T boerderij Den Tempel

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
sd Kfz 135/1 Afrika
Partisans
Hi all,

Ben recent met een nieuw project begonnen. Dit keer geen AFV, maar een huis/diorama. Een tijdje terug las ik in Art of Modelling wat er allemaal mogelijk is met blauw isolatieschuim vwb dioramabouw, en daar werd ik enthousiast van. Ik besloot daarom een huis te gaan bouwen, of beter gezegd een deel daarvan. Om precies te zijn een t boerderij. Dit is een type boerderij dat in de Betuwe en aan de Brabantse zijde van de Maas voorkomt. De keuze viel op Den Tempel, die bij mij in het dorp staat aan de dijk. Ik heb hier zelf ook nog in gewoond, dus ja wat is er cooler dan een huis in schaal na te bouwen waar je zelf in hebt gewoond? 🤣 🙂 🤣 Wellicht dat dit nog een diorama wordt ten tijde van WW2 met een paar Airbornes die hier geland zijn. Dat is dan fictief, maar zou goed mogelijk geweest kunnen zijn.

10413297_847235395322857_1346333174220344876_n.jpg

Hier de foto van de voortgang. Ik maak een hoek van het voorhuis. De keuze op dit deel is gevallen, omdat een muur grote stenen bevat en de andere normale kloostermoppen, wat mooi contrasteert. Bovendien heb ik niet de intentie de hele boederij de maken, want dit deel is ruim een vijfde van het voorhuis en ik schat daarmee 10% van het totale gebouw. Zie http://commons.wikimedia.org/wiki/F..."De_Tempel"_-_Overasselt_-_20426853_-_RCE.jpg voor een foto van de boederij in de jaren 60/70.

Het maken van de muren ging relatief rap. De voorzijde heb ik nagemaakt van een foto die ik vervolgens in schaal heb uitgeprint en als blauwdruk diende voor het maken van de inkepingen. De zijkant was een ander verhaal. Die heb ik getekend op basis van een foto, anders had ik bij de huidige bewoners in de tuin moeten gaan staan. Dit was nog redelijk wat werk, maar toen het goed op papier stond was het maken van de zijwand zo gedaan. Karakteristiek aan deze boerderijen is naast de T vorm ook het gebruik van hoge ramen op de begane grond. De ramen op de eerste verdieping zijn ook groot maar zitten laag, zodat je er alleen geknield goed naar buiten kunt kijken.

De stenen naast het kozijn zijn niet ingekerfd, omdat daar luiken komen. Verder is de zijmuur iets te kort en de voorzijde iets te lang, wordt nog bijgewerkt. Het meeste werk ging zoals verwacht in de kozijnen zitten. Dit is een heel secuur werkje, want het moet zo goed mogelijk naadloos aansluiten uiteraard, en voor mij ook nieuw en leerzaam. De kozijnen van de ramen voorzijde zijn bijna gereed, nog opkuisen en dan gereed voor verven. Als dit is gedaan ga ik aan de rieten kap beginnen. Dit wordt heel eenvoudig of heel lastig, zo is mijn inschatting. Het eenvoudige scenario is de rietstructuur met acylplamuur na te maken. De moeilijke optie is het riet na te maken met haren van kwasten. Ik heb beide nog niet uitgeprobeerd, dus tips zijn in deze welkom 🙂

Grtn,

Vincent

Altijd leuk dat scratchen en ook een mooi onderwerp. Geen type boerderij waar ik mee bekend ben en weer een mooi illustratie van de verscheidenheid per streek.
Afgaande op je link hoort er boven de ramen wel een 'rollaag' te zitten, maar die kan ik niet echt terugvinden op je eigen foto.

Ter inspiratie zijn de bouwsels van Roy Schurgers trouwens ook erg toepasselijk (allemaal blauw schuim)

Binnen het Nederlandse thema:
http://www.scalemodelfactory.nl/gallery/category/365-dutch-house-scratchbuild.html
http://www.scalemodelfactory.nl/gallery/category/370-peeping-tom.html

Of gewoon een algemeen overzicht:
http://www.scalemodelfactory.nl/gallery/category/141-roy-schurgers.html

Ha die Vincent,

Mooi om te zien deze boerderij 🙂 , ik blijf 'm volgen.

Eén opmerking en één vraag:

Wat betreft de dakbedekking: ik zou zeker voor haren van een kwast gaan o.i.d. Zelf ben ik ook met een Russisch hutje bezig, dat wordt riet-gedekt met de haren van een schoonmaakborstel, iets grover dus. Maar wel veel mooier dan het gips-gegoten dak dat er nu op zit of de plamuur uitvoering die jij overweegt.

Vraagje: heb je de bluefoam nog bedekt met iets? Dit vanwege de toch wel aanwezige (fijne) schuimstructuur. Zelf gebruik ik Mr. Surfacer, maar ik kan op jouw foto's niet zien of er nog een structuur aanwezig is op de stenen.

Hoe dan ook: mooi werk!

groeten, Richard.

Hi Richard,

Ok merci, ik zal met interesse volgen hoe jouw dakbedekking wordt, want die rieten kap intrigeert me. Het schuim is inderdaad gecoat, met verdunde acrylplamuur (Glassex). Zijwand moet her en der nog gedaan worden. Aparte is, dat deze vulling in het geval van de voorgevel ook meteen de verf is, want wit. Zodoende zijn de voegen meteen gedaan. Het bruin van de stenen heb ik er snel nadien aangebracht, ook acryl verf. Werkt perfect en geeft meteen een mooi resultaat. Heb nadien nog wel een witte wash gedaan van wederom verdunde plamuur omdat de bruine verf nog wel her en der in de voegen liep, maar was zo gedaan dus.

Mvg,

Vincent

Vincent Thelosen zei:
Hi Richard,

Ok merci, ik zal met interesse volgen hoe jouw dakbedekking wordt, want die rieten kap intrigeert me. Het schuim is inderdaad gecoat, met verdunde acrylplamuur (Glassex)....

Mijn eerstvolgende update denk ik met een week of twee te plaatsen, nog even geduld dus 😉 ...

Verder heb ik op acrylplamuur (Glassex) gegoogled omdat me daar niets bij voor kan stellen, maar het enige dat er bij de afbeeldingen naar voren komt zijn foto's van modellen in aanbouw, voornamelijk hier op Twenot danwel Modelbrouwers... Daar kom ik dus nog niet veel mee verder.

Ik dacht eerst echt aan dat spul voor de keuken, maar dat is het dus niet. Maar wat is het dan wel of waarmee is het te vergelijken? Waar is te koop? Ik hoor het graag 8) ...

groeten, Richard.

Hi Richard,

Acrylplamuur is bij sommige DHZ zaken te koop. Gek genoeg niet bij allen, zoals de Praxis. Perfax heeft deze in het assortiment. Zie bijvoorbeeld http://www.quofi.nl/Zoekresultaten.aspx?cat=&k=perfax+plamuur

Als verdunner dus gewoon glassex, al zal het met water ook wel gaan. Ideaal spul dus om deze wandjes van structuur te voorzien en van voegen. Ik wacht geduldig af, ik verwacht ook niet dat ik over twee weken al de tijd heb om aan het dak te beginnen 😉

Grtn

Vincent

Hi,

Hier weer ff een update na lange tijd. Ben eind januari voor mezelf begonnen als online marketeer, en in die hoedanigheid heb ik niet zo gek veel tijd gehad om tijd te steken in modelbouw. Maar de laatste dagen heb ik wel meer ruimte in de agenda gehad, en daarom maar verder gegaan waar we gebleven waren. Hier een foto van het huis tot op heden:

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net...=29ea9888be4975a779ec909015bd8646&oe=55B79916

Interieur ga ik niet maken, dus wordt afgeschermd, tips zijn welkom. Qua bouw alleen nog de muurankers, houders luiken, glas ruiten en schoorsteenlood maken, maar dat is allemaal niet zo spannend. Meest spannend zal nog het plaatsen van de ramen zijn en afwerken achterzijde zo is mijn inschatting. Qua verven moet ik de witte zijgevel nog bijwerken, de vensterbanken, en de luiken. Deze zien er zo goed uit maar dat zijn ze niet. Er zit hoogglans emaille verf op. Ik had nog niet eerder met emaille gloss verf geschilderd, en meende dat deze verf dezelfde eigenschappen als de matte variant heeft . Mooi niet dus, althans mijn ervaring. Drogen duurt veel langer en de verf droogt niet mooi effen op. Het is eigenlijk gewoon kloteverf 🙂 . Als ik dat van tevoren had geweten had ik het geprobeerd met acryl glossverf zowel de kozijnen als de luiken met airbrush gedaan. Leermomentje

Hi all,

Hier weer een update van project Den Tempel. De geveldelen zijn op de ondergrond bevestigd en het grind en gras zijn aangebracht. Dak zit nog los. Het grind ga ik nog verven met grijstinten en het gras zal ook nog bewerkt worden als alles droog is. Alles is net aangebracht met verdunde lijm dus dat kan nog ff duren. Verder wil ik de zijkanten van de ondergrond tzt aankleden met het naambord van Den Tempel die aan de achterkant hangt, plus een schaalmodel van een kunstwerk dat dicht bij deze boerderij staat en betrekking op de oude veerbaas heeft die hier vroeger woonde. Ook komt er nog een bankje, wat spul voor de ramen en bemensing/bediering om het geheel te verlevendigen. We zijn nog niet klaar 🙄 😛 🤣

11013469_918570031522726_2207739517501654354_n.jpg

Hier het schaalmodel en een foto van de boerderij ter vergelijking. Zoals te zien maak ik maar een klein deel van dit grote gebouw, ik schat 1/15e deel.

1510010_911123635600699_8745719997201263897_n.jpg

Terug
Bovenaan