Tamiya's 1/35 SAS Jeep

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Zou ik 't wagen weer 's wat te bouwen en te laten zien?

Disclaimer; voor hen die gewent zijn aan en/of verwend zijn door 't ongelofelijk hoge niveau van de bouwers hier, niet verder scrollen. Tenzij je een flashback-reis-terug-in-de-tijd-aha-belevenis wil....

Om weer terug te keren in de hobby, ben ik begonnen aan Tamiya's welbekende SAS Jeep. Lekker klein projekt, geen rare, dure toevoegingen, gewoon RUDD. Kon dit dingetje goedkoop krijgen en er kleeft ook nogal wat nostalgie aan. De kit zelf is van 1974!!
En da's te merken aan de details. Niet dat ik daar nou nog zo vreselijk veel van zie, zonder technische hulpmiddelen.... 😱

20190606_150847.jpg

20190606_150919.jpg

20190606_150934.jpg

20190606_150944.jpg

De bouw zelf is vrij recht door zee, maar mijn exemplaar had behoorlijk last van het resultaat van slecht passende mallen. Veel onderdelen hadden een stevige gietnaad en waren slecht uitgelijnd.
Om later een beetje variatie qua kleur aan te kunnen brengen heb ik een aantal atributen, uit mijn inmiddels zeer beperkte sparesbox, aan 't geheel toegevoegd; jerrycans, wapens en persoonlijke uitrusting. De jerrycans die bij de kit zitten, zijn gewoon beneden peil; 2 handgrepen ipv 3 en de details zijn grof. Naja... 'k Zie wel wat ik daarvan maak. Ook zijn de wapens van hetzelfde kaliber. De .50 is gewoon onbruikbaar en de Vickers..... zijn de enige in deze schaal voor zover ik weet, dus die moeten 't maar doen.
Degenen die mij al wat langer kennen, weten dat ik van open voertuigen hou. Die kun je zo lekker voorstoppen met allerhand spul. 🤣
De bijrijder heeft overigens een heel merkwaardige houding, dus die moest ik enigszins meer geloofwaardig maken. Vandaar de Thompson.

De basisopstelling;
20190612_214528.jpg

20190612_214603.jpg

20190612_214710.jpg

Ron van Wiggen zei:
De kit zelf is van 1974!!
En da's te merken aan de details. Niet dat ik daar nou nog zo vreselijk veel van zie, zonder technische hulpmiddelen.... 😱
Zie je wel? Er is helemaal geen noodzaak om dure modellen en nog duurdere detailleersets te kopen 🙂

Ik vind het leuk om af en toe iets gewoon recht uit de doos te bouwen zonder poespas, en liefst dan ook nog op de manier zoals ik dat vroeger deed toen ik klein was. Dit valt in die categorie, dus ik vind het schitterend 🙂

Hi Ron,

Sluit me aan bij de woorden van Jakko. Het is leuk om van een ouder kit die in de basis OK is met wat zelfwerkzaamheid iets moois te maken. En 1974 dat was een prima bouwjaar 🤣 🤣 Succes met je project. Heb deze ook ooit eens gemaakt, lekker recht toe recht aan inderdaad, stukken leuker ook om te bouwen dan de Bronco jeep die uit overdreven veel onderdelen bestaat in ieder geval!

Mvg

Vincent

Dank heren!
ja, het is leuk om zo'n dino-kitje te bouwen, het sentiment-gehalte is hoog!

Alle sub-groepen gereed;
20190615_161639%2B-%2B1.jpg

En in de primer; hierbij heb ik bewust gekozen voor zwart en wit om straks meer nuanceverschil te krijgen.
De primers zijn Chaos Black en Crax White, beiden van Games Workshop, zo uit de bus. Dekt perfect!

20190615_200740%2B-%2B1.jpg

20190615_200830%2B-%2B1.jpg

En dan volgt de meest kritieke fase; het daadwerkelijke schilderen... 😕 en natuurlijk schoonheidsfoutjes wegwerken.

Eerste fase verfwerk:

De eerste verflagen zitten erop! En gebleken is dat Tamiya-verf, toch al berucht als 't met de hand geschilderd wordt, he-le-maal niet van Citadel houdt! De dekking is hommeles.
Ik heb de Jeep met de hand gedaan, want ik vond 't wat onzinnig om de airbrush uit te pakken voor 't jeepie.... Had ik 't maar wel gedaan. 4-5 lagen waren nodig (en somminge dikker dan ik zou willen) om een enigszins homogene, dekkende laag te krijgen.
Ik heb o.a. de volgende foto als referentie gebruikt;
6255afaf3dcc5355a9620f2fb3ca24fa.jpg

Daarop is het nuance verschil te zien tussen het geel van de jeep en de jerrycans. Dat heb ik getracht te bereiken door de jeep in een menging van XF-60, XF-59 en X-1 te mengen oftewel Dark yellow, desert yellow en wit. Eigenlijk allemaal "resten". De jerrycans werden gewoon XF-60 met een sepiawash van Citadel. De Duitse jerrycans daarentegen kregen een groene wash and chipping met Panzergrau.

jerrycans.jpg

Vervolgens de eerste verweringen aangebracht met zo'n op oog makeup-lijkend setje van Tamiya. De rubberen banden eveneens met panzergrau gedaan.

20190622_173117.jpg

20190622_173128.jpg

De figuren zijn een verhaal apart. Wegens een bijna totaal gebrek aan details is het schilderen meer giswerk. Hier heb ik gebruik gemaakt van Vallejo-verf en hoopte, net als bij de Tamiya-verf, met washes kleurnuances aan te brengen. Helaas. Vallejo droogt meer glanzend op en de wash doet wat 'ie moet doen; loopt weg van verhogingen en verzamelt zich in de depressies en naden. Jammer. Iets anders fezinnen dus.

figures%2B01.jpg

hmm... ik met de plaatjes toch wat groter maken....

Ron van Wiggen zei:
Tamiya-verf, toch al berucht als 't met de hand geschilderd wordt
Twee lagen (en de tweede hoeft niet zo dik als de eerste) en het dekt bij mij eigenlijk altijd keurig.
Ron van Wiggen zei:
he-le-maal niet van Citadel houdt! De dekking is hommeles.
Ook dat is niet mijn ervaring … Ik vraag me af waar het aan ligt dat sommige mensen wel met bepaalde verf (in dit geval Tamiya, maar het gaat voor een heleboel merken op) uit de voeten kunnen en anderen niet.

Nu de eerste verfronde afgerond is, ben ik begonnen met het aankleden van de Jeep. Rommelend door de doos kwam ik een onderdeel tegen, dat niet helemaal bij de rest paste. Dat was het radiateur/koplamp-deel, dat gemonteerd had moeten worden, VOORDAT ik het chassis en plaatwerk op elkaar lijmde.... 😱 Met een breed mesje heb ik voorzchtig geprobeerd deze 2 weer uit elkaar te krijgen, hetgeen wonderwel lukte zonder schades!

foutje.jpg

Terwijl ik toch met dit bezig was, heb ik meteen een slang gemaakt, die volgens de foto's loopt vanaf de top van het condensatorvat ergens richting radiateur. Tamiya heeft dit onderdeel niet gemaakt, terwijl het een toch behorlijk in 't oog springend detail is. De aansluiting zit wel op de bovenkant van het vat. En voor 't fatsoen heb ik dat vat meteen voorzien van een deuk. Breekt 't geheel wat.....

20190624_090907.jpg

V.w.b. het aankleden van het voertuig is Tamiya erg zuinig geweest, vind ik zelf. Afgezien van de jerrycans, zijn er een aantal munitiekisten bijgeleverd, die eigenlijk gewoon slecht zijn. 3 vierkante klompen plastic met iets wat op houtnerf moet lijken en de mijne hadden nog stevige gietnaden ook. Deze heb ik weg gewerkt en een aantal handgrepen van plasticcard toegevoegd. Achteraf gezien niet nodig, want ze zijn niet of nauwelijks zichtbaar.
Verder zijn er een 4-tal metalen munitiekisten bij en een handvol wapens. Die laatsten heb ik richting de plasticafvalbak verwezen, afgezien van de thompson. Uit de onderdelen doos heb ik een aantal dekenrollen en andere jerrycans geplukt, alsmede Duitse uitrusting. Gewoon voor de variatie.
Met het toevoegen van de extras ben ik wat hard van stapel gelopen en zie daar.... misser nr.2; nu kan ik niet meer behoorlijk bij 't dashboard, dat nog geschilderd moet worden!

20190624_090834.jpg

20190624_135930.jpg

20190624_135920.jpg

Van een aantal jerrycans, die op de motorkap terecht zouden komen, heb ik de handgrepen niet aangepast; 3 grepen i.p.v. 2, want dat zou toch gecamoufleerd worden door de andere 2, die ik wel aangepast heb. En in mijn ijver heb ik die 3 verkeerd om gelijmd, waardoor de verkeerde handgrepen pijnlijk duidelijk in 't zicht zaten! Misser nr.3! Maar als we dan toch met camouflage bezig zijn..... en camonet in woesijnerige kleuren gefabriceerd en middels verdunde houtlijm in model gebracht. Later nog riemen daarop maken.

20190624_143758.jpg

Een beetje veel camouflagenet gemaakt....
20190624_143821.jpg

Nu "alleen de rest" nog.
Verder verweren, kleine foutjes herstellen, verder aankleden en de figuren 😕

Ik had al een begin gemaakt met een donkere wash, ook van Citadel, maar toen ik het net nieuwe potje omknikkerde en meer dan de helft ervan zich over mijn werkmat verdeelde, vond ik 't welletjes.... Opruimen, inpakken en wat anders doen.

Langzaam maar zeker komt de eindstreep in zicht!
Alle spullen zitten, hangen enliggen op hun plek, zijn geverfd en hebben de eerste drybrushes en washes gehad. Ik moet op deze plek bekennen dat ik meer en meer naar de verfjes, washes en drybrushes + penselen van Games Workshop/Citadel grijp. Erg fijn spul. Jammer dat ze geen militaire kleuren maken. De concurrentie zou 't moeilijk krijgen!
Nadeel is dat hun systeem van 4 soorten verf; Base, Layer, Shade & Dry, gecombineerd met de kleuren je een enorme hoeveelheid potjes oplevert. Maar met name de washes en de dry zijn erg prettig in gebruik.

Desalnietemin denk ik dat 't resultaat tot nu toe prettig gevarieerd oogt zonder te vloeken of overdadig te werlen. De laatste stappen zijn het bijwerken van 't dashboard, alles dicht bij elkaar brengen d.m.v. stof en vuil..... en dan de figuren.

De foto's zijn gemaakt met m'n mobiel+flits. Daardoor zijn de contrasten harder dan in werkelijkheid.

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

Ik ga stuk hier om jouw teksten, Ron 😀 😀

Tip voor wat betreft je foto's: maak ze gewoon bij daglicht, of goed heldere bureaulampen. Van een klein afstandje en dan wat inzoomen (om de vertekening te vermijden van een foto van dichtbij).

Yep, mooi model Ron 👍 en blijft zowiezo een gave bak inclusief die gebaarde waaghalzen 😎

Eigenlijk stom dat 2 figuurtjes schilderen zo'n drempel op kan werpen.
Helemaal niet, dit is slechts één van die vele stagnaties die helaas vaak genoeg leiden tot het Shelf Queen stadium, al dan niet langdurig.
Pas hoorde ik nog de zienswijze hierop van één van die gasten van de podcast "On The Bench" :
"Dit opzij zetten van een project is een teken van intelligent hobbyisme... de modelbouwer zet liever zijn project aan de kant dan het te verprutsen
door twijfel of onkunde..."

Is geen absolute waarheid uiteraard maar is zeker een interessant punt 🤔 😉

Leuk verslag, Ron.
En ja, als je maar schik hebt in de hobby, dat telt!
Ik heb m nu wel denk al 3 x gebouwd, hij blijft voor mij de leukste jeep.

ps, de Games Workshop shades en contrasten heb ik laatst uitgeprobeerd, gaaf spul!

Laatst bewerkt:
"Dit opzij zetten van een project is een teken van intelligent hobbyisme... de modelbouwer zet liever zijn project aan de kant dan het te verprutsen
Hear, hear! Mijn weekend is weer helemaal goed nu ! ….intelligent hobbyisme 🤔😅

Yep, mooi model Ron 👍 en blijft zowiezo een gave bak inclusief die gebaarde waaghalzen 😎

Helemaal niet, dit is slechts één van die vele stagnaties die helaas vaak genoeg leiden tot het Shelf Queen stadium, al dan niet langdurig.
Pas hoorde ik nog de zienswijze hierop van één van die gasten van de podcast "On The Bench" :

Is geen absolute waarheid uiteraard maar is zeker een interessant punt 🤔 😉
Intelligent hobbyisme... die houden we er in! 😀

@Tini Hendriks Ik kon niet overweg met die GW-verf en heb alles van de hand gedaan. Ik blijf lekker bij Tamiya en Vallejo.
Ik heb bij het bouwen vaak aan wijlen Arno Riedel gedacht. Hij was een fervent enthousiast als het op de SAS en speciale eenheden aan kwam. Deed zelfs aan reenactment. Vaak met hem erover gehad tijdens onze bouwmiddagen.

@Rob Dank je! Misschien moet ik mijn lat wat lager leggen. Dat zou kunnen helpen met die andere 2 dozijn figuren, behorende bij de diverse andere koninginnen.

@Jan van Harn Dank je!

Terug
Bovenaan