T34/85 met bedverenarmour...fueltanks-vraagje

Hoi ik ben momenteel bezig met de T34-85 met bedverenarmour van Dragon

direkt een vraagje: als de bedveren op z'n plaats zitten is er geen plaats voor de brandstoftanks, technisch vraagje, waar zit de brandstof dan ?

cheers
Dom

Kijk hier es, de T34 van alexander

klaar3.JPG

of deze

t34_85_7_2.jpg

ciao Raymond

Sorry dat ik zo inspring op je topic Dom

heeft iemand ook idee in welke kleur die bedsprings waren?
Heeft er iemand ook nog fotos van egte T-34s in de goede kleuren want ik zou niet weten wat voor kleuren ik kan gebruiken om me T-34 te spuiten.

(Ik spuit met tamiya)

Thanks
Nick

Dom, de brandstof zit in de tanks zelf, de tanks aan de zijkant zijn eigenlijk een soort jerrycans. Ik heb begrepen dat de tanks sowieso vaak voor een gevecht verwijderd werden, tig liter diesel op de zijkant va nje tank is nu niet echt geruststellend 😉
Ik heb ergens nog een serie foto's van de T34 met screens, ik zal eens even zoeken voor je.
Jan 🙂

de algemene kleur van een russische tank is donkergroen, bijna tegen het brons aan. het varieerd overigens van vrij licht donkergroen naar erg donkergroen, en de verf hoort erg vaal te zijn. de bedveren kunnen meegespoten zijn, maar vooral roestig zou een goede kleur zijn!

@Dom, bij mijn t34-76 zitten er helemaal geen tanks op de buitenkant, maar alleen aan de binnenkant, ik weet niet of dat bij de 85 ook zo is? maar dan zou je dus alleen lege houders kunnen plaatsen, die bedveren lijken me er namelijk achteraf opgeramd, waarbij het me lijkt dat ze niet alles wegsloopten!

nog een voorbeeld

http://www.missing-lynx.com/gallery/russia/t3485_awilder.html

Nog een voorbeeld en duidelijk te zien wat Jan aangaf m.b.t. het weglaten van de tanks.

JW

Dom,de normale benzinetanks zitten gewoon intern in de tank.op verschillende plekken achterin .de externe tanks zijn extra tanks om de T-34 een grotere actieradius te geven.deze werden als ze leeg waren verwijdert en daarna opgepikt door brandstof eenheden ,gevuld en later weer aangebracht op de tank enz..de afmetingen van de bedspring armor is van het goede formaat en zit op de goede plekken zoals aangegeven door Dragon.ze gebruikte ook kortere bedspring armor maar die zat in ieder geval ook op dezelfde plek als de externe brandstoftanks aan de zijkant.je kan wel de kleinere brandstoftanks/olietanks voor achterop plaatsen 😉

groeten jeroen,.

alexander

Ik heb een vraagje over alexander zijn t-34 -> bedsprings dus denk ik aan berlijn maar dan rubere wielen? hadden ze in begin van de oorlog rubber en op het einde niet meer dus geen rubere wielen in berlijn of hebben de amerikanen ruber geleverd dus berlijn met rubere wielen??

Mvg JO 😉

ow ja succes Dom. 8)

Re: alexander

Jonathan Cuyt zei:
hadden ze in begin van de oorlog rubber en op het einde niet meer dus geen rubere wielen in berlijn of hebben de amerikanen ruber geleverd
Precies. Rond 1942 raakte het rubber in Rusland op, dus zetten ze (bijna) geheel stalen wielen op de T-34, maar daarna kwamen er Amerikaanse rubberleveranties en werden er weer wielen met rubber banden gemonteerd. Een tank in de frontlijn met stalen wielen lijkt me in 1945 onwaarschijnlijk — zeg bijna nooit "nooit", maar de kans lijkt me hier erg klein, ook omdat er volgens mij geen T-34-85's met geheel stalen wielen gebouwd zijn.

Dom, hierbij een paar foto's:
t3485berlindl1.jpg

t3485berlin2fk3.jpg

Op de bovenste foto is goed te zien dat de schermen over de bevestiging van de reservetanks heen zit 😉

Ik had er ergens nog meer, maar ik ben bang dat die op mijn oude pc staan 😕
Jan 🙂

Over die foto's in Berlijn: Tijdens de acties daar hadden de Russen de externe brandstoftanks niet of nauwelijks meer nodig. de afstanden die ze moesten rijden vanaf de brandstofdepot's naar "het front" waren erg klein. Bovendien waren ze toen in straatgevechten gewikkeld met relatief korte schootsafstanden. Veel kans op Volksgrenadiere of H*tlerjugend met 'wegwerp-antitankwapens'. In zo'n situatie heb je liever bedbodems op je tank als 2 x ?? liter dieseltanks die van flinterdun plaatstaal gemaakt waren en bij elke geweertreffer in de fik konden vliegen.

Hoi medebouwers,

Als ik die foto's zo zie lijkt het alsof de beddenframes niet mee zijn gespoten in de kleur van de tank. Lijkt me logisch aangezien ze waarschijnljk pas later geimprovisserd op d etank zijn gelast.
Dat van die brandstoftanks is terug te vinden op het forum in een door mij gestelde vraag. zie
http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=11289&highlight=brandstoftanks

Groeten

Roel van Essen zei:
2 x ?? liter dieseltanks
Uit m'n hoofd: 85 liter per tank. Eén van de drie bevatte smeerolie, de andere twee diesel.

Toch,

Diesel brand niet zo best, dus onveilig is het niet, en 85 liter diesel wat raakgeschoten word door bijvoorbeeld een panzerfaust vliegt de diesel gewoon door de lucht, maar erg practisch is het niet.

omdat ik niet erg heb opgelet, wat is nou het nut van de bedsprings? als anti-antitank screen lijkt het me wat grof (panzershreck is slechs 88m, das iets dikker als je pols, dus die lijkt me er doorheen te slaan, en een handgranaat zou erachter blijven steken denk ik. maar is dat dan wel het doel? (doelend op enige gelijknis met de mesh op de stryker ofzo?)

Timo

Het doel is om HEAT-munitie af te laten gaan voordat de granaat het eigenlijke pantser van de tank raakt. De moderne "bar armor" die op voertuigen als Strykers en Warriors in Irak zit (en op een paar M113s en varianten in Vietnam) is in feite alleen maar een moderne versie van dit concept.

De granaat gaat er niet zo makkelijk doorheen, hoor: probeer maar eens een stuiterballetje of zo door een stuk (Heras-)draadhek heen te gooien van een meter of vijf afstand. Grote kans dat je één van de draden raakt en het balletje afketst. Een HEAT-granaat was op dat moment dus afgegaan, al dan niet nadat hij gedeeltelijk opzij geslagen zou zijn en daardoor dus ook al doorslagkracht verloren heeft.

Een correct antwoord van Jakko, echter even iets meer gespecificeert:
Panzerschreck en Panzerfaust zijn inderdaad HEAT-projectielen.
(High Explosive Anti Tank)
Maken gebruik van het 'holle lading principe".
De kop is gevormd om zo min mogelijk luchtweerstand te hebben, maar het eerste deel van de kop is hol en dubbelwandig.
Als de beide wanden elkaar raken doordat het projectiel tegen het doel komt, gaat de ontsteking af. Deze ontsteekt de lading. Die lading is een ronde, holle hoeveelheid springstof, bekleed met koper.
Door de vorm en de explosie wordt het koper omgevormd tot een soort pijlpunt van half-gesmolten koper die met een enorme snelheid voorwaarts wordt gedwongen. Door de druk van die "pijlpunt" wijkt het pantser en komt er een klein gat in het pantser, met alle gevolgen van dien aan de binnenzijde.
Als je nu zorgt dat de HEAT buiten het pantser explodeert, zal dit effect geminimaliseerd zijn, en is de schade slechts aan de buitenzijde zitten.
En dát is het doel van die "matrassen", de extra pantserplaten aan de buitenzijde van de Duitse Mk IV, de extra laag pantser op de Leopard 1V, de Striker, de YPR, de Israëlische M113's enz enz enz...

Terug
Bovenaan