Tamiya Stuart M3A1 - shadowing

PE-ter v. Stiph0ut

Lid van de TWENOT
Yo heren/dames,

Sorry voor 'my little tank' tussen de BR52's, Hetzers en Bergepanthers... Maar na inspiratie door Martin Dogger's Stuart van eerder dit jaar (of zelfs vorig jaar? 😳 ) dan nu ook mijn Tamiya Stuart, Eduard PE en AM lopen, afgebouwd en in de basislaag gezet.

Beoordeel de shadowing graag. Ik vraag me af hoeveel nou teveel is. Er komt nog redelijk wat weathering/dusting overheen, het wordt een setting in Noord-Afrika (waarbij ik begreep dat hierbij persee de afwerpbare benzinetanks horen die ik achterwege heb gelaten 🙄).

Daarbij heb ik nog een paar vragen voor de Allied-kenners:
- waren de flappen aan de achterkant van de fenders van zwart rubber?
- waren de return rollers (what the hell is een goed Nederlandsch woord??) ook bekleed met rubber zoals de loopwielen?
- waren de binnenkanten van de luiken in de koepel bekleed met leer, en zo ja: zou roodbruin hier dan het beste passen?

De feauteau:
2065537526_f2b6d7ffc8.jpg

Alvast dank!. Alle meningen welkom, negatieve ook prima.

Peter

ja, de flappen zijn van zwart rubber, echter, het kan wel geschilderd worden, al houd verf op rubber zeer slecht, en is de kans groot dat er dus fanatiek gechipped kan worden!
nee, normaal gezien van staal
ja, de binnenkant van de luiken is bekleed met leer, maar roodbruin (vallejo kleurtje?) is niet geschikt, het leer behoort zeer donker bruin te zijn, beetje burnt umber achtig zou juist zijn.

verder, mooi gebakkie, staat bij mij ook nog op de planning, ook met veul PE en AM loopjes, liefste nog wat resin reutel eraan... je kent dat wel, eerst m'n van MartinD m16 maar verder afmaken!

Timo

Ha die Timo,

Bedankt hoor. Ik zou hem gewoon tussendoor doen, hij bouwt lekker weg en er zit maar 1 constructiefout in.

Heb nog even verder gezocht en inmiddels een link gevonden met een mooie walkaround; hij staat hier. Naar nu blijkt, lijkt het wel rubber met een stalen cilinder eromheen? Spannend. Dit riekt naar wat bescheiden scratch-werk.

Moderators, misschien wel een idee voor de Handige Links? (er staan trouwens twee aparte kopjes voor de M3 Stuart en ze zijn allebei deaud)

Meningen over het model en de shadowing blijven natuurlijk welkom.

Peter, het kan inderdaad goed een stalen as zijn, met een rubberen demper en dan weer een stalen wiel, zal wel iets met demping te maken hebben, maar ik betwijfel of je dat kunt zien in 1:35e, zeker als je er wat stof op zet.

trouwens over de schaduw, ik vind em wat aanwezig, opzich geen probleem, maar ik zou dan een aantal panelen nog ietsje oplichten (klinkt raar trouwens), dan is het kleurverschil doorlopend en wat geleidelijker.

ik ben het trouwens niet helemaal eens met de groene kleur, hij had van mij meer drab en valer mogen zijn, tis nu een mooie kleur, bijna brons groen (britten en canadezen in korea), terwijl amerikaanse tanks in afrika juist erg vaal van kleur waren, en je vanwege het zonnetje lekker kunt varieren in kleur, en in afgebladderde verf (de sahara is de grootste verfstripper die ik weet!)

Timo

Heej PE-ter,

Mooi om te zien dat je er nog mee bezig bent. En leuk om te horen dat je inspiratie hebt door een model van mij. Meestal is dat andersom 🙄

De kleur is inderdaad ietwat groenig, maar dat kan aan de foto liggen. Als je trouwens gaat verven, zou ik de terugloopwielen gewoon rubberkleurig maken. De loopmaarrond laat een spanwiel zien met een rubber randje (volgen mij). Niet kopieren, want dat is een eigenschap vand e latere M5 serie.

Cheers, MartinD

Hoi PEter,

hoezo:
Sorry voor 'my little tank' tussen de BR52's, Hetzers en Bergepanthers

Wat mij betreft: hoe meer verschillende onderwerpen hoe liever!

Ofschoon ik geen verstand heb van groen en olijf van geallieerde voertuigen, toch vind ik dat je een net bakkie hebt neergezet, waar ik met genoegen naar heb zitten kijken!

Succes met het vervolg (wat ik dus ook in de gaten ga houden!)

Groet,

Kanne

OK hartelijk dank voor de input. Dit is mijn 2e geallieerde model en ik zie nu dat de kleur wel veel lichter had gemogen. Ik onthou 't voor de volgende.

@Bruce: 'sgoed, ik neem hem mee

@Martin & Marcel: het is Tamiya OliveDrab (62), maar ik deeenk dat ik devolgende keer maar een andere kleur meng. Hier ga ik nu maar veel pigmenten op doen, valt het donkere misschien niet meer zo op... 🙁 8)

@Kanne: wederzijds...

Mzzl!

Misschien is de eindfase in Afrika (Algerije) een optie. Veel nattigheid in die periode, dus veel modder.
Of Scilly. Veel stof. Dan zijn de extra brandstoftanks ook niet nodig.
Naar mijn bescheiden mening waren de Amerikaanse voertuigen vanaf de fabriek toch ook wel relatief donker dus met de juiste wheatering, wellicht filters, moet je eind kunnen komen.

Ik vind hem tot op heden geslaagd. Een goede basis om er iets moois van te maken.

PE-ter v. Stiphout zei:
ik zie nu dat de kleur wel veel lichter had gemogen. ...
@Martin & Marcel: het is Tamiya OliveDrab (62), maar ik deeenk dat ik devolgende keer maar een andere kleur meng. Hier ga ik nu maar veel pigmenten op doen, valt het donkere misschien niet meer zo op...
Waarom?

Olive Drab is geen Olive Green. De boxarts van Tamiya laten vaak een veel te donkere kleur zien, om nog maar te zwijgen van sommige tekeningen uit boeken.

Ik zal eens wat fotos opzoeken.

Groet, MD

Peter,

Als je met de wassen en verwering aan de slag gaat is het nog goed mogelijk om wat meer menging in je voor-schaduw en olijf vaalbruin te krijgen. 🙂
Ik vindt hem er tot nu toe goed uitzien, en inderdaad, asjeblief geen excuses meer aan de liefhebbers van de donkere zijde, hoe meer geallieerd, hoe koeler !

Cheers,
Victor

ondanks de adviezen die hier worden gegeven omtrant de kleur, zou ik er niets (of niet veel!) meer aan doen, en kijken wat je met deze kleur als basis kunt bereiken. oplichten (hmm...), stoffig maken, faden, scratchen, je kunt heel veel met deze kleur, en ik ben er van overtuigd dat je er iets moois van kunt maken, ondanks dat de kleur niet helemaal het je van het is, want wie kan er nu, veel tijd na dato nog zeggen welke kleur juist is.

en omdat ik weet dat bijvoorbeeld MartinD dit draadje leest, werden sprocket's van een engels/ poolse sherman wel eens vervangen met OD onderdelen? ik moet nog 2 sprockets kleuren, en een ander kleurtje leek me als contrast wel leuk, dus kan een OD sprocket op een brons OD tank?

en als laatste, Peter, heb je al eens gedacht aan een cammo met zandkleur? maakt het groen ook al een heel stuk lichter, en is zo'n gewild slachtoffer voor verwering, kun je eens heel mooi oefenen met technieken!

Timo

Terug
Bovenaan