T-62M shelf queen

Hallo mannen,

Another 'shelf queen', waar ik al jaren mee bezig ben...
Het is de eeuwenoude Tamiya kit (die met zonder details... 🙄 Basics zijn ok!) Toendertijd geupdated met de (naderhand verschrikkleijke) kit van Verlinden. Verschrikkelijk i.d.z.v. instructies en pasvorm; ook nog de BDD set van Aires er tegenaan gegooid
Doordat mij info ontbrak bleef het een hele tijd liggen, wel kwam er steeds meer bij; tracks van modelkasten (schlechte kwaliteit trouwens!), pe van Eduard (achteraf niet nodig geweest!) Loop van RB Model evenals een DsHK loopje.
In al die jaren veel info verzameld en zag dat er ook steeds heel VEEL meer werk aan te doen was, dus motivatie weer wat minder 🙄

Nadat mijn Jumbo klaar was, dacht ik; 'kom, laat ik deze maar weer eens proberen'... Another shelf queen dus...
Na veel gepuzzel (de ene T-62M is niet de andere, avonden achtereen gevolgd met het uitzoeken ervan....) ben inmiddels een aardig eind op weg, dacht ik zo (ik hoor de experts al gillen 🤣 )
Nu ben ik bijna zover dat de verf erop kann, nog een paar kleine details en de crew samenkneden.

Plaatjes; (Ja, wielen en tracks komen er ook nog op... 🙄 )

12,7mm DsHK

Crew WIP, resin figuur van VP met nieuw hoofd en handen, rest schratch. Er komt ernog eentje bij...

Gr
Erik

Hai Erik,

er lijkt nog maar weinig Tamiya aan te zitten. Frustrerend, omdat je vast ooit dacht een goeie kit te kopen.
Ben wel benieuwd wat er 'naderhand verschrikkelijk' was aan de kit van Verlinden; ben niet zo bekend met z'n producten.
Creatief gebruik van wat lijkt op de isolatiemantel van electriciteitsdraad. Mooie lasnaden op de onderplaat, ook.
Het lijkt de hoogste tijd voor een laag primer; da's altijd een mooie sprong vooruit.

Succes

Hallo Erik,

Ik ben erg onder de indruk, hoe je van die oude Tamiya, nog iets goeds weet te maken.
Betreffende de correctheid van sommige details zou ik mij niet al te druk maken, omdat de T-62 zijn weg naar talloze landen c.q. legers heeft gevonden, die ongetwijfeld weer een modificatie aan brachten.

Ik ben erg benieuwd naar je verdere foto-verslag.

Succes met bouwen !

Met vriendelijke groet,
Hans

Bedankt heren voor de reacties 😀

@ Antonie; Wat zo verschrikkelijk aan deze VL kit is, is dat ik eigenlijk de motor wilde laten zien. Door het op volgen van de instructies had ik alles juist gemonteerd, bleek de uitlaat aan de buitenkant om ongeveer 0,5mm (of meer...) verzet/verkeerd te zijn ! 😈 Plan op schaal erbij, uitlaat aan de buitenkant zit goed, dus VL kit verkeerd 😈 😈
Alles natuurlijk goed met secondenlijm geplakt. Buiten dat loopt het motordek te schuin naar achter af, zodat er nauwelijks plaats is voor de lichten en andere details. (komen kisten op 🤣 )
Er is ook een hele plaat met PE bij, maar waar dit allemaal naar toe moet.... zoals gezegd; wazige instructies, heel erg wazig...
Zo kan ik nog wel even doorgaan 🙄
Verlinden is v.w.b. het akuraat zijn van interieur en updaten van tanks zo zo... (IMO) 🤣 . Maar ze zijn soms de einige die een desbetreffende set hebben/hadden.... 🙄 (toendertijd...)
Lasnaden van magicsculp met b.h.v.een boortje.

Wacht op de bestelde primer....

@Hans; modificaties genoeg, als je eenmaal aan de M uitvoeringen begint.... 🤣

Gr
Erik

Hallo medeplakkers,

Updatje;
De tracks, zoals al gezegd van modelkasten. Ergens goedkoop op de kop getikt dus ermee aan de slag. Na lekker even elke link te bewerken i.v.m. gietnaad en 2 (twee!) uitwerp-punten per link ( 😈 😈 heb ze niet geteld i.i.g. veel!) ,kwam ik erachter bij het proberen op de tank dat ik een link mis!!! 😱
Ok, door research bleek de modelkasten track ook niet bedoeld voor de Tamiya T62.... alles achteraf....
Dus zelf maken, daar dit deel echt niet gezien wordt doordat het allemaal onder de drek komt en achter de 'skirts'... Ce Bon...

Mijn oplossing voor het wiel probleem. Deze missen de iets groter gaten en de rand eromheen. Niets wat een boortje en wat elektrisch draad kann oplossen.

Met en zonder primer

Alles geprimed en de tank met voorschaduw voorzien. De tracks zijn met metalverf uit de spuitbus voorzien, daarna een dun laklaagje acryl vernis erop, zo kan je ze naderhand behandelen als Friultjes!

Grondverf, de rubber 'skirts' met de haarspray techniek gedaan. Ben inmiddels al (veel) verder. Nog geen foto's...

De crew is ook klaar, moet nog worden voorzien van een matlak-laag

Tot zover
Gr
Erik

Hoi Eric,

ziet er goed uit!

Over de tracks: hoe ga je die nu verder verweren? Weet van Fruils zijn maar ben benieuwd hoe je gebruik kan maken van de metal verf.
Over de figuren: ik vind met name de gezichtjes erg geslaagd! Kan je een keer (als je zin en tijd hebt) een sbs maken over hoe je deze opbouwt met Vallejo?

Kijk uit naar het vervolg!

Groet,

Rob.

Hoi Rob,

V.w.b. de tracks; Verweren gaat gewoon op de normale manier; dus met grondverf in aardkleur, washes, natte en droge gedeeltes met lichte en donkere kleuren met en zonder glanslak, spetters etc. Als laatste het metaliseren; cq de kontaktvlakken (Bewegende tracks die in de aarde/zand /ondergrond woelen zijn de kontaktvlakken ECHT schoon; langer stilstaande tracks roesten dan ook zeer snel). Bij de friul's doe je dat met een schuurpapiertje erover heen en klaar, bij plastik tracks moet dit worden gedaan met metaalkleur, zij het potlood en/of verf. Nadeel vindt ik altijd dat de drek/aarde ook wat metaal afkrijgt. Doordat ik de tracks al in een metaal grondlaag heb, kan ik deze nu ook zo als friul's behandelen. Stootvaste verf is/kan daarbij van voordeel zijn, gewoon uit de bouwmarkt. Acryl vernis laagje erover om het geheel te beschermen. That's it 🤣

V.b.w. de figuren; Ik doe de gezichtjes volgens de Jaume Ortiz methode, zie ook hier http://www.planetfigure.com/pages/Painting-Faces-in-Acrylics/.
Einige toevoeging is dat ik op het eind wat meer rood/magenta (naar gelang weersomstandigheden en werkzaamheden) over de wangen en de neus doe, zodat het meer levendig is IMO.
Prime mijn figuren wel eerst met mat zwart (Chaos black of liever met de airbrush Tamiy XF1), daarna met wit (Vallejo spuitbus i.d.g., liever met de airbrush Tamiya XF2) vanaf boven, zodat er een eerste schaduw/licht effect onstaat.
Voor koud weer doe ik wat meer basic skintone 815 als highlights, met wat rood/magenta om de neus en wangen. Voor een gebruint gezicht (DAK) een wash met leather, een aziat met Ocker yellow. Alles vallejo acryltjes en alles waterdun! Desnoods meer lagen.
Als het figuur klaar is, komt er een matlak laagje over met een Humbrol spuitbus (de einige die werkelijk mat is! IMO) Wat je ook kan doen is een druppel (maar dan ook echt een druppel!!) Tamiya Flat-Base X-21 in je mix(en) te doen. Dit geeft ook een matte afwerking (Pas op: echt niet te veel, anders slaat het wit uit; kwestie van proberen!)
Voor een beetje glans (zweterig) in het gezicht kan je eventueel er met je (schone) vinger overheen wrijven.
Tip v.w.b. ogen; Probeer ze altijd opzij te laten kijken (links, rechts), ogen recht naar voren kijkend te schilderen lukt (mij) bijna nooit. Ze kijken meestal op de een of andere manier scheel! Tenminste in deze schaal... (1:35)
Voor de rest is het oefenen, oefenen, oefenen en ja nog eens oefenen dus! (moet ik ook nog steeds! 😈 )

Misschien heb je er wat aan 🤣

Gr Erik

PS ben ook op smc, voor als je nog vragen hebt 🤣

Hoi Erik,

Tja......ik heb wel eens een doos in mijn handen van een oude kit. En dan denk wat moet ik er nog mee??? weggooien of afmaken? Het zelfde geld voor figuurtjes. Maar als ik jouw aan het werk zie dan sta ik toch weer te kijken wat je er nog mee kan doen. De meest rechter figuurtje op de foto, is dat nu gewoon het oude Tamiya figuurtje dat je bij zo'n oude Yanken setje krijg??

Gr. Nick

Bedankt voor de reacties mannen 😀

@Eric; dit is ook mijn favoriet! Geweldige sculpt van Hornet (natuurlijk...!)
@Nick; met een beetje info en wat skills laat er naar mijn mening uit elke kit wat moois maken 🙂 Gooi ook nooit wat weg, desnoods maak ik er een wedgie van. Figuren gooi ik ook niet weg, gebruik ze volgens de Luc Linkers methode, scheelt een hoop magicsculp 🤣 En ja, het is dat eeuwenoude figuur van Tamiya, beetje magicsculp er tegen aan en je hebt een volledig nieuw figuur 8)
@Rob; Ja, ik neem ook wat werk mee naar smc (helaas alleen zondag... 🙁 ). Misschien zelfs ook deze, is namelijk in een ver stadium!

Gr
Erik

Re: T-62M *klaar*

Hoi mannen,

Heb 'm toch nog af gekregen voor smc!
Kijk plezier:

Munitiekisten en 115mm hulsen Maar zelf gemaakt, bij gebrek aan een aftermarket set...

Kistjes ook selfmade...

Bladeren naar Calvin Tan Methode

Peri's met 'glas' van foto negatief film rolletje (van vroeger, weet u nog...)

Russische Playboy van january 2000

In overeenstemming met de teletubby achterop de toren 🤣 (en de wijzende commandant... )

Gr Erik

Mooi plaatje, Erik.

Die foto met die Kalashnikov en die Playboy; super. Tank, uniformen en gezichten; heel knap gedaan. Scenery ook, met die subtiele winterse takjes en blaadjes. Tracks, modder en aangepaste loopwielen ook. Wat de kit betreft; je kan al het extra detailwerk er duidelijk aan af zien.
En een 'shelf queen' afmaken geeft natuurlijk altijd voldoening.
Die Teletubby is een grappig element. Maar juist omdat hij er zo gigantisch uitspringt; misschien nog één keer objectief naar kijken? Er zitten zoveel mooie shadows en highlights op de tank, de uniformen en alle stowage; die pop lijkt daardoor ietwat monochroom. Het is maar een idee.

Erg mooi dio.

Groeten.

Bedankt mannen voor de reacties! 😀 😀 😀

@Rob; moah, snel... ook deze zo'n goeie 10-15 jaar... 😉 Ja ok, de laatste weken snel(ler) 🤣
@Antonie; Teletubby is bewerkt, rood is ook zo'n moeilijke kleur (net als wit en zwart...) Komt misschien door de foto (belichting) dat 'ie wat eenkleurig lijkt...
En ja, een shelf queen afmaken geeft een goed gevoel. Heb er gelukkig ( 🙄 ) nog meer...
@Vincent; Heb zo'n goeie 600 foto's bekeken, daarvan was er een bij met zo'n pop. Vandaar... 🤣

Gr Erik

Thx guys

@Antonie; tja, het licht doet zo wat met modellen. Toch raar... hmm spongebob... je brengt me op ideeen.. 🤣
@Rob; Bedankt! Je hebt het zelf ook niet schlecht gedaan he... 🤣 🤣

Erik

Als ik al mijn 'shelf queens' nog half zo goed weet af te krijgen, dan zou ik een gelukkig mens zijn. Dit is echt een juweeltje!

gr Bas

Thx Bas & Roger! 😀 😀 😀

@Bas; ik ben een gelukkig mens... En rijk aan komende 'juweeltjes' 🤣

Zit alweer aan een andere 'shelf queen'; m'n bestand een beetje verkleinen.... 🙄

Gr
Erik

Terug
Bovenaan