zündapp detail:
Ik twijfel een beetje nog over de extra bagage achter op de Zündapp. 't Ziet er wel goed uit, maar toch.....
Zndapp3.jpg

Long time no see!!
Dit zaakje heeft alweer een tijdje gelegen..... dus pakken we het weer op.

De beide motoren zijn nu voorzien van een gekleurd jasje; de BMW in een redelijk fris, Duits grijs jasje en de Zündapp in een verschoten donker grijs.
Bij de BMW werd de verwering gehouden bij een lichte stoflaag (licht van kleur, dus), zoals die te verwachten is in een droog voorjaar en de Zündapp kreeg een afgeragd en smerig uiterlijk, passend bij een veteraan; een stuk donkerder dus.
Op de foto's lijkt alles bruin, maar ik neem aan dat dat met het licht en de beperkingen van de camera te maken hebben.
BeidenA1.jpg

BMWA4.jpg
BMWA2.jpg

ZundappA3.jpg
ZundappA2.jpg

shoot!!

Ik heb nieuwe foto's gemaakt. Lichtomstandigheden en achtergrond zijn veranderd. Nu komen de kleuren beter tot hun recht.
Verder werd nog wat stof aan de BMW toegevoegd evenals het merklogo.

B2samen.jpg

B1achterkant.jpg

Hoi Ron, toffe modelletjes dit.
Maar...
Waarom is op de ene motor de modder grijs van kleur en op de andere bruin?
Je hebt dan wel een groene & grijze motor maar het stof en modder daarop is toch altijd dezelfde kleur? 🙄

Verder zou je nog wat opgedroogd stof in de profielen van de banden kunnen aanbrengen.
Ga je nog wat bagage achterop die Zundapp doen of heb je definitief besloten om het weg te laten?

K, in ieder geval succes!

Massel,
Marcel.

Over stof/modder: de fietsjes komen in verschillende diorama's te staan las ik net.

Klopt.
BMW = Frankrijk mei 1940 = droog, stoffig, zonnig
Zündapp = Rusland november 1944 Heeresgruppe Nord = koud, nat, vriezen en dooien

ik schaar me bij de mening van m'n voorganger, ik vind het grijs ook een beetje afbreuk doen op het totaalbeeld.

verder, bij het bestuderen van de voorgaande foto's zie ik bij de foto's waar de mannekes op de brommert zitten op de bestuurder van de "zomerversie" van de zundapp nog een naadje boven z'n laars zitten.

verder, dit geeft het begrip brommers kieken wel weer een andere betekenis...

Timo

B2samen.jpg

Even voor de goede orde; Winterfiets = boven en de zomerfiets - beneden.

Het grijs van de BMW is idd wat aan de stevige kant, maar daar komt nog een laagje "echt" stof in de vorm van pastelkrijt overheen. Zodoende wordt de zaak af gezwakt.... is althans de bedoeling... 🙄

Dan meteen even een andere vraag; hoe simuleer ik vorst op een stuk gereden veld weg, dus bevroren grond zónder sneeuw???

http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=16153&highlight=bevroren

Lees de tekst in bovenstaande link rustig door.

JW

Hoi JW,
het genoemde draadje ken ik.... heeft me 3 rollen keukenpapier gekost vanwege mijn gekwijl.... 😉

Wat ik zoek zijn tips om een ondergrond een bevroren uiterlijk te geven, danwel de suggestie van vrieskou te wekken zonder gebruik te maken van sneeuw; droge vorst dus.

Tot nu toe heb ik een vrij donkere aardekleur gebruikt. Het geheel heeft een beetje een eiglans, dus tussen helemaal mat en zijdeglans in. Verder zijn er wat lichte plekken en ik heb de bovenste randen een witte draaibrusj gegeven.
En toch mis ik iets; het oogt niet koud (genoeg)....

Hallo Ron,

Knap opgepimpt die motoren. Hoe heb je die evergreen bij de bagage zo mooi gebogen gekregen?
Over een bevroren ondergrond. Als aarde kleur zou ik hem heel erg licht houden. Omdat je zelf al zegt dat het een droge winter setting moet zijn, zal dus alle vocht in de grond opgevroren zijn. Hierdoor zal de ondergrond niet snel donker zijn. (tenzij je persee een zeer humeuze bodem in je diotje wil, maar dat denk ik niet 😀 )
Ook niet te veel verse sporen in de bodem natuurlijk.

Groetjes

omdat ik niet bijster veel te doen heb:

Boris: Oppimpen kan niet, gepimpt is de juiste uitdrukking, of de gepimpte motor, maar opgepimpt, dat kan niet...

😉

Ron, ik heb zelf ook zo'n setje van die brommertjes van tamiya, en wat foto's om er wat van te proberen te maken, maar wat is het ding aan de linkerzijkant van tank van de beamer? zelf dacht ik eerst dat het iets te maken had met de suicide shifter van dit type, maar die zit aan de andere kant (ivm de koppeling links, maar daarom heet het een suicide shifter toch?). weet jij wat dit wel is? ik kan er niet iets bij plaatsen, en de foto's die ik heb, daarbij kan ik het ook niet eenduidig zien!

Timo

ooohw, dan hoeft er geen stangetje naartoe...

bedankt, ik vond het al zo'n vaag ding!

Timo

Zo, ook deze 2 zijn van de "to do"-lijst afgevinkt!! 😀

Fietskes zijn verweerd, mennekes zijn geverfd. De BMW mag Guderian gezelschap houden en de Zündapp deelt de bühne met de SdKfz 253 (welke nog niet helemaal af is.....)

De BMW:
C1BMW2.jpg
C1BMW4.jpg

C1BMW3.jpg

En ik zie nu net een dikke naad, midden over de gasmaskerbus lopen.... damn! 😈

En de Zündapp;
Ik hoop dat het geheel "koud" genoeg over komt. De vorst werd gemaakt door te droogborstelen met wit en vervolgens de Tamiya make-up-doos erbij te nemen en met het wit daaruit de zaak te "blenden"...
C1settingZndapp.jpg

C1Zundapp1.jpg

C1Zundapp3.jpg

Hoi Ron,

Als ik zo vrij mag zijn, beide settings zijn vrij saai qua afwerking (kaal). Ik zie alleen maar een bodemplaatje, geen grasprietje, boompje, hekje, steentje of wat dan ook om er wat leven in aan te brengen. Bij Guderian zijn karretje is nergens een spoortje in de weg te vinden.

Her en der is nog wat flash te vinden. (vooral de motor/rijder bij Guderian, wat ik zo wie zo jammer vind van deze is dat zijn handen nagenoeg het stuur niet vasthouden). De 2e motorrijder is subliem.

Nogmaals het geheel is vrij kaal! 😢

JW

Hoi JW,
tja... die handen..... daar zeg je zowat... ben al blij dat je ze als zodanig weet te herkennen..... Die van de Zündapp-rijder zijn gewoon een stuk beter. Dank je voor je commentaar op deze... 😀
En ik zag idd ook nog de naad op het achterspatbord.... 😱

En die kaalheid.... Daar zijn 2 redenen voor;
1) Ik ben druk doende mij het dioramabouwersmeesterschap eigen te maken. Mijn Guderian dio'tje was mijn eerste, dus idd nogal kaal en vlak. Bij de 253 en Zündapp is dit bewust gedaan overigens.
2) Ik ben een uitgesproken NIET-liefhebber van wat ik de Verlinden-dio's noem, volgestouwd met voertuigen, figuren, ruïne's en onderdelen daarvan en rondslingerende uitrustingsstukken en munitie (vooral die 2!). Ik ben meer een minimalist. Kwestie van smaak, dus.

8)

Ron, tuurlijk je eigen smaak is het belangrijkste en ook ik deel je mening over het consequent voldrukken van diorama's. Hoewel ik denk dat ook daarin weer bouwers zijn die dat heel goed kunnen ondervangen.

Ik wil je aan de hand van onderstaande link laten zien wat ietwat aan vegetatie al kan doen zonder het te overdrijven.

http://www.missing-lynx.com/gallery/dio/tigerfigs_uhenning2.jpg

Je hand de handen misschien iets kunnen verwarmen om ze wat verder te buigen 😕:

Hopelijk tot 14 juni!

JW

Hoi JW,
bedankt voor de tips! Die neem ik zeker mee naar de volgende "build".

Mooi Tiger-dio trouwens!
Er staan trouwens heel wat mooie dingen in die ML-gallery. Wist ik niet eens... 😳

Terug
Bovenaan