Tamiya X22 Clear vraag

Ik heb mijn model ingespoten met Tamiya Acryl verf en hierbij enkele druppels X22 Clear toegevoegd. Ook de camouflagepatronen op deze wijze gedaan. Vervolgens een laag X22 Clear over het hele model gespoten ivm verweringsprocessen etc.... gevolg... 😱 het model is net een glanzende biljartbal. 😱 (misschien te veel clear opgespoten ??)
Is het überhaupt nodig om nogmaals X22 Clear over het model te spuiten als ik in de kleuren ook Clear heb gebruikt ? 😕:
Hoe krijg ik het model weer normaal, dus minder glanzend, terug ? 😕:

opties:
- een wash aanbrengen (heb ik gedaan met white spirit vermengd met v Ghog raw umber olieverf maar model blijft glanzend);
- een mistlaag over het model aanbrengen en dan gaan verweren;
- of het hele model opnieuw airbrushen ??

Jullie ervaringen ? of evt. tips ?

Hoi Thijs,

Het verwerkingsproces zal zeker de glans wat doen afnemen. Maar als het niet genoeg is, simpelweg als laatste een mat laag eroverheen airbrushen.

Ikzelf maak nooit gebruik van een laag clear voor verweren en voeg ook geen clear toe aan de verf, dat is een persoonlijke keuze. De clear laag zal ongetwijfeld de wash / pinwash of filter makkelijker laten vloeien en is wellicht wat makkelijker te controleren.

Succes!

Grtz,

Rob.

Hoi Thijs 😀

Persoonlijk doe ik als volgt mijn modellen spuiten (mits ze nog washes e.d. gaan krijgen)
Hoeveelheden verf afmeten doe ik graag door druppels te tellen (en noteer m'n receptjes).
Voor modellen spuiten gebruik ik alleen de Tamiya akrieltjes en verdun uit het flesje met gele dop (Tamiya Laquer Thinner 87077)

1. Primer laag. (Tamiya acryl)
2. Pak/maak de basis kleur (al dan niet een kleurmix) (Tamiya acryl).
3. Daarbij meng ik een zelfde hoeveelheid X-22 bij.

Dat totale beetje ga ik dan verdunnen voor de spuit.
Zelf spuit ik graag met een verdunning van 70% verdunner (Tamiya gele dop) en 30% verf.
Geeft naar mijn gevoel goed controle over de mate van dekking.

Omdat verf en clear 1:1 gemengd zijn, is het resultaat een satijn glans dekking.

De washes vloeien goed over die halfglanzende kleurlaag.
Van glans blijft na alle verweer stappen weinig over.
Soms ziet iets (overgebleven) glans er juist goed uit, maar als het echt niet meer glanzen mag,
doe ik al vóór de laatste stappen met pigmenten, eerst nog met een dun filter de glans licht "overschilderen".

Waar je mee kunt variëren is de hoeveelheid X-22 in de gekozen kleur.
De gradatie tussen mat en satijnglans heet bijvoorbeeld eiglans.

Eiglans acryl vernis is bij de DHZ zaken verkrijgbaar en heb dit al eens op
modellen toegepast (kwast en penseel) als afwerk laag.
Misschien dat goed te mengen is met Tamiya )of Vallejo

Matt laagjes achteraf vindt ik tricky, want beïnvloedt het voorgaande werk,
en ikzelf ben eerlijk gezegd te benauwd voor het "witte uitslag effect".
Gebruik mat vernis alleen in noodgevallen...

Happy experiments !
Peter

compliment02_zps30b31028.gif

Terug
Bovenaan