Tamiya M4A3 105mm - 19-08 - figuur!!!

crooked for canadian?

Ik vind em zo schoon, in het licht al best mooi, maar zoals mijn voorganger aangeven, het contrast tussen de opgelichtte panelen en de orignele basis is (te) groot, dat geeft een onrealistisch aangezicht, een iets lichtere kleur groen had prima gekund, maar dan op het hele bovendek, iets veranderend in kleurgradient, varierend van lichter bovenop, tot donkerder op de onderkant. verder zou de koepel aan de zijkant wel iets donkerder kunnen zijn, of zelfs orgineel van kleur, met een verbleekte bovenkant.

ik denk gewoon dat groen zich minder leent voor deze techniek, dat is met geel of grijs anders, dat is al vrij licht van zichzelf.

trouwens, moet de tuuter geen beugel?

verder, t blijft een mooi tankje, en laat mijn verhaal gerust aan je langsgaan, het is een advies van iemand die zelf wel denkt te weten hoe het moet, maar eigenlijk ook gewoon niet kan...

Timo

Jeroen Zuiderduin zei:
Is er een reden waarom de witte ster scheef zit?
Ik kreeg hem niet rechter 😕 De Tamiya decals wilden niet echt meewerken dit keer. Veel Set en Sol erop los gelaten, maar hij begon al ietsje te breken. En ja, ik had dan een nieuwe decal kunnen proberen maar dat was al de derde ronde 😉

@Timo: ik heb bewust het paneel rond de bestuurdersluiken en bij het motordek lichter gemaakt, omdat hier de bemanning komt te staan.
Op de koepel zit wel degelijk een lichtere waas. Enne ...
en laat mijn verhaal gerust aan je langsgaan, het is een advies van iemand die zelf wel denkt te weten hoe het moet, maar eigenlijk ook gewoon niet kan...
... daar heb ik me ook wel eens schuldig aan gemaakt 😉 🙄

Kallum
s16.gif

Modulation style in progress 🙂 🙂
De contrasten zijn behoorlijk sterk, maar ik denk dat je een perfecte basis hebt voor de verdere verwering met olieverf. Daarmee trek je alles weer bij elkaar, en wordt het een geheel.
Ik kijk uit naar de volgende update, Jan 🙂

Volgens mij zijn er mensen die geen engels verstaan of niet hebben opgelet 8)
Die contrasten maken nu toch geen ene reet uit. Ik begrijp die opmerkingen erover totaal niet.
Met de verdere weathering trek je het naar elkaar toe.
Ik geloof ook dat deze foto's een project "in progress" laten zien. Dat betekend dat het nog niet af is.

Of je kan er voor kiezen om geheel in 80's stijl verder te klooien en smeert een dikke vieze wash erover, drybrushen en klaar 😉

Martin, je hebt gewoon een goede basis. Ga lekker verder zo.

Robert

Jan, Robert,

Bedankt. Ik heb er inmiddels een verdunde laag Dark Earth en Sand over heen geneveld. Dat heeft al wat contrast verminderd. Het is wel grappig trouwens dat bij een blik op 'ooghoogte' het contrast op de panelen grotendeels verdwijnt. Wanneer je er van boven op kijkt, is het duidelijk.

Dit weekend ga ik beginnen met de olieverf. I'll keep you posted!

Hoi Boris,

Geminimaliseerd? Neuj, dat nu ook weer niet echt. De verwering met olieverf gaat daar wel voor zorgen. Foto's heb ik nog niet, maar die volgen dit weekend. Gezien de weersverwachtingen wordt er toch niet gevoetbald denk ik 🙄 ...

Groeten, MartinD

@Jan: dank u!

@Jurgen: dank u!

@Jacco: dank u!
Ik heb stipjes gezet met de vier getoonde kleuren op de eerste foto. Vervolgens heb ik een brede penseel genomen, en deze in white spirit gedoopt. Daarna de kwast afvegen op een stuk keukenrol en de stipjes uitvegen naar beneden toe. Wil je zien hoe het echt moet? Check dan ff de PDF van Eric Reits of het artikel op www.armorama.com van Adam Wilders 😉
Oh ja, de kleuren zijn Titanium White, Yellow Ochre, Naples Yellow en Raw Umber.

@Maarten: thanks!

Vandaag ben ik rustig verder gegaan. Heb een half uurtje ongeveer gewerkt aan de andere zijkant en het motordek. De Sherman gaat nu de kast in om de olieverf goed tijd te geven om te drogen.

Ik heb slechts twee foto's, de rest was niet zo goed gelukt 😕

Volgende stap is om alle details te schilderen. De gereedschappen hebben al wel een basiskleurtje, maar de stowage nog niet zoals je ziet. Ook de achterlichten moeten gedaan worden.

Groeten, MartinD

Een nieuwe update. Foto's zijn buiten gemaakt, om eens te kijken welk resultaat dat oplevert. Ik ben er niet ontevreden over, maar toch vind ik twee daglichtlampen fijner werken. Je hebt dan wat meer controle.

Zoals te zien is, is er een laag modder op de onderromp aangebracht. De koepel heeft filters en washes gekregen. Volgende stap is pinwashen met stofkleuren.

En een zelfde foto als de eerste, maar nu met de One Step Photo Fix van Paint Shop Pro.

Commentaren zijn zoals altijd van harte welkom!!! 8)

Heuj allemaal,

Geen bericht is goed bericht 8)😉 ... dus ik heb de als afgerond verklaard. Ik heb er een paar washes op los gelaten, het een en ander aan klein werk gedaan. Sokkel is van Jade Miniature Bases.

Op de sokkel komt nog een naamplaatje, vandaar de ruimte die er nog is. Ik heb er voor gekozen om inderdaad geen grondwerk te doen, omdat ik deze een keertje wilde afronden. Misschien dat ik nog wel een figuur plaats op de tank, maar dat gaan we bekijken.

Commentaren zijn van harte welkom!!!

Cheers, MartinD

Ha Martin,

Her en der ietsje grof, maar verder vind ik dit een erg mooi model! Sterker nog, de beste tot nu toe van jou hand naar mijn idee. 😉
Mooi geweatherd en goeie kleuren gebruikt!

Cheers 😀

Ziet er mooi uit Martin.

Ik zou nog eens denken aan een touw om de onderdelen achterop bij elkaar te houden. Na een kuil is alles weg.

groeten Maarten

..die het nog steeds raar vindt een vies (lees erg mooi) voertuig te zien op een glanzende sokkel.

Hey Martin,
Mooie Sherman, lekker stoffig en vuil, misschien iets te, bij het loopwerk.
Ik mis eigenlijk alleen een figuur bij het geheel. Dus zeker doen zou ik zeggen
Maar goed, het kriebelt steeds meer om een Sherman te bouwen.

Succes met het evt. figuur.
Greetz Jacco

Een figuur zou geen verkeerde keuze zijn aangezien het nu vrij monotoon is (wat niks aan je model afdoet overigens) Maar volgens mij doe je nooit aan figuren dacht ik???? You might give it a try... 😀

Cheers

Hoi Martin,

Ziet er goed uit die 105 M4.Touwtje om de bepakking kan zeker geen kwaad.
Ik mis alleen nog het afwaterings gat in de antenne "kuil".Alle andere heb je wel netjes gemaakt. 😉
Gaat de M5 ook gestaag door?Heb gezien dat je al een eind bent opgeschoten.Ik ben nog niet verder dan een deel v/d romp met de wiel stellen.

cheers, Tom

Hey Martin,

ziet er echt goed uit. Geeft mij zeker de motivatie om ook eens een keer een Sherman te bouwen want je laat in ieder geval zien dat een egale kleur niet saai hoeft te zijn.

Discussie of je wel of geen figuur moet bijvoegen ga ik niet me je voeren. Indien figuren niet een sterk punt zijn kan je het beter laten, daar een minder goed geschilderd figuur vaak afbreuk doet aan een mooi gebouwd model. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

In ieder geval mijn complimenten met dit mooie staaltje werk.

Groeten Eelco

Bedankt allemaal!!!

@boris: ik ben er best tevreden. En beste model tot nu toe? Tsja, niet zo moeilijk als je er niet veel afrondt 🙂 ... Een figuur gaat komen 8)

@Maarten: een touwtje gaat nog wel komen denk ik. Dat de Sherman nu op een sokkel staat, is omdat ik verder wel met andere projecten. Deze is (buiten wat kleine dingen) voor mij af.

@Jacco: thanks! Voor het figuur, zie boris.

@eric: thanks! En nog bedankt voor de sokkel. It's been put to good use.

@tom: dat is een goede tip, voor het afwateringsgat. Even nazoeken waar die precies zit. De M5A1 loopt ook lekker. Zal zo foto's plaatsen voor een dioramaopzet.

@eelco: thanks! Er zijn een paar heel goede kits op de markt waar je niet zo veel aan hoeft te doen. Dus ik zou zeggen, gewoon doen.

Heel goed dat er een firguur bij komt. Kleuren vind ik wel mooi. Geen idee of het wel historisch klopt hoor!

Vraagje: Zie ik op de 3e foto een gietnaad over de broekspijp naar beneden lopen?

groeten Maarten

hey,Martin

ik wil je mijn complimenten geven,wat een mooi model !
volgens mij een erg goeie weathering en afwerking.
erg goed.
als je zo al je toekomstige modellen maakt en afwerkt,denk ik dat je vele modelbouwers zult inspireren .
ene....shermans zullen NOOIT vervelen. 😉
succes met je figuur ik blijf deze volgen.

groetjes thierry

@Maarten: je hebt gelijk 😳. Ik heb de referenties niet helemaal goed. De bedoeling was om er een naad van te maken die op de broek zelf zat. Deze is er ook wel, maar niet zo prominent als hier.

@thierry: bedankt voor de complimenten. Shermans vervelen inderdaad nooit. Heb er nog genoeg op voorraad. 😉

hoi maarten

de sherman vind ik echt mooi,mooie kleur,mooie weathering.

de broek van de figuur mag van mijn iets meer geel highlight,zo dat die meer op khaki lijkt 🙂

maar voor de rest is de broek wel goed van kleur.

alleen heb ik mijn twijfel over de schoenen volgens mij gebruikten de
panzer bemanning van die zwarte overschoenen. 🙄 😕:

groeten ronald

ronald kornet zei:
alleen heb ik mijn twijfel over de schoenen volgens mij gebruikten de panzer bemanning van die zwarte overschoenen.
Gelukkig is dit ook geen Panzer bemanning, maar gewoon een US Sherman bemanningslid 🙄 ... volgens mijn referenties heeft deze grappenmaker de laatoorlogse M1943 combat service boot. Zwarte overschoenen ken ik alleen als de 'shoepac' met vier kliksluitingen. De DML 101 AB set heeft een aantal figuren die dit schoeisel aan hebben.

Groeten, MartinD

Hoi Martin,

zeer leerzaam en verrassend draadje. Mooi om eerst iets te zien waarvan je denkt: "Waar wil die knul nou heen?" om daarna te kunnen constateren dat het tòch goedkomt. Je inspireert me in elk geval wel!

Groeten,

Kanne

Terug
Bovenaan