Tamiya SDkfz 223 -3D printed parts 100% done-

Dag, gestart met een heerlijke "oude" kit; de SDkfz 223 van Tamiya.
Wat resin gebruikt voor het interieur, hier & daar een beetje aftermarket en vleugje scratchwerk.
Verder gewoon recht uit de doos en dat voor een kit uit 1975. 😱

Kfz_223_00.jpg

Kfz_223_01.jpg

Massel,
Marcel.

Re: Tamiya SDkfz 223

Hoi Marcel, 't blijft een prachtkar die 223 !
Gaat-ie van RUDD RODP (Recht Op De Plank) ? of wordt 't een diootje wellicht ?

Veel plezier met de paintjob !

vrolijk groetje 😀
Peter

Hoi Marcel,

Strak gebouwd en leuke eigen toevoegingen. Overweeg nog eens om het camo net te vervangen voor een opgerold stuk zeildoek. Camo netten werden volgens mij niet of nauwelijks door de duitsers gebruikt.

Groet,

Erik

Hoe ver ben je met je project ?
Hijs nog steeds in deze status. Ben ff met wat andere plastic/resin zaken bezig.
Gaat-ie van RUDD RODP (Recht Op De Plank) ? of wordt 't een diootje wellicht ?
Hoi Peter, hij komt in een diootje met gecrashte zwarte Huricane in North africa. 8)

..waarmee heb je het blad van je spade/schep geschilderd?
Uh, deze is nog ongeschilderd. 🙄 Ik neem aan dat je die (hijack) van Danny bedoelt?
Overweeg nog eens om het camo net te vervangen voor een opgerold stuk zeildoek.
Mm, niet dat historische correctheid mij echt interesseert maar een zeil is wellicht mooier. Is de moeite van het proberen dus wellicht waard. 🙄

Massel,
Marcel.

Re: Tamiya SDkfz 223 -airbrush laag-

Ziet er erg goed uit Marcel! Mooie kleurvariatie heb je weten aan te brengen. Prima basis om mee verder te werken.

Misschien kan je nog wat met de jerrycans doen zodat deze er nog wat uitspringen. Ze zien er nu uit alsof ze gespoten zijn terwijl ze op de 223 zaten. Precies wat je hebt gedaan 😉

Ben benieuwd naar het vingete met de Hurricane!

Groet,

Erik

So far, so good Marcel ! óp naar de volgende bewerking...

vers gespoten groetje 😀
Peter

Alles gedaan met Liquitex & Schmincke inkt.
Veel werk maar de kop is er af.

Massel,
Marcel.

Hoi Marcel, allereerst petje af! Maar... wat voor soort 'inkt' is dat, Liquitex & Schmincke, (heb wel even gegoogeld, maar zie geen gebruikerservaringen)
wat is het verschil met bijvoorbeeld Vallejo?

groet, Peter

Re: Tamiya SDkfz 223 -Verwering-

Hoi Peter, tegenwoordig gebruik ik (los van wat pigmenten etc..) eigenlijk alleen nog maar acryl inkt voor de verwering.

Basis zaken airbush of schilder ik met acryl verf(Vallejo, Tamiya & Games Workshop) en nadat ik deze in de vernis heb gezet doe ik de washes en verwering etc.. met inkt.
Deze inkt breng ik onverdund of verdund aan met water waarna ik zaken kan blenden met Tamiya X20A verdunner.

Inkt werkt wat mij betreft veel beter dan olieverf daar het pigment dekkender is, het verwerkbaar is met water (dus fijn voor je neus en relatief goed voor je penselen) en het nog redelijk lang corrigeerbaar is.
Sommige kleuren drogen wat harder uit dan andere maar de hoofdkleur die ik gebruik Transparent burnt umber is enorm lang verwerkbaar. (M.a.w.; deze lost na maanden nog redelijk goed op met Tamiya X20A verdunner)
heb wel even gegoogeld, maar zie geen gebruikerservaringen
Nope, er zijn nog weinigen die hiermee werken. Tja... ieder zijn ding, ik zweer in ieder geval bij inkt zoals je kunt zien bij al mijn recente modellen.

Massel,
Marcel.

Heel gaaf gedaan. Nog gemotiveerder om komende bouwavond goed op te gaan letten 😀 Welke kleur heeft het interieur gekregen?

gr Bas

Ha die Marcel,

Mooi, hier gaat mijn hart sneller van kloppen. Ik vind het geel dat naar Orange neigt in ieder geval zeer origineel. Het is een kleur die ik niet snel aangedurft zou hebben maar die hier heel mooi uitpakt.

Op een ander forum heb ik in reactie op een model van John Tolcher geschreven dat zijn model (een BT-7) voor mij de bevestiging was dat een goede aangebrachte verwering zeer inspirerend kan zijn. Dat geldt hier zeker ook. Heb destijds n.a.v. jouw M5 (M3 ?) eens Liquitex inkten aangeschaft. Nu bij het zien van deze 222 bekruipt me de zin om met de verwering van mijn Shermans aan de slag te gaan.

Komt 'ie nog steeds op een dio met gecrashte Hurricane? Ik blijf 'm in ieder geval volgen...

Groeten, Richard.

Gracias mannen.
Welke kleur heeft het interieur gekregen?
Gebroken wit in een fllinke wash sauce. 8)
Mooi, hier gaat mijn hart sneller van kloppen. Ik vind het geel dat naar Orange neigt in ieder geval zeer origineel. Het is een kleur die ik niet snel aangedurft zou hebben maar die hier heel mooi uitpakt.
Thnx Richard, goed om te horen.
Komt 'ie nog steeds op een dio met gecrashte Hurricane?
Helaas niet, heb daar een bouwfout voor gemaakt. 😕 Ik had dan namelijk het bestuurdersdeurtje open moeten zetten. Moeten is een groot woord want het kan dan nog steeds maar wilde 2 ventjes naar de Hurricane laten rennen de heuvel af. Ik heb inmiddels een ander idee met vliegtuigresten en die zal ik hier zsm posten.
Setting met Hurricane ga ik doen met een Dingo scoutcar zodra ik met deze klaar ben. 😀 Dus het idee is in ieder geval niet de prullenbak in en heb zowel de Dingo als Hurricane kit hier in de kast.

Inmiddels wat verder met de verwering.
Op de voorkant, randen van de fenders, tools & rechter uitlaat na ben ik volgens mij met de verwering van dit deel klaar.
Begin ook wel wat chipping moe te raken.

c11_05.jpg

c11_10.jpg

Meer fotos hiero.

Massel,
Marcel.

Wederom prachtig werk! Ik ben fan van je stijl met inkt. Ik vind dat persoonlijk veel strakker lijkt het wel. Buiten het feit dat het een stuk gezonder is!
Maak je de regenstrepen ook met inkt? Dat lijkt me namelijk een lastig techniek. En de washes, verdun je dat nog met X20A?

En ik merk op dat je de details met een grijstint hebt ingelijnd? Ik vind het namelijk veel natuurlijker dan met een donkere wash, of ben ik nou gek? (dat sowieso 😛 )

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat en stiekem sta ik te popelen om mijn Sgt York ook the weatheren met inkt (heb het al in huis!). Maar dat moet nog even wachten helaas..

Groet,

Hilbert

Thnx mannen!
Maak je de regenstrepen ook met inkt? Dat lijkt me namelijk een lastig techniek. En de washes, verdun je dat nog met X20A?
Yep ik doe alles met inkt zowel de washes, streaks, chips etc... en alles verdund met water en-of Tamiya X20A.
En ik merk op dat je de details met een grijstint hebt ingelijnd? Ik vind het namelijk veel natuurlijker dan met een donkere wash, of ben ik nou gek? (dat sowieso 😛 )
Ik gebruik voor het inlijnen zowel donkere als lichte washes. In de basis start ik altijd met een donkere pinwash. Daarna breng ik meerdere lichte pinwashes aan. Afhankelijk van de plek op een voertuig maar ik deze sterk of subtiel. Lichte washes leg ik vooral op delen die omhoog gericht zijn, dus waar stof zich ophoopt en blijft liggen. Resultaat is dat je model echt gaat leven door zowel lichte als donkere effecten.
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat en stiekem sta ik te popelen om mijn Sgt York ook the weatheren met inkt (heb het al in huis!)
Ah ben benieuwd! Zorg wel dat je je model goed in de vernis zet. Er zijn uiteraard meerdere goede vernis soorten maar ik gebruik vrijwel altijd Purity Seal van de Games Workshop.

Hiero nog 2 close ups:

c11_12.jpg

c11_11.jpg

Massel,
Marcel.

Re: Tamiya SDkfz 223 -Verwering details-

Dag, ik ga deze KFZ 223 niet zo maar op een plank zetten dus ben ik ga denken over een setting.

Ga hem "ergens" in Noord Afrika plaatsen met aan weerszijde wat brokstukken van een vliegtuigwrak en wel een Savoia Marchetti SM.79.
Burnt-out-Italian-SM-79-bomber.jpg

Nu kan ik 7000 meter Evergreen strips gaan kopen en dan gaan scratchen maar dat zie ik dus niet zitten.
3D printen lijkt mij hier dus een goede optie daar het veel copy paste werk betreft.
Ik ga een stuk staart maken en een stukje romp.
Ben nu met de staart bezig en dat is behoorlijk wat werk en lang achter de comp zitten is minder leuk dan achter je werktafel.
Maar dit gaat denk ik wel sneller dan scratchen van evergreen. 😕

Kfz_223_06.jpg

"Teken" eerst alles in lijnen en met kleuren heb ik aangegeven wat ribben worden, wat strips worden en wat pijpjes worden.
Zit ook wat bedrading etc.. maar dat doe ik wel met echt draad later, als in => dat ga ik niet laten printen.
Denk dat ik hem in goede staat laat printen en dan voor het vignetje in brokstukken knip.
Anyway..

Zal hier later wat meer 3D stuff posten in de Twenot 3D thread.

Massel,
Marcel.

Re: Tamiya SDkfz 223 -Dio setting-

Dit gaat weer heel mooi worden. Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. Voordeel van zo'n wrak is dat het ook niet superstrak uit de printer hoeft te komen, waardoor het simpeler is qua positionering etc, Uiteraard kun je altijd bij Niels aankloppen voor wat advies tav dit onderwerp.

tot volgende week, Bas

Marcel, zeer mooi gedaan !! jouw verwering van de pantserwagen... pet af...kaak op de vloer... 😛
Die inkt die je gebruikt, heb je bewust die merken uitgezocht ? of zijn andere soorten inkt wellicht net zo bruikbaar ?

Eigen stukje 3D arbeid voor een dio... mooi man ! ben benieuwd...

have fun 😀

Peter

Marcel.

Ik kan je verterllen, je hebt de techniek schitterend onder de knie met de inkten. Ik heb het zitten proberen maar het is behoorlijk lastig om een mooi vloeiende lijn te krijgen. Nu snap ik wel dat het oefening is. Maar ik heb toch meerdere dingen geprobeerd. Namelijk:

- Verdunt met water
- Verdunt met X-20A
- Combinatie van beiden.. Maar dat werkt al helemaal niet..
- Ondergrond vochtig gemaakt met X-20A of water en bovenstaand toegepast. Maar nog vloeit het niet lekker. What's your secret? 😳

Groet,

Hilbert

PS, ik gaat gewoon verder zitten kliederen.

Die inkt die je gebruikt, heb je bewust die merken uitgezocht ? of zijn andere soorten inkt wellicht net zo bruikbaar ?
Ik zocht destijds een inkt waarmee ik figuren kon inlijn en per toeval ontdekte ik dat deze oploste in combinatie met Tamiya X20A verdunner. Voor de 223 gebruik ik ook aerocolor van Schmincke en ofschoon dat de pigment van deze ook erg goed is laat zich deze toch minder lang verwerken. Ik weet overigens niet hoe het met de andere kleuren zit van dit merk. Kan goed per kleur verschillen. Liquitex werkt in ieder geval erg goed. De enige kleur die je iets langer kunt verwerken is Neutral grey value 5.
Ik neem aan dat andere acryl inkt ook "gewoon" werkt maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
What's your secret?
Tja, ik lijn eigenlijk net zo in als met olie maar wel een 5cm bij 5cm max tegelijkertijd. Daarna blend & corrigeer ik die lijnen met Tamiya X20A. Wat werkt er precies niet? Als ik dat weet kan ik je wellicht tips geven.
Petje af voor deze realistische verwering Marcel en ook ik kijk geweldig uit naar de verdere werking in 3D..
Thnx Danny! Met een beetje massel is het 3D model vandaag af en kan ik hem dus nog voor dit weekend uploaden.

Grt,
Marcel.

Hoi Marcel,

Het probleem wat ontstaat is dat ik de inkt er in moet schilderen. Het vloeit of totaal niet of het vloeit te goed. Als het niet vloeit dan schilder ik het erin en werk ik het weer bij met een vochtig penseel, resultaat is dat het overgrote deel weggeveegd wordt en er feitelijk niks meer blijft zitten (of zeer minimaal dat bijna niet zichtbaar is). Als het te goed vloeit dan verspreidt het zich te veel, waardoor het niet lekker in de kier, hoek of detail wil blijven zitten. Er ontstaat dan een hele kring wat uitvloeit..

Ik vermoed dat het te maken heeft met de oppervlaktespanning van het water, waarmee de je de inkt verdunt.

Groet.

Hilbert

Ik vermoed dat het te maken heeft met de oppervlaktespanning van het water, waarmee de je de inkt verdunt.
Yep, dat is het probleem. Daar je blijkbaar het geheel goed in de vernis hebt gezet moet je eens proberen om de inkt onverdund aan te brengen. Even laten drogen een daarna corrigeren & blenden met Tamiya X20A.
Dat zou moeten werken, althans bij mijn projecten werkt dat. En ja, acrylic inkt is geen wondermiddel of heilige graal, je zult net zo goed moeten zweten als met olie e.d.
No pain no gain was het toch? 8)

Marcel.

Zo, dit was een van de meest intense schilderwerkjes tot nu toe en ben blij dat ik dit achter de rug heb.
Werd er een beetje lijp van. 😕

c11_16.jpg

Kfz_223_12.jpg

Zie, nu ik de foto's goed bekijk, nog wat on-gechipte plekjes maar dat doe ik wel als hij in het diootje staat, ben nu ff klaar.

Als hij straks in het diootje staat bekijk ik nog of hij stowage e.d. nodig heeft.
Vind het jammer om het chipwerk nu te bedekken.
Een ventje komt er in ieder geval wel op.
Ook dust ik hem onder nog wat als hij straks in het diootje staat.

Meer pics hiero.

En nu wachten op die print robot...

Massel,
Marcel.

Re: Tamiya SDkfz 223 -Paintjob done-

Mooi werk, Marcel! Ik heb er vrijwel niets op aan te merken, alhoewel ik persoonlijk nog wat extra roeststrepen en vuillopers had aangebracht om het geheel nog wat interessanter te maken. Verder zou ik wel wat stowage toevoegen om de zandkleur wat te breken. Maar dit alles is persoonlijke smaak, of course. 😉

Later!

MvC

Bedankt Maarten.
alhoewel ik persoonlijk nog wat extra roeststrepen en vuillopers had aangebracht om het geheel nog wat interessanter te maken.
Je mist wellicht nu nog een duidelijke eyecatcher en dat klopt, althans dat heb ik ook.
Dit wagentje gaat straks een geheel moeten vormen met een ventje die op de toren zit en het ondergrondje met een deel van een vliegtuigwrak. Het is dus belangrijk, in ieder geval voor mij, om nu al rekening te houden met het feit dat het straks een "lekker" geheel moet gaan worden. Als in; als ik in dit stadium al voor een full blown vehicle ga dan kan dit gaan conflicteren met het figuur en/of de rest van de setting. Dat is dus ook een van de redenen dat ik stowage nog even weg heb gelaten en wellicht weglaat.
Verder houd ik mijn vehicles graag wat schoner en vind ik overweathering echt een valkuil die vaak uitmond in een brei. Puur persoonlijk natuurlijk. 8)

Massel,
Marcel.

Prachtig Marcel
bravo3_zpscccea427.gif

Pas maar op met roeststrepen op deze...
Ook al kan er genoeg vocht aanwezig in zijn tropische gebieden.
het droogt ook snel op, zeker in kaal en hot woestijnland.

Roeststrepen zou kunnen, maar dan kort en subtiel denk ik,
Misschien iets roeststof op plekken waar metaal tegen metaal juttert ?
Bijvoorbeeld daar waar jerrycan- bodems het draagrek raken.

slechts mijn stuiver, want ik vind de 222 goed zo.

roestvaste groet 😉

Thnx Peter voor de comments.
Zodra hij in het diootje staat kan ik nog eventuele tweaks uitvoeren.
Nu dus eerst verder met het dio.

Zo, die 3D prints zijn op 2 onderdelen na eindelijk klaar.
D#mn, das toch wel vet! Het grote horizontale deel is niet voor 100% goed uit de print gekomen maar goed zat voor een wreck. (Mist een klein stuk rib aan de uiterst rechter kant. (Links op de foto)
Op de deeltjes zit een zeer lichte korrelige structuur die je met de vinger of penseel er redelijk goed kan afvegen. Ik laat die echter zitten want dit is een perfecte roest structuur voor het wrak. 😎
Ik weet het aluminium roest niet dus laten we het op een "verweerde"structuur houden zoals op dit voorbeeld.

Effe een snelle dryfit:
c11_23.jpg

Details:
Kfz_223_14.jpg

Kfz_223_15.jpg

Kfz_223_16.jpg

Meer pics hiero onderaan de pagina.

See ya,
Marcel.

Re: Tamiya SDkfz 223 -3D printed parts 85% done-

Schitterend Marcel ! 😱 en tevens mooi voorbeeld weer dat laat zien hoe
3D printing juist kan toevoegen aan de "reguliere" modelbouw 😛

Dat losse eindje kun je misschien een beetje buigen.
Wellicht nog wat meer verbuigen hier en daar voor extra crash-schade ?

happy modelling 😀

Peter

Ha die Marcel,

Ik kan niet anders dan het met Peter eens zijn: dit is (net als het werk van Niels trouwens) zeer inspirerend! Ik verheug me nu al op het dio! Keep us posted...

groeten, Richard.

Gaaf man, dat 3D printen is zeer goed gelukt. Succes met de volgende stappen

Net nog een linkje gevonden over een vliegtuig wrak
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2142300/Crashed-plane-Second-World-War-pilot-Dennis-Copping-discovered-Sahara-desert.html

Erg gaaf om te zien dat zo'n ding te zien na zoveel jaar in de woestijn.

Thnx mannen.
Dat losse eindje kun je misschien een beetje buigen.
Wellicht nog wat meer verbuigen hier en daar voor extra crash-schade ?
Yep, ik ga zeker hier en daaer nog wat verbuigen daar het een wrak is. Dat ribbetje dat eruit is is dus geen enkel probleem.
Net nog een linkje gevonden over een vliegtuig wrak
Das een bekende en opmerkelijk goed bewaard gebleven. Er liggen daar volgens mij nog echt tig wrakken onder het zand maar ook nog tig mijnen. 😕

Massel,
Marcel.

Dan vinden jullie dit ook vast een leuk topic..
http://www.damninteresting.com/the-remains-of-lady-be-good/
In een Toen en Nu wordt hier nog dieper op ingegaan.
Leuk detail dat de motorolie in 1 van de motoren nog steeds bruikbaar was na al die jaren zon...

Maar terug naar Marcel ga vooral door met bouwen van dit dio...(genieten)

Herman

Het geraamte is erg goed gelukt Marcel. Ga je ook nog restanten van de buitenkant van het vliegtuig aanbrengen zoals op de originele foto ?

Groet, Roger

Dan vinden jullie dit ook vast een leuk topic..
http://www.damninteresting.com/the-rema ... y-be-good/
In een Toen en Nu wordt hier nog dieper op ingegaan.
Leuk detail dat de motorolie in 1 van de motoren nog steeds bruikbaar was na al die jaren zon...
Ge-crashte vliegtuigen en dus wrakken hiervan vind ik sowieso mooie objecten.
Hier een overload aan inspiratie foto's daarvan:
http://www.flickr.com/search/?w=76860323@N02&q=wreck
Een miljoenmiljard dio ideeen dus. 8)

Ga je ook nog restanten van de buitenkant van het vliegtuig aanbrengen zoals op de originele foto ?
Hoi Roger, dat bepaal ik pas als hij eenmaal in het dio ligt. Ik denk nu dat hij dat niet nodig heeft maar wie weet. Heb nog wel ideetje met canvas & een airframe maar dat is totaal wat anders.

massel,
marcel.

Voila, de 2 missende onderdelen zijn inmiddels ook binnen en de staart is kompleet.
Nu moet ik gaan bekijken hoe ik dit ding in het diootje ga leggen en waar ik hem ga knippen.
Had van te voren ook wel een schets kunnen maken maar schets liever met de "echte" onderdelen. 8)

Kfz_223_19A.jpg

Massel,
Marcel.

prachtig werk zo

werd getriggerd door de 3D printed parts en was niet teleur gesteld.
dit laat erg mooi zien wat een beetje inspiratie, inzet en techniek samen kan uit broeden.

He Marcel,

tof werk wederom. Je verfwerk met de inkt vind ik ook inspirerend om te zien. Heb alleen een flinke bups olieverf liggen, dus switchen wordt 'm niet. Maar heb, ook vanwege de gezondere luchten, olieverf op waterbasis aangeschaft. Geen idee nog hoe en wat, maar dan is het maar vast in huis ... 😉
Ik ben wel benieuwd, wat maakte deze verfjob zo intens?

Groeten, MartinD

Terug
Bovenaan