Tamiya Crusader Mk III - 11-08-08 - ondergrond

Martin Dogger

Lid van de TWENOT
Hallo allemaal,

Hier ben ik de laatste tijd mee aan de gang geweest. Een 1/48 kitje dus. Past perfect, en bouwt lekker snel weg. Er moet nog een zwarte camo over en dan is het weathering time.

crusaderiii_1.jpg

crusaderiii_2.jpg

crusaderiii_3.jpg

crusaderiii_4.jpg

En voor iedereen roept dat er nog primer zichtbaar is aan de onderkant van de koepel, dat is countershading. Onderdeel van het camopatroon dus. Via Mike Starmer heb ik een afbeelding gekregen van het patroon. Tamiya zat er redelijk dicht bij in de instructies.

Comments are welcome!!!

Groeten, MartinD

Leuk bakje Martin 😀

Ik mis alleen de beschermbeugels over de koplampen en naar mijn smaak 🙄 is het ondergrondje wat aan de kleine kant.

Gezien de spatborden neem ik aan dat het woestijn wordt dus waar is de stowage ?!?! 😉

Succes en vooral dooooorgaaaan,

Peter.

He Peter,

Het ondergrondje had iets groter gekund inderdaad, maar ik laat het lekker zo. De lampbeuels komen nog. Op deze manier was het verfwerk makkelijker, en de beugels worden op de boven en onderromp geplaats zoals je ziet.
Stowage is niet nodig ➡️
E_020823.jpg
E_020824.jpg

Foto's komen van de website van het IWM> Daar staat nog wel meer materiaal.

Groeten, MartinD

Hello Martin,

Looks great. I like the layout of the scene. I'm also working on the Mk III with a similar paint scheme. Nice photo you have as there are not many Mk III photos.

Cheers,
Julian

Hi Julian,

Or should that be hoolyahn? 😉 Good to see you here too.
There are not many Crusader photos at all. A search at the IWM database is very useful, but several photos are used over and over again on the web.
I'll send you the camouflage diagram if interested.

Cheers, MartinD

Hoi allemaal,

Ik heb de camouflage gespoten vandaag. Dat was nog wel ietsje moeilijker dan ik verwacht had, en er zit dan ook een paar vierkante meter overspray op. 😕 ... dat wordt dus flink drybrushen om het weg te werken.

De foto's:
crusaderiii_5.jpg

crusaderiii_6.jpg

Deze zijn even snel uit de losse pols geschoten. Ik maak betere foto's als ik klaar ben met de drybrush.

Groeten, MartinD

@Ben: dat is ook het idee achter de drybrush

@boris: ovenreiniger is een laatste optie. Ik ga gewoon drybrushen, en dan aanschouwen we de schade morgen wel.

@jeroen, Jacco: misschien dat een filter een optie is. Maar zwart is nogal sterk aanwezig. Vandaar dat ik hiervoor kies.

Hi Martin,

The overspray is too much making it prominent. If the paintwork isn't thick, try getting a tighter overspray giving the campuflage a smoother look, considering keeping the effect to scale. You got the look of the disruptive camouflage right 🙂

Cheers,
Julian

Hello everyone,

Ik ben gisteren dus bezig geweest met de drybrush, en het herstellen van de overspray. Op zich is het niet eens zo heel verkeerd uitgepakt vind ik zelf. Maar een second, third, fourth en meer opinions zijn altijd goed 8)

crusaderiii_10.jpg

crusaderiii_7.jpg

crusaderiii_8.jpg

crusaderiii_9.jpg

Ik denk dat de rest wel met filters is weg te werken.

Groeten, MartinD

Nice! Misschien kun je het zwart nog wat bleken door er vallejo 056 (black-grey) overheen te misten. Dat is ook een minder hard contrast, en makkelijker te weatheren dan puur zwart 😉
Jan 🙂

Thanks chaps!!!

Het zwart knalt er inderdaad nogal uit. Ik ga Vallejo Black Grey mengen met wat puur zwart, en dat gebruik ik dan voor een lichte drybrush. De eerste filter zit erop, en de census nummers op de koepel ook.

Next step, drybrushen van het zwart, en dan een laklaag om de decals te beschermen.

boris bakker zei:
Ha Martin,

Het is idd al aardig wat minder geworden. Nog ff flink filteren en mappen en dan zal het wel goed komen denk ik.

mzzls 😀

Wat is mappen? 😕

groeten Maarten

Ja mappen of mapping zoals het echt heet. Dit is een techniek die je met acryl verf kan aanbrengen langs de contouren om zo meer variatie te krijgen. Dit in combinatie met bv fading geeft meer variatie waardoor de overspray denk ik wel zal weg vallen. Bij nader inzien zal je misschien aan fading nog meer hebben. (verschillende keuren olieverf gebruiken om zo variatie aan te brengen in de basis. Dit kan ook om een gebleekt of vervuild uiterlijk te geven aan panelen. Met pigment kan dit ook trouwens.)

mzzls

Hoi MartinD

eerlijk gezegd had ik zonder meer de AB weer ter hand genomen om hem over te spuiten. Maar dit gezien hebbende zal ik in dit soort gevallen toch eerst maar eens jouw methode van droge kwast overwegen.
Bedankt voor de les, en ik ben benieuwd naar hoe het gaat worden!

Groeten,

Kanne

@boris: Thanks! Ik heb de laatste tijd al wat spul in de ovenreiniger gezet 😈 ... deze hoefde gelukkig niet.

@Maarten: Je moet bij mapping een beetje denken aan een kaart (=map) waar je verschillende gekleurde vlakken op ziet. Door met acryl dunne lagen aan te brengen, kun je meer variatie aanbrengen in de basiskleur. De techniek is vooral handig bij voertuigen met één basiskleur.

@Kanne: Wederom spuiten is altijd een mogelijkheid. En een les? Zo zou ik dit niet willen betitelen. Het is eerder een poging van iemand die door oefenen en in het verleden behaalde mislukkingen nu vorderingen maakt 😉 ...

Weer een stukje verder:

De ondergrondje is bewerkt met Winsor & Newton Black Lava Texture Gel. Dit is een goedje op acryl basis, dat door kunstenaar gebruikt wordt om reliëf te maken op bijvoorbeeld schilderijen. Deze gel heeft een nogal grove structuur, maar er zijn ook fijnere versies.
Vervolgens een laag Halfords primer erover, Vallejo Model Air Sand met de airbrush en daarna Vallejo Model Air Sand en Dark Earth in een verhouding van ongeveer 80/20. Deze laatste is ook over het onderstel van de Crusader gegaan, en snel over het bovendek gemist.

Betere foto's volgen:
crusaderiii_11.jpg

crusaderiii_12.jpg

Groeten, MartinD

Ziet er leuk uit Martin. Ik had een hard hoofd in de overspray, hopenlijk komt dat nog goed. Het ondergrondje heeft een mooi verloop. Klopt het dat er nog wat zwart door het zand heen komt? En wordt het zand nog mat gemaakt, glanzend vind ik niet echt geweldig.

Succes met de rest, ik blijf het met interesse volgen.

groeten Maarten

@Maarten: ja, er schijnt nog zwart door. Komt wel goed, dit zijn pas de eerste twee lagen. Het glimt nog omdat de verf net gespoten was. Dat is nu al een stuk bijgetrokken, en met een laagje pigment wordt het mooi stoffig (en dus mat).

Hier de vordering van vanavond. Pinwashes op één van de sideskirts.
crusaderiii_13.jpg

crusaderiii_14.jpg

Groeten, MartinD

Ik zou eerst een berg filters erop aanbrengen en dan pas beginnen met pin-washen. Het contrast tussen het zwart en het zandgeel is nu nog te groot naar mijn mening.

succes Martin!!

Bas,

Thanks voor de input. Ik ben van plan om eerst te pinwashen, en dan te filteren. Zo hoop ik zachtere belijning te krijgen. We zullen wel zien hoe het uitpakt. De voorkant rond het bestuurdersgedeelte is nu gedaan.

Groeten, MartinD

Ha Martin,

Ik snap je idee over de aanpak, maar ik denk dat je daarna weer zal moeten pinwashen. Met olieverf kun je ook wel bescheiden pinwashes zetten, dus zou ik het idd ook omdraaien. Maar wellicht werkt het wel en bewijs je het tegendeel. 😉 Hoe dan ook...Succes! 😀

groetjes

Terug
Bovenaan