Tamiya IS-2 UPDATE 03-02 Figuur

Eelke Warrink

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Dag allemaal,

Hiermee ben ik de afgelopen 2 weken bezig geweest: de nieuwe IS-2 van Tamiya. Ik hoef eigenlijk niet meer te zeggen dat het een erg goede kit is. Maar ik vond nog veel plaatsen waar ik lekker kon detailleren 🙂.
De tracks van de kit pasten gek genoeg niet: ik hield een gat van een halve schakel over, en omdat de bovenste 'run' al muurvast in elkaar zat kon ik daar niks meer winnen. Ik heb maar wat Friuls gepakt die ik nog kant en klaar had liggen van mijn enigszins mislukte ISU-152 project. Ze pasten perfect.
Hier en daar heb ik al wat naadjes en braampjes ontdekt die moeten worden weggewerkt, maar al jullie commentaar is natuurlijk welkom.

stalin8ic4.jpg

stalin23ck6.jpg

stalin16jv8.jpg

stalin12un7.jpg

stalin15bt2.jpg

stalin10as9.jpg

stalin18hm4.jpg

stalin19qm8.jpg

stalin20yv7.jpg

stalin21dx4.jpg

stalin22wu7.jpg

Hi Eelke

Amai je bent er tegenaan gegaan.
Ik heb die kit hier nog niet in de winkel gezien en jij hebt hem al gebouwd !

Zoals steeds ziet het er weer knap gedetailleerd uit.
Ben benieuwd naar het verf en weatheringproces.
Doet zin krijgen ( in de JS-2 hé ).

Deze staat hoog op mijn verlanglijstje !

En goed om weten dat de Fruil tracks perfect passen.

Grtz

Kristof

Ziet er erg goed uit Eelke. De extra details zijn goed gedaan, vooral de kist op de spatborden. Overtuigende beschadigingen ook.

Zo close up zie je pas goed wat een beest van een voertuig het is...

Hallo Eelke,

Heel strak gebouwd, zoals we van je gewend zijn... 😉 Leuke details toegevoegd (weggelaten), zoals het ontbreken van het boutje in de fendersteun.

Kan niet wachten tot deze in paint staat!

Groeten,

Bas

Very nice Eelke,

ik vind vooral de manier hoe je de ruwe snijranden van al dat pantser en ander ijzerwerk simpelweg geweldig 8) .
En idd, die kleine simpele details zoals het boutje zijn magnifique.

Succes met de verf.

Greetz
Axel

Bedankt voor jullie reacties, heren! De komende weken worden nogal druk voor mij, dus ik hoop dat ik tijd vind om het monster naar de spuitcabine te brengen (bij wijze van spreken dan, want ik heb geen spuitcabine).

@Eric: er moet sowieso een plankje onder, ik zal eens meten hoe groot ie moet worden 😉.
@Kristof: ik heb de kit besteld bij Luckymodel in Hong Kong. Hij arriveerde binnen 6 dagen! Echt helemaal perfect passen de Friuls overigens niet, de gaten in de tracks zijn wat te groot voor de sprockets. De Friul sprockets vind ik daarentegen niet zo mooi, dus gebruik ik die van tamiya maar.
@Jamie: het is echt een beest. Ik vind die brackets voor de reserverupsen altijd een beetje op tanden lijken...
@Boris: thanks. Het is gewoon Tamiya Surface primer, opgestippeld met een kwast en daarna licht geschuurd met heel fijn schuurpapier.
@Bas: nu je het zegt, het boutje ertegenover, aan de achterkant van de fendersteun, zit er nog. Kan natuurlijk niet, dus dat ga ik aanpassen. 🙂
@Marc: die nummers zijn inderdaad van sprue. Achteraf even wat surface primer erover en klaar is Kees. Al met al was het 5 minuten werk. Het 'harkje' is de Russische letter Sh.

Tot de volgende update! Houdt uw adem niet in...

hoe heb je dat afgewerkt, met de snijbrander ofzo? no kidding, het ziet er goed uit, maar ik denk dat de structuur onderop de koepel (volgens mij wel van de snijbrander) nog wel wat woester mag, ik meen me dit nog te herinneren van een russische tank in overloon, die hadden ze wel wat mogen vijlen, ik keurde em iig VCA af.

ik zie overal naden lopen op de koepel, zitten die er op de tamiya kit al op, of heb je die zelf gemaakt? indien het laatste het geval is, dan wil ik wel eens weten hoe je dat hebt gedaan, overigens net als de snijbranderstructuur, is dat een beetje van tamiya en een beetje van jezelf ofzo?

misschien nog een puntje, bij het gieten in zandmallen krijg je een iets andere structuur, een deel van het zand versmelt namelijk, waardoor je het ruwe deel krijgt, maar ook een deel blijft gewoon los zand, maar dan aangedrukt, waardoor je ook wat gladde plakjes krijgt, misschien leuk om te laten zien?

en als laatste, hoeveel surfacer zit er al op?

Timo-> oke, dus ook maar weer eens een rus maken, dit is nl wel erg inspirerend!

Hallo Eelke,

Opvallend leuk gedetailleerd !!
Ik ben net als allen benieuwd naar je verfschema.

Ik heb echter twee triviale "persoonlijke" puntjes.
Op foto 1 zie je op de zijkant van het chassis "E2" staan.
In vergelijk met het gietnummer op de toren, vind ik het "onrussisch" (lijkt op Sherman gietnummer..)
Op foto 2 zie je op het motordek, naast de in-/uitlaatroosters, een halfgebogen strip. Volgens mij, moet deze beslist dunner zijn...

Sorry voor deze miere...., maar je model ziet er zo goed uit, dat ik het toch even kwijt moest.

Succes, Hans

@ Dominique: Blasfemie! Ketter! Voor straf zet ik hem niet op een grondwerkje!
@ Timo: de ruwheid wisselde nogal. Je had ze inderdaad ontzettend ruig zoals die in Overloon, maar ook vrij gladde. Maar je hebt gelijk, mijn koepel mocht wel wat ruwer. Maar dat kan niet meer, want hij staat nu in de grondlaag 😉. Die gietnaden heb ik zelf gemaakt met sprue. Ze zijn nog iets te breed, volgende keer maak ik ze smaller. De snijbranderstructuur is inderdaad een beetje van mezelf en een beetje van Tamiya: ik heb het met een mesje wat ruwer gemaakt. Ook hier had ik meer werk van kunnen maken, maar ik had er simpelweg even geen zin in. Jouw tip over de zandmallen zal ik onthouden voor een volgend project! Er zit ongeveer 1,2 liter Surface primer op nu 🙂
@ Hans: De E is anders gewoon een Russische letter hoor, net als de M, de B, de T, de C, de H, de K, de O, de X en de Z. Ik heb het gietnummer letterlijk overgenomen van een foto.
Over die gebogen stripjes achter de uitlaten: verd***, je hebt gelijk. Ik had het zo kunnen vervangen, maar de basiskleur zit erop, dus ik doe het liever niet meer. Ik maak er weer een mentale aantekening van voor een eventuele volgende IS of ISU.

En we zijn weer een stukske verder! Ik heb 'm ge-airbrushed en geshade en gehighlight, allemaal met lifecolor acryl. In het echt is de kleur iets groener dan op de foto's. De markeringen zijn met de hand geschilderd. Daarna heb ik Vallejo glanslak aangebracht, zodat de verf niet van de Surface primer afbladdert :x. Hechten andere merken verf ook zo slecht aan Mr. Surfacer of Tamiya Surface primer?
Vervolgens heb ik 'm gelijnd en van kleuraccenten voorzien met VDB, sepia, burnt umber en indigo olieverf.
Stofeffecten zijn gemaakt met Lifecolor acryl, grotendeels met de kwast aangebracht. Alleen onder de fenderlijn heb ik de airbrush gebruikt.

Nu komt het minder leuke gedeelte: het loopwerk en de onderkant van de romp... 🙁 Als alles klaar is ga ik er nog een keer licht met matte vernis overheen, nu glimt hij nog iets te veel (vooral de uitlaten). Commentaar welkom!

stalinweath7zb7.jpg

Tof hoor Eelke!
Het contrast over de gehele tank vind ik erg oke. Sommige plekken zijn veel zwaarder aangezet dan andere. Ook het kleurcontrast is erg fijn tussen stof, olie, roest etc....

Massel,
Marcel.

Dat komt weer helemaal in orde Eelke.

Je weathering ziet er goed uit , lekker veel stof en op de juiste plaatsen.
Prima werk !

Morgen heb ik de mijne ( IS-2) enne krijg die van mijn vriendin en moet er van haar dadelijk aan beginnen ! 🙂

Grtz

Kristof

ik vind hem prachtig! bijna demotiverend aangezien ik na mijn red army sherman ook aan een t34/85 ga beginnen

Een vraagje... die lasnaden ...zitten die al in je model of heb je die zelf gemaakt...en hoe!?

totm8 stuur mij even een berichtje met je echte naam svp, dan pas ik die even aan hier.
Op dit forum gebruiken we allemaal onze eigen, echte voor en achternaam.

Welkom btw

Rob

Erg mooi hoor Eelke! Ik vind de kleur een beetje licht overkomen, maar de schakeringen zijn dik in orde! De handgeschilderde markeringen zijn gewoon super!
Jan 🙂

Eelke, nou ben ik als fan van jouw stijl van weatheren natuurlijk helemaal bevooroordeeld, maar desalniettemin........SUPERJOB!

Helemaal in balans, nergens overtrokken, gevarieerd en en vooral heel realistisch. Chapeau!

Robert

Yo

Hey Eelke,

ziet er errug goed uit, ik hou dit zeker als kleur ref voor de mijne.
Ligt reeds klaar en ben me aan het inlezen.....

Alleen........lokatie koplamp en misthoorn.......is Tamiya fout of......... 🙄

Grtz,
Dan.

Keep up !

Bedankt weer voor jullie reacties heren. Ik heb eergsiteren een dun laagje modder aangebracht op het loopwerk, foto's volgen.

@Renzo: laat je niet demotiveren, maar inspireren! 🙂 Sommige lasnaden zitten al op het model, maar ik heb ze vrijwel allemaal wat beter gemaakt. Sommige heb ik bijgewerkt met een mesje, andere heb ik gemaakt of 'opgedikt' met uitgerekte sprue: je lijmt een stukje sprue op de plek waar de lasnaad moet komen, en wacht even totdat het vastzit. Daarna doe je er wat Tamiya Extra thin cement overheen, waardoor het zacht wordt. Dan kun je het bewerken met iets scherps (ik gebruik een scherpe punt van een pincet) zodat het wat meer op een lasnaad gaat lijken.

@ Jan: hij lijkt inderdaad een beetje licht hier. In het echt is hij ietsje donkerder. Gelukkig waren de markeringen in het echt niet supermooi afgewerkt, dus hoefde ik dat ook niet te doen. 😉

@ Danny: de plek van de lamp en de toeter verschilde nogal. Links op de romp, rechts op de romp, iets hoger, iets lager... ik heb het maar een beetje gegokt. Ze zaten - als ik even door mijn IS-foto's blader - vaker links dan rechts op de romp. Misschien had het ermee te maken dat er rechts een DT-machinegeweer in de romp zat, als de toeter dan scheefzakte kon je er misschien wel tegenaan schieten. 😱

Zo, even een emmertje modder er tegenaan gegooid. Het was te lang geleden dat ik modder op een model had aangebracht! De modder is gemaakt van fijngemalen kattenbakgrit, dikke acrylpasta en acrylverf.

Verder is er niet zoveel veranderd sinds de vorige keer: ik heb het hele model iets matter gemaakt (in het eggie glimt hij nog iets minder dan op deze foto's), en periscoopglaasjes aangebracht van fotonegatief. Ook heb ik een koplampglaasje geleend van een T-34 van Dragon. Het model zelf vind ik nu wel ongeveer af, nu ga ik aan de stowage beginnen. Zoals jullie zien komt er ook een figgie bij, dat bestaat uit een gedetailleerd Miniart-lijfje en een kopje van Alpine.

Roept u maar!

PS excuses voor de belabberde scherptediepte... de camera stond op f2,7.

stalinaf1mz9.jpg

HI Eelke

Knap werk man ! Vind het echt geslaagd.
Misschien wat meer kleurvariatie in je modder.( kwestie van smaak natuurlijk)
Wat je ook aanraad is wat blank metaal effect aanbrengen waar de wielen wrijving hebben met de tracks aan de binnenkant. Dit is heel simpel te doen met een grafietpotlood.

Een inspiratie voor mijn IS-2.

Grtz

Kristof

KLASSE! Opnieuw een prachtig stuk van jouw hand.
Blijft toch één van de mooiste Russen vind ik persoonlijk.

Aan de ontbrekende fenders vooraan en het deksel van de kist zou je misschien verwachten dat de andere fenders ook wat meer geleden zouden hebben..?

Ik kijk uit naar updates,
Groeten, Staf

SCHITTEREND!
Misschien kun je nog wat olielekkages toevoegen aan de wiellagers en draagarmen? (of niet natuurlijk 😉 )
Jan 🙂

Even een update om te laten zien dat ik niet stil zit. Inmiddels ben ik een heel eind met het figuurtje. Het blijft retemoeilijk, maar het gaat me wel steeds wat makkelijker af. Ik heb lifecolor acrylverf gebruikt, en hier en daar wat olieverf. Zoals ik al had gezegd: het gaat om een Miniart figuurtje met verbeterde details, en een koppie van Alpine.

En nog wat antwoordjes:
@Jan: die olievlekken zitten erop! Maar misschien nog niet duidelijk genoeg.
@Staf: Je hebt wel gelijk. Ik heb de overgebleven fenders behoorlijk zitten buigen, maar het lijkt alsof ze weer in hun oude vorm zijn teruggetrokken. Ik blijf er nu maar vanaf, denk ik.
@Kristof: ik zal nog kijken naar de modder. In het echt is het iets gevarieerder dan het hier lijkt. Ik weet niet of ik nog blank metaal aanbreng. Je ziet het af en toe, maar niet altijd. Ik denk dat de tracks aan de binnenkant alleen blank worden gepolijst als er ergens een wiel slipt of zo. Ik heb erg veel foto's van KV's bekeken (van IS-2's zijn veel minder foto's), en heb geconcludeerd dat het loopvlak van de wielen zelf ook niet blank metaal waren, maar roestig. Maar het is natuurlijk maar mijn interpretatie.

ruski1qi5.jpg

ruski2rr3.jpg

Hi Eelke

Je figuurtje ziet er toch al goed uit !
Het is nog geen Calvin Tan ,maar zou willen dat ik ze ook op die manier kon geschilderd krijgen

Heb net als je tegen Staf zei hetzelfde probleem met de fenders Je plooit ze en ze keren terug naar hun oude vorm

Prima werk !

Grtz

Kristof

Terug
Bovenaan