Tamiya cromwell 1/35

Reitze Bierma

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Vandaag weer begonnen met een nieuw project.
Deze keer ga ik voor de tamiya cromwell met de blackdog hessian conversie En fruel tracks.
20251009_184950.webp
Welke eenheid is weet ik nog niet, mocht iemand een ideeen hebben ik hou mij van harte aanbevolen.

De stand
De voorzijde veranderd om het passend te maken voor het eerste stuk hessian camo.
En de loop van de Besa boeg mitrailleur uitgeboord. 20251012_194737.webp

Groetjes Reitze!

Nooit geweten dat hessian tape eigenlijk gewoon jute op een rolletje is/was.
Het lijkt er sterk op dat niemand in (nominaal) Nederlandstalig modelbouwland weet dat hessian gewoon het Engelse woord voor (textiel gemaakt van) jute is 🙁

schijnbaar is hennep en jute niet hetzelfde, hennep was (is) geschikter voor touw, Jute een goedkoop, beige kleurige vezel waar men lappen van maakt. Aardappelen worden nog steeds in jute zakken gestopt voor en op een pallet gaan, en dat materiaal wordt geverfd en in stroken in een net geregen, en dan heb je een camoflagenet.

11th Armoured is ook een leuke, mooi opvallend 'Kenzeichnen' met die zwarte stier op de gele ondergrond
Da's een interessante- die hebben bij Overloon gevochten.
Of the Welsh Guards - de verkenners van de Guards Armoured Division. Die hebben tussen Arnhem en Nijmegen gevochten.
En we hebben 7th Armoured Division nog. In januari 1945 is deze eenheid vanuit de omgeving Roermond Duitsland ingetrokken.

James Holland noemt de Cromwell één van de beste tanks uit WW 2 vanwege de betrouwbaarheid, snelheid, zijn lage silhouet en de ergonomie van het interieur.
Daarbij wel even deze kanttekening dat je daarbij in het achterhoofd moet houden wat voor soort strijd de Geallieerden aan het voeren waren.

Erik Jan

Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels bergen cromwell foto's bekeken en eigenlijk springt slleen 7th armoured division eruit als gebruiker van hessian tape .De Poolse Cromwells hebben als er iets op de voorkant zit ,meestal extra tracks , over de hele tank overigens. Suggestie zou zijn 7th armd div ten tijde van Goodwood

Laatst bewerkt:
Mijn suggestie van de Polen was omdat die in het Noorden opereerden wat Reitze volgens mij aantrekt .De rest van de divisies niet.
Klopt. Ik heb een tik met Polen, ook om ze wat onderbelicht zijn in de laatste oorlogsmaanden.
Trouwens de Guards zijn nog door Twente gereden. Ze staan nog op de gevoelige plaat in Denekamp.FB_IMG_1760470566666.webp
Suggestie zou zijn 7th armd div ten tijde van Goodwood
Ik ga denk ik voor de 7th armoured division. De Poolse cromwells kan ik geen foto's van vinden met hessian. Ik vind de Polen nog met de voertuig nog netjes in normandie. En met het verloop van de oorlog zie je steeds meer extra tracks te voorschijn komen.
Als Reitze een eenheid zoekt die in het noorden gevochten heeft, heb je een punt.
Niet specifiek. Allicht daar wel mijn grote intresse. 😊

Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt. Ik heb een tik met Polen, ook om ze wat onderbelicht zijn in de laatste oorlogsmaanden.
Trouwens de Guards zijn nog door Twente gereden. Ze staan nog op de gevoelige plaat in Denekamp.Bekijk bijlage 56545

Ik ga denk ik voor de 7th armoured division. De Poolse cromwells kan ik geen foto's van vinden met hessian. Ik vind de Polen nog met de voertuig nog netjes in normandie. En met het verloop van de oorlog zie je steeds meer extra tracks te voorschijn komen.

Niet specifiek. Allicht daar wel mijn grote intresse. 😊
Ik heb ook nog even voor je gekeken. Hessian camouflage werd (vooral) in Normandië gebruikt door zowel de Guards als de 7th en 11th Armoured Division. Bij de Polen heb ik het op geen enkele foto kunnen vinden.

De rupsbanden lijken een beetje te los te zitten, dan lopen ze er straks af 🙂 Kan er nog een schakel uit? Dan denk ik dat ze realistischer zullen hangen.

Ik meen zelfs dat ook het eerste wiel niet geraakt hoort te worden door de track. Ik heb eens gelezen wat de reden daarachter is, maar ik ben het weer vergeten, en vooral waar. Ik vindt de koepel met de camoflage erg gaaf, ben benieuwd naar de verf!

Bij de A30 Challenger (die heeft in principe een Cromwell-romp met een extra loopwiel) was dat in elk geval zo: de rupsband moest boven het voorste en achterste wiel hangen zonder die te raken. Ik weet niet zeker of dat bij de Cromwell ook zo was, maar het lijkt me aannemelijk.

Als je de pinnetjes niet heel kort afgeknipt hebt, kun je er waarschijnlijk met een punttang wel twee uithalen.
Ik knip altijd bij Friul alle pinnetjes netjes af op 3 na zodat je de boel nog kunt afstellen nadien.

Die Cromwells in Tilburg kunnen van 7th armoured zijn . Als de kleur klopt zou de cap badge koperkleur zijn en ook al is het heel slecht te zien , door de ronde vorm die het lijkt te hebben blijft 4th County of London Yeomanry een zeer waarschijnlijke kandidaat , dit was het junior-regiment van 22nd armd.bde. 7th Armd Div.
Screenshot_20251021_145709_Google.webp

Ik zou mn vorige bericht eigenlijk kunnen verwijderen maar omdat ik hier de fout heb gemaakt waar ik tijdens mijn lezing op heb gewezen laat ik het staan ter lering ende vermaak.De boodschap was , kijk goed naar welke periode je kijkt omdat er wel eens wijzigingen plaatsvonden. 4th County of London is in july 1944 uit 7th armd div gehaald en vervangen door 5th Dragoon Guards,dan is er geeneen capbadge meer binnen 7th armd div die er op lijkt .Maar hetzelfde vond plaats binnen 11th armd div .Grote verschil tussen 7th en 11th armd divs is dat 7th armd div zowel de 3 gevechts regimenten als het recce regt met Cromwells is uitgerust en bij 11th alleen het recce regt had Cromwells. Dit Recce regt was vanaf 8-44 15/19th Hussars waarvan de vorm ook op de foto lijkt .
Dus nu is het zeer waarschijnlijk 15/19 Hussars van inderdaad 11th Armd Div

Screenshot_20251021_152558_Google.webp

Laat dan nog open waar ze de grote zwarte stier op het gele vlak hebben gelaten, als ik alleen met veel fantasie iets van een Welsh leeuw op de glacis van de stilstaande Cromwell kan ontdekken..

Laat dan nog open waar ze de grote zwarte stier op het gele vlak hebben gelaten, als ik alleen met veel fantasie iets van een Welsh leeuw op de glacis van de stilstaande Cromwell kan ontdekken..
Heb wat foto's gechecked van 15/19 hussars als er een formation sign op staat is dat van voren gezien rechts van en een beetje boven de boegmittraileur en de AoS op de kist op het spatbord maar de meeste hebben er hrlemaal niks op behalve het censusnummer. Die Welsh leeuw is waarschijnlijk de Wyvern van 43rd (Wessex)Infantry Division . 53rd (Welsh) infantry division heeft een W op gekleurde achtergrond. Infanterie divisies hebben geen tanks behalve ARV's in de brigade workshops.Denk nog steeds dat het zeer aannemelijk is dat het het recce regiment van 11th armd div is

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan