T-70M in de Russische winter

Frank Marcus

Lid van de TWENOT
Hoi allemaal,

Naast mijn “Spoils of war”-dio (zie Figuren en Bustes), heb ik ook al een tijdje mijn T-70M op de werktafel staan. Het wordt een diorama dat zich afspeelt midden in de Russische winter in de eerste oorlogsjaren. De tank rijdt over een besneeuwde weg, volgepakt met Russische soldaten. Één van hen kijkt in de berm naar een gesneuvelde Duitser naast een verlaten BMW met zijspan. Berm, BMW en Duitser liggen onder een laag sneeuw.

De T-70M is van Miniart met een PE-setje van Eduard. De figuren komen grotendeels ook uit de Miniart-doos, maar worden wel voorzien van winterjassen, mutsen enz. De BMW is van Tamiya en de Duitser is scratch. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.

tqw5.jpg

wofx.jpg

rkwj.jpg

oy8y.JPG

o563.jpg

Ik mag dit wel Frank, het laten zien wat oorlog werkelijk is...
Mens en machine die het op moeten nemen tegen elkaar en de elementen terwijl ze eigenlijk thuis
hadden kunnen zitten voor de kachel met een borrel en een zoen van de vrouw...

Mooi sculptwerk man, maar :
De voorop zittende figuur vind ik wat vreemd zitten. Het lijkt mij alsof hij nergens steun heeft.
Misschien iets met de linkerarm doen ? over de loop of op de toren ?
Suggestie voor de gesneuvelde duitser : laat 'm de voorvork van z'n motor vastgrijpen...

Ben heel benieuwd naar het geheel, gehuld in sneeuw pak sneeuw...

vreedzaam groetje 😉

Dank voor je reactie, Peter. Wat betreft de voorop zittende figuur: hij komt uiteindelijk rechtop te zitten en zijn linkerarm rust op de mantel van de T-70. In de try-fit zag het er wel goed uit, maar ik ga er voor alle zekerheid toch nog eens naar kijken.

Hallo Frank,
wat me het eerst opvalt is het formaat van je sokkel. Die kan veel kleiner. Bij je T-34 dio kreeg je ook al commentaar dat er veel loze ruimte was, maar hier vind ik dat storender. Zo'n T-34 is groot genoeg om ruimte op te eisen, maar zowel de T-70M als zijspan verdrinken nu in het geheel.
Het kan natuurlijk je bedoeling zijn om de uitgestrektheid van het Oostfront uit te drukken, maar compositie-technisch verlies je dan veel aan kracht. Het tafereeltje met de zijspan raakt letterlijk en figuurlijk ondergesneeuwd 😉 De helft van het oppervlak lijkt me genoeg. Een wat meer groteske positie van de zijspan kan denk ik ook geen kwaad (van de weg geblazen door een inslag).

Hoi Frank, de compositie laat ik aan jouw over, maar wat Niels over de motorfiets zei :
Een wat meer groteske positie van de zijspan kan denk ik ook geen kwaad (van de weg geblazen door een inslag).
dat lijkt me zeker iets toevoegen aan het verhaal.
Leg de bike op z'n kant (met zijspan in de lucht).

groetje 😀

Of in een greppel liggend...
Daardoor kun je de T70 hoger plaatsen en de aandacht daarop focussen en wordt de zijspan een mooie toevoeging aan de omgeving.

Hi Frank,

Gaaf gemaakt, ook de figuren. Ik heb deze kit ook gemaakt, echt een toppertje voor dat geld. Alleen het plastic is wel erg zacht tov Tamiya etc.

Grtn,

Vincent

Frank,

als je deze sokkel gaat gebruiken kan je meer dramatiek in het geheel brengen door wat afstand te ceëeren tussen de zijspan en de Duitser.
De motor is over de kop gegaan en heeft de bestuurder weggeworpen. Maak wat schade aan de motor veroorzaakt door de impact met b.v. een verbogen voorwiel (niet overdrijven natuurlijk)
Ook het eerder voorgestelde hoogteverschil kan hierbij meer spanning geven.
Eventueel kan je enkele infanteristen bij de motor en/of Duitser plaatsen die kijken of er iets is dat ze kunnen gebruiken.

Willem

Beste mensen,

Allemaal heel erg bedankt voor jullie belangstelling en bijdragen. Het zal meegenomen worden in de besluitvorming 😀 .

Voor wat betreft het hoogteverschil: dit was van het begin af aan voorzien, ik was alleen vergeten het te vermelden. De weg komt zo'n centimeter hoger te liggen dan de berm en de BMW staat er met zijn achterwiel nog net op. Om eerlijk te zijn zie ik het niet zo zitten om hem op zijn kant te leggen oid.

Voor de "vulling" van het dio wordt nog gezorgd, ik ben er nog niet uit hoe ik dit ga doen.

Ik ben de afgelopen tijd vooral bezig geweest met de figuren en het updaten van de BMW. De figuren zijn nu bijna klaar (twee zijn er compleet vervangen: de commandant en die gozer net achter hem, ik was er niet gelukkig mee). De vent net naast de koepel ga ik even op de pijnbank leggen. Eelco wees me er ook al op dat er met zijn linkerarm (van de figuur, niet die van Eelco 😛 ) iets mis is. Ik zag het tot nu toe niet zo, maar ik ga hem eens voor een spiegel houden; een oude truc om een ongeziene fout op te sporen. Zodra de figuren klaar zijn, ga ik weer foto's plaatsen. Nogmaals dank allemaal.

Hoi allemaal,

Even een kleine update. De figuren zijn nu zo goed als klaar, alleen de geweerriemen moeten nog gemonteerd worden. De figuur aan de voorkant laat ik bij nader inzien zoals hij is. Ik heb hem nog eens bekeken en voor de spiegel gehouden en zag er niets geks aan. Kan natuurlijk een blindheidsfoutje van mij zijn, maar ik ben er blij mee.

Excuses voor de kwaliteit van de foto's. Als ik eens een keer een hoop geld heb ..... 😢

0nig.jpg

en8z.jpg

g782.jpg

atoq.jpg

go6w.jpg

k0ui.jpg

Zoals altijd is commentaar zeer welkom.

Zeker tof gedaan Frank.
Vooral de tankcommandant die de soldaat iets in het oor zegt vind ik leuk gevonden!
Yep, daar sluit ik me bij aan. Nu alles de verf in. 😀
Dat wordt best een klus met 5 figuren.

Ik zou verder de motor e.d. volledig weglaten en het geheel gefocust en krachtig houden rond deze tank & figuren. Alleen al om dit af te werken heb je je handen vol en is wat mijn inziens meer dan genoeg. Beter kwalitatief sterker dan een groter dio 1/2 afgewerkt. 🙄
Excuses voor de kwaliteit van de foto's. Als ik eens een keer een hoop geld heb ..... 😢
Een A0 velletje karton kan er toch wel af? Zeker als je zo veel tijd in je figuren steekt is het toch gaaf om deze mooi te presenteren? Daar mag je zeker trots op zijn en dat mogen (moeten wat mij betreft) de fotos uitstralen!

Massel,
Marcel.

Ha die Frank,

Wat beide heren hier boven schrijven zijn exact de woorden die bij mij opkwamen bij het zien van dit hele mooie plaatje. Natuurlijk begrijpen wij dat je zinspeelt op een betere camera, maar m.i. is dat helemaal niet nodig. Zoals Marcel schrijft: een mooier stuk gekleurd karton en een fotobewerking programma geven dit voertuig echt waar het recht op heeft...

Groeten, Richard.

Op al t moois heb ik niks aan te merken, maar t is net alsof de rechtermouw van de persoon met de scope niet helemaal goed zit ofzo...

@ Timo: volgens mij is dit gezichtsbedrog dat veroorzaakt wordt doordat de figuur handschoenen draagt die vrij hoog op zijn onderarm gedragen worden.

My two cents...

Groeten, Richard.

Ik bedoel eigenlijk de naad bovenop de schouder,maar daar had ik misschien wat duidelijker over moeten zijn...

Petje af hoor Frank :!:

Ik vind je bewerkingen van de figuren erg mooi gedaan. Tezamen met de cleane bouw van het voertuig komt hier een mooi plaatje uit !
Mijn idee over je beoogde sokkel; ik zou het geheel op een veel kleinere ondergrond doen, dus kleinere sokkel in beide dimensies.

groet

Prachtig sculptwerk Frank, ik neem m'n helm ervoor af...
bravo3_zpscccea427.gif

"Ik zie niks geks" zei je... nou... ik zie 1 klein gek dingetje :
De soldaat voorop die leunt op het kanon :
de stof van z'n mouw geeft niet mee. Maar dit is een dingetje wat in het gehele plaatje
niet zal opvallen, dus dit commentaar kan in het vakje mierenn**ken.

Fotografie ? ga 'ns wat experimenteren met de gebruiksaanwijzing erbij.
Knip er op los terwijl je bijhoudt wat je doet met instellingen.

Heb 1 foto wat bewerkt met uw welnemen. Was 1 minuut werk.
Rood verminderd.... licht en contrast wat opgeschroefd... hooglicht en schaduw iets opgekrikt...
Resultaat (kan beter, is even ter illustratie..) :

0nig_zps25d2f38c.jpg

Hoe dan ook mooi werk man... keep it up komrad !

groetski
salut_zpscc4b2451.gif

Ha Frank,

Ziet er goed uit. V.w.b. je foto denk ik dat je witbalansinstellingen niet goed zijn. Ook ik heb in Windows Live Photo Gallery wat geschoven met de kleurinstellingen (uitgaande dat het plastic lichtgrijs is).
Krijg je toch een wat realistischer beeld i.p.v. van dat "My little pony" kleurtje (behalve dan dat middelste helmpje).
test.jpg

Succes met de verdere afwerking!

Gr.

Jos

Re: T-70M in de Russische winter KLAAR

Dag allemaal,

Zoals jullie zien heb ik de tips van Marcel en Johannes opgevolgd. Ik heb de tank op een veel kleinere ondergrond gezet en bij mezelf gedacht: die motor en die dooie Duitser komen een ander keer wel van pas.

Een aantal medebouwers (en mijn vrouw…) meldden nog dat de figuur net naast het kanon niet helemaal lekker zit. Achteraf gezien moet ik jullie gelijk geven, maar ik heb hem toch maar zo gelaten. Echt storend is het in mijn ogen niet.

Ik heb er verder niets aan toe te voegen, dus ik zou zeggen: schiet maar!

u10s.jpg

yvya.jpg

4s81.jpg

k8xs.jpg

0xjw.jpg

ly8q.jpg

wa55.jpg

renj.jpg

Hoi Frank, eigenlijk 2 opmerkingen op een verder leuke setting en mooie winterse-omgeving. Maar waarom, als je zoveel tijd en energie in je werk steekt, zo'n 1 euro knaller fotolijstje van de plaatselijke Xenos of dito winkel 😢 😢 en niet je track/voertuig op dat lijstje laten vallen. Eigenlijk jammer want mijn ogen gaan nu meer naar dat lijstje en het oversteken dan naar je werk. Je hebt in je voortraject zo'n mooie sokkel laten zien en nu eindig je met zo'n goedkoop ding. Jammer en doet echt afbreuk aan je mooie werk wat gewoon super mooi is om te aanschouwen.

Gr.JW

Dag Frank,

Je gaat met ieder project goed vooruit met je technieken. Sluit me aan bij wat JW zegt. No more XENOS!! 😀
Voor wat betreft de figuren moet je eens proberen de pupillen niet te schilderen in deze schaal, of met een veel kleiner penseel. Nu krijg je het poppen effect. Gebruik geen zwart maar donkerblauw in deze schaal of bruinig. Het oogwit niet puur wit maken maar wit met wat burnt sienna dus iets meer rood erin.
Verder kun je beter voorkomen de pupillen in het midden te plaatsen dan is het meteen een stuk beter.
Je zit scherp met je donkere kleuren wat meer middentonen en wat meer subtiele maar scherpere lijntjes af en toe zal er nog wat beter uitzien denk ik.
Groeten John.

Een mooi winters geheel!
Heb je nog wat informatie hoe je dat ondergrondje gemaakt hebt? Bluefoam, sneeuw, de grijze sporen in de sneeuw (verf? grijze modder?)...?

Groeten,
Erich

Heel mooi geworden Frank
bravo_zpse8aefded.gif

De omlijsting vind ik prima zo, maar wat JanWillem S zegt heeft wel wat.
Ikzelf vind 't mooi om te zien die fraaie stijlvolle omlijstingen, maar heb nooit veel trek
om daar energie (of centjes) in te steken...tenzij ik de omlijsting deel wil laten uitmaken van het dio zelf.

De tips over de ogen zijn waardevol, maar wil toch zeggen dat : ondanks dat het een beetje poppen ogen zijn,
zijn ze knap geschilderd 😉

Fraai titelbordje nog ?

ongesokkeld groetje 😀
Peter

peter van dijk zei:
Heel mooi geworden Frank
bravo_zpse8aefded.gif

De omlijsting vind ik prima zo, maar wat JanWillem S zegt heeft wel wat.
Ikzelf vind 't mooi om te zien die fraaie stijlvolle omlijstingen, maar heb nooit veel trek
om daar energie (of centjes) in te steken...tenzij ik de omlijsting deel wil laten uitmaken van het dio zelf.

De tips over de ogen zijn waardevol, maar wil toch zeggen dat : ondanks dat het een beetje poppen ogen zijn,
zijn ze knap geschilderd 😉

Fraai titelbordje nog ?

ongesokkeld groetje 😀
Peter

Ik hoor deze opmerking wel vaker en dan vraag ik me altijd hardop af.."we kopen voor een godsvermogen aan kits, we gooien er bakken aan PE, verf, verweringszooi, figuren, bakken met dioramaspul, etc.etc.etc. er tegenaan en dan gaan we op een paar euro bezuinigen, kopen voor een paar euro een goedkoop (goedkoop in de manier hoe iets eruit ziet) fotolijstje 🙄 🙄 Liefst maken we het nog af met een naamplaatje geprint op een huis tuin en keukenprinter en liefst nog scheef gesneden 🙄 🙄 😢 😢

En het is allemaal ook gewoon prima allemaal zelf te maken en is zeker niet nodig om alles te laten maken op maat.

Gr.JW

Heren,

Bedankt voor jullie inbreng! Ik ben altijd heel blij met dit soort reacties. Je leert er veel van en je doorbreekt een beetje de “creatieve blindheid”, waar ik nog wel eens last van heb: doordat je zolang op een model zit te turen, zie je sommige zaken niet meer.

@ JW: Tja, die sokkel. Het blijft natuurlijk een smaakkwestie, maar ik heb hem juist gekozen omdat dat cleane, glanzende zwart zo’n mooi contrast vormt met de wintersetting. En ja, hij komt van Xenos en koste geen drol, maar ik vind het een mooi geheel zo. Ook als ik hem “in het echt” bekijk is het een strak plaatje, vind ik.

@ John: Je zult het misschien niet geloven, maar ik heb meer dan twintig jaar alleen maar figuren geschilderd en hoewel ik nooit een “meestergezichtenschilder” ben geweest, heb ik me er prima mee gered. Alleen hier ben ik letterlijk “olie”dom geweest. Omdat ik een complete olieverfjunk ben, wilde ik eens proberen ook de ogen met olieverf te doen. Dit had ik dus beter even kunnen testen…. (stom, stom, stom). Goed, hebben we weer van geleerd, gaan we dus niet meer doen.

@Erich. De ondergrond is gemaakt van piepschuim waar ik een laagje plasterbandage overheen gelegd heb: een soort rekverband waar droge plamuur in zit. Dit maak je nat en drapeer je over je landschap. Vervolgens heb ik het met A&B putty afgewerkt en lagen sneeuw aangebracht met verdunde houtlijm waar lagen zuiveringszout overheen gegaan zijn (tip van JW, nog bedankt!). De sneeuw is daarna nog extra bevestigd met een laagje Tamiya-thinner

@Peter en Wim: Dank je! Het naambordje zie ik nog niet zo zitten, moet ik zeggen.

Hoi Frank,

Over je model, figuren en setting kan ik kort zijn: Heel mooi gemaakt!

Maar de reacties er omheen zie ik vaker terug bij andere topics......
Ik heb getwijfeld te reageren maar doe het nu alsnog…. Ik gebruik ook nog wel eens "een “fotolijstje"” en/of "een ”zelf geprint naamplaatje"”. Een bewuste keuze en ik weet “dat ik daar geen prijzen mee ga winnen” maar daar gaat het mij ook niet om. Sterker nog, des te meer er wordt geroepen dat "een “fotolijstje"” en "“zelf geprinte naamplaatjes"” niet kunnen, des te meer heb ik zin om ze juist te gaan toepassen. Het zou leuk zijn als "“de geldende norm” van de “topbouwers"” niet aan alle deelnemers op het forum wordt opgelegd. Ook al wordt het “"als tip"” gebracht, niet iedereen heeft de beschikking over de middelen of men maakt bewust andere keuzes. Voor mij verdwijnt de lol in het bouwen op dit forum. Niet iedereen doet mee om te winnen!

Frank, ik kon mij zo goed vinden in jouw reactie hierboven:

"Tja, die sokkel. Het blijft natuurlijk een smaakkwestie, maar ik heb hem juist gekozen omdat dat cleane, glanzende zwart zo’n mooi contrast vormt met de wintersetting. En ja, hij komt van Xenos en koste geen drol, maar ik vind het een mooi geheel zo. Ook als ik hem “in het echt” bekijk is het een strak plaatje, vind ik."

Het is een kwestie van smaak, smaken verschillen, dat zal zo blijven en ik respecteer het.

Groet,
Willem

Frank, je model en setting zijn mooi om te zien.
Wees blij met je resultaat, het is jouw project en als jij het hebt gemaakt zoals jij het wil, dan is dat goed.
Het gaat om het plezier in de hobby. los van wat een ander er van denkt en vind.
Dit is nou een van de grootste redenen dat ik niet meer op forums plaats en/of reageer.
Opbouwende kritiek is altijd goed, maar laat een mens in zijn waarde.
Ik maak mijn sokkels zelf. de ene keer is het mooi en de andere keer is het minder.
Ook mijn naamplaatjes komen allemaal uit mijn fotoprinter.
Niet iedereen heeft maar de middelen om,in mijns inziens vaak peperdure sokkels aan te schaffen.
Ga gewoon door en laat je niet van je stuk brengen door azijnzeikers of criticasters
Lang leve de hobby en de lol er aan.
Met hartelijke modelbouw groet,
René

Omdat ik deze "discussie" klein beetje ben gestart hier wil ik toch graag de moeite nemen om toch nog even een reactie te geven. Ik heb ik mijn reply het nergens over wedstrijd gehad omdat ook bij mij mijn eigen plezier bovenaan staat. Als men mijn tekst m.b.t. de printer beetje goed leest, en mensen die mij kennen ook wel weten hoe ik beetje in elkaar steek, heb ik hier beetje een karikatuur van gemaakt. Ja ik zie settingen voorbij komen waarbij er gebruik is gemaakt van een stukje papier uit de printer getrokken, scheef afgesneden en er maar wat opgeplakt. Waar ik het in mijn betoog over heb is dat ik het jammer vindt dat er, voor kapitalten aan zooi wordt gebruikt (dit even in algemene bewoordingen en niet op dit mooie stukje werk als opmerking neergezet want laat duidelijk zijn dat ik het een knap staaltje vindt), uren en uren aan tijd wordt gebruikt en het dan nog even afgemaakt moet worden met een goedkoop ogend lijstje van spreekwoordelijk 1,00 euro. Ik vindt dat gewoon dood- en doodzonde en dan vraag ik mij af waarom investeer dan niet een paar euro in een mooie sokkel? Nee die hoef je niet zelf te kopen want met beetje boeren slimmigheid heb je die zelf gemaakt. Ga naar een lokale houtboer, nee niet een Gamma, maar een echte houtboer en koop daar een strook goed fineerhout.

Heb bij mij in L'warden zo'n houtboer gevonden die dat kan inkopen en heb een stuk van 3 meter voor nog net 20,00 euro kunnen kopen. Kan hier nu vele dio's van maken als het moet. Koop wat hout wat je kan gebruiken als frame te maken en ga lekker aan het stoeien met je verstekzaag, houtlijm en evt. wat van dat blauwe foam schuim om een landschapje te maken. beetje je boerenverstand en slimmigheid gebruiken en je zet wat moois neer. Het hoeft geen kapitaal te kosten maar een goede en vooral mooie sokkel maakt het domweg af. Neem als voorbeeld nu even een Roger Hurkmans die maakt zijn sokkels ook zelf en dat hoeft dus niet veel te kosten maar maakt het wel gewoon mooi af!

Toevallig mag ik met een regelmaat René zijn mooie werk in het echt aanschouwen en ook daar zie je, en je hoeft daar in mijn optiek niet bescheiden over te doen René 😉 want ze zijn echt super mooi, zie je dat je voor weinig geld een verdomd mooie sokkel kan neerzetten. Ja je hebt het geluk dat je een goede printer hebt of anders dit op andere manier kan doen maar het is een mooie, doeltreffende en vooral simpele manier van doen maar wel mooie en het maakt het af!!

Mijn figuren die geef ik bij voorkeur een mooie metaalplaatje mee van name it uit Engeland maar mijn diorama's krijgen ook gewoon een naamplaatje gemaakt uit de printer. Kies hiervoor dan wel een stukje fotokarton wat ik gekocht heb bij de plaatselijke creabea-winkel, maak gebruik van een mooi lettertype en ik maak het af met een papier/gloss vernis om het te sealen, te verstevingen en vooral om het af te maken. Totale investering 6,00 euro (ex.printer natuurlijk 😉 ) maar kan de rest van mijn leven dit doen.

Grappig eigenlijk we kunnen uren discussie voeren over een wash/filter/inlijnen/verfkleur/gebruik van putty/hornet kopjes maar iets over het neerzetten van je setting en dan vooral een sokkel wordt bijna als not done ervaren!!!

Gr.JW

@ Frank,
je intentie om iets te bouwen op jouw manier is en blijft jouw ding.
Ben jij er tevreden mee, dan is dat zeker zo.

@ JW, de afdeling azijnzeikers en criticasters is zeker NIET persoonlijk bedoeld maar in het algemeen gericht aan eenieder die kritiek levert om kritiek te leveren.
IK BEL JE MORGEN EVEN, SPREKEN WE AF EN GAAN WE EVEN VERDER ONDER HET GENOT VAN EEN BAKKIE PLEUR 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂(zei een simpele Mokumse jongen)

@ Marten, dank voor de goede tip.
Dit is een betaalbare optie 🙂 🤣

LATEN WE DEZE DISCUSSIE STOPPEN EN ZO FRANK ZIJN DRAADJE NIET VERZIEKEN.

René ketting zei:
@ Frank,
je intentie om iets te bouwen op jouw manier is en blijft jouw ding.
Ben jij er tevreden mee, dan is dat zeker zo.

@ JW, de afdeling azijnzeikers en criticasters is zeker NIET persoonlijk bedoeld maar in het algemeen gericht aan eenieder die kritiek levert om kritiek te leveren.
IK BEL JE MORGEN EVEN, SPREKEN WE AF EN GAAN WE EVEN VERDER ONDER HET GENOT VAN EEN BAKKIE PLEUR 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂(zei een simpele Mokumse jongen)

@ Marten, dank voor de goede tip.
Dit is een betaalbare optie 🙂 🤣

LATEN WE DEZE DISCUSSIE STOPPEN EN ZO FRANK ZIJN DRAADJE NIET VERZIEKEN.

René dit had ik zeker ook niet zo opgevat hoor hahahahahhaahaha tis en blijft nog steeds modelbouw en daarvoor kennen we elkaar toch te goed 😉 😉 😉 😉

Gezellie en tot v/d week. Verheug me er nu al op.

Gr.JW

Terug
Bovenaan