Tamiya SdKfz 251 1/35 WIP

Dames, heren,

Weer een oude kit, weer een shelf queen. Heb al meermalen gedacht dat dit niets meer zou worden, maar ik gaf het ding vandaag een pin wash kreeg langzamerhand weer zin om er verder mee te gaan.

Enfin; Tamiya’s 'Hanomag'. Ik vond het altijd al een boeiend voertuig.
Vond tot mijn verbazing nog oude WIP-foto's.

195-9561_IMG.JPG

Ik heb er in de loop der jaren zoveel aan verspijkerd dat ik niet eens meer weet wat allemaal.
Maar hier is te zien dat ik er opbergvakken in heb aangebracht -nee, zelfs die zaten niet bij de kit-, de banken minder egaal heb gemaakt, de rare bepantsering bij de uitlaat heb veranderd.. Nou ja; dit dus allemaal.

195-9563_IMG.JPG

En e.e.a. in de bestuurdersruimte.

195-9565_IMG.JPG

En de koplampen... Kan het me niet eens meer herinneren. Wél dat het nodig was. Maar dat blijf je houden met die oude gevallen.

195-9587_IMG.JPG

En handrails voor de bemanning. Allemaal lang geleden.

195-9590_IMG.JPG

Het MG-schild was te basaal, de achterdeuren idem. Niet dat je er nog veel van ziet, later.

218-1827_IMG.JPG

Steeds opnieuw passen. Vraag me niet waarom ik er hier maar een restje verf op gekwakt heb.
Oh ja: los van alle plezierigheidjes die een oude kit met zich meebrengt had deze ook flinke sink marks, zoals hier onder het vizier. Dit heb ik blijkbaar in eerste instantie met een klodder lijm proberen op te lossen.

218-1829_IMG.JPG

Het interieur. Is inmiddels in een heel andere fase.

218-1838_IMG.JPG

En oh ja; after market tracks. Niet fijn om mee te werken als je x jaar daarvoor alle wielen al vast hebt gelijmd.
Best lastig, een oude kit in etappes proberen op te pimpen.

218-1859_IMG.JPG

En dan was dit de eerste echte laag verf. Denk ik.
Het rechter voorwiel is ooit wel degelijk correct gemonteerd, maar staat in zo'n frivole hoek dat ik er voor later alvast maar een pin in heb gemonteerd.

218-1862_IMG.JPG

Nu zou ik eerst een pre-shade doen, maar toen blijkbaar niet.

227-2795_IMG.JPG

Een sprong in de tijd en hatseflats; we zijn anno 2015.
Ik vind panzergrijs een mooie kleur.
En om dhr. Tamiya niet helemaal de grond in te boren; de decals waren prima.
De plastic breedte-indicatoren had ik al die ontelbare jaren netjes bewaard, maar toen ik ze dan eindelijk wilde monteren, zeiden ze "krak'.
Dus heb ik ze, vrolijk verder vloekend, door spelden vervangen.

227-2798_IMG.JPG

Het is een voertuig van de 24e Panzer Division; zie het symbool met de springruiter. Van de hele divisie, inclusief ruiter en paard, is in Stalingrad gehakt gemaakt.

228-2801_IMG.JPG

Jerrycan krijgt nog iets meer variatie. En er komt nog meer stowage buitenop. De lampen achterop zaten ook niet bij de kit, maar gelukkig wel in mijn rommeldoos.

228-2803_IMG.JPG

Voorlopig interieur. Die lila-tint achter de zitbank komt door de camera, niet door mijn eigentijdse binnenhuis-concepten.

228-2805_IMG.JPG

Hier moet nog een hoop worden toegevoegd.

228-2808_IMG.JPG

Maar de bestuurder zit er al. Omdat ik geen idee had hoe ik die erin moest wrikken als ik de romp al wilde lijmen. Tamiya's kit schijnt veel en veel te smal te zijn en als ik de bestuurder zie zitten, geloof ik dat graag. Een Engelse site had het over 'a scale foot', meen ik. Da's bijna 1 cm te smal, dan. Maar om dat aan te gaan passen; zó gek ben ik ook weer niet.

228-2812_IMG.JPG

En dat is dan waar ik nu sta.
Als ik de geest krijg, is 'ie binnenkort misschien wel af.

Groeten.

Inderdaad ... zoals Obersturmbahnfuhrer Von Wiggen zegt ... mooi werk :!:
Denk wel nog even aan de rubberen randen om de wielen heen ...

groet
Ausgrechnet der Johann

Hallo,

Inderdaad heel lovenswaardig, wat je er nog van hebt weten te maken.

Nu nog wat metaalkleur op de spades en schoppen en wat "dust" op de wielen en rupswielen.
Misschien nog de kleur van de jerrycan wat anders maken, als contrast met de zijbepantsering.

Voor wie geïnteresseerd is, de ondergang van de 24.Panzerdivision in Stalingrad is na te lezen in het uitstekende boek "Death of the Leaping Horsemen" van Jason D. Mark.

Met vriendelijke groet,
Hans

Antonie Adriaans zei:
Huh? Waar is die discussie over dat KZ-diorama ineens gebleven?
Ben echt benieuwd.

Ik heb het geheel gevolgd en heb ook gezien dat een moderator zich er (terecht) mee heeft bemoeid. Ik ga er (als collega-moderator) van uit, dat dat geheel uit het zicht is onttrokken om de prachtige Twenot-cyber-vrede te bewaren. Persoonlijk denk ik dat enige extra aandacht of interesse in dit specifieke thread-onderwerp beter geen verdere doorgang vindt. Mijn voorstel is om ontopic te blijven en de volle aandacht te richten op jouw prachtige Sd.Kfz. 251 ! 😀

Groet,
Johannes

Johannes,

Ik heb waarschijnlijk niet het hele verhaal meegekregen, maar vond de discussie díe ik zag wel interessant.
En al oordeelde een vd moderators dat die misschien niet op z'n plaats was, dan had die wellicht verplaatst kunnen worden naar het Café of de Nieuwsgroep. Ik kan er níets meer van terugvinden en vind dat opvallend.
Wat ik las was een dispuut tussen een modelbouwer die vond dat er in de hobby onevenredig veel aandacht werd besteed aan technische, macho of zelfs komische aspecten van WOII en iemand die vond dat taferelen als executies en concentratiekampen juist geen plaats hadden in de modelbouw. (Sorry als ik niet exact genoeg ben; ik waaide er ook maar langs.)

Waarom heeft volgens jou 'een moderator zich er (terecht) mee bemoeid'? Tenzij een en ander ontaardde in een scheldpartij, waar ik niet van uit ga, zie ik geen enkele reden waarom die discussie moest verdwijnen. Natuurlijk is het aan de gastheren vd site om te bepalen wat erop komt. Maar bedenk; de discussies in deze hobby lijken zich te beperken tot de vraag of je nu drie of vier filters moet gebruiken, of of chipping nu wel of niet realistisch is. Het onderwerp in kwestie is boeiender. Jij denkt 'persoonlijk dat enige extra aandacht of interesse in dit specifieke thread-onderwerp beter geen verdere doorgang vindt'.
Maar dat is dan persoonlijk. Persoonlijk vind ik, als ik alweer ergens een dio zie met een poepende Wehrmacht-man of een SS-er met een Kerstmannenmuts op zijn hoofd, dat eerder neigen naar smakeloosheid dan een dio van een KZ-perron.
Nogmaals; het is aan de heren moderators om deze site naar goeddunken te bestieren, maar persoonlijk is niet altijd hetzelfde als waardevol.

Even kort door de bocht -maar serieus-; als ik mijn Sdkfz in een dio zeer bloederig over twee onfortuinlijke Russen laat rijden, moet ik hier geen foto's plaatsen?
Maar als ik een paar stomdronken, zeer vrolijke SS-ers in een auto knutsel, is dat oké?

Groeten.

Beste Antonie en Johannes,
wellicht zou het "handig" zijn als de moderators of "het bestuur" over de kwestie die afgelopen week gespeeld heeft eens uitleg geven.
Ik heb een groot deel van de discussie niet op het forum meegekregen maar hoor wel de geruchten. Dat is nooit goed en zal alleen maar leiden tot het invullen van de redenen waarom.
Graag een toelichting zodat ik en wellicht anderen het ook begrijpen.
hartelijke groet,
Willem

Korte verklaring m.b.t. het verwijderen van genoemde topic/topics:

De "Hans Bouwmeester" (voor de duidelijkheid dit was een alias) is niet naar "goeddunken" van onze moderators verwijderd maar om een waarschuwing die hem bij het hernieuwde aantreden tot ons forum is gegeven. De persoon is aantal jaar terug ook door onze moderators verwijderd en geblokkeerd voor ons forum. Ook toen eindigden zijn "leuke" threads in discussies die persoon al gauw liet ontaarden in niet ter zake doende scheldpartijen en andere minder frisse zaken! I.o.m. het bestuur is er een accoord gegeven om persoon weer toe te laten tot ons forum. Wel met de afspraak dat bij het minste of geringste er zou worden opgetreden. Het verwijderen of wel blokkeren van personen is niet iets wat onze moderators zelf maar naar goeddunken doen of dat onze moderators bepalen wat wel of niet mag maar dit gaat steevast in overleg met het bestuur. Er is nog een laatste "gezellige" correspondentie geweest met 1 van onze moderators en dat is de finale reden geweest om "Hans" wederom te blokkeren. Zijn KZ.dio is dus ook niet de reden geweest dat persoon "Hans" is verwijderd!

Verdere vragen of correspondentie aangaande dit onderwerp worden alleen nog schriftelijk in behandeling genomen en verdere reply's aangaande dit onderwerp zullen worden verwijderd!

Het Twenot bestuur

Dank voor de uitleg. Dat maakt een hoop duidelijk.
Als een discussie ontaard is dat inderdaad reden tot schrappen, daar ben ik het mee eens.
Ik lees hierin dat de discussie zelf dus wél een plaats kan hebben op dit forum, al is het misschien op een andere plek. En op een beleefde toon.
Mooi om te horen.

Nogmaals dank.

Dames, heren,

langzaam maar gestaag naar het einde. Dat heb je met die 'open top'-voertuigen; er kan zoveel in... Leuk, maar wel veel werk.
Ik ben verder gegaan met de inhoud vd cabine.

228-2833_IMG.JPG

Maar er is nog zoveel lege ruimte, vooral aan de andere kant. Heb wel alvast een tarp aan de buitenkant gehangen.

228-2837_IMG.JPG

Geen PE kopen heeft het nadeel dat je alles zelf moet maken; in het midden een rek + riem om een jerrycan op één vd spatborden te bevestigen.
Zelf verzonnen, dus wellicht niet historisch correct. Maar ik kan het ding er niet los op leggen.

228-2841_IMG.JPG

Beetje wazige foto. Ik heb al wat krassen etc aangebracht. De slijtage aan het spatbord komt door het vastpakken vd kit door mijzelf en wordt aan het eind bijgewerkt.
Verder is het rubber van de loopwielen (opnieuw) zwart gemaakt -hoewel dat later waarschijnlijk weer verloren gaat als er stof op komt- via de tip van Johannes.

Geen kritiekpunten?
Is vaak wel waardevol.

Groeten.

Hai Antonie,

Zoals je zelf al zegt, is een open-top voertuig bewerkelijk vanwege de details die een totaalplaatje mooi maken.
Daarin ben je al flink op weg, als ik dat kan stellen 🙂

Even wat persoonlijke visies :
1] de opgerolde tarp rechts is teveel afgeplat. Die mag wat bolliger.
2] de track-links mogen bewerkt worden met een 6b-potlood aan de randen.

Blijf vooral doorgaan met de details ... dat maakt zo'n halftrack juist mooi !

groet
Johannes

Dames, heren,

ik denk dat deze wel klaar is. Denk ik.
Er mist nog iets aan, maar ik weet niet precies wat. Vooral een figuur erin, vermoed ik.
Moet een officier zijn in vroeg Wehrmacht-tenue, en die heb ik momenteel niet.

Alweer een kit afgerond die me jarenlang triest stond aan te staren.

231-3157_IMG.JPG

Mg achterin en helmen toegevoegd. Muffler iets laten roesten.

231-3159_IMG.JPG

Het dekzeil heb ik zo gelaten. Het is maar een zeil, niet noodzakelijk het dekzeil voor de hele bovenkant.
Alvast stof en vuil op onderstel aangebracht.

231-3143_IMG.JPG

Dit is m'n eerste Duitse voertuig waar veel ruimte was om binnenin spullen aan te brengen. Veel meer werk dan een standaard tank, dus.

231-3161_IMG.JPG

De jerrycan heb ik niet op de fender geplaatst, maar in een rek achterop de deur.

231-3145_IMG.JPG

Diverse spullen; appeltjes, blikken, PPSh...

231-3151_IMG.JPG

Andere kant ook. Krantje, dozen, brood...

231-3154_IMG.JPG

Ik was niet blij met de oude dekenrol en heb die vervangen door een opgerold camo-net. Dat zit er nét op en wil ik nog iets meer accenten geven.
De constructie van het camo-net gaf nog een apart scheikunde-momentje, overigens. Het is verbandgaas. Toen ik een en ander fixeerde met secondenlijm, werd het ding SUPER-heet. Ik had het niet in de gaten, maar brandde bijna m'n vingers, zo heet werd het rolletje. No shit; de rook kwam eraf.
Zijn er chemici die dit kunnen verklaren? Verbandgaas en cyanoacrylaat? Anders ga ik nog eens Googelen...

231-3156_IMG.JPG

Er komt nog een staand figuur in. Er zit natuurlijk al een bestuurder in, maar die is alleen zichtbaar als je echt in het voertuig duikt.

De kleuren zijn een beetje flets. Het model is in werkelijkheid levendiger.

Opmerkingen welkom. Altijd leerzaam.

Groeten.

Da's een mooie 251 geworden Antonie !
Figuurtje achterin zou 'm wel staan ja.

Je vroeg je af :
De constructie van het camo-net gaf nog een apart scheikunde-momentje, overigens. Het is verbandgaas. Toen ik een en ander fixeerde met secondenlijm, werd het ding SUPER-heet. Ik had het niet in de gaten, maar brandde bijna m'n vingers, zo heet werd het rolletje. No shit; de rook kwam eraf.
Zijn er chemici die dit kunnen verklaren? Verbandgaas en cyanoacrylaat? Anders ga ik nog eens Googelen...

Een stukje stof of zo'n net geeft CAlijm eigenlijk ontzettend veel grip.
Zoveel grip dat alle lijm ineens wil uitharden. De chemische reactie kan dan dusdanig intens
zijn dat er genoeg warmte vrijkomt om de stof te laten ontvlammen.
Heb dat zelf ook eens ondervonden met 1 druppel CA op een broche van laagjes stof waaraan ik een veiligheidsspeld wilde lijmen.

Het is dus mogelijk om brand te stichten met superlijm 😱

onbrandbaar groetje 😉

Dit komt door het soort reactie wat de lijm doet uitharden.

Hiervoor is water nodig, wat normaal gesproken in een dun laagje overal op aanwezig is door de vochtigheid van de lucht. Sommige materialen echter iets minder dan andere waardoor deze wat slechter te lijmen zijn. Oplossing is vaak om even op het onderdeel te ademen (vochtige warme lucht) of zelfs even met een kwastje met wat water te bestrijken.

Bij "normale" lijmen is het vaak verstandig om alles goed vetvrij te maken, maar als je dit bij gladde materialen (bijvoorbeeld plastic en metaal) doet met een alcohol/ipa/aceton, dan verwijder je ook het dunne laagje water op het oppervlak. Gevolg: CA houdt niet goed op het oppervlak.

Deze reactie is echter niet alleen selectief voor water (H2O), maar werkt ook met (-OH) groepen in een materiaal. Laat nu biologische materialen/moleculen zoals leer, katoen, hout, huid etc veel van deze groepen hebben. Hierdoor verloopt de reactie dus behoorlijk goed, gevolg is dat de temperatuur omhoog gaat, waardoor de reactie nog sneller gaat, enz. Waardoor deze dus een beetje uit de hand kan lopen.

Terug
Bovenaan