Af! T-ford gepantserd

Dit model is af!

Stijn Westerbos

Lid van de TWENOT
OK mijn tweede project wat ik heb kunnen afmaken helaas geen tussendoor foto's. bij de volgende projecten zal ik dt wel weer proberen. Het betreft een gepantserde T-ford uit 1920 in pools dienst tijdens de oorlog tegen de USSR. Het models is van een of anders onbekend merk. Uit een stuk kunsthars romp en witmetalen onderdelen. Ik heb het camouflage patroon uit een referentieboekje. Het blauw is misschien wat raar maat volgens mij mogelijk wel correct. Het Poolse leger werd in die tijd getraind door het Franse leger die ook blauw in hun camouflage patroon hadden. Het patroon is met de hand geschilderd. Er moet nog een figuurtje bij maar dat wordt even zoeken ik heb helaas geen pools 1920 figuurtje. Maar zodra ik die heb komt deze erbij.
Groet stijn
1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

Hi Stijn,

Keer eens wat anders! Camouflage patroon is mooi gedaan, neem aan dat je dit met de hand hebt geschilderd en met welke verf? Ziet er in ieder geval strak uit. 🤣

Mvg,

Vincent

SNOEPJE !!!!

Echt eens wat anders, mooi.

Welke schaal is dit modelletje ?

Groet

Bert

Heren bedankt voor jullie opmerkingen.
@Vincent: ik heb het model met basislaag gespoten Tamiya XF60 en de andere kleuren met Vallejo handgeschilderd daarna heel dun de zwarte lijnen tussen de kleuren.
@ Bert het is 1:35 echt heel klein daarom wil ik er nog een figuurtje bij doen om het een gevoel van schaal te geven.
groetjes stijn

Hi Stijn,

Ok ja die XF 60 is altijd wel een goede basislaag, gebruik ik ook vaak voor figuurtje, of grijs als base. Mooi gedaan met Vallejo verf, heeft veel pigment en dekt goed zoals hier wel te zien. Kan zelf niet zo goed overweg met acryl als het om penselen werk gaat, vind het vaak wat minder mooi vloeien als emaille verf. Dat blauwe oogt overigens zeker plausibel, in die tijd werden wel gekkere kleuren gebruikt voor camouflage, zie o.a. de Franse tanks in WO1.

Mvg,

Vincent

Beste Stijn,
Mooi model, mooi afgewerkt!
Die kleuren zijn goed. Ik heb het model ook ooit gebouwd (1:35 en 1:16) en tijdens het zoeken van info kreeg ik van een Poolse bouwer (schaal 1:1 replica) door dat de exacte kleuren niet meer exact bekend zijn en elke benadering en variatie goed gekeurd wordt. 😉 😉 Ten aanzien van de banden was er ook twijfel, jij hebt de oorspronkelijke witte rubberen banden goed geschilderd. Ik heb de discutabele zwarte (destijds net pas in omloop) gekozen.
Mooi en leuk om te zien, zeker als je er nog een 1:35 figuurtje naast zet. Je vraagt je af hoe er twee man in dat ding konden
Hartelijke groet,
Willem
TDw4sIY.jpg

Willem,

De mens was toen veel kleiner als nu, heel mijn familie van vaders kant haalde maar net 1,65mtr en allemaal van de generatie 1920/1930.
En een heel wat mindere voedings situatie, dus ook geen MAC of consorten.

Groetjes

Bert

Wederom bedankt voor de opmerkingen. Heel leuk.
@Vincent: Ik vind vallejo best te doen veel dunne laagjes (ik denk drie) en wet pallet help veel
@Willem: Ook leuk jou model en dat filmpje jeetje hij was echt heel klein. Wat betreft de banden dit heb ik een beetje gegokt op basis van referenties met de rollce royce pantserwagen uit WW-I blijkbaar een goede gok

groet stijn

Hoi Stijn,

Mooi gedaan. Ik heb laatst de camouflage van een Sdkfz. 11 met de hand gedaan omdat dat volgens mij het best handgeschilderde camouflage benaderd. Net als jij langzaam in lagen opbouwen. En het bijkomende voordeel is dat het allemaal niet superstrak hoeft te zijn.
Die kleine voertuigen zijn altijd leuk om te zien. Misschien kun je een figuur ombouwen.

Succes,

Jan Coen

Ziet er mooi uit Stijn 🙂
stijn westerbos zei:
Er moet nog een figuurtje bij maar dat wordt even zoeken ik heb helaas geen pools 1920 figuurtje. Maar zodra ik die heb komt deze erbij.

Ikzelf heb indertijd bij een soortgelijk voertuig wat figuren bij Scibor Miniatures (http://www.sciborminiatures.com) gekocht. De FT17 crew leek met toen wel erbij passen.

Hoi Stijn,

Leuk wagentje, kleurgeving vindt ik mooi gedaan evenals de verwering.
Voor een figuur zou je een bestaand Frans of Duits figuur kunnen modificeren. De uniformen uit die tijd waren soortgelijk met minimale verschillen voor het desbetreffende land natuurlijk. Andere kleur ook dan... 😉

Gr
Erik

Bedankt Erik,

het verweren ben ik wel even mee bezig geweest. Ik heb de kleuren een voor een aangepast met olieverf. Op een paar blauwe plekken is de overgang iets de grof maar dat neem ik mee voor de volgende keer. Het figuurtje is wel waar wat je zegt iets frans of duits verbouwen zou kunnen ik heb nog ergens een miniart frans tankcrew figuurtje misschien is dat wat. Het enige nadeel van miniart vind ik dat ze iets groot ogen en de T-fort is al zo klein.

Nou ik ga kijken,

groet stijn

Terug
Bovenaan