Tamiya - Stuart M3 [18okt]

Johannes Haspels

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Halbketten
Beste medebouwers,

hier mijn laatste knutsels van de Tamiya Stuart M3, uit de doos met hier en daar wat toevoegingen of weglatingen.
Ik ben momenteel met de toren bezig, waarbij de scharnierpunten verkeerd zaten en ik heb ze weggevijld om er nieuwe te plaatsen van polystyreen. Daarnaast ben ik nog bezig de schophandvat-steun verder bij te werken achterop. Ik zie nu dat er nog een mg mist naast het kanonneke 😕 Verder moet ik nog kijken wat ik met die koplampen ga doen. Er is in ieder geval nog een hoop te doen !

rechtsvoor.jpg

frontaalrechts.jpg

toren.jpg

achterkant2.jpg

achterkant.jpg

Later meer. We gaan noestig verder.
Op- en aanmerkingen zijn natuurlijk zeer welkom 🙂

groet Frank

Frank,

Je bent lekker bezig, en met wat geduld liefde en toewijding kun je hier een heel leuk kitje van maken.
Eén ding dien je echter echt te vervangen aan deze kit, en dat zijn de tracks. Zoals je op je laatste foto's kunt zien zitten de end connectors helemaal verkeerd, want op deze manier maken ze geen verbinding tussen de trackslinks...als je begrijpt wat ik probeer te zeggen.
Mocht je deze tracks zoeken in vinyl, dan heb ik nog wel ergens een setje rondslingeren..

Succes met de bouw verder!!

John. 8)

John van Hooijdonk zei:
...als je begrijpt wat ik probeer te zeggen.
Mocht je deze tracks zoeken in vinyl, dan heb ik nog wel ergens een setje rondslingeren...

Hoi John,

Dank voor je tip. Ik heb totaal geen research gedaan of review gelezen over deze kit, maar je aandachtspunt is helder. Je hebt een peebee 😀

groet Frank

Frank,

Ziet er leuk uit zo. Een goedkoop alternatief voor de tracks is de losse vinyl versie van AFV Club. Kosten zo rond de 6 euri.
Ergens in het fotoalbum staat mijn interpretatie ook nog wel van dezelfde kit.

Groeten, MartinD

Beste medebouwers

First of all dank voor de replies ! Dan hier een update van mijn detailwerkzaamheden bij de Stuart.

Een totaaloverzicht van de grote onderdelen. De 2 polystyreen plaatjes heb ik toegevoegd omdat je anders door de voorste kijkluiken dwars door de tank kon kijken. Dank aan John van Hooydonk voor de correcte tracks ! 😛
onderdelen.jpg

zijkant.jpg

rechtsvoor-1.jpg

Ik heb achterop nog 2 'hijsogen' neergezet, in plaats van de 2 halve cirkels die eruit staken. Daarnaast nog met bladlood 2 frutsels gemaakt op de boxen...
achterzijde.jpg

Nog nooit eerder gezien totdat je erop gaat letten; de opstap is gemaakt van PE-sprue en een beetje op maat geschuurd. De dikte had wat minder gemogen, maar dit is beter dan geen opstap. Verder nog wat bedrading neergelegd voor de belichting. Ik denk nog hard na over hoe ik die gaten in de lampen kwijtraak...
opstapconstructie.jpg

D opstap wordt verder met de boeg gefixeerd door middel van 2 stangen...
voorkant.jpg

Later meer. Op- en aanmerkingen zijn zeer en van harte welkom. 😛

groet Frank

Frank Haspels zei:
Ik denk nog hard na over hoe ik die gaten in de lampen kwijtraak...
Opvullen misschien? Maar, ik zou dan misschien toch uitboren en vervangen. Ik weet t, de kit zuigt. En op mijn uitvoering heb ik het niet gedaan omdat ik er simpelweg niet aan gedacht heb. Maar uitboren en een lensje toevoegen is een optie.
D opstap wordt verder met de boeg gefixeerd door middel van 2 stangen...
voorkant.jpg
Wat bedoel je met deze zin?
Voor de bekabeling, mooi detail. Maar de kabel links zit wel erg losjes, een beetje slordig zelfs.

Verder moet ik zeggen, je maakt er meer werk van dan ik gedaan heb. Hulde!

Cheers, MartinD

Frank,

Je gaat lekker vooruit!! Leuk om te zien wat je allemaal verbeterd aan deze kit.
Voor wat betreft de koplampen, je kan deze uitfrezen en dan lenzen van Tron oid plaatsen; je bent dan gelijk van die gaatjes af, en de koplampen komen echt tot leven!!

Grtz en doe zo voort!!

John. 8)

dank voor jullie replies 🙂

@MartinD
Ik vind de kit niet enorm zwaar zuigen, omdat de bijstellingspunten redelijk makkelijk door te voeren zijn.

De bekabeling leek op foto's ook redelijk geimproviseerd. Even nog voor de zekerheid; met 'links' bedoel je de kabel voor de rechterlamp ?

Ik zie dat die ene zin er nogal krom instaat. Deze zin had betrekking op een andere foto die ik uiteindelijk vervangen heb door een duidelijkere. Als je mijn stangen goed bekijkt, zijn het gewoon 2 massieve stangen. De afbeeldingen op foto's geeft aan dat het gaat om stangen met een V-vorm erin. Dit klopt bij mij dus niet en ga dit misschien veranderen. De origineelfoto is van een Mk-5 maar de V-vorm kwam in alle uitvoeringen terug.

opstap1.jpg

opstap2.jpg

@ John,
Je foto geeft een zeer goede indruk van de late tracks. Kijk ook even naar de origineelfoto...ik zie dat jouw opstapje mist 😉

groet frank

Hoeklijn

@Frank: de opstapbeugel is naar mijn idee geschoord met stukken hoeklijn, geen V-vorm maar gewoon een rechte hoek.

Is te verwachten omdat stalen hoeklijn in elke werkplaats/machinebouwer aanwezig is. 😉

Voor het model kan je dan gewoon Evergreen hoeklijn nemen (of Plastruct 😕: )

Just my 0,02 eurocent 8)

Succes met de afbouw,
Peter.

Frank,

Voor zover mijn kennis reikt....en dat is niet zo ver 😳 .
Waren deze opstapbeugels vooral in gebruik bij de lend-lease voertuigen...Brits en Russisch dus, wat niet wil zeggen dat ze deze beugels niet bij de Yanks zouden hebben gebruikt.
Nogmaal...zeg ik met mijn beperkte kennis...

Grtz, John. 8)

Frank Haspels zei:
Even nog voor de zekerheid; met 'links' bedoel je de kabel voor de rechterlamp ?
Links voor de bemanning, voor de kijkers rechts.

De beugels zaten volgens mij standaard op M3/M5 tanks en afgeleiden. Maar goed, ze zitten ook op een kwetsbare plek. Het voegt wel iets toe vind ik.
Zal eens kijken wat ik in mijn bieb kan vinden.

Cheers, MartinD

@ Peter
Thanks voor de info. Ik bedoelde inderdaad de rechte hoek. Met evergreen is dat inderdaad geen probleem. 8)

@ John
Jouw beperkte info kan ik anders voorlopig nog niet goed weerleggen. Mijn boekie zegt 'tzelfde. Er staat 1 US-foto op aan het strand en die heeft er geen. Ik zal de designation laten afhangen van dit detail 🙂

@ Martin
Het voegt naar mijn idee zóveel toe, dat ik eigenlijk niet begrijp waarom dat dát detail niet automatisch in die kit zit ?!...I know I know...oude Tamiya-kit 😳 Maar op z'n minst de optie was wel aardig geweest...

groet Frank, die eerst wat TM's hoopt te bekijken voor meer details 😈

beste medebouwers,

bij deze nog wat werkzaamheden.

Ik heb hijsogen toevoegd aan de koepel.Hierbij gewoon 2 gaten per kant erin gemaakt met een passer. Hoefde ze niet eens te fixeren met lijm...
hijsogen.jpg

...de opstapbeugels vervangen door rechte hoeken met polystyreen. Misshien had ik dit beter met dunnere platen kunnen doen. Heb ergens nog restje PE...who knows...
opstap.jpg

Op- en aanmerkingen zijn van harte welkom.
Dank voor de aandacht 🙂

groet frank

frank,
de beugel zie je zelden op de M5 serie,op de M3 serie kom je hem veel tegen,hij zit er niet altijd op en soms wijkt de vorm iets af maar hij is vrij algemeen en er is geen onderscheid van lend-lease4 of US gebruik,daar ben je dus ook vrij in,
groeten,bert

Beste medebouwers,

De eindstreep van de FOC ternauwernood 'gehaald' en nu graag even helemaal totaal wat anders. Even ont-elefanten
icon_surprised.gif
...

Mijn recent aangeschafte Verlinden U.S. Tankers "There!" (#1839) hebben me weer aan de Stuart geholpen...tis toch alweer een jaar geleden sinds ik met de Stuart bezig ben geweest.

manschappen-1.jpg

De Stuart is inmiddels van Tamiya spuitbusgroen naar Vallejo Air overgegaan en ben momenteel druk doende met het aanbrengen van de eerste details, waaronder de pinwashes...en die bevallen me niet echt. 😕 Ik ben verschillende olieverven aan't uitproberen; een Burnt Umber en een Raw Umber, maar beiden vallen me erg dof en lichtbruinig uit.

151020083276.jpg

pinmarks.jpg

Binnenkort meer 🙂
Op en aanmerkingen zijn altijd welkom.

groet Frank

Die laatste foto! 🙂 🙂

Washes met olieverf worden altijd dof. De verdunner mengt zich met de olie en deze verdampen, waardoor voornamelijk de doffe pigmenten achterblijven.

De kleuren die je hebt gebruikt zijn volgens mij voornamelijk geschikt om verwering aan te brengen, dus niet de schaduweffecten. Hangt er dus een beetje van af welk doel je voor ogen had met de washes.

Ha Frank, cool ding dit.
waaronder de pinwashes...en die bevallen me niet echt.
Toen ik hem net zag moest ik ook "ff" wennu maar ik vind hem eigenlijk wel oke. Door die bruine pinwash is hij juist lekker warm geworden.
Als je hem naderhand nog oplicht door dry-brushing of dusting wordt hij volgens mij echt oke.
Check, ik heb een digitale drybrush & dust gedaan:
Franks_M3.jpg

Dat ziet er toch erg goed uit! of?
Washes met olieverf worden altijd dof.
Dit is naar mijn beleving niet altijd waar. Dit ligt volgens mij aan de ondergrond waarop je met oils bezig gaat. Na de airbrushklus vernis ik mijn kits met purity seal; een zijdeglans vernis van de Gamesworkshop uit de spuitbus. Als ik, zoals bij o.a. mijn Stug, daarna met oils te werk gaan krijgen ze juist een "eierschaal" achtige glans.

Ga binnekort dus ook met zo een groen vehicle beginnen dus ga deze topic zeker volgen!

K massel,
Marcel.

Hé Frank,

Bedankt voor het updaten van dit draadje! Heb in de laatste maanden drie (!) M5A1's gekocht/gekregen en kan met deze posting (foto's!) goed uit de voeten voor wat betreft details en veranderingen 🙂 .

Vraagje: Zie je de kans om 'm mee te nemen naar Utrecht de 22e? Ik zou hem graag eens live willen bewonderen.

Groeten, Richard.

Marcel du Long zei:
Ha Frank, cool ding dit.
waaronder de pinwashes...en die bevallen me niet echt.
Toen ik hem net zag moest ik ook "ff" wennu maar ik vind hem eigenlijk wel oke. Door die bruine pinwash is hij juist lekker warm geworden.
Als je hem naderhand nog oplicht door dry-brushing of dusting wordt hij volgens mij echt oke.
Check, ik heb een digitale drybrush & dust gedaan:
Franks_M3.jpg

Dat ziet er toch erg goed uit! of?
Washes met olieverf worden altijd dof.
Dit is naar mijn beleving niet altijd waar. Dit ligt volgens mij aan de ondergrond waarop je met oils bezig gaat. Na de airbrushklus vernis ik mijn kits met purity seal; een zijdeglans vernis van de Gamesworkshop uit de spuitbus. Als ik, zoals bij o.a. mijn Stug, daarna met oils te werk gaan krijgen ze juist een "eierschaal" achtige glans.

Ga binnekort dus ook met zo een groen vehicle beginnen dus ga deze topic zeker volgen!

K massel,
Marcel.

Laat ik het anders zeggen: De olieverf droogt dof op... 😉

Richard Cramer zei:
en kan met deze posting (foto's!) goed uit de voeten voor wat betreft details en veranderingen 🙂 .
Want? Alle foto's zijn van een M3, en dat is toch echt een ander voertuig.

@Frank: inderdaad tof dat je hier mee verder gaat. Voor stof is dof best tof. Dus daar zit het probleem niet imho. Lekker verder verweren!!!

ander voertuig...

Martin schreef:
Want? Alle foto's zijn van een M3, en dat is toch echt een ander voertuig.

Tja, ik heb me niet ingelezen, maar is (aan de buitenkant) het verhoogde motordek niet het enige wezenlijke verschil? De vraag stellen is 'm beantwoorden: klaarblijkelijk niet... 😕 . Ik stelde me zo voor dat ik de details die Frank in deze M3 heeft gestopt ook kon toepassen op mijn M5A1's.

groeten, Richard.

Dank voor jullie repliek !

@ Jamie
Het ziet er naar uit dat ik inderdaad verkeerde verf heb gepakt hiervoor en moet op zoek naar een alternatief.
Ik ben inmiddels de Raw Umber van W&N aant mengen met zwarte humbrol, wat een beter resultaat lijkt te geven. We oefenen verder.

@ Marcel
Ik heb precies jouw proces gevolgd : eerst Vallejo Air, daarna purityseal met daarna de raw umber. Het warmte-effect heb ik overigens uitgeprobeerd
bij mijn update van de armoured GI. Welk progje gebruik je trouwens om zo'n filter over een foto te leggen ?

@ Richard
Zoals Martin zegt, verschilt de M3-5 serie wel degelijk. Ik zal de 22e in Utrecht 2 boekies meenemen van Tanks in Detail, daar staan de verschillen
mooi op een rijtje. Ik zal kijken of ik 't bakkie meekrijg.

@ Martin
Sinds mijn compressor stond ik al te lonken naar de Stuart, maar stond de FOC nog op 't programma. Magoe...eindelijk staat ie weer op de tafel 🙂

Met de GI Collectors Guide op de bouwtafel erbij om de manschappen goed voor de dag te laten komen; een korte in-progress van de Armoured GI. Het onderlijf heeft nog weinig aandacht gehad, behalve schaduwvlakken.

Proces tot nu toe :
1) Alles is geverfd met Vallejo
2) daarna purityseal van GWS
3) daarna menging van verdunde ruwe omber met zwarte humbrol
4) het geheel na 5 minuten drogen verder bijgewerkt met een wattestaafje wasbezine om het teveel weg te halen.

Dit is voorlopig hoever ik ben gekomen...

ArmDiv1810.jpg

groet Frank

aardig figuurtje, ziet er op het oog goed uit (vooral stofloos, das bij mij een heel gedoe iedere keer...), maar het geheel lijkt nogal vlak van kleur, de schaduwen zijn oke, maar er mogen, zeker op de broek nog wel wat highlights bijkomen, en als tip kan ik je nog aanraden om het figuur een hele lichte wash te geven met burnt umber / sepia kleurige inkt, dat zorgt ervoor dat de "harde" scheiding tussen de schaduwen en de basiskleur weg zin, en je zult zien dat er nog iets meer detail boven komt drijven!

ik vindt trouwens de webbing keurig, hetzij iets monotoon van kleur, maar jammer van verlinden, de broek vindt ik vrij lelijk, zonde, want het is zeker een figuur met erg veel potentie!

Timo

heej,

dat gaat steeds beter met de figuurtjes.

mooie tonen afzonderlijke kledingstukken.
veel aandacht detail uitrusting.
geslaagde wash, zou niet het 'teveel' weghalen met wattenstokje.
Zou het eerder maskeren met drybrush.
maar is lastig met acryl.

René

Terug
Bovenaan