'Taking back what's ours' Hetzer tijdens Praagse Opstand mei 1945

Ditmar Tabben

Lid van de TWENOT
Hallo Twenotters,

zoals beloofd hierbij 1 van de 2 projecten waar ik op dit moment mee bezig ben. Tafereel gaat zich afspelen in Praag ten tijde van de opstand in Mei 1945. Via de radio was destijds een oproep aan het volk gedaan om in opstand te komen tegen de Duitsers. Daar werd massaal gehoor aan gegeven en de Duitse bezetting kwam toen grotendeels tot een einde in de hoofdstad. Tevens werden er in het gebied Hetzers gebouwd in de, in beslag genomen, Skoda fabriek. Het verzet wist ook hier de Duitsers te ontzetten en stalen zo'n beetje elke Hetzer die enigzins rijklaar was, om daarmee ten strijde te trekken. Kanon of niet, verflaag of niet, alles werd ingezet.

De titel van dit diorama zal dan ook zoiets worden als: 'Taking back what's ours' (Terugpakken wat van ons is) Dubbel in de zin van de stad Praag terug veroveren, als ook de Skoda fabriek.

Een jaar of 2 geleden liep ik tegen een hele mooie poort van PlusModel aan. Had m eigenlijk nooit eerder gezien en vroeg me af in welke setting ik deze Baroque Gate kon zetten. De verkoper had zelf ook niet echt een idee en dus heb ik PlusModel gewoon gemaild. Leuke reactie terug en wat bleek, de poort bestaat echt en staat in Praag! Paar fotootjes toegestuurd gekregen, ikke blij. Nu wilde ik ook al heel lang een Hetzertje bouwen en kreeg die afgelopen Kerst van m'n meisje... Precies de Praag uitvoering!! 😀 De puzzelstukken vielen op z'n plek en een idee was geboren...

m5tj4V.jpg

Lg6dmr.jpg

uP0dgs.jpg

En na wat speurwerk zelfs gevonden via Google Streetview 🙂

NmCb2O.jpg

De doos zat stampvol met onderdelen en was weer een heerlijke puzzel met goed gegoten gips en prachtige resinstukken. De poort zit inmiddels in elkaar, nog wat opkuiswerk, foto's volgen binnenkort...

9OMIlF.jpg

Om toch ook nog de Duitse bezetter uit te beelden, wilde ik er nog een ander idee in verwerken aan de hand van een plaatje wat ik, denk ik, al zo'n 22 jaar heb; een ingegraven Flak 38 ergens op straat. Dus ook dat besteld met wat goodies.

R9DJd7.jpg

Eerst maar eens gestart met de Hetzer van Academy. Basis van de hull geplakt en het pakketje PhotoEtch open getrokken. Voor het eerst redelijk formaat spatschermen maken... 😱 Wat gaan we doen, secondelijmen of solderen? Aangezien ik nog steeds een heel mooi soldeersetje had staan uit mijn jeugd die volledig te regelen was qua temperatuur, besloot ik de sprong in het diepe te wagen. Kort filmpje op YouTube gekeken en voor de methode met schilfertjes tin te gaan. Dit houdt in dat ik de te solderen delen opwrijf met een glasvezelpen, met een klein penseel insmeer met S-39 en dan een klein stukje tin afsnij en neerleg op de te solderen naad. Dan verhit ik van buiten af het stuk PE waardoor op een gegeven moment de soldeer vanzelf in de naad vloeit. Zodoende dus geen geknoei met overtollig soldeer! 😀

TPwG15.jpg

28crp9.jpg

En de montage aan het chassis.

lbBUbZ.jpg

Ook de gereedschapskist en het krikblok zijn netjes geworden met behulp van solderen.

jbsEKa.jpg

Vorige week zijn er ook nog wat spullen van RB Models binnen gekomen vanuit Polen; een flinke berg 20mm hulzen en loop voor de Flak. En ook voor de MG van de Hetzer had ik een loopje besteld, man man man, wat maken die gasten van RB mooi spul, zeg!! 8)

48wOLq.jpg

NSuAUr.jpg

En om aan te geven hoe mooi (en klein...) kijk en vergelijk:

OWrqih.jpg

Dit was het voor nu, binnenkort de globale indeling van het diorama en meer gepriegel...

Groeten Ditmar

Re: 'Taking back what's ours'

Ha die Ditmar,

Even een korte reactie: die poort heb ik ook (gehad)! Een jaar of twee geleden voor €15,00 2e hands gekocht, de bedoeling was een Italië setting. Maar ook weer verkocht dus omdat ik 'm toch wel wat te groot en te zwaar vond.

Leuk om te lezen dat de poort echt bestaat. Het maakt dat ik, mede ook door jouw kunde, graag bij dit topic blijf plakken.

groeten en succes,

Richard

Hey Richard,

da's wel geinig dan dat jij m ook in je bezit had (en verkocht) Voor hetzelfde geld is het die van jou! 🙂 Ik had m voor een tientje.... 😉

Blijf lekker plakken en we spreken elkaar.

Groetjes!

Mooi onderwerp Ditmar !, goeie titel en al lekker op weg ook...

Keurig soldeerwerk man, waar joetjoeb al niet goed voor is hè 😀

Erg leuk ook om te weten van die poort (en toffe service van de PlusModelmensen !).

Ben erg benieuwd naar het dio... zeker veel figuren ook ?

Have fun 😀
Peter

Ah dit is een mooi begin. Netjes soldeerwerk. Ook iets waar ik toch eens wat aandacht aan moet schenken want ik ben ook nog steeds gewoon aan het lijmen.

Ben benieuwd naar de verdere progress

Met een vriendelijke groet

Robert

Hallo luitjes,

na een jaar met mooie en verdrietige gebeurtenissen pakken we deze weer op. Het bouwen is het afgelopen jaar redelijk in het slop geraakt, maar ik heb zo af en toe toch nog wat kunnen doen.

We waren gebleven bij de bouw van de Hetzer, die is inmiddels klaar voor de spuit, alsmede de Flak 38 die ook op het diorama komt te staan.

Even in vogelvlucht rond (hier de foto's, Roger 😉 ) en wat detailshots die ik gemaakt heb met een geweldig lenzensetje voor op mn iPhone 6, zeer tevreden over! 🙂
Een hoop PE werk, het solderen gaat me redelijk goed af, zelfs kleine onderdelen zitten nu vast met tin in plaats van secondelijm. Stuk steviger!
Ik heb de MG in de geimproviseerde pantserplaat voorop geschoven, ondersteunt door een doek van MagicSculp. Verder een extra staalplaat op de bovenkant gemaakt om achter te schuilen en bv een buitgemaakt Sturmgewehr door te steken. Aan de zijkanten heel dun koperdraad gespannen tussen de ogen, daar komen in het laatste stadium wat camouflagetakken en dergelijke.

D9q5GN.jpg

VtfMa8.jpg

jcWJfA.jpg

vCiVSK.jpg

7BYVTF.jpg

ONxI2X.jpg

LOkrbu.jpg

kpgDJe.jpg

x71HyW.jpg

DNau1l.jpg

92PmoM.jpg

Dan de Flak 38, ook klaar voor een verflaagje. Is de kit van Tristar met een uitgebreid Eduard set en wat losse magazijnen, kisten en hulzen van Voyager. Ik heb alleen de pantserschilden van de Flak niet gebruikt alsmede de opvangkooi voor de hulzen, enz. Het is de meest kale versie van een Flak 38 die je kunt bedenken. Idee komt van een foto die ik al zo'n 20 jaar met me mee zeul om ooit eens in een diorama te verwerken. Nu is het moment eindelijk daar!!!! 🤣

WC1q64.jpg

gM8QUA.jpg

UhOEyf.jpg

rXfFcN.jpg

ZTfwsX.jpg

QrmrN0.jpg

6YPo4G.jpg

Setting zelf zijn we ook lekker mee verder gegaan, eerst globale positie bepalen van de hoofdrolspelers en de rest van het losse spul. Tis in deze foto even een stand-in Flak voor het gemak. Rode lijn in het hele verhaal wordt eigenlijk de beide partijen die tegenover elkaar staan en het verzet wat ze eigenlijk ook beiden bieden. Het Verzet wil de stad terug en de Duitsers weigeren te vertrekken... Overal worden ook kleine hints verwerkt dat de Duitse droom in duigen aan het vallen is, een witte vlag, pamfletten, een krant met het bericht van Hitlers dood (30 april 1945), een laatst Duits verzet, enz.

De globale opzet:

ogf3Fu.jpg

Bomkrater met een gesprongen rioolbuis, komt vol te staan met water (giethars):

ImJOnD.jpg

Alvast wat accessoires, de rest staat al in de primer, moet daar nog een foto van schieten. Het is tevens de bedoeling dat er links een barricade komt, opgeworpen door het verzet. Dit werd toen veelal gedaan met meubilair, straatstenen, zand, complete trams, alles wat voorhanden was. Ook de Flak gaat straks verscholen achter kisten, dozen en straatstenen.

Z0Cni1.jpg

1HBuFg.jpg

Voor de bestrating heb ik voor de weg gekozen om grote kasseien te gebruiken, voor de stoep en het binnenplein van de poort heb ik gekozen voor dit schubbenpatroon van kleine kasseitjes:

RweuSY.jpg

Eerst een malletje gemaakt en alles uitgetekend:

LmIIKa.jpg

EHRIOg.jpg

Daarna een oud penseel 'onthaard' en het ijzeren gedeelte in vorm geknepen om vervolgens de steentjes in het styrofoam te drukken. Daarna met een stempel ter grootte van 1 steen her en der wat steentjes ingedrukt om wat hoogteverschil en 'leven' te krijgen in de bestrating:

MRE5LB.jpg

Tot zover weer, mensen. We gaan gestaag met deze verder, je moet toch wat met je vrije tijd... 🙄 Binnenkort worden er dus wat dingen in de verf gezet, gaan we de poort verder afwerken en de ondergrond in de primer zetten. Oh ja, laat ik niet vergeten een naamplaatje te bestellen...

Allez, nog genoeg te doen dus. Vragen en opmerkingen, spui ze hier!

Groeten Ditmar

Hoi Ditmar,

Mooi project,had deze topic nog niet eerder gezien! Je hetzer ziet er indrukwekkend uit.
De poort van Plusmodel is ook mooi en past perfect in dit diorama.

De dode duitser (volgens mij van Jaguar of warrior?)vind ik niet zo realistisch tov bijvoorbeeld die van Stalingrad!
Het was mooi geweest als je de weg voor de poort wat schuin naar beneden zou laten af laten lopen zoals bij de originele foto van de poort.Dit is geen noodzaak maar zou de ondergrond nog iets"spannender" maken.
Ben je al aan de andere figuren begonnen?

kijk uit naar je volgende stap!

Groet,

Roger

Hoi Ditmar,

Dit ziet er veelbelovend uit!
Mooi detaileerwerk op de Hetzer; en ja RB heeft inderdaad fijn spul 🤣

Ben het wel eens met Roger, je zou de weg wat schuin af kunnen laten lopen. Geeft iets meer dynamiek...
Ben benieuwd naar de andere figuren.

Weiter machen! 🤣

Gr Erik

Hi Ditmar,

Gaaf gemaakt, deze ga ik met interesse volgen. Die hulsjes van de Mg 34 zijn wel vet zeg, zijn die ook van RB Model? De dode Duitser met die overjas past eerder inderdaad in een winterse setting, maar niets is uitgesloten uiteraard. Ik zou verder nog een paar kogelinslagen in de muren aanbrengen om aan te tonen dat er strijd is geleverd. Vwb de Flak 38. Een statische versie zonder opvangmand is niet gek, die waren vooral bedoeld en noodzakelijk voor mobiele versies.

Mvg,

Vincent

Prachtig werk Ditmar en fijn dat je weer met plezier aan de gang kunt 😀
Details zien er strak uit, keurig gebouwd
bravo3_zpse820462f.gif

Het wordt een lekker gevuld geheel, heerlijk kijkplaatje !

Vraagje los van het verhaal : hoe en wat heb je gedaan met die krater met de gebroken waterleiding ?
Ik vraag het omdat ik dit even bekeek met fantasy ogen... heeft iets alien planet achtigs 😛

groet 😀

Hoi Ditmar,

Lekker bezig, ik hoop dat je hier nog een hoop plezier aan gaat beleven. Die Tristar Flakjes zijn prima. En die hulzen ga ik ook nog eens aanschaffen voor mijn Flakpanzer I.
Ik zag dat je de opzetkijker in je Hetzer hebt gezet. Die zit echter aan het kanon vast en kan er dus niet zitten als het geschut niet is geplaatst. Ik zou hem weghalen als dat nog kan zonder van alles af te breken.

Succes,

Jan Coen

Ha mannen!

Bedankt voorzover voor jullie leuke reacties!

Roger, ik had je de foto's beloofd toch? 😉 De dode Deutscher is volgens mij een ordinaire Verlinden.... Maar ik vind het zelf eigenlijk ook niks! 🙂 Die van Stalingrad zijn inderdaad geweldig, wordt het waarschijnlijk wel dezelfde als jou.... 🙄 Misschien dat ik m dan nog iets verbouw.

Voor wat betreft het aflopen van de straat.... Dat gaat een lastige worden, alles zit goed vast, maar ik zal eens kijken. Heb je anders nog een andere, iets simpelere oplossing? Wat het ook net wat spannender maakt?

Figuren komen eraan. In ieder geval 2 verzetsmannen, een priester in de poortopening, waarschijnlijk nog een jochie wat troosteloos naar de Duitser staart en misschien nog een krantenverkoper in gesprek met de priester. Komt goed!

Erik, thanx, wir machen weiter!!

Vincent, dank je! De hulzen zijn van RB maar zijn 20mm Flak hulzen. Tegen het einde van de oorlog liep er echt van alles rond aan uniformen. Heb een hoop filmmateriaal bekeken over Praag en ook deze overjas zie je volop. Poort wordt inderdaad nog wat toegetakeld. Snel weer een update!

Boris, dank je! Was voor mij inderdaad ook precies een goed samenkomen van 2 kits waardoor dit idee is ontstaan. We gaan gestaag verder!

Petrus, dank u! 8) De krater had ik eerst met een mes een beetje uitgehakt maar omdat ik toch m'n PE ging solderen dacht ik, ach ik zet m'n soldeerbout er eens op.... 🙂 Alleen al in de buurt komen met 450 graden Celsius smolt het Styrofoam al en kon ik best gecontroleerd het schuim laten verdwijnen! Geen gehak, geen restanten, alleen de heerlijke geur van verbrand kunststof.... 🤣

Jan Coen, kijk dat is nog eens goede info! Dat wist ik niet, terwijl ik toch een mooi naslagwerk over de Hetzer heb. Supertip, ik kan het nu nog aanpassen. Dank je!

Bedankt voor jullie reacties en jullie horen snel van mij!

Groeten Ditmar

intressant, ik heb zelf iets met hetzers, dus ik blijf em lekker volgen, ik heb nog een of 2 van die dml hetzers op de plank liggen, die van acedemy komt als volgende aan de beurt, met PE, al stelt dat bij een hetzer niet gek veel voor.

en de richtkijker? volgens mij heeft zelfs acedemy dat verkeerd in de tekeningen, je zou bvb wel de schaarkijker uit het commandant luik kunnen laten steken! de pantserplaat bovenop voor de stg lijkt me enkel wat aan de dikke kant, hoewel die voor de mantel ook wat lomp aandoet, ik heb de foto's van t origineel er eens goed op nagekeken maar daar is de dikte niet best op in te schatten helaas!

Hoi Timo,

wat Jan Coen zegt klopt, ik heb het nog even goed nagekeken. De kijker kan er niet op als er geen kanon in zit, dus die knallen we er weer af. Schaarkijker plaats ik niet, meeste luiken zitten toch dicht.

Voor wat betreft de pantserplaten is dat natuurlijk een beetje vrij te interpreteren, alles wat voorhanden was werd gebruikt, dus bij deze dan misschien wat dikker staal, wie zal het zeggen.... Ik ga namelijk ook niet de boxart uitvoering maken, maar een met iets minder slogans volgeverfde Hetzer. Ook de namen op de Schurzen vind ik te druk en is één grote decal, bevalt me gewoonweg niet zo.... 🙄

Ditmar

Zeer mooi! De poort ziet er fantastisch uit als ook de Hertzer.
Ik heb dezelfde Hertzer in de stapel, mooie kit. Benieuwd naar je verf werk! Super diorama in progress 😀 Ben benieuwd naar het vervolg!

ik ken eigenlijk maar een paar van dit soort hetzers kwa foto, maar druk is ie zeker, t ding was ten tijde van ook primer en grafitti kleurig, maar dat lijkt me nog knap lastig te realiseren.. je hebt de perescoop opening afgedenkt met een stuk PE, houd dat toevallig in dat je die over hebt gehouden van de kit in plastic? ik zoek er een voor een project maar ze zijn bij mij in de voorraad net wat te schaars gezaaid...

grt Timo

Frans, bedankt voor je complimenten! We doen ons best en gaan gestaag verder. Moet eerst nog het één en ander afronden qua bouw (puntjes op de i) maar we gaan inderdaad snel beginnen met de paintjob.

Hoi Timo,

Welke periscoop opening bedoel je precies? Zoveel heeft een Hetzer er niet hoor.... 😉

Bedoel je het zilverkleurige ronde PE onderdeel? Dat is de opening voor de van binnenuit bediende MG. Of bedoel je iets anders?

Let me know!

Groeten Ditmar

ik bedoel die van de bestuurder, die kijkt naar buiten door 2 persecopen (hoewel, kijken... veel valt er niet te zien) daar zit een kap overheen, bij de "vroege" varianten een 3 hoekige gepantserde behuizing die later is vervangen door een stukje plaatwerk waar de granaten niet achter bleven steken en ontploften maar gewoon er dwars doorheen gingen... zit dus op het voorpantser beetje bovenaan naast de saukopf

Nou, eens kijken of ik het nog steeds kan, mensen... 🙄

Eindelijk, eindelijk, eindelijk weer eens een update van mijn kant. Weliswaar een kleine om even te testen of ik ondertussen niet in een achterlopende digibeet ben veranderd met die tussenpozen van een jaar elke keer. Dit dio leeft nog steeds en ik zal proberen weer iets vaker wat te laten zien qua ontwikkelingen.

We zijn hier inmiddels een jaar verder met het verse gezin en het menneke loopt ondertussen al! Nu hoef ik de vaders onder ons natuurlijk niet te vertellen dat een hobby er dan vaak flink bij inschiet. 😀 Maar zo heel af en toe lukt het me toch om me terug te trekken in den hobbykamer en wat te rommelen. Dus bij deze.

Goed, waar waren we gebleven...

@Roger, ik heb je advies ter harte genomen en de weg voor de poort schuin af laten lopen. Het ziet er inderdaad een stuk beter uit zo! Ik heb gewoon wat kunststof laminaatwiggen net onder het styrofoam van het wegdek getikt totdat ik de gewenste schuinte had. Werkte prima.

mOmmXd.jpg

Ik heb ook de dode Duitser laten vervallen en een nieuw figuur gecreëerd. Idee is dat ie één der laatste bemanningsleden van de Flak was en iets te bang werd van het aanstormende verzet. Dus heeft zichzelf van het leven beroofd met een Luger in de hand en foto van vrouwlief op zijn schoot.

S4aTS7.jpg

Edx5Vn.jpg

WWQoRZ.jpg

Er komen uiteraard nog meer figuren bij, waaronder een priester die met een krantenverkoper staat te praten. Een klein jochie met een bolderkar vol met gevonden buit die neerslachtig naar de Duitser kijkt en nog wat verzetslui uit de Hetzer, maar daar ben ik nog naar op zoek wat ik daar voor zou kunnen gebruiken (liepen ze gewoon in burger, hadden ze tankhelmen op, enz.?) Weinig info over te vinden, helaas.

TvJ3Hf.jpg

Met het dio zelf ook nog druk geweest. Poort staat inmiddels in de basiskleur (nog geen foto's van) Ik ben bezig geweest met een grote barricade met allerlei huisraad, kabelhaspel, prikkeldraad, enzovoorts er straks op gegooid. Ook de Flak heeft wat bescherming gekregen en staat straks achter een verschansing van kisten en zand met kasseien.

IdNiz2.jpg

EvobNa.jpg

En nog even een kleine greep uit de vele, vele accessoires die op het dio komen. Er staat ondertussen al een hoop spul in de verf of is al klaar, ik zal daar snel wat fotootjes van schieten.

1imMVq.jpg

Dit was het voor nu, binnenkort weer verder en ik beloof dat ik er deze keer geen heel jaar overheen zal laten gaan! 😉

Groeten Ditmar

Neem vooral de tijd die je nodig hebt om hier iets geweldigs van te maken. Hetgeen je tot nu toe laat zien, bewijst dat het zeker niet weggegooid is.

Gr Bas

Hoi Ditmar!

Duurt ff, Maar dan heb je ook wat 🤣 🤣
Ziet er goed uit, zo 'scheef'! Geeft toch een ander zicht zeg maar...

Ga rustig door (zo tussen het vaderschap door... 🤣 🤣 )

Gr Erik

Hallo Ditmar, wat voor info en foto's zoek jij over de opstand in Praag in mei 45 ?

Er is een boekje met foto's maar ik neem aan dat jij die al hebt :
Titel: Prahou pod pancířem povstalců
Auteur: Tomáš Jakl
ISBN 978-80-204-2273-6

Succes met de bouw,
Groet,
Peter.
Oh ja, een ander boek is
titel: May 1945 in the Czech lands
auteur: Tomáš Jakl
ISBN 80-86524-07-8
Maar dit gaat over de strijd in heel Tsjechië in de laatste dagen van de oorlog. Is wel in het Engels, leest makkelijker dan Tsjechisch 🤣

Nog een gevonden :
Titel: Skončeno Podepsáno, Drama Pražského povstání
auteur: Zdeněk Roučka
ISBN: 80-238-9597-4

Wellicht heb jij er wat aan ...

Hoi Ditmar,

Je progressie op dit dio ziet er goed uit! De dode duitser ziet er ook overtuigend uit.
De schuine weg is ook goed gelukt

Succes met de volgende stap!

Groet,

Roger

Kwam ter inspiratie onderstaand plaatje tegen van nog zo'n Hetzer look-a-like. 😉

file.php

gr Bas

Thanx mannen! De passie voor de hobby is er nog ten overvloede, alleen de tijd niet. Maar dat komt wel weer, rustig aan, dan breekt het lijntje niet...

Het schuine wegdek is inderdaad stukken interessanter zo.

Bedankt Peter voor je boekentips, ik heb inmiddels het boek van Tomas Jakl besteld op een Tsjechische boekensite. Dat was best grappig eigenlijk, helemaal in het Tsjechisch uiteraard, maar met behulp van Google Translate ben ik er toch redelijk door heen gefietst.... 😀

Sterker nog, boekje is al onderweg, hopelijk kan ik aan de hand van de vele foto's wat info bij elkaar sprokkelen. Heb zelf toch wel redelijk het idee dat de verzetslui in burgerkleding vochten. We shall see....

Bedankt nog voor je fotootje, Bas!

Tot snel! Groeten Ditmar

Ha Ditmar, leuk weer iets te zien van je !

Zag nu net pas dat het alweer een jaar geleden is 😛 time flyes when your having fun 😉
Ook ik zeg, neem je tijd, je doet 't voor je lol toch ?

Heb het topic nog even doorgelezen, met de schuine weg is echt gaaf 😀
O, enne... ik zou die priester ook een handgranaat geven (ik meen dat 8) )

Happy Modeling 😉

Dag plakgenoten,

nu iedereen weer zo enthousiast zijn werk laat zien, kan ik natuurlijk niet achter blijven.

Ik heb een update achterstand van, ahum... 😳, zo'n 2 jaar goed te maken. Mijn belofte om binnen een jaar weer wat te laten zien heb ik niet helemaal kunnen realiseren, zeg maar. Wat me wel opvalt, is dat ik elke keer wel rond januari/februari van me laat horen, dus wat dat betreft ben ik wel heerlijk constant.... 😉

We zijn inmiddels de 4 jaar aan het aantikken met de bouw van dit diorama en ben nu echt een heel eind met de setting. Pasgeleden een nieuwe Iwata spuit aangeschaft en mijn 25 jaar oude Silair compressor een grote beurt gegeven bij Airbrush Service Almere (bedankt jongens!)
Het zit er dus aan te komen dat de Hetzer, de Flak en de figuren ook eindelijk voorzien gaan worden van een laagje verf.

Goed, de laatste berichten toen waren dat ik op aanraden van Peter Vierhout een boek had aangeschaft over de Praagse Opstand in mei 1945. Helaas helemaal in het Tsjechisch maar ook nu kwam ik met Google Translate een heel eind.

6ODaFa.jpg

En jawel, op pagina 140 het keiharde bewijs van mijn poort ten tijde van WO2. Ervoor staat een buitgemaakte Sd Kfz 234/4 Schwerer Panzerspähwagen.

ePSWwv.jpg

Oke, poort en straat stonden toen in de primer. Bestrating daarna op kleur gebracht en de poort voorzien van een creme/zand kleur. Tevens een testfit met de boom die ik al een tijdje daarvoor gemaakt had.

3oPpDT.jpg

feS1r7.jpg

Daarna het invegen van alle keitjes

oHFq1z.jpg

Hondenhok fabriceren met bewoner van Mantis en bak voer

eDrVmZ.jpg

2djTMV.jpg

Uitgeteld na een dag waken...

QlfDhe.jpg

Inmiddels is dan ook de poort geschilderd, verweerd, enz. (Ging ineens heel snel..... of heb ik gewoon geen foto's gemaakt...? 🙄 ) en heb ik een fontein geplaatst met sporen van een verdwaalde kogel en vergeten handbagage

H9cT2u.jpg

Alle bestrating is gevoegd en is er een afvoerput in de straatgoot aangebracht

9FSf2O.jpg

Nadat heel de poort behandeld was met vuilstrepen, slijtageplekken, groene aanslag, enz. was het tijd voor de terracotta dakpannen. Meerdere tinten en kleuren voor wat variatie

Z4Ht1m.jpg

Ik had het idee dat het beeld toch niet helemaal klopte en ben gaan zoeken naar foto's van oude daken met terracotta. Heel veel daarvan lieten zien dat er veelvuldig gebruik werd gemaakt van cement/mortel om de boel bij elkaar en stevig te houden. Zodoende...
Ik heb hiervoor mijn grote alleskunner Alabastine grote gatenvuller gebruikt en dit gaat heel goed door voor mortel. Ik heb het bijvoorbeeld ook gebruikt op wat losse bakstenen die her en der liggen op het dio

KgV6Mb.jpg

Verweren en begroeing aanbrengen, mos, afgevallen bladeren, grasjes, enz. Ben daar overigens nog niet mee klaar, nog wat lege plekken vullen

RS0pMo.jpg

bajGkI.jpg

Daarna was het tijd voor een klimop die ik werkelijk overal heen wilde laten groeien en waarvan ik van te voren al wist dat het veel, heel veel uurtjes in beslag zou gaan nemen.... 😈

zYcCuK.jpg

5MrDLM.jpg

Hier zitten dan ook honderden en honderden blaadjes in verwerkt van het merk Greenline. Laser gesneden groen papier wat ik op kleur heb gebracht met tinten groen. Stuk voor stuk aangebracht met een puntje secondenlijm. Tevens wilde ik de glans er in hebben die zo typerend is voor klimopbladeren. Paar testjes gedaan met verschillende gloss verfjes maar vond het niet denderend... In een laatste wanhoopspoging Vallejo still water er opgesmeerd en dat bleek de perfecte glans te geven! Zo ontdek je bij toeval toch leuke dingen af en toe....

lYU0Dc.jpg

CWnDOI.jpg

OCDKft.jpg

En dit is hoe het geheel er nu bij staat. Nog niet helemaal af want er moet nog een hoop gedaan worden met betrekking tot puin, gebroken glas, stof, zand, enz.

Voorkant:

wyqjEt.jpg

Achterkant:

AME1Aa.jpg

Tot slot nog wat sfeerplaatjes...

Barricade met huisraad

2PM1Ef.jpg

Tijdelijke verblijfplaats Flak crew

cYt7O7.jpg

Opstelling waar Flak geplaatst gaat worden

6JaKB1.jpg

Verloren schoeisel

L91Ipc.jpg

De loofboom met vogelhuis

1prFnt.jpg

Voorraad voor het geval dat....

fmh9go.jpg

Tot zover voor nu, anders wordt deze post wel erg langdradig. Deze keer niet "tot snel" of "ik zal het geen jaar laten duren..."
Als er nieuwe ontwikkelingen zijn, zijn jullie de eersten die het horen en zien... 8)

Shoot!!

Groeten Ditmar

Hoi Ditmar,

Een genot om naar te kijken, ziet er echt mooi uit! Als je de rest net zo netjes afwerkt wordt dit een topper. 🙂
Als ik dan een opmerking moet verzinnen dan zou het zijn dat je aan de muren van de poort wellicht wat meer beschadigingen/ scheurtjes kan aanbrengen.

Ben benieuwd naar het vervolg, wanneer dat ook mag zijn 😉

Groet,

Rob.

Rob en Roger,

Bedankt voor jullie lovende woorden!

Voor wat betreft de muur, Rob, ik zal nog kijken wat ik kan doen. Hij ziet er op zich al best gehavend uit, maar misschien dat ik met een kraspen nog wat scheurtjes kan maken in het gips. We zullen even zien....

Roger, voorlopig moeten de puntjes nog op de i voor het dio, daarna zal het even zien zijn waar ik als eerste mee verder ga, Hetzer, Flak of de figuren. De Hetzer wilde ik maken alsof ie zo van de assemblage band getrokken is, dus met veel staalplaat, roestsporen, maataanduidingen, slogans, enz.

Voor wat betreft de Flak ben ik er nog niet uit.... Dunkelgelb of Panzergrau. Eind van de oorlog werd alles natuurlijk geel gespoten, maar het zou ook een achtergebleven stuk kunnen zijn uit het begin van de bezetting van Praag, begin van de oorlog. Qua contrast past Panzergrijs natuurlijk beter bij het gele van de poort. Persoonlijk neig ik naar een grijze uitvoering, maar weet niet of ze eind van de oorlog nog steeds in die kleurstelling dienst deden. Wat denk jij?

Groeten Ditmar

To all things comes an end (eventually!)

Wow Ditmar! De laatste en enige keer dat ik bij jou op bezoek was stond deze nog wat zwakjes te schitteren ergens in een vitrine kast.
Nu heeft deze een volledig andere beleving.

3 jaar aan genoeg, hersengekraak en uitproberen heeft zeker zijn vruchten afgeworpen!
Dus! Het enige wat mij rest om te zeggen....
Tot zover voor nu, anders wordt deze post wel erg langdradig. Deze keer niet "tot snel" of "ik zal het geen jaar laten duren..."
Als er nieuwe ontwikkelingen zijn, zijn jullie de eersten die het horen en zien... 8)

... hou ik je aan!!

Groet,

Hilbert

Ditmar,

Grijs lijkt mij niet logisch tegen het einde vd oorlog maar begrijp wat je bedoeld! .. wellicht grijs met dunkelgelb camo of toch gewoon 3kleuren camo! Mischien moet je eerst de hetzer afwerken en dan bepalen wat het mooiste past in het geheel!

Nogmaals petje af voor je mooie dio!

Groet

Roger

Hoi Ditmar,

Fijn om te zien dat het hier ook verder gaat!
Ziet er goed uit, Leuke details ook: schoentje hier, flesje melk daar. Nice!

Waar heb jij die dakpannen van gemaakt?

Gr
Erik

Hi Ditmar,

Goed te zien dat er progressie is! Het zeer er allemaal zeer overtuigend uit. Vooral het hek met verwering op de grond oogt erg realistisch. Ben benieuwd naar de vervolgstappen.

Mvg,

Vincent

Ha Hilbert, dank je! Ja, hij viel toen nog niet echt op tussen al het andere spul in de vitrinekasten, maar hé.... goede wijn is ook niet binnen 1 jaar lekker! 🤣

Roger, ik zal me dan maar eens gaan verdiepen in wat er mogelijk is einde oorlog met de kleinere Flaks. Grijs/gele camo heb ik altijd een mooie combi gevonden, wellicht dat ik daar dan voor kies. Thanx!!

Hey Erik, istie weer hoor! 😉 Dank je voor je complimenten. Vwb de dakpannen, die heb ik ooit eens zo gekocht. Zijn ontzettend hard, volgens mij meer richting echte terracotta dan gips. Ik had ze tijdens het surfen ergens gevonden op een vage modelbouwsite uit Litouwen of iets. Heel veel diorama accessoires, helaas weet ik de naam niet meer, sorry.... 🙄

Vincent, dankjewel hoor! We gaan rustig verder. Jouw huidige project loopt volgens mij redelijk tot zijn eind, toch?

Nick, dankje! Leuk om te lezen dat je m kan waarderen. Daar doen we het voor, toch? 😉

Bedankt tot dusver, mannen!

Ditmar

Hi Ditmar,

Is je diorama binnenkort nog te zien op een show? Mijn dio is inmiddels bijna af ja, nog een uurtje werk schat ik. Ik moet nog een ketting voor de herder scoren 🤣

Mvg,

Vincent

Hoeveel meter wil je hebben? 🤣

Zal ik je een cm of 10 sturen zoals ik gebruikt hebt bij mijn hond?

Ik hoop, ik hoop, ik hoop dat ik m dit jaar op de SMC kan neerzetten.... 🙄 We gaan zien!

Groeten Ditmar

Hoi Ditmar,

Mooi weer wat je allemaal laat zien.
Wat een details allemaal, leuke ideeën.
Vind alleen de blaadjes van de klim-op wat aan de dikke kant of lijkt dit maar zo? Beetje te statisch denk ik.
Of komt het dat dit nog al groot op mijn scherm staat? 😀 Mooie foto's trouwens.
Ik vind je stapel met dakpannen wel heel gaaf gedaan.

Succes met de Hetzer, Peter.

Hai Peter, dankjewel.

De dikte van de blaadjes lijkt op de foto’s inderdaad best flink, dat zag ik tijdens het nemen van de foto’s al. Het is in principe vrij dun groen papier, als je het dio in het echt ziet valt het bijna niet op, hoor. Heb genoeg leuke details verstopt om de aandacht van de bladdikte af te leiden... 😉

Foto’s zijn overigens weer gewoon met m’n iPhone gemaakt met een hoop licht van het Velux dakraam. Setup is niet meer als een klaptafeltje waarvan ik de poten heel hoog kan instellen (dus dicht bij het raam) en een groot rondgezet wit vel karton.

Groet Ditmar

Hoi Ditmar, behalve wijsheid komt kennelijk schoonheid ook met de jaren 😉

Heel mooi werk ! niets op aan te merken 😀

Wat me opviel : een hond in oorlogstijd die z'n bord niet leeg eet ?

hongerstillend groetje 😉

Ditmar Tabben zei:
Tja Peter, deze hond is nogal kieskeurig. Die heeft het niet zo op met de Tsjechische cuisine.... 🤣
Hij zal er toch aan moeten wennen nu de Duitsche Bratwursten de stad uit worden gejaagd 😉

Terug
Bovenaan