Tamiya Marder III M [finished]

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans, Bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:35
  3. 120 mm
Hoi allemaal

Hierbij mijn nieuwste uitgebreide project.

Mijn ingrediënten:
Tamiya: Marder III M
Tamiya: 75mm Shells
Tank work Shop: Radio
Friulmodel: Tracks
ABER: fenders
ABER: PE
RB Model: loopje

toevoegingen. Lijm en geduld 😉

De bouw is opzich vrij goed te doen. De Marder laat zich OOTB prima bouwen. De ABER extras zijn over de top en ik gebruik lang niet alles. Alleen de onderdelen die echt een zichtbare toevoeging hebben

IMG_6201.jpg

IMG_6205.jpg

IMG_62061.jpg

IMG_6207.jpg

IMG_6212.jpg

IMG_6209.jpg

IMG_6215.jpg

IMG_6788.jpg

De doeken, over de achterste kogels zijn gemaakt met magicsculp.

Begin weathering
Basislaag met Tamiya Acryls Dark Yellow en Deck Tan voor de highlights.
De weathering zoals hier te zien is komt van een wash van zwart en burn umber.

IMG_68091.jpg

IMG_6806.jpg

totaal plaatjes
IMG_6811.jpg

IMG_6812.jpg

en zoals het interieur er nu voorstaat

buitenkant
IMG_6819.jpg

IMG_6818.jpg

Interieur
IMG_6820.jpg

IMG_6821.jpg

IMG_6822.jpg

IMG_6823.jpg

Nog wat laatste dingen bijwerken 😉 zoals de doeken meer diepte geven en de kogels netjes afschilderen

De afwerking wordt een een whitewash over dark yellow. Ik wil hiervoor de hairspray techniek gebruiken aangezien ik hier al fantastische resultaten mee heb gezien.

groet Martin

Re: [WIP] Tamiya Marder III M

He MartinV,

Strak werk. Dat vergt nogal wat planning zo te zien.
Je hebt wel gelijk over ABER PE, dat is soms over the top. De fenders voegen zeker wat toe.
Alleen het aandrijfwiel, dat is van Friul? Hij lijkt me nogal grof qua detail eerlijk gezegd.

Groet, MartinD

Bedankt Martin D,

Ik ben nog steeds bezig met de planning, welk onderdeel al vast te lijmen en welke wanneer geschilderd kan worden.

Ik moet de friul aandrijfwielen wel gebruik omdat de tracks er anders niet omheen kunnen, maar ze zijn iets groffer dan de Tamiya variant.

Groet Martin V

Das wel jammer. 🙁
Passen de tanden niet goed, of is het de breedte? Misschien zou je de tanden kunnen bijvijlen zodat het wel past?!

Groet, MD

Ik moet de friul aandrijfwielen wel gebruik omdat de tracks er anders niet omheen kunnen, maar ze zijn iets groffer dan de Tamiya variant.

Groet Martin VShermans

Dat klop Martin, ik had het zelfde voor met mijn Hetzer het komt omdat de sprocket van tamiya 20 tanden heeft tegen over die van friul heeft er maar 19 😉

Cheers,
André

Mooi model, dit! De manier van verweren spreekt me ook erg aan, niet te, en toch duidelijk aanwezig.
Is de radio al af? Ik zou eerlijk gezegd een witte wijzerplaat of een gekleurd knopje verwachten, maar ik heb me nog niet eerder verdiept in hoe zo'n ding er uit zou moeten zien 😳
Complimenten!

Kanne

Bedankt voor de complimenten,

@ Kanne, De radio is zo goed als af. Ik ben bang dat een gekleurd knopje te veel uit het geheel springt, maar ik kan er nog naar kijken

@ Roger, Ik ben van plan de buitenkant dark yellow met een hairspray whitewash te doen. (Een beetje zoals jou Sd Kfz 251 😳 ) Mooi suptiel en een hoog contrast met de schaduw.

Ik heb gister het model in de primer gezet. Ik had een klein foutje gemaakt in de planning waardoor deze stap eigenlijk een enorme uitdaging werd. Door alle PE en uitstekende onderdelen was afplakken geen makkie maar het is uiteindelijk gelukt. En het interieur is niet zwart geworden

Tip voor de volgende keer. :!:
Eerst alles bouwen en in losse onderdelen houden, primen en dan pas het interieur schilderen. 🙄

Voor de dark yellow en whitewash verwacht ik niet te veel problemen.

Re: Tamiya Marder III M [basislaag]

Hoi Martin,de basis ziet er al goed uit!Zorg wel dat je een paar flinke lagen hairspray aanbrengt!.Ik heb deze methode al enkele keren toegepast en heb al een keer meegemaakt dat het wit er bijna niet afging daarom doe ik meestal met een oud model de zelfde handelingen dan weet je zeker dat het goed gaat.

Succes met de whitewash 😉

Groet,

Roger

Bedankt voor de tip,

Ik heb me al redelijk in gelezen over de hairspray techniek. Maar ik zit toch nog met een paar vraagjes.

spuit jij je model in 1 keer helemaal onder de hairspray en doe je vervolgens de whitewash. Of doe je het stukje bij stukje.
In welk tijdsbestek krijg je de hairspray nog los? (bijv na 1 dag of is het dan te lang uitgehard)

Ik heb al een test model klaar staan dus dat scheelt ook.

Ik hou jullie op de hoogte.

Martin

Hoi Martin,

Je kunt gewoon het hele model in 1 keer behandelen.Je hoeft niet bang zijn dat je te veel hairspray er op spuit want het trekt heel snel strak.na een paar minuten kun je de 2e laag al aanbrengen.Ik begin meestal binnen een uur met het verwijderen van het wit maar volgens mij kun je gerust langer wachten. De haarspray gaat pas weer oplossen als je er met lauw/warm water aankomt.

Gr/Roger

Bedankt voor je reactie guy

Roger, bedankt voor je hulp met de whitewash. Vandaag mijn eerste poging gedaan.

ik ben niet geheel ontevreden. het is wel afwachten hoe de rest van de weathering verloopt

IMG_72361.jpg

IMG_72351.jpg

IMG_72323.jpg

IMG_72331.jpg

Groet Martin

Re: Tamiya Marder III M [whitewash]

En weer een stapje verder

De tracks zijn eerst op mijn werk behandeld met Natrium hypochlorid en azijnzuur. Waardoor ze mooi zwart werden. Helaas sloeg het op sommige plekken wit uit.

Thuis maar een paar dikke washes in verschillende bruin tinten gedaan

IMG_72391.jpg

IMG_7238.jpg

IMG_72401.jpg

IMG_72431.jpg

IMG_72421.jpg

IMG_72441.jpg

IMG_72482.jpg

Ziet er goed uit Martin en met verdere verwering zal de buitenkant erg spannend worden. Vrij veel wit nog, maar dat is een keuze en het kan.

Succes verder.

Hoi Martin,

Toch aardig gelukt dacht ik 😉 Het heeft allemaal nog veel contrast maar dat komt wel goed met de washes.
Succes met de volgende stap.

Groet/Roger

Fraai model! Vwb die Aber PE: inderdaad vaak overdone en overbodig. Zou je die set nog gebruiken als je weer aan deze kit zou beginnen? Ik vind vaak alleen de gereedschapklemmen van Aber toegevoegde waarde hebben. Succes met de finish!

grtn,

Vincent

Bedankt voor de reacties.

@ John en Roger, ik ben ondertussen bezig geweest met filters en het wit is een stuk afgezwakt en het contrast minder

@ Vincent, Ik denk dat ik de Set toch weer zou gebruiken. Omdat er toch wel redelijk wat onderdelen zijn die een meer waarde aan het model geven, met name voor het interieur.
Het alternatief van Eduard is misschien iets goedkoper maar toch net iets minder mooi.

Groet Martin

Martin Visser's LAATSTE UPDATE zei:

Waarde collega !

Een inspirerende whitewash heb je gelegd :!:
Zou je deze aub eerstkomende keer naar Utrecht willen meenemen ?
Lijkt me en heerlijkheid om die live te aanschouwen...voorál het interieurgedeelte ! 8)

groetjes Frank

Bedankt mannen,

@ Frank hij gaat zekers mee

@ rest, nog wat detail fotos en geschilderde onderdelen

IMG_72492.jpg

IMG_72502.jpg

IMG_7251.jpg

IMG_72521.jpg

Groet Martin

Gister nog even tijd gehad voor nog wat extra's,

een sleepkabel van eureka xxl een emmer van plusmodel en een munitie kist van dragon.

IMG_72531.jpg

IMG_72541.jpg

IMG_72552.jpg

Re: Tamiya Marder III M [04-09]

hoi martin,

ziet er mooi uit, stimuleerd om ook eens een witte te gaan doen. 😀

1 ding; hoe weet je dat het convooi licht op de linker achterzijde blauw is?? ik dacht dat dit een zwak af geschermdt wit licht was, beetje primciepe van het notek lampje.

gr steven

Bedankt voor de reacties

@ steven, ik heb geen idee welke kleur het licht moet zijn. ik heb een hoop modellen gezien die het blauw hadden dus dat heb ik maar aangehouden

Groet Martin

Hoi Martin, ik volg deze al een poosje en je vakmanschap komt wederom naar voren ook bij dit model!!! De witte cammo is mooi en zeker ook zo laten aangezien ze ooit, voordat ze het veld ingegaan zijn wit zijn geweest! Ik zou de opstap links achter en de handgreep die daarmee samenhangt nog wel wat extra verwering oploslaten. De handgreep is in mijn optiek nog te wit en aangezien vele handjes deze aangeraakt zullen hebben mag ie wel wat meer slijtage hebben.

Ik weet niet of ie nog bemanning krijgt maar persoonlijk zou ik de vloer aan de binnenkant nog wat vuiler maken gezien het vele geloop binnenin.

Blijf hem weer in stilte volgen!!

Gr.JW

Komen er figuren op? In de bak zou het best goed staan, breekt ook de kleuren.

Het ziet er goed uit Martin, deze manier van witwassen volg ik met belangstelling aangezien ik binnenkort ook zoiets ga proberen. Details zijn leuk, geeft toch altijd een stukje extra aan het model.

Succes met de afwerking!
Grtz

Mooi werk Martin!
Whitewash heeft zeer mooi uitgepakt vind ik.
Wellicht zou je de vloer (onder het kanon) nog kunnen voorzien van wat grafiet, stof of hier & daar wat Tamiya smoke, hij oogt namelijk nu nog wat clean ivm de rest.
Verder top tot nu toe.

massel,
Marcel.

Bedankt voor de reacties

hij is zo goed als af, nog wat laatste puntjes aan stippen en nog kijken voor goede figuren maar die kunnen achteraf nog er bij

Alvast sorry voor de vele fotos, maar daar is het een fotoalbum voor toch 😉

IMG_72691.jpg

IMG_72723.jpg

IMG_72732.jpg

IMG_72762.jpg

IMG_72772.jpg

IMG_72782.jpg

IMG_7279.jpg

IMG_72801.jpg

IMG_72811.jpg

IMG_7286.jpg

IMG_72832.jpg

IMG_72841.jpg

IMG_72851.jpg

IMG_72883.jpg

IMG_72872.jpg

Groet Martin

Bedankt voor de reacties

@ Peter, ja het hout is geschilderd met een lichte onderlaag met daarop olie verf.

@ Chris, hij gaat zeker mee naar SMC in oktober

Martin

Hi Martin,

Vette bak, vooral die speaker van de radio, PE neem ik aan? Ik vind ook het hout er uitspringen. Een ding moet je nog corrigeren: er zit nog een sinkmark op het sleepoog vooraan. Wellicht ook aan de andere kant, maar dat is zo te corrigeren.

Grtn,

Vincent

Terug
Bovenaan