T-34 Tracks bekennen kleur

Marc Koppelman

Groepsleider Bouwgroep Zuid-Holland Zuid
Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:48
  3. 1:72
Goedenavond allen,

Na het zien van al mooie T-34's, ben ik desondanks de hitte weer eens verder gegaan met de Fruil tracks 😀

Ik heb de rupsbanden eerst geprimed en daarna zwart gespoten met XF-1 en vervolgens XF-52 Flat Earth met daarna een wash van burnt sienna olieverf om roest te simuleren. Toen dit goed gedroog was heb ik ze voorzichtig geschilderd met Humbrul gunmetal. De laatste stap die ze krijgen is een drybrush met Polished steel.

Commentaar uiteraard van harte welkom.

T-34.I.JPG

T-34.J.JPG

T-34.K.JPG

Mvgr,
Marc

Marc,
ik weet het niet, het ziet er bij jou waarschijnlijk wel goed uit, maar volgens mij is de kwaliteit van de fotos niet echt goed; ik dacht met dat "polished steel" dat er wat glans zou op de tracks liggen, maar op mijn PC zie ik alles gewoon mat en lijken de plaatsen waar je de polished steel gebruikt hebt gewoon mat grijs. Maar dat zal wel aan de kwaliteit van de fotos liggen denk ik.
pascal

ziet er goed uit Marc.

Maar het zal wel aan mij liggen, als je Humbroll gunmetal heb gebruikt ziet ik er het nut niet van in om het nog eens te drybrushen met polished steel.

Als je de gunmetal lekker op poets met een zachte doek dan glimt dat ook als een tierelier 😉
Je kan dan ook nog eventueel een schuurparpiertje over de raakvlakken van je tracks halen, werkt ookheelmooi bij Fruil tracks.

Gr,
Ronald

Even een muggenziftende opmerking...

Een foutje wat ik veel zie terugkomen (en waar ik zelf ook nog aan zondig 🙄 🙄 ) is de kleur van de geleidingstanden van de rupsen. Deze zijn namelijk blinkend metaal bij een rijdende tank (d.w.z. een tank die niet langer dan een paar maand stil staat). Want als een tank rijdt en ze neemt een bocht schuren die pinnen tegen de binnenzijde van de loop- en geleidingswielen en hierdoor worden die mooi blinkend gepolijst. Dit is geen gunmetal maar echt blinkend staal (of aluminium bij sommige moderne tanks).

Ook overdreven roestkleur is zeldzaam bij actieve tanks. Zand, modder, keien en zelfs ijs hebben een nogal schurend effect op rupsbanden.

Desalniettemin, de rupsen op de foto zijn prachtig gedaan... maar niet voor een actieve tank.

Kris

Kris Zwiers zei:
Even een muggenziftende opmerking...

Een foutje wat ik veel zie terugkomen (en waar ik zelf ook nog aan zondig 🙄 🙄 ) is de kleur van de geleidingstanden van de rupsen. Deze zijn namelijk blinkend metaal bij een rijdende tank (d.w.z. een tank die niet langer dan een paar maand stil staat). Want als een tank rijdt en ze neemt een bocht schuren die pinnen tegen de binnenzijde van de loop- en geleidingswielen en hierdoor worden die mooi blinkend gepolijst. Dit is geen gunmetal maar echt blinkend staal (of aluminium bij sommige moderne tanks).

Ook overdreven roestkleur is zeldzaam bij actieve tanks. Zand, modder, keien en zelfs ijs hebben een nogal schurend effect op rupsbanden.

Desalniettemin, de rupsen op de foto zijn prachtig gedaan... maar niet voor een actieve tank.

Kris

Hi Kris,

Ik kan je niet meer dan gelijk geven betreffende de tracks op echte voertuigen (en schaalmodellen)

Maar gelukkig hebben we als bouwer de vrijheid om met de tracks te doen wat ons zelf leuk lijkt te staan, dus in dit geval roest.

IK heb hier zelf een tank staan met de tracks gedaan alsof het echt is. dus geen/weinig roest, en ik vind het maar erg saai om te zien 😕

Gr,
Ronald "die vind dat iedereen z`n eigen manier moet volgen"Kok

Ronald Kok zei:
Maar gelukkig hebben we als bouwer de vrijheid om met de tracks te doen wat ons zelf leuk lijkt te staan, dus in dit geval roest.

Zoals ik dus begon: een muggenziftende opmerking... 😀 😀 😀

Nee, ieder doet zijn zin. Ik heb deze post enkel geplaatst omdat er nogal wat misverstanden bestaan over rupsbanden. Veel modelbouwers (zeker startende) hebben nog nooit een rupsband van dichtbij gezien (ik heb er zondag nog eens van dichtbij kennis mee gemaakt, maar had dat liever niet gedaan bij 30°C).

Dus geen kritiek, enkel advies.

En ja, Ronald active rupsen zijn saai... behalve als ze tot halverwege hun loopwielen in de modder zitten en je er achter staat 🙂 🙂

Kris

Kris Zwiers zei:
En ja, Ronald active rupsen zijn saai... behalve als ze tot halverwege hun loopwielen in de modder zitten en je er achter staat 🙂 🙂

Kris

Dat moet je ook niet doen Kris 😱 🙂

Ronald

Heren bedankt de repliek.

De polished steel zit er nog niet op, daar wilde ik nog even mee wachten. Misschien dat ik nog de tip van Ronald ga toepassen en ze een beetje doe opschuren.
In ieder geval doe ik met de gunmetal nog wel wat extra aan de binnenkant van de track verven ( waar de loopwielen de tracks raken ).

Groetjes,
Marc

Terug
Bovenaan