Tamiya - Panther Ausf. A (1/35)

Afgelopen Zaterdag ben ik op de Twenot stand voor de Beurs in de IJsselhallen in Zwolle begonnen met de 1/35 Panther Ausf. A van Tamiya.

Met de volgende doos
panther01.jpg

de inhoud stelt eigenlijk niet zoveel voor, pasvorm is redelijk goed, weinig sinkholes, hier en daar wat flash. Maar voor 20,95 kan j niet klagen 😉
panther02.jpg

Na twee dagen plakken het volgende resultaat.
De loop was heerlijk om aan te werken *kuch*, maar er uiteindelijk toch een presentabele loop van kunnen maken.
panther03.jpg

panther04.jpg

panther05.jpg

panther06.jpg

Altijd leuk zo'n tamiya bouwdoos, zit lekker snel in elkaar en ziet er nog goed uit ook. 8)
in vergelijking met een dragonbouwdoos stelt de inhoud inderdaat niet veel voor, maar dat heeft wel zijn voordelen naar mijn idee 😉
Ik vind hem heel netjes gebouwd dus veel succes met de volgende stappen zou ik zeggen 😀
( PS. zit dat gereetschap nou al vast aan je model?, zo ja, is dat dan niet moeilijk om naderhand te schilderen 😕 ik doe ze namelijk altijd na het spuiten op het model 😕: )

Gr, simon 😉

Nou Michel, veel sterkte 😱

Ik hoop dat je de nieuwere Tamiya en Dragon kits niet kent, want dan zie je hoe jaren 70 deze kit is 😉 Gewoon lekker uit de doos bouwen en niet te moeilijk doen met updates set. Is ie niet waard.

Zimmerit, zimmerit!

@Simon
Ja, ik had het gereedschap er al opgeplakt voordat ik er erg in had.
Ik ga mijn best doen, maar als de meeste mensen zeggen dat het handiger is eraf, dan sloop ik em er weer af.

@Niels
Nee, ik was ook niet van plan om er al te veel meuk op te plaatsen, daar heb ik mijn Dragon Panther voor 😉
Maar, hoe bedoel je jaren 70...dat de nieuwere kit nog veel beter en fijner is? Vast wel, want met de tijd komt meestal vooruitgang.

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik de achtergrond info nog niet heb opgezocht van de Panther Ausf. A. Ik weet ook niet of deze al wel Zimmerit had.

Michel Caudron zei:
@Simon
Ik ga mijn best doen, maar als de meeste mensen zeggen dat het handiger is eraf, dan sloop ik em er weer af.

Oplaten heeft zeker zijn voordeel. Zo moet je de gereedschappen niet vasthouden met een pincet of dergelijke. Je kan dan ook niets beschadigen. Het hangt af van wat je zelf leuk vind. Ikzelf plaats alles op mijn model voor het schilderen. Anderen (Mario Eens b.v.) vinden het beter om de gereedschappen appart te schilderen en ze later toe te voegen (werkende PE klemmen vereist...!). Indien je voor het laatste kiest moet je wél erg opletten met lijm. Het kan de verf weer aantasten(witte houtijm is een goede keuze)...In het andere geval moet je wat netter en nauwkeuriger werken met de verf 😉

Mooi begin,
Staf

Michel, wat Niels bedoeld zijn de vereenvoudigde details en de dimensionale fouten in de kit, om het maar niet over de tracks te hebben... Het zou trouwens een late A moeten voorstellen, en die hadden wel degelijk zimmerit. De gereedschappen kun je eenvoudig schilderen door er een stukje papier achter te steken, dan knoei je niet snel op de tank zelf 😉
Jan 🙂

Ik vind het er goed uit zien en dat voor zo'n oude bouwdoos!
Kan zeker niet mee met de giettechnieken van tegenwoordig,maar ga zo door je kan er zeker wat mooi's van maken(je bent in ieder geval al goed op weg). 😀

Ah ok, dank je.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit leuker vind dan mijn Renault UE Stuka Zu Fuss, maar goed die is ook bijna af.

Ik heb al wel gemerkt dat het nog niet alleemaal 100% is, ik ga de uitlaten nog even uitboren en ik heb die beugels toegevoegd, de gaten in de mantel uitgeboort. Verder ga ik de hull dicht maken, want die is standaard open en de motor-optie dichtmaken.

Michel Caudron zei:
@Simon

@Niels
Nee, ik was ook niet van plan om er al te veel meuk op te plaatsen, daar heb ik mijn Dragon Panther voor 😉
Maar, hoe bedoel je jaren 70...dat de nieuwere kit nog veel beter en fijner is? Vast wel, want met de tijd komt meestal vooruitgang.

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik de achtergrond info nog niet heb opgezocht van de Panther Ausf. A. Ik weet ook niet of deze al wel Zimmerit had.

Yep, ik heb het Osprey boek en daar staat ie zo in met Zimmerit, niet bij de laatste versie(s) geloof ik.

Michel,

Snap je nu ook wat ik bedoelde 8)😉 ... maar goed, het is ook wel eens lekker om gewoon iets te bouwen. Die M1A2 SEP van mij is echt zo'n beurs/bouwavond project met die miljoenen onderdelen 🙄

Greetz, MartinD

Waarom ik nou een duitse tank bouw of waarom ik zo'n oude kit bouw? 😛
Maar inderdaad, gewoon lekker simpel RUDD met een paar aanpassingen.

de gaten in de bodemplaat zijn nu dicht, nu nog mooi afwerken.
als ik wat meer te tonen heb dan plaats ik wel foto's, want foto's van alleen een bodemplaat die je dichtmaakt met stynene en putty is niet zo spannend 😉

Zo afgelopen paar dagen weer bezig geweest met mijn Panther.

Nu zit ik met een klein vraagje.

ik heb de uitlaten uitgeboord en deze voorzien van een scheider zoals deze foto
v05.jpg

maar ik had de referentie foto niet bij mij tijdens het bouwen en heb toen iets teveel gedaan. wat vinden jullie, de scheiders in de twee kleine uitlaten laten zitten of echt weghalen?
panther07.jpg

en dit zijn een paar andere dingetjes.

Zelf geknipt gaas van een fijn filter
panther08.jpg

Het kijkvenster in het echt
v06.jpg

Het kijkvenster op het model
panther09.jpg

zo goed mogelijk geprobeerd na te maken.
panther10.jpg

panther11.jpg

en geprobeerd die lelijke openingen dicht te maken met een stukje styreen erin als 'glas'.
panther13.jpg

panther14.jpg

panther12.jpg

gaasjes/filters

Hallo Michel,

Dit was zo'n dertig jaar geleden één van mijn eerste tanks.... 8) . Vind het daarom leuk om te zien dat iemand dit beestje probeert op te leuken zonder al te veel kosten. En daarin slaag je aardig 🙂 .

heb wel een vraagje: waar zijn de roosters op het achterdek van gemaakt (en waar haal je dat spul 😈 )?

Keep up the good work!

groeten, Richard.

Heej Richard,

Dank je 🙂
je ik probeer inderdaad hier een leuke tank van te maken door simpele huis, tuin en keuken upgrades, zeg maar de basic upgrades voor dat we verslaafd raakten aan PE ed 😉

dat gaas van het achterdek voor de roosters is een filter voor een plastic extruder, een industieële machine waar ze plastic korrels smelten en onder hoge druk (300bar) plastic spuiten voor het maken van plastic folie of plastic zakken, deze zijn er in drie soorten grof, middel en fijn en dit is de middel 😉....de fijnste is echt debiel fijn, weet niet of je ergens zulk fijn gaas kan krijgen. tevens zou ik ook geen idee hebben hoe je eraan komt, behalve als je in zo'n fabriek werkt of iemand kent die er werkt 😉

Ik heb het gaas zelf op maat geknipt en steeds bijgewerkt totdat ik de gewenste vorm kreeg. Het spul is beresterk, dus het was aardig wat knip werk.

gaasje...

Hallo Michel,

Laat ik ietwat duidelijker zijn:

Hoe kom JIJ aan dit gaas? Werk je zelf in zo'n fabriek of ken jij iemand die er werkt? Zo ja, zou je dan wat voor ons (ik neem gemakshalve aan dat er meer mensen zijn die hier in geinteresseerd zijn...) willen meenemen (wanneer mogelijk)?

Natuurlijk worden eventuele kosten vergoed.

groeten, Richard.

Ik ben er ooit een keer geweest en kon het meenemen, maar stom genoeg had ik heel bescheiden van elk een velletje meegenomen 🙁

achteraf vond ik het ook stom, maar goed.
Misschien dat er via bepaalde handel wel aan te komen is, ik zal eens kijken.

Kleine toevoeging, omdat ik heb gemerkt dat die tamiya vinyl tracks zo'n 'mooie' pasvorm hebben, heb ik een setje tamiya panther track links gekocht. zijn wel geen friuls, maar dat is ook niet de bedoeling...in ieder geval beter dan die vinyl dingen...misschien kan ze komende kerst in de kerstboom hangen 🙂

203912173_tp.jpg
b_35171.jpg

@Richard

Ik heb een nieuwtje/info/tip voor je. Je bent op zoek naar dat gaas?
Ik was laatst boodschappen aan het doen bij de albert hein en daar hebben ze zo'n spatscherm liggen met precies dezelfde maas als het gaas dat ik heb gebruikt van die filter, voor iets van 3,99, plat en zo rond en groot als een koekepan.

Dus wie weet kan je daar wat mee.

Suc6 😀

Zo deze ook maar eens onder het stof vandaan halen.

Ondanks dat ik weinig gepost heb over deze tank, ben ik er wel tussen de bedrijven door mee bezig geweest.

Het lange wachten was toen de tamiya tracks, al geruime tijd binnen en inmiddels heb ik twee track setjes klaar liggen.

het eerste setje is voor een gedeelte vast gelijmt, toen kwam ik op een ideetje en heb het vervolg flexible. de foto's post ik vanavond.

Nu heb ik een vraag mbt. het verven van de loopwielen ed.?
Wat is wijsheid? de loopwielen erop laten, de tracks eromheen knopen en dan de tracks vast lijmen op de loopwielen, dan de tracklinks vast lijmen en het geheel afnemen en verven wat je ziet.
of de loopwielen los verven en de tracks los verven, dan het setje aan elkaar knopen en klaar?

Zoveel mogelijk de wielen los van het model afwerken en vooral niet alles direct vastplakken wat met wiel te maken heeft. Eerst alle binnenkanten in de verf zetten en dan op elkaar plakken. Vooral de wielen die in het midden vallen. Als je deze 2 helften op elkaar plakt krijg je het nooit helemaal goed qua verf.

Idem met de 2 helften die het verst naar binnen en buiten staan. Tracks in 2 helften proberen te spuiten maar pas op allerhande white spirits etc. want dit soort losse tracks zijn ook kwetsbaar. En vooral goed "droogpassen" voordat je de boel in de verf zet.

JW

dit is tot nu toe een beetje de dry fit van de tracks
bgzwolle-winter-09.jpg

De tracks zelf heb ik als volgt gemaakt.

Alle tracks links voorbereiden. (in het voorbeeld het ik ze niet geschuurd ed.)
tracks-01.jpg

een stuk schildertape/tamiya tape pakken over de lengte van je snijmat plakken op de uiteinden waardoor de bovenkant plakt.
tracks-02.jpg

vervolgens trek je het tape strak door de uiteinden uit elkaar te drukken.
tracks-03.jpg

Dan leg je alle tracklinks op het tape, tel je het aantal links wat je nodig hebt voor je tank (wat meestal op het pakje staat van de track links).
tracks-04.jpg

plak een stuk schildertape/tamiya tape op je snijmat met de lengte van de geplakte track links plus iets extra's.
tracks-05.jpg

meet de binnenste breedte van je tracks op
tracks-06.jpg

je snijdt een evenwijdig reepje uit je tape met die breedte.
tracks-07.jpg

tracks-08.jpg

deze plak je aan de binnenkant van je tracks, druk dit goed aan.
tracks-09.jpg

dan trek je de track los van het schildertape waar je het op geassembleerd hebt.
tracks-10.jpg

tracks-11.jpg

nu heb je workable tracks die je om je gewenste tank kan knopen.
tracks-12.jpg

wanneer je ze om de loopwielen hebt en ze hangen te veel of te weinig door. dan haal je er een paar links of plak je er een paar bij. je kan ze later altijd nog verlijmen.

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft en dat ik niet het wiel opnieuw heb uitgevonden, maar waarschijnlijk wel 😳

Hoi,

heel goede How-to , bedankt , soms zijn het van die eenvoudige oplossingen waar je zelfs niet op zou komen, ik heb tot nu toe altijd met plakband over de buitenkant gewerkt , maar dit is idd veel makkelijker 😳

gr
Helge

nou, dat plakband aan de buitenkant heb ik ook geprobeerd, maar dat werkte niet bij de tracks omdat ze dan gespannen staan aan de buitenkant en buigen niet mee. toen dacht ik van, als ik ze de andere kant op wil hebben moet ik plakband aan de binnenkant doen en dan buigen ze wel die kant op. en dat werkte 🙂

Re: [AFV] Tamiya - Panther Ausf. A (1/35)

Het heeft een tijdje geduurd sinds de vorige update, onlangs wat meer tijd voor modelbouw.

Eerst een paar andere modellen in de primer gespoten en toen bij de panther de randjes om het gaas gemaakt, nu heb ik het gevoel dat ze wat aan de dikke kant zijn...dit is 2mm dik. Wat denken jullie?

panther17.jpg

panther18.jpg

Michel,

Ik zal straks of morgen ff kijken. Volgens mij heb ik nog wel wat grill setjes liggen voor de panther, dan stuur ik er wel één op. Kun je laten weten wat de diameter is? Merken verschillen nogal eens van elkaar.

Groetjes!

Terug
Bovenaan