T-34-76 model 1942 -klaar!

Hee Jan,

Deze gaat al veel beter dan de KV tot nu toe! De strepen, tja, het is niet helemaal mijn smaak, maar het kán wel. Ik ben benieuwd wat je er verder van gaat maken.

Tja, wat moet ik ervan zeggen? Ik weet dat ik over de top gegaan ben, maar ik vind het mooi.... De extra strepen heb ik , zoals gezegd, er ook bij gemaakt vanwege een foutje. Er komt een diesel/olievat op het dek te staan, met een pomp erbij, zodat in ieder geval duidelijk wordt waar al die zooi vandaan komt 😉
Jeroen, ik sta rond 1900u klaar, hij gaat zeker mee naar Zutphen.
Timo, er zit pas een basislaagje op de uitlaten, vandaar het kleurverschil, maar mooi zijn ze zeker!
Jan 🙂

Nog geen figuren, en ook geen white wash 😉
Wel wat chippies, wat nieuwe oliesporen, stowage en weggewerkte strepen.... Een olievat erbij werd iets te vol, vandaar dat ik kringen gemaakt heb waar het vat gestaan heeft, en een pomp op het dek waar nog wat dieselolie uit komt lopen.
T34102.jpg

T34104.jpg

T34105.jpg

T34106.jpg

T34108.jpg

T34109.jpg

T34111.jpg

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden....
Jan 😀

Hoi Jan,

ik vind het wel mooi gedaan en je durft zeker met olie te spelen. Hierdoor wordt wel de aandacht enorm naar deze oliesporen getrokken, zowel de kringen als de lopers. 😉

T34131.jpg

De figuurtjes zijn klaar voor verf. Degene in het luik is wat aangepast, omdat hij voor een Kv-1 bedoeld is paste hij niet echt lekker in de T-34 😉

En wat meer foto's van de T-34. De roet uit de uitlaat wordt nog bewerkt, daarom ziet het er nu nog vreemd uit 😉
T34133.jpg

T34135.jpg

T34114.jpg

T34115.jpg

T34118.jpg

T34119.jpg

Jan 🙂

Over die olievlekken is genoeg gezegd (tactisch hè? 8)), maar de rest ziet er goed uit, Jan. Let wel op dat je tussen bemodderde delen niet echt pimpelgroene stukken overhoudt, zoals de wielarmen nu. Probeer je modder dus enigszins in te blenden in het groen, zonder dat het harde spattereffect verdwijnt (en als je dat gelukt is, mag je mij vertellen hoe je het hebt gedaan, want ik heb er ook nog moeite mee 🙂).

John, Aber heeft volgens mij diverse setjes met riempjes 😉

Eelke, mooi gesproken 😉 Het blenden is an sich niet een groot probleem. De spatters zijn pigmenten, aangebracht door met een airbrush door een 'geladen' penseel te blazen. Als het droog is laat het zich blenden door er zachtjes met een penseel over te strijken. Je blijft dan wel de spatten zien, maar veel zachter. Ik heb dat ook op het front gedaan, bij de missende fender, daarna is er een tweede, donkerder, laag overheen geblazen.

Ondertussen zitten de wielen en tracks eronder, en zie je niks meer van de draagarmen 😛 Ik zal binnenkort weer foto's plaatsen.
Jan 😀

Zoals beloofd, nieuwe foto's 😀
De T-34 is zo goed als klaar, misschien nog een kleine tweak hier of daar... Ik ga nu de figuren schilderen, en de base voorbereiden.
T34148.jpg

T34149.jpg

T34151.jpg

T34152.jpg

T34153.jpg

T34155.jpg

T34157.jpg

T34158.jpg

T34160.jpg

T34163.jpg

T34164.jpg

T34166.jpg

Jan 🙂

Leuk Jan!! Ga je nu helemaal over op russische voertuigen? Persoonlijk heb ik geen moeite met de vuil/oliestrepen. Aangezien ik per jaar zo'n dikke 80.000 km op de Nederlandse wegen doorbreng en met grote regelmaat allemaal soorten diepladers inhaal met diverse voertuigen achterop die nog wel meer vuil/oliestrepen hebben dan jouw T-34.

JW

Jan,

Ik vind het een prachtig geschilderd model !!
Vooral de details, zoals b.v. de oliekring op het motorluik, waar het olievat heeft gestaan...., de boomstam, de jerrycan, de witte verweerde markeringen, en ja, ik vind de oliesporen wel kunnen.

Hopelijk worden de figuren ook goed om het model te complementeren.

Succes, Hans

Bedankt voor jullie lovende woorden 😀
JW, ik bouw ook nog duits hoor 😉
Ik ga vanavond wat aan de figuren doen *wish me luck* 😉
Jan 🙂

Hi Jan,

Het begint een mooi geheel te worden.
De oliestrepen hebben een reden, de stowage is knap en het model is mooi aangekleed.

Misschien nog wat meer stof? Zo kan je er meer kleur in brengen.

Komt goed.

Veel geluk met de figuren!

Grtz

Kristof

Hallo Jan,

Je hebt weer een hele mooie Rus gebouwd! Alle lof en complimenten daar voor, ook de mijne! 😉 Maar enige tijd geleden stond dit hele forum op zijn kop en ook jouw KV-2 🙂 . Ik ben razend benieuwd hoe het daar mee staat. Of heb ik iets gemist? 🙄

Groeten,
Jan

Hoi Jan, helemaal niet slecht al kunnen de tracks nog wat meer contrast hebben, voorlopig is het enkel wat stof, mag ook wat roest hebben

de koepel kan ook nog wat diepte krijgen, wat pinwashes of donkere schaduwen ...

de oliestrepen daar sta ik nog niet 100 % achter, maar het is leefbaar 😉

cheers
Dom

Bedankt weer voor jullie reacties!

Kristof, ik zet 'm nu even aan de kant voor de figuren. Over een paar dagen loop ik alles nog eens na, en voeg ik misschien nog wat stof oid toe 😉

Jan, de KV ligt nog steeds op zijn kop. De basis moet nog afgemaakt worden, maar ik heb er na de laatste update niks meer aan gedaan. Komt wel een keertje af.... als ik tijd en zin heb 🙄

Dom, gelukkig kun je ermee leven 😉 Roest op bewegende tracks vind ik niet realistisch. Zoals ik bij Kristof al melde ga ik straks alles (ook de tracks 😉) nog eens nalopen en waar nodig bijwerken.

Rinke, het wordt een gewoon zwart plankje, met een russische tankbadge en een naamplaatje erop. Foto's van de figuren volgen zsm.

Jan 🙂

Even wat stagnatie ivm met wat doe het zelf werkzaamheden in huis.....
Zo staat mijn werkbank, en mijn volgende projectje erbij op dit moment 😕
klus011.jpg

klus018.jpg

Jan 🙁

Oef dat is sh*t. Schilderen en veel stof ai...
Ik zou eerst alles ff een beetje afnemen incl. de potjes, en met een airbrush door je penselen heen blazen.

mzzls

De stof is verwijderd, en ik ben weer een stapje verder. De figuren schieten al aardig op:
T34169.jpg

T34171.jpg

T34173.jpg

T34180.jpg

T34183.jpg

T34188.jpg

De foto's laten het wat grover overkomen als het in het echt is, maar het begin is er 😀
Jan 🙂

Het geheel ziet er stoer uit, Jan.
Ik had in eerste instantie, net als menig ander, m'n twijfels bij die oliestrepen, maar je hebt het geheel nu zeker geloofwaardig neer gezet.
De toevoeging van die kringen en de handpomp maken 't echt af.
Het geheel zet een verhaal neer op een vierkante centimeter. Knap!!

Vwb de figuren denk ik, dat je ook zonder zou kunnen, mede omdat je kiest voor een statische opstelling.

Ik ga in ieder geval je Russische bouwsels gebruiken als referentie, als ik me straks aan de mijne ga wagen.. 😕

Bedankt Ron. 🙂
De figuren zijn klaar. Ik heb ze op het model gefotografeerd, in de positie die ik voor ogen heb. Commentaar is welkom 😉

T34197.jpg

T34198.jpg

T34205.jpg

T34209.jpg

T34210.jpg

T34214.jpg

T34217.jpg

Ik heb ook een mooie badge van Reality in Scale voor de base:
T34223.jpg

Jan 🙂

Hoi Jan,

Ik vind dat je een enorme progressie hebt gemaakt met je figuren. Hoewel ik het eigenlijk niet durf te schrijven, maar toch zal doen als positief bedoelde feedback is het volgende.
Ik vind jou op dit moment een van de beste materieelbouwers in 1:35. 🙂
Super om te zien steeds weer.
Hoewel je figuren echt vooruit gaan, doen ze mijn inziens je model tekort.
😉
Ik denk dat je jezelf ook zult moeten dwingen om net zoveel tijd aan je figuren te besteden als aan je materieel. 8)
Kijk naar de weathering etc van je model. Daar staan dan 2 glimmende in nieuwe kleding uitgeruste figuren bovenop. De gezichten zijn goed, maar je ogen hebben teveel contrast. Lijkt of ze oogschaduw op hebben. Vergeet wit in de ogen. Maak ze volledig donker (zwart of donkerbruin) en zet een klein puntje met basic skintone in een ooghoek. Laat ze dus schuin kijken. Dat voorkomt scheelkijken en is makkelijk toe te passen. Dit is meer als voldoende bij 1:35.
Spuit de figuren over met een matte vernis. Breng meer highlights en shadows aan in de kleding, meer contrast dus.
Gebruik pigmenten op de broek en elleboogstukken van de jas.
Dit is eerst genoeg denk ik. 😳

Ben jaloers op jouw tankies!! 😉

Rob, 😳
Ik heb je advies ter harte genomen, en ben nog even met de figuren aan het stoeien geweest. De jassen moeten leer voorstellen, vandaar de glans. De belichting maakt het erger dan het in het echt is 😉
Het resultaat nu:
T34234.jpg

T34237.jpg

T34239.jpg

T34240.jpg

T34241.jpg

T34242.jpg

Ik kijk uit naar jullie reacties.
Jan 😀

kwa kleurtoon vindt ik het leer wel geschikt, maar door nog iets te doen aan de glans (de jassen lijken nat, en de tank zelf is droog...) worden ze nog beter. de koppen zijn al beter zo, dat is voor mezelf ook nog een struikelpunt, maar oefening baart kunst, en dat lijkt goed uit te komen.

er is wel 1 dingetje waar ik een kleine opmerking over maak: de schaduwen tussen de vingertjes, zijn die zwart? die zouden in princiepe in het bruin of bruinrood mooier uitkomen, dat geeft het geheel een iets minder harde look. eventueel kan er iets meer variatie tussen de uniformen onderling in kleur, of de ene een vuile rug (de lader) dat ie op de grond heeft gelegen ofzo.

en als laatste over de badge: ik zoek zelf iets om mijn t-34 in wording te binden aan praag '44, weet jij iets om die link te leggen?

Timo

Bedankt voor jullie reacties 😀
Gino, ik was gisteren aan het twijfelen om matte vernis te gebruiken, maar was bang dat het niet zou gaan. Je hebt me over de streep getrokken, bedankt 😉

John, ik heb me gek gedroogborsteld op de jassen, er zit een zweem van bruin over nu.

Timo, figuurschilderen is een lastige discipline, maar ik begin het steeds leuker te vinden (alleen zolang het 'goed' gaat 😛 )
De schaduwen zijn inderdaad een beetje hard, ik zal er nog eens naar kijken. Vwb de T34; geen idee?
Jan 🙂

Ha Jannes,

Dat heb je in z'n geheel snel geflikt zeg 😉
Ik moet wel zeggen dat ik dit t.o.v. de E10 wel een iets minder geslaagd model vind. Het is uiteindelijk wel beter geworden, maar ik weet dat je beter kan. Misschien lag het aan het expirimenteren of wat dan ook, maar dat maakt ook niet uit natuurlijk. Je figuren worden al wel beter. Vooral de broeken zien er goed uit. Zou het misschien geen idee zijn om de gezichten met olieverf te gaan doen? Werken met acryl kan zeker (doen de meeste experts) maar het is niet makkelijk. Ik hoop hem snel eens te zien op een bouwavond.

Gegroet! 😀

Hoi Jan,

Ik vind de gezichten op de laatste foto's beter. Ja, door belichting gaan uniformen ook vaak blinken.
Ik heb een zwart leren jack geschilderd met een basis van leather brown. De shadows met een satijn zwart. Daarna de highlights nog eens met een mix van leather brown en satijn zwart gedaan. Hierdoor krijg een mix van zijdeglans en een gedragen / versleten leren jas. Dus het advies van Gino volgend, pas de highlights dan toe met de voorgestelde mix (geen mat zwart, maar satin black) 😉

Geef in het gezicht de neusplooi en wangplooien nog een wash met burnt umber. Je zult zien hoeveel effect dat heeft :idea:

Ik weet zeker dat ze in het echt beter kijken. Vergeet niet dat je sterk vergroot laat zien 🙂

Geweldig mooie combinatie tussen voertuig en figuren.
Het vaker schilderen van figuren geeft jou een steeds beter resultaat.
Hierdoor ga je het dus ook leuker vinden om te doen.

Groet, Willem

Dank voor jullie reacties weer 😀

Boris, persoonlijk vind ik de T34 meer geslaagd, ik zal je wel een keer laten zien waarom 😉 Gezichtjes in olieverf heb ik ooit wel eens gedaan, maar dat was niet naar mijn zin. Acryl is wel te doen, ik moet alleen veeeeeeeeeeeel oefenen!

Rob, ik heb je laatste tips nog meegenomen, maar ben er nu klaar mee. Die tip van de umber is super, meteen een mooie diepte erin 😀 Ik ben erg benieuwd wat je ervan vind als je ze in het echt ziet!

Willem, oefening baart kunst.... laat ik maar veel oefenen dus 😉

Ik denk dat ik klaar ben zo....
T34final009.jpg

T34final011.jpg

T34final016.jpg

T34final019.jpg

T34final039.jpg

T34final042.jpg

T34final046.jpg

Zo, nu eerst een Bav.... Palmpje!
Jan 😀

Proost Jan,

Ziet er prima uit dit Russische koekblik. Sterke, eigenzinnige verwering en aardige figuren, alleen die eyeliner ogen bij Pjotr en Iwan vind ik wat minder.

Gaat zo door!

Groet,
Olav

Inderdaad, daar sluit ik me bij aan. Zeer treffend hoe die tankers kijken, alsof ze al weten dat ze Hitler en zijn generaals in de pan gaan hakken in Kursk en daarna gaan oprukken naar Berlijn. De oliestrepen blijven je aandacht trekken, maar ik vind dit niet storend. Het laat juist zien dat niet ieder voertuig op de millimeter netjes verweerd hoeft te worden. Ik hou daar wel van.
Erg mooi gedaan.

Heya Jan,

ik heb deze bewust in stilte gevolgt. Je hebt nml de eigenschap om in je tussentijdse postings verassend en af en toe schokkend uit de hoek te komen, maar op het eind is het al lang niet zo schokkend meer, maar meer het "zie je wel" effect.
Althans, zo kijk ik tegen dit project aan.

Zie je wel uiteindelijk toch een gave en mooie bak geworden, waarbij alles in verbinding met elkaar staat. De opvoerpomp, de olievlekken, de lading achterop, het houtwerk (waar ik zeer onder de indruk van ben 8) ), de jerrycan, noem het maar op.

Het enige waarvan ik zeg, dat kan subtieler, zijn idd de gezichten van je figuren en dan met name de ogen, en, ja die heb je al veel gehoord, de oliestrepen.
Maar goed, het effect is er nu wel naar, en het is duidelijk waar ze vandaan komen.

Al met al, een heel erg mooi model, waarmee je vast grote ogen gaat trekken op eoa beurs/wedstrijd 😉

Greetz
Axel

hoi

ook voor mij een mooi model maar ik heb dezelfde opmerkingen over de gezichten, die vind ik minder goed gelukt

de oliestrepen en de tracks vind ik persoonlijk ook minder geslaagd maar dat wist je al 8) , de tracks mochten wat meer roest krijgen om het wat meer contrast te geven, ook het zwarte ondergrondje , daar ben ik PERSOONLIJK nooit gek van geweest...

op ML werd een goede opmerking gegeven, die kisten achterop en bache, die liggen net boven het motorcompartiment, geeft dat geen brandje tot gevolg ? dit is eerder een vraag dan opmerking !

cheers
Dom

Dank voor jullie reacties 😀

Olav, De volgende worden beter 😉

Axel, Bedankt. Het houtwerk is erg simpel; basis van een lichte zandkleur en daarna behandelen met 'brown wash' van MIG 😉

Dom, waarschijnlijk is het in het echt niet verstandig om het zo te doen 🙂 Maar het achterdek is zo bedroevend slecht dat ik een snelle (en goedkope) oplossing nodig had. Laten we het maar op artistieke vrijheid houden 😛

Jan 🙂

Hi Jan,

Wel je veelbesproken model is klaar. 😉
Het heeft een speciale afwerking en daarom heeft het nu weinig zin dat ik commentaar ga geven , wil het eerst eens in het echt zien.
(Modelforce? )

What's up next?

Grtz

Kristof

Kristof, gelijk heb je, op de foto vallen toch veel zaken weg 🙁 Modelforce staat in de agenda, ik hoop het ook te halen dit jaar 😉

Roy, bedankt 😀 Het volgende model is een E100 met een twist... Ik heb al een begin gemaakt.

Jan 🙂

Terug
Bovenaan